Switch (Shelly?) met twee fysieke inputs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brrrtje?
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Vraag

Bestaat er een Smart switch die kan werken met twee fysieke schakelaars als input die werken als hotelschakeling?

Context

Ik heb onze zolder geüpgraded naar slaapkamer.
Voorheen hing er één peertje op zolder die onderaan de zoldertrap geschakeld werd met een schakelaar. Tussen de verdiepingen liepen al aarde-, nul- en fasedraad en de schakeldraad van de zolderlamp.
Zonder sloopwerk lukt het niet om extra draden te trekken tussen de schakelaar beneden en de zolderverdieping.

Ik heb thuis ook een Shelly 1PM waarop je een fysieke schakelaar kan aansluiten, die je vervolgens kan instellen om bijvoorbeeld on/off te triggered bij elke standwijziging van de schakelaar.
Mijn idee is: bestaat er niet een vergelijkbare module met 2 schakelaars als input en één relais?
Eigenlijk heb ik niet eens behoefte aan de bestuurbaarheid op afstand, maar alleen aan een soort of-of relais.

Mogelijke (en afgeschoten) oplossingen

Klassieke hotelschakeling
Het lukt niet om een tweede schakeldraad te trekken.
Combinatie van smart/fysiek
Bijvoorbeeld met KAKU kan de bestaande schakelaar smart gemaakt worden en kan boven een smart schakelaar gebruikt worden of ook een fysieke schakelaar smart gemaakt worden.
Dit kan, maar doe ik liever niet. Ik vind drie smart devices voor één zolderlamp wat veel eer en alle bedrading ligt er al (behalve natuurlijk de tweede schakeldraad naar beneden)

Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Ik hoop dat iemand wel een oplossing is tegengekomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik ben hier eigenlijk ook een beetje naar op zoek (maar dan het liefst met een Zigbee of wifi aansturing) voor de lamp op de overloop boven. Die heeft ook een hotelschakeling met een schakelaar beneden en 1 boven.

Ik volg dit dus even :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:27
De shelly 1L of de nieuwere variant daarvan wellicht?

https://www.shelly.com/en...XZFpz9-zTknwJAYagYjkj9zAl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:37
Anders twee Shelly's gebruiken, één gekoppeld aan de lamp, de ander draadloos gekoppeld met de eerste, dat ze elkaar moeten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-10 22:56
Dergelijke smart relais Tuya, Shelly of Sonoff hebben bijna allemaal de mogelijkheid om door een wisselschakeling bedient te worden.

Lastige is de engelse termen die gebruikt worden zoals rocker switch of edge e.d.
En dit vertaalt in b.v. de sonoff app. 3 mogelijke instellingen. Pulsmodus, Randmodus of Volgmodus uitgelegd met termen als SPDT (Singel Pole Dual Throw) Ja makkelijker kunnen we het niet maken maar hier een website met wat uitleg

Ook een "momentary push button" uitdrukking bestaat als mogelijkheid als mogelijkheid om dit soort relais aan te sturen..
Dat is een werking als een drukknop, zolang je erop drukt wordt er contact gemaakt. Dit soort inbouwschakelaars zijn dan te gebruiken in b.v. een kruisschakeling waar op 3 of meer plaatsen de lamp aan of uitgezet wordt zonder de gecompliceerde bedrading die daar bij nodig is. Stroomdraad en schakeldraad is op iedere schakelaar voldoende.

Een schakelaar in een huisinstallatie, enkel of wisselschakeling blijft na omzetten van de "wip" zogezegd ingedrukt staan.

In de app van het merk kan dan aangegeven worden wat voor soort contact er gebruikt wordt om aan te sturen. puls (momentary) of continu (wel of geen) verbinding.

Bij de aangegeven Shelly lijkt mij dat op de schakelcontacten SW en L twee schakelaars parallel aangesloten kunnen worden. De elektronica in de unit kijkt dan alleen of de schakelaar aan of uit is gezet en op die omschakel (edge) beweging stelt dan het relais AAN of UIT. Dus onafhankelijk of de schakelaar wel of geen stroom voert.
Of is de mogelijkheid aanwezig om de schakelaars te vervangen voor puls drukkers. De meeste schakelmateriaal merken hebben deze in het programma.

[ Voor 15% gewijzigd door yalerta op 15-09-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij zou dat wel moeten kunnen met een Shelly 2.5. Volgens mij kan je daar zelfs met de stock firmware al een commando laten sturen aan de ander uitgang.

Alternatief zou zijn om pulsdrukkers te gebruiken. Dan heb je maar een enkele schakeldraad waar oneindig veel schakelaars parallel op kunnen. Moet je alleen een module hebben die daarmee kan werken. In ieder geval alle Shelly's kunnen dat.
Pagina: 1