Vraag

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Hallo, ik stel deze vraag voor een famielid. Misschien hebben jullie ervaring met een soortgelijke financiele uitdaging, ik zet hem even in de MO-tag:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:17
Geen idee of het bij genoemde pensioenfonds kan, maar het lijkt me financieel gezien het meest interessant om de nabestaandenuitkering op maximaal te laten zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

Barrycade

Through the...

Ik kan gewoon mijn pensioen overzicht opzoeken wat er voor mijn nabestaanden zou gebeuren als ik voor mijn pensioen zou overlijden.

En dat is in mijn geval een nabestaanden pensioen waar mijn partner prima mee uit de voeten kan.

• BiLLY_daKid
Hi @Barrycade in dit geval is het (meen ik)
Members only:

@GioStyle Dat lijkt wel te kunnen, ieder geval in de recente regeling.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
De grote pensioenfondsen hebben bijna allemaal een nabestaandenpensioen en partnerpensioen. Een goede indicatie is het uniformpensioenoverzicht. https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ biedt een aardig overzicht. De site van het pensioenfonds typisch nog meer als je inlogt.

De topicstart is onduidelijk. Een (negatieve) mening als grondtoon telkens naar voren laten komen draagt niet bij aan de informatieoverdracht. Hooguit een teken van beperkt begrip van de materie. De formulering is ook ambigu, want er wordt gesproken van ziek en later 'betaald verlof'. NL kent loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid.

Maak eerst eens gewoon een financieel overzicht met alle regelingen die van toepassing zijn. Doe dit voor elke periode (nu, na overlijden, ingang van diverse regelingen voor zowel persoon als nabestaande). Daarna kun je met zo'n overzicht kijken of er nog aan een knop te draaien valt.

Gaming the system is over het algemeen niet nodig.

• BiLLY_daKid
Hi @Rukapul

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

Barrycade

Through the...

BiLLY_daKid schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:48:
Hi @Barrycade in dit geval is het (meen ik)

***members only***

@GioStyle Dat lijkt wel te kunnen, ieder geval in de recente regeling.
Maar dat zou met een volwaardig pensioen niet veel beter worden. Aow is ook dat bedrag.

Maar "meen ik", daar zit de crux, universeel pensioen overzicht laat prima zien wat te verwachten bij overlijden nu. En dat gaat meestal meteen in.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:19:
Hallo, ik stel deze vraag voor een familielid. Misschien hebben jullie ervaring met een soortgelijke financiële uitdaging, ik zet hem even in de MO-tag:

***members only***
Members only:

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@BiLLY_daKid Het zou trouwens voor de leesbaarheid van de topicstart prettig zijn als je de afkortingen voluit schrijft/toelicht. 3 van de 4 afkortingen zeggen mij in ieder geval niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:07
Een pensioen is een verzekering op basis van een bepaald risico, namelijk het moment dat iemand komt te overlijden. Wat jij nu vraagt is of het mogelijk is om, nadat dat risico veranderd is de voorwaarden van de polisi te veranderen.

En dat is niet mogelijk, omdat het nog steeds verzekering is met een collectieve component. Iedereen die aangesloten is moet erop kunnen vertrouwen dat alle pensioenen conform de regeling uitgevoerd worden.

Overigens: Onder de nieuwe pensioenwet *kunnen* regelingen omgezet worden van 'solidair' naar 'flexibel'. Die laatste variant is feitelijk een individueel spaarproduct. Maar dat is hier niet aan de orde.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Welk pensioenfonds is het? Want bij PFZW lijkt het wel geregeld: Zie 3.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Heel veel verhaal maar onduidelijk of partner zonder pensioen aangemeld is als nabestaanden/ partnerpensioen (wat hetzelfde is) bij partner die ziek is en werkzaam bij de zorg.

Zo niet, zo spoedig mogelijk doen met een zo hoog mogelijke bijdrage aan nabestaanden/ partnerpensioen.

Zo wel alleen de bedrage zo hoog mogelijk zetten.

