nieuwe gamepc - stutters in games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubletrouble13
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-03 17:50
hallo mensen . ik heb onlangs een vrij behoorlijke pc gekocht met een nieuw scherm van 7680*2160 .
dit systeem heeft een i9 14900 , een rtx 4090 en 2 maal 32g ram . nu liepen mn games de eerste week mooi en veel fps . toen begon er een stutter in de meeste games te komen , een stutter van 1 seconde lang en dit gebeurt elke 20-40 seconden . het gebeurt zowel in battlefield games (1 , 5 en 2042) als in andere games , maar niet in alle games . mn vraag is wat kan dit zijn , ik heb allerlei vids gekeken en van alles geprobeerd uit te zetten zonder resultaat . een tip is welkom .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:32

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Tip? Meten is weten en details geven over je troubleshooting.
• Post eerst je specs, dus ook voeding, moederbord etc.
• heb je overclocked?
• Wat zijn de temps van CPU en GPU (idle en ingame)?
• Wat zijn de loads van CPU en GPU ingame?
• Welke games hebben er last van?
• Wat heb je precies gedaan om het te verhelpen

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 19:35
Waarschijnlijk is je i9 14900 kapot. Die Intel CPU's vallen om bij de bosjes.
Nieuwe CPU vragen, bios updaten zodat de CPU minder snel kapot gaat.

Of gewoon vervangen voor AMD CPU/Moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubletrouble13
de specs ;
-Intel Core i9-14900K processor, 8 performance cores/16 efficiency cores
-BeQuiet Dark Rock Pro 5 Elite koeler
-Gigabyte Z790 Gaming X AX moederbord
-64 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz DDR5 geheugen (2x 32 GB)
-Gigabyte GeForce RTX 4090 videokaart
-2 TB Samsung 990 Evo m.2 NVMe ssd
-StarTech PEXUSB3S42V PCIe USB3 adapter
-Corsair 4000D Airflow behuizing
-Corsair RM1000e v2 80+ Gold voeding
-Microsoft Windows® 11 Pro

ik heb alle drivers gecontroleerd/geupdate .
het is een game pc van azerty en niet overclocked .
de temperaturen zijn normale waarden , onder zware last mischien wat koeler dan mn andere pc's .

ik heb diverse software verwijderd ivm dat ik las dat die soms dit probleem kunnen veroorzaken , zoals msi afterburner en icue .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Compleet gekocht bij hen? In dat geval terugsturen en de winkel laten troubleshooten. Je betaalt immers een premium zodat je een werkend product hebt. In het ergste geval geven ze jou de schuld als er iets mis gaat als jij gaat troubleshooten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-09 21:33
idd ik zou gewoon terug bij Azerty aankloppen maar met die 14th gen intels heb ik wel altijd een onderbuik gevoel :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Veli_kavlak schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:18:
idd ik zou gewoon terug bij Azerty aankloppen maar met die 14th gen intels heb ik wel altijd een onderbuik gevoel :s
Wat voor een onderbuik gevoel dan? Als in, de kans dat in 1-2 weken schade aan de CPUs optreedt is nul. De kans dat de problemen die die processoren hebben zorgen voor zulk soort stutters lijkt mij ook redelijk nul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:32

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik denk dat je het wel moet onderbouwen voordat je terug gaat naar Azerty. Welke games hebben de problemen en wat zijn de settings? Met zo'n hoge resolutie spelen nogal wat variabelen mee.

De stutters omschrijf je als stutters van 1 seconde en dat elke minuut een paar keer.
• Heb je Gsync/Freesync en zet je Vsync aan ingame?
• Gebeurt dit online of offline?
• Zie je een piek in load op het moment dat het gebeurt?
• Heb je de internetverbinding al uitgesloten?
• Wi-Fi of bekabeld?
• Heb je de USB 3.0 PCI-e kaart al eens uitgeschakeld in device manager om te testen

Welke temps vind jij normaal? Dat verschilt namelijk per persoon. Waarmee heb je gemeten?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Beetje het PC hardware equivalent van "mijn auto maakt een gek geluid" als je bij de monteur aankomt op deze manier. Ook wel frappant hoe je alle drama en informatie omtrent 14th gen intel is ontgaan bij de aankoop.

Zou eens Intel Presentmon of MSI Afterburner erop zetten en wat logs/screenshots maken tijdens je stutters. Ik ga er niet vanuit dat een tech bij Azerty de diagnostische skills heeft om echt diep erop in te gaan. Die vervangen gewoon vanalles en hopen dat het opgelost is.

