Cv werkt, maar huis wordt niet écht warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:31
Ik heb nu sinds een jaar een beetje een vreemd probleem. In huis hebben we een hybride warmtepomp hangen waarvan de warmtepomp al een aantal jaar in storing staat (niet meer rendabel om te repareren). Daardoor neemt het gasketel gedeelte het verwarmingssysteem over en doet hij zowel SWW en CV.

Warm water krijgen is geen probleem en lang douchen ook niet. De thermostaat staat standaard ingesteld op 20°C maar dat haalt hij vaak niet. Soms wel. De thermostaat geeft bijna voortdurend aan dat hij vraag heeft (symbool vlammetje) en de temperatuur blijft in huis steken rond de 18.5°C.

Als de thermostaat vragend is, wil dat overigens niet altijd zeggen dat ik de cv aan hoor springen. Dat is maar af en toe. Het koelt dus niet heel veel af in huis. Maar het blijft kouder dan ingesteld. Ook al zet ik de thermostaat op 25°C dan blijft het zo tussen de 18 en 19 °C.
Het vreemde is dat het heel soms wel lukt. Ik was hem een keer vergeten na een proef terug te zetten in de avond en toen ik beneden kwam de volgende ochtend was het dus daadwerkelijk 25°C (met hele hoge stookkosten die nacht). Het is dus niet dat het niet kán, maar gewoon vaak niet doet. Maar ook valt hij dus nu iets helemaal uit qua verwarming.

Waar zou dit vreemde gedrag van de ketel in kunnen zitten?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Ik gok dat de regeling via je kapotte warmtepomp loopt. Die zal je ketel pas aansturen als de warmtepomp het echt niet kan, zoals 's nachts bij te lage buitentemperatuur of als het na tig uur nog niet warm wordt.

Als je idd die warmtepomp niet meer wilt gebruiken kan je het beste de thermostaat rechtstreeks op de ketel zetten en je warmtepomp buitenspel zetten. (ervanuitgaande dat ketel en thermostaat compatible zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
In de handleiding van de WP staat dat als de de WP een bepaalde storing krijgt (in mijn geval de CA22) dan gaat hij uit veiligheidsoverwegingen volledig over op de CV. Deze storing zit er al even in en totdat het kouder werd was het me niet eens opgevallen dat het zo werkte. Dus dit is eerder al een langere tijd goed gegaan.

De communicatie en aansturing tussen die twee moet dus wel goed zijn. Dat was het hiervoor ook al. Maar nu bevreemd het me dus wat er in die tussentijd veranderd is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:24
Dus nu denk je goh, die mensen aan t andere kant van het scherm weten precies hoe mijn situatie in elkaar zit, en kunnen ruiken wat er mis is.

De meest logische opmerking schiet je af met "het heeft altijd gewerkt", maar er is toch iets veranderd. Zonder de info wat jij hebt veranderd kunnen we niet verder. Dan zul je toch veel meer eigen initiatief moeten nemen.

En ja, daarbij hoort ook proberen de hele warmtepomp ertussenuit te halen mbt aansturing cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:52
@Pont Max Je zal toch meer informatie moeten geven. Zoals merk en type warmtepomp en CV.
Heb je vloerverwarming of niet? Wat is de ingestelde max keteltemperatuur. Merk en type thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Je zou eens kunnen kijken welke buizen warm naar de WP.
Misschien dat het warme water terugkomt en daardoor de cv-ketel afslaat?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gehad, de driewegklep bleek niet meer goed te functioneren. Warm water geen probleem, maar cv maar mondjesmaat warm. Echter had ik geen wp.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Helder, had geen idee dat dit heel relevant was voor de oorzaak maar hier komt ie:

WP: Daalderop Combinair 2.5/24/33
Thermostaat Honeywell T87M2018 round modulation

In het hele huis enkel vloerverwarming en de max ingestelde temp is, zo uit mijn hoofd 70°C en de aanvoer vloerverwarming iets van 25°C of zo. Zou het in het menu van de ketel moeten opzoeken (wat best een gedoe is) maar de instellingen zijn default/standaard en nooit gewijzigd.

De warmtepomp heb ik eerder geprobeerd uit te trekken. Echter dan neemt de gasketel het niet over omdat hij nog "wacht" op de WP waar hij geen verbinding mee kan maken. Als ik die weer insteek komt de CA22 storing weer terug waarna de gasketel weet dat hij het niet overnemen en dan gaat die weer aan de gang.

[ Voor 25% gewijzigd door Pont Max op 15-09-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 22:11
Wordt het water wel door de vloer rondgepompt? De CV zal alleen stoken als het warme water ook gebruikt wordt. Als je radiatoren dicht staan, en de vloerverwarming pompt ook niet dan zal hij niet gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ja hoor, vloer wordt ook gewoon warm zoals gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:02
Uiteraard is het belangrijk om de juiste informatie te geven, merk en type warmtepomp, regelstrategie en hydrolische werking.
Maar als je dat allemaal kunt beantwoorden heb je ook gelijk antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

@Pont Max

Ga eerst eens beginnen om die 70 gr van je cv ketel terug te brengen naar 40 graden , als je enkel vvw hebt.
Wellicht knijpt de maximaal thermostaat op de verdeler alles dicht als deze 70 gr krijgt.
Nergens voor nodig die hoge temp , bij vvw

Dit gaat geen invloed hebben op je tapwater.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:52
Ik begrijp dat de warmtepomp defect is. Maar of de regeling daar automatisch op reageert?

In de regeling zit een wachttijd. Dit is de tijd nadat er warmtevraag is en de warmtepomp constateert dat het niet lukt om aan die vraag te voldoen. En daarom de cv inschakelt.
Deze wachttijd staat standaard op 120 minuten.
Zet deze eens op kortst mogelijke tijd van 30 minuten. Dit is parameter <d>/<t>.
Pagina: 1