Mocht dat financieel niet uitkomen (hoe cru dat ook klinkt) moet er ergens in de kosten gesneden worden of partner zonder werk mogelijk iets zoeken ben ik bang..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
m-vw schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:57:
Welk pensioenfonds is het? Want bij PFZW lijkt het wel geregeld: Zie 3.2.
Hier trouwens een mooie illustratie van de collectiviteit die ik noemde:
3.4 Hoe hoog is uw partnerpensioen?
Overlijdt u voordat u met pensioen gaat en bouwt u op
dat moment pensioen op bij PFZW? Dan tellen alle jaren
tot aan de dag waarop u met pensioen zou gaan mee

voor de berekening van het partnerpensioen. We kunnen
het partnerpensioen pas precies berekenen op het
moment dat we het gaan betalen.
Er wordt hier partnerpensioen berekend, ook over jaren dat er geen premie is betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Inhakend:

Pensioenfondsen hebben vaak ook nog regelingen bij arbeidsongeschiktheid. Een voorbeeld is dat na 2 jaar ontslag bij WIA de opbouw premievrij doorloopt, of zelfs een aanvulling.

'meedenken' is vaag. Wat verwacht je? Welke vraag is gesteld? Een pensioenuitvoerder kan over het algemeen prima de regeling uitleggen en feitelijke informatie delen over de situatie.

Een pensioenuitvoerder is geen pensioenadviseur! Dat is een apart beroep of wellicht dat er bij de vakbond iemand rondloopt.

Met 'als je begrijpt wat ik bedoel' maak je het weer niet zakelijk. Als familie in de shit zit dan is de enige oplossing om zelf koel en zakelijk te blijven. Eyes on the ball.

Tenslotte, ASR is een pensioenverzekeraar en geen pensioenfonds. Een pensioenfonds affakkelen terwijl je dat verschil niet weet is ernstig. Ondermijnt ook de BrandNewDay (=niet te toegelichte afkorting) opmerking van eerder. Pensioenverzekeraars stonden/staan onder andere bekend om hun hele hoge kosten.

Verzamel alle informatie en leg het op de keukentafel / desktop. Leg alle emotie daarbij terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Het is al meerdere keren geroepen maar je lijkt er niets mee te doen. Hoe de financiën eruit komen te zien, zie op mijnpensioenoverzicht.nl
Je doet nu in de ts de aanname dat er geen nabestaandenpensioen is geregeld volgens mij

Hoi!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

PFZW is een pensioenfonds, die verdienen niet 'snel' geld aan mensen die vroegtijdig overlijden.
In hun berekeningen van premie en uitkering houden ze rekening met mensen die vroegtijdig overlijden of juist heel lang doorleven. Je kunt hier niet (of maar heel beperkt) op afromen, omdat anders het pensioen van alle andere deelnemers onder druk komt te staan.
Wiskundig gezien is, ietwat cru en kort door de bocht, jouw situatie er eentje die het pensioen van iemand die 100 wordt betaalt.
En dus nogmaals, het pensioenfonds verdient niks.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Dank jullie voor de reacties, ik zal deze meenemen en ook de tip om de vakbond te betrekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
BiLLY_daKid schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:55:
Dank jullie voor de reacties, ik zal deze meenemen en ook de tip om de vakbond te betrekken!
Hou er rekening mee dat (gedwongen) collectiviteit de basis is van het bestaansrecht van de vakbond en dat een advies daarom wellicht gekleurd kan zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

BiLLY_daKid schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:55:
Vakbond?
Zowel pensioenfondsen als pensioenverzeleraars hebben gewoon regels. Zoals ik ook in mijn eerdere post aangaf.

Lees de regels en je weet wat je moet weten, hoe lullig het ook mag klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

m-vw schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:53:
[...]

Vakbond?
Zowel pensioenfondsen als pensioenverzeleraars hebben gewoon regels. Zoals ik ook in mijn eerdere post aangaf.

