Siemens EQ500 - waterige koffie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:27
Mijn vraag
Onze Siemens EQ500 geeft waterige koffie en in het kanaal van de gemalen koffie, blijft de gemaalde koffie staan.

Ik heb hem zojuist helemaal gereinigd, dus het kanaal waar de gemalen koffie uit komt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Siemens EQ500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rbPjY8yibyTiWbMsQ8U5KdROhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKnVKDWigIxxnofUxm1UeSvv.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb het kanaal helemaal vrij gemaakt van gemalen koffie.

Vervolgens zet ik 1 bakkie en zie je het al het “koffie koekje”, het is meer drap dan echt een geperst koffie koekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X7stays6LkXZBx09gPpM7zE8qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64lzdrJRdlL0Br0hyZryXNIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar na het eerste bakkie staat het kanaal dus ook weer vol en het valt er maar weinig uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TaDhMH3hVr5S_Om52OwUKNEU4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBaR2eXnb7j0VmVzc1tbBQcr.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:38
zetgroep ook schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:32

DjVe

Hatsaflats!

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79684074

In een ander topic gaf het schoonmaken van de zetgroep (incl. de zeef) een oplossing voor een vergelijkbaar probleem. Dat ging wel over een EQ3, maar wellicht dat dit vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:59
Misschien ook andere bonen proberen?

Kan zijn dat ze te vettig zijn en je machine daar niet goed mee om kan.

[ Voor 51% gewijzigd door Technofreakz op 15-09-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Maar het koffiemaalsel komt niet eens in de zetgroep terecht.
Technofreakz schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:13:
Misschien ook andere bonen proberen?

Kan zijn dat ze te vettig zijn en je machine daar niet goed mee om kan.
Standaard Jumbo bonen, nog nooit een probleem geweest, tot nu…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gezien het generieke supermarktbonen zijn hebben zij wellicht een andere partij gekocht ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Boudewijn schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:28:
Gezien het generieke supermarktbonen zijn hebben zij wellicht een andere partij gekocht ;)
Is het proberen waard, andere bonen. Maar welke dan? En hoe krijgt ik het mogelijke ver uit de maler en aanvoersleuf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:39

SeatRider

Hips don't lie

Worden de bonen niet (veel) te grof gemalen? Speel eens met die setting. Misschien zit er zelfs wel iets dwars tussen de keramische schijven.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ja! Ik heb dit 2 weken geleden opgelost in onze Bosch Verocup 100 (zelfde zetgroep).

Kom er zo even op terug, met een foto :)

Update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDTJ0r3JvRIVkMrYhAXE7cY7us4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Haj3P3sK7qA7slNIYvXE2AKi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de zetgroep. Het “opvangbakje” (pijl) van de gemalen bonen staat bij jou waarschijnlijk in het midden (kruisje) ipv rechts als defaultstand.

Als je dit filmpje volgt, dan kan je alles goed schoonmaken en dat “opvangbakje” forceren in de goede defaultstand.

Je kunt de klep van je apparaat open laten staan en aan de rechterkant een pinnetje in de gleuf ingedrukt houden met een schroevendraaier.. en het programma af laten lopen. Zo zie je wat er gebeurt, kan je beter analyseren.

Pas wel op (!) met heet water en gebruik een flink hoge beker.

Succes! Scheelt je toch al gauw 100 euro voor een nieuwe zetgroep.

[ Voor 94% gewijzigd door Falcon op 16-09-2024 07:37 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Falcon schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:19:
Ja! Ik heb dit 2 weken geleden opgelost in onze Bosch Verocup 100 (zelfde zetgroep).

Kom er zo even op terug, met een foto :)

Update:

[Afbeelding]

Dit is de zetgroep. Het “opvangbakje” (pijl) van de gemalen bonen staat bij jou waarschijnlijk in het midden (kruisje) ipv rechts als defaultstand.

Als je dit filmpje volgt, dan kan je alles goed schoonmaken en dat “opvangbakje” forceren in de goede defaultstand.

Je kunt de klep van je apparaat open laten staan en aan de rechterkant een pinnetje in de gleuf ingedrukt houden met een schroevendraaier.. en het programma af laten lopen. Zo zie je wat er gebeurt, kan je beter analyseren.

Pas wel op (!) met heet water en gebruik een flink hoge beker.

Succes! Scheelt je toch al gauw 100 euro voor een nieuwe zetgroep.
Thnx, maar die lijkt wel goed te staan.

Hoopt de koffie bij jou ook zo op dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TaDhMH3hVr5S_Om52OwUKNEU4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBaR2eXnb7j0VmVzc1tbBQcr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:27
Als dat opvangbakje links zou staan zou je de koffie in de lekbak moeten hebben.

Gaat dus daarboven al wat mis. Neem aan dat je in de settings de koffie wel op zij sterkst hebt staan?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:10
ex BSH monteur (naast miele monteur voorde oplettende :P) controleer je bonenreservoir, je zal niet de eerste zijn die een punt van de zak of het ontluchtingsventiel net boven de ingang heeft zweven waardoor geen bonen erin kunnen komen.

alternatief: maalgraad wat grover zetten en paar keer espresso kijken wat ie dan doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Cyriel85 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:57:
Als dat opvangbakje links zou staan zou je de koffie in de lekbak moeten hebben.

Gaat dus daarboven al wat mis. Neem aan dat je in de settings de koffie wel op zij sterkst hebt staan?
Juist! Dat bedoel ik.
Er zit geen koffiemaalsel in de lekbak. Het lijkt geen issue met de zetgroep.