[ Voor 39% gewijzigd door Majestici op 16-09-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubletrouble13
Majestici schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:19:
Beetje het PC hardware equivalent van "mijn auto maakt een gek geluid" als je bij de monteur aankomt op deze manier. Ook wel frappant hoe je alle drama en informatie omtrent 14th gen intel is ontgaan bij de aankoop.

Zou eens Intel Presentmon of MSI Afterburner erop zetten en wat logs/screenshots maken tijdens je stutters. Ik ga er niet vanuit dat een tech bij Azerty de diagnostische skills heeft om echt diep erop in te gaan. Die vervangen gewoon vanalles en hopen dat het opgelost is.
klopt , ik heb er de ballen verstand van . maar ik word wijzer en ga het onderzoeken met de tips die reeds gegeven zijn . ik dacht namelijk niet dat een winkel dat als een probleem ziet en vind dat ze dat moeten oplossen aangezien er 12322 mogelijke oorzaken zijn . dat een hardware onderdeel snel kapot zou gaan is mij inbekent , ik koop iets en het moet functioneren en zo niet dan meld ik me bij de verkoper . het was een dure pc en die moet doen waar hij voor gemaakt is imo.

[ Voor 10% gewijzigd door doubletrouble13 op 16-09-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
Welk scherm gebruik je?

Gezien de resolutie, 8K ben ik daar wel even benieuwd naar.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubletrouble13
Xanquezer schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:25:
Welk scherm gebruik je?

Gezien de resolutie, 8K ben ik daar wel even benieuwd naar.
ik heb de samsung odesey neo g9 57 inch scherm . is met beeldformaat en resolutie denk ik niet een echte 8k maar meer 2 maal 4 k ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
doubletrouble13 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:51:
[...]

ik heb de samsung odesey neo g9 57 inch scherm . is met beeldformaat en resolutie denk ik niet een echte 8k maar meer 2 maal 4 k ?
Ah, kijk, dat is je issue.
Er zijn nog maar weinig kaarten die dit type scherm ondersteunt.
Tot nu toe alleen de AMD 7700 XT en beter (7900 o.a.) wat eigen ervaring gaf (icm AMD Freesync Premium Pro)
De 4090 helaas niet... (ondanks zijn beestige performance)

Heb je toevallig nog een klein of ouder scherm staan? of andere ? of n tv?
En zo ja, ben je in de gelegenheid om deze alsnog aan te sluiten en te testen?
Zo heb je je beste diagnostiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubletrouble13
Xanquezer schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:00:
[...]

Ah, kijk, dat is je issue.
Er zijn nog maar weinig kaarten die dit type scherm ondersteunt.
Tot nu toe alleen de AMD 7700 XT en beter (7900 o.a.) wat eigen ervaring gaf (icm AMD Freesync Premium Pro)
De 4090 helaas niet... (ondanks zijn beestige performance)

Heb je toevallig nog een klein of ouder scherm staan? of andere ? of n tv?
En zo ja, ben je in de gelegenheid om deze alsnog aan te sluiten en te testen?
Zo heb je je beste diagnostiek.
ok dan , dat wist ik ook niet , en ja ik heb een ander scherm , ik zal dat eens gaan testen . dank je

• Xanquezer
doubletrouble13 schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:18:
[...]

ok dan , dat wist ik ook niet , en ja ik heb een ander scherm , ik zal dat eens gaan testen . dank je
Gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 08:51
Ben ook benieuwd, is het probleem al opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doubletrouble13
hallo mensen , probleem is eindelijk boven water . ik was gestopt met het zoeken naar oplossingen maar mn pc begon steeds meer kwaaltjes te krijgen . nu blijkt dat mn processor schade heeft opgelopen omdat hij schijnbaar niet overweg kon met een bepaalde bios update . ikzelf ben beter in gamen dan in computerproblemen oplossen maar dit is wat de mensen van azerty mij vertelden , dat intel afgelopen jaar problemen heeft gehad met bepaalde bios software en dat die kunnen resulteren in een kappotte rocesor . azerty heeft mn pc 3 dagen gehad , er een nieuwe i9 14900 ingezet en dat was dat , snelle service van ze , weet ik ook weer waarom ik daar koop . dan jullie wel voor jullie input .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44
Dus zo'n beetje het eerste wat gezegd werd klopte gewoon?

Bios updates hebben dit probleem juist opgelost bij processors die niet al beschadigd waren. Powerlimits en overclock limits moeten nu van Intel standaard aan staan, zoals de processor bedoeld was door Intel. Wil je zelf overclocken, dan kan dat, maar verlies je je garantie. Eerst vond Intel het prima dat de processor automatisch overgeklokt werd door de moederbordfabrikanten, maar de processors bleken snel te degraderen en kapot te gaan...
Pagina: 1