Lees de regels en je weet wat je moet weten, hoe lullig het ook mag klinken.
Soms is ervaring met de praktische uitwerking van regels en/of het theoretisch interpreteren van regels ontzettend fijn. Bijna iedereen kan lezen, maar of je dan het juiste concludeert is geen gegeven.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Mijn vorige pensioenfonds had de optie "risicopartnerpensioen" om je voor zulke gevallen extra te verzekeren.

Bij overlijden in loondienst is er vaak ook geregeld dat de nabestaanden wat krijgen, vaak 3 maanden loon, maar check hiervoor de CAO.

Daarnaast krijg je bij overlijden vaak extra belasting terug omdat je jaarinkomen lager uitviel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
J_C_W schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:49:
Mijn vorige pensioenfonds had de optie "risicopartnerpensioen" om je voor zulke gevallen extra te verzekeren.
Maar dat kan natuurlijk niet op het moment dat je al ziek bent.
Bij overlijden in loondienst is er vaak ook geregeld dat de nabestaanden wat krijgen, vaak 3 maanden loon, maar check hiervoor de CAO.
Is in de wet geregeld: het salaris vanaf de dag van overlijden tot en met de twee maanden erna. En dat bruto bedrag wordt netto uitbetaald, omdat een overledene geen belasting hoeft te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:47
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:19:
Hallo, ik stel deze vraag voor een famielid. Misschien hebben jullie ervaring met een soortgelijke financiele uitdaging, ik zet hem even in de MO-tag:

***members only***
Hoi @BiLLY_daKid , lief dat je deze familieleden wilt helpen. Maar een pensioenfonds werkt iéts anders dan een bank. Zij hebben vaststaande regelingen, ook voor de situatie waarin één van je familieleden zich, mogelijk, binnenkort in zal bevinden. Wat dit familielid dan kan verwachten, kan je hier lezen (PDF alert!).

Bekijk daarnaast even het Uniform Pensioen Overzicht en waarschijnlijk wordt het dan wel duidelijk wat de er op financieel gebied zal gebeuren.

Overigens, je geeft aan dat het familielid dat pensioen opgebouwd heeft, haar / zijn hele carrière deelnemer bij PFZW is geweest. Ervan uitgaande dat deze familieleden gehuwd zijn (of geregistreerd partner zijn), dan krijgt de achterblijvende partner, in dit geval, een volledig nabestaandenpensioen, met een aanvulling voor de 'missende' AOW, totdat hij / zij zélf ook recht heeft op AOW.

[ Voor 16% gewijzigd door Bernard0343 op 15-09-2024 20:11 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Nog even een soort van terugkoppeling; onder de aandacht gebracht bij het familielid. Volgens de regeling is er inderdaad mogelijkheid om een andere verdeling naar de partner te maken. Ik weet niet of een dergelijke wijziging ook "op korte termijn" kan worden doorgevoerd. Dank jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:08
Het is goed om te beseffen dat er onderscheid is tussen nabestaandenpensioen als je nog werkt en pensioen als je gestopt bent.

Als je nog werkt en overlijdt, is het nabestaandenpensioen 70% van wat je had kunnen opbouwen tot pensioendatum.

Als je stopt, is het opgebouwde pensioen lager dan wat je had kunnen opbouwen tot pensioendatum. En vaak is het opgebouwde nabestaandenpensioen minder dan 70% daarvan. Je kunt dan het opgebouwde pensioen nog wel uitruilen zodat het nabestaandenpensioen alsnog 70% wordt van het nieuwe ouderdomspensioen, maar dat ouderdomspensioen wordt dan nóg weer lager. En 70% daarvan is dan dus een stuk lager dan het nabestaandenpensioen dat de nabestaanden zouden krijgen als je zou blijven doorwerken.

Voor het hoogste pensioen voor de nabestaanden is het dus het gunstigste om 'gewoon' in dienst van de werkgever te blijven. En dus niet het pensioen al te laten ingaan. Want dan zul je welliswaar een paar maanden een ouderdomspensioen van het pensioenfonds krijgen, maar het bijbehorende nabestaandenpensioen zal, levenslang, veel lager uitvallen.
Pagina: 1