Ik snap overigens ook niet helemaal dat dat kanaal tussen maler en uitgaan waar het in de zetgroep moet vallen, redelijk horizontaal is. Als het nou schuin zou lopen, deed de zwaartekracht zijn werk veel beter.
Jknevel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:57:
ex BSH monteur (naast miele monteur voorde oplettende :P) controleer je bonenreservoir, je zal niet de eerste zijn die een punt van de zak of het ontluchtingsventiel net boven de ingang heeft zweven waardoor geen bonen erin kunnen komen.

alternatief: maalgraad wat grover zetten en paar keer espresso kijken wat ie dan doet
Kijk, die hebben we nodig 😉

Deze foto is van onder naar boven genomen:

Ik heb het kanaal helemaal leeggehaald met een borsteltje.

Na 1 espressokopje is dit direct het resultaat (foto) kanaal direct vol met maalsel, wat dus niet in de zetgroep valt, maar in het kanaal van de maler blijft zitten.

Resultaat: slappe koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43
Bij ons was het rubber van de zetgroep versleten. Namaak functioneerde niet. Origineel wel.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:27
Tweak_ers schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:09:

[Afbeelding]

Na 1 espressokopje is dit direct het resultaat (foto) kanaal direct vol met maalsel, wat dus niet in de zetgroep valt, maar in het kanaal van de maler blijft zitten.

Stomme vraag wellicht, maar het kanaal is droog na het schoonmaken?

Ga zo eens bij die van ons kijken of ik een verschil zie.

Zit te denken, als dat kanaal zo horizontaal is, zit er dan niet iets in wat die koffie naar voren duwt ofzo wat kapot is?

Edit: foto van de onze. Zit ook redelijk wat in dat kanaal:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFBUgOVKXcWisoE1sziho6fl9dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqsXCgEjcJV5ZakjGDT0lycS.jpg?f=fotoalbum_large

Komt bij ons echter wel nog normale koffie uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaaRsRTz-7jTK7qzaVUBnv7_nnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGxoznDoLItbKw7Yik1Gegwp.jpg?f=fotoalbum_large

Kanaal komt niet heel veel koffie uit en lijkt wel vers (dus geen oude ophoping):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmY0b_krtZQ5DtVi2lh8R4A1vqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOCLaFL2EtNYlLGGXVFzYGVc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik zou proberen is maalgraad goed grof zetten, sterkte koffie hoog, machine goed droog van binnen en dan een paar koppen zetten. Kijken of het dan verbeterd. En... Bonen zonder zo'n vettig laagje..

*Mijn machine is nu weer een keer extra goed schoon door dit na te lopen 😂*

[ Voor 54% gewijzigd door Cyriel85 op 18-09-2024 09:22 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Tweak_ers
Cyriel85 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:46:
[...]

Stomme vraag wellicht, maar het kanaal is droog na het schoonmaken?

Ga zo eens bij die van ons kijken of ik een verschil zie.

Zit te denken, als dat kanaal zo horizontaal is, zit er dan niet iets in wat die koffie naar voren duwt ofzo wat kapot is?

Edit: foto van de onze. Zit ook redelijk wat in dat kanaal:[Afbeelding]

Komt bij ons echter wel nog normale koffie uit:
[Afbeelding]

Kanaal komt niet heel veel koffie uit en lijkt wel vers (dus geen oude ophoping):
[Afbeelding]

Wat ik zou proberen is maalgraad goed grof zetten, sterkte koffie hoog, machine goed droog van binnen en dan een paar koppen zetten. Kijken of het dan verbeterd. En... Bonen zonder zo'n vettig laagje..

*Mijn machine is nu weer een keer extra goed schoon door dit na te lopen 😂*
Ja is droog, gaan we proberen, thans voor het nakijken!
Er zit verder in wel een wit plastic "iets", geen idee of dat de koffie naar voren hoort te duwen.

Volgans mij kan het kanaal er niet uitgehaald worden.

Het kanaal voor zelfs gemalen koffie (ernaast) gaat wel heel eenvoudig los door het naar boven te duwen.

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:10
Tweak_ers schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:09:
[...]

Juist! Dat bedoel ik.
Er zit geen koffiemaalsel in de lekbak. Het lijkt geen issue met de zetgroep.

Ik snap overigens ook niet helemaal dat dat kanaal tussen maler en uitgaan waar het in de zetgroep moet vallen, redelijk horizontaal is. Als het nou schuin zou lopen, deed de zwaartekracht zijn werk veel beter.

[...]

Kijk, die hebben we nodig 😉

[Afbeelding]

Ook meerdere kopjes geprobeerd en maalgraad grover zetten? als je kanaal leeg gehaald heb duurt 2 a 3 kopjes om deze weer proper te vullen. er zit niks wat de koffie naar voren duwt dat gebeurt door de maler die verwerkt de bonen tot poeder en duwt het kanaal vol en uiteindelijk eruit.

van daar dat ik denk aan te fijne afstelling of iets in/voor je bonenmaler.

je heb sommige bonen die heel anders kunnen reageren op je maler, over het algemeen zou dit geen probleem moeten geven bij consumenten automaten maar zeg nooit nooit :)

EDIT: is al jaren geleden dat ik er zat dus hou mij er niet 100% op vast ik ken de nieuwe modellen niet (principe is uiteraard hetzelfde)

[ Voor 4% gewijzigd door Jknevel op 18-09-2024 10:16 ]

Pagina: 1