Levertijd onderdeel onder garantie

Pagina: 1
Acties:

• mauriceho84
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:48
Vorig jaar April heb ik bij n grote duitse muziekwebshop een electronisch drumstel gekocht a 1050,-

Twee weken geleden is de bijbehorende computermodule kapot gegaan, in plaats van geluid komen er nu hoge pieptonen uit bij het spelen van het drumstel.

Ik heb hiervoor op de website een garantieaanvraag gedaan,deze is goedgekeurd, de module zal vervangen worden.
Op de website zie ik nu ook de module in bestelling staan voor 0,-, echter staat deze in backorder.
Als ik het onderdeel op de website opzoek dan staat er een levertijd van 7-8 weken voor.

Wat zijn mijn rechten in dit gevalm is het redelijk om hier zo lang op te moeten wachten?
Ik vind dit best wel lang, ik kan mijn drumstel al die tijd niet gebruiken.

De volledige drumstellen (dus inclusief computermodule) hebben ze voldoende op voorraad liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:55
Lees deze sticky post eens door en dan specifiek het stukje onder "Mijn product is non-conform. Wat nu?". Daarin staat dat reparatie binnen een redelijke termijn moet gebeuren indien je product non-conform is.

Dan komt natuurlijk de vraag; Wat is redelijk? De ACM heeft hier wat informatie over wat je rechten verder zijn, samen met voorbeeldbrieven bij de verschillende opties die je hebt.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
mauriceho84 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:22:
De volledige drumstellen (dus inclusief computermodule) hebben ze voldoende op voorraad liggen.
Dus is die levertijd niet redelijk, want de verkoper kan waarschijnlijk veel sneller leveren en de losse module in de voorraad later zelf bijvullen. Let op dat het veel uitmaakt of je een consument bent of niet, maar je dat in je TS niet hebt genoemd.

Als je zelf voornamelijk woonachtig bent in Nederland kun je zo nodig een EPGV starten en vorderen dat de verkoper eerder levert dan 7-8 weken, maar de doorlooptijd van een EPGV is waarschijnlijk langer dan 7-8 weken.

Je kunt als je consument bent ook contact opnemen met het ECC in Nederland. De ECC kan bemiddelen door contact op te nemen met het ECC in Duitsland en het ECC Duitsland kan weer contact opnemen met de verkoper. Maar de doorlooptijd van het ECC kan ook langer zijn dan 7-8 weken.

Een derde mogelijkheid is contact opnemen met de toezichthouder in Duitsland, maar voor zover ik weet heeft Duitsland die taak belegt bij elke deelstaat. Je moet dan dus op zoek naar de 'Verbraucherzentrale' in de deelstaat waar de verkoper gevestigd is. Dit is de overkoepelende toezichthouder:

https://www.vzbv.de/en/consumers/advice-information

Dit is bijvoorbeeld de toezichthouder in Rheinland-Pfalz:

https://www.verbraucherzentrale-rlp.de/

In Nederland treedt de toezichthouder ACM niet in een individueel geschil, maar in Duitsland zou dat anders kunnen zijn. Die doorlooptijd zou echter ook langer dan 7-8 weken kunnen zijn, maar dat hoeft niet.

Verder is het goed om te weten dat Nederlands consumentenrecht van toepassing is op grond van artikel 6 Rome I verordening als de koper een consument is én de verkoper zich met de verkoop richt op Nederlandse consumenten, bijvoorbeeld als het drumstel in Nederland geleverd kon worden. Als de verkoper een Duitstalige website heeft en exclusief in Duitsland levert zou het kunnen dat artikel 6 geen werking heeft en Duits recht van toepassing is. Sommige consumenten regelen bijvoorbeeld zelf dat de zaak wordt geleverd aan een derde partij in Duitsland die de zaak vervolgens naar Nederland transporteert. Uitsluitend een website die bereikbaar is vanuit Nederland is onvoldoende om te concluderen dat de verkoper zicht richt op Nederlandse consumenten, maar bijvoorbeeld een Nederlandstalige website weer wel.

Veel maakt het ook weer niet uit, want EU richtlijn 2019/771 beoogt maximale 'harmonisatie' van consumentenrechten in de EU. Artikel 14 lid 1 aanhef en onder b Richtlijn 2019/771 luidt:
1. Herstellingen of vervangingen worden verricht:

b) binnen een redelijke termijn vanaf het tijdstip waarop de verkoper door de consument in kennis is gesteld van het conformiteitsgebrek
Daar kun je niet direct een beroep op doen, maar EU lidstaten zijn wel verplicht om o.a. artikel 14 lid1 om te zetten in nationale wetgeving. Ook in Duitsland moet het dus gaan om een 'angemessenen Frist' (redelijke termijn). Onder Duits recht (wat dus waarschijnlijk niet van toepassing is) doe je dan een beroep op 'Mängeln' (non-conformiteit) via § 437 abs. 1 (Rechte des Käufers bei Mängeln), § 439 BGB abs. 1 (Nacherfüllung) en § 475 abs. 5 (Anwendbare Vorschriften) wat onder Nederlands recht in art. 7:17 BW, art. 7:18 BW, en art. 7:21 lid 3 BW geregeld staat. § 475 abs. 5 (van Untertitel 3 Verbrauchsgüterkauf) BGB luidt:
(5) Der Unternehmer hat die Nacherfüllung innerhalb einer angemessenen Frist ab dem Zeitpunkt, zu dem der Verbraucher ihn über den Mangel unterrichtet hat, und ohne erhebliche Unannehmlichkeiten für den Verbraucher durchzuführen, wobei die Art der Ware sowie der Zweck, für den der Verbraucher die Ware benötigt, zu berücksichtigen sind.
Of in de (niet officiële) Engelse vertaling van § 475 abs. 5 BGB:
(5) The trader is to effect the cure within a reasonable time limit from that point at which the consumer informed the trader of the defect, without causing any significant inconvenience to the consumer, whereby regard is to be had to the type of the goods and the purpose for which the consumer needs the goods.
Tot slot is het wellicht goed om te weten dat je mogelijk ook rechtsreeks bij de fabrikant terecht kunt, als de fabrikant een 'commerciële garantie' voor een bepaalde tijd heeft verstrekt. Uit art. 7:6a BW volgt namelijk dat fabrikanten die zo'n garantie hebben afgegeven de verplichtingen in art. 7:21 BW moeten nakomen en dat betekent dus ook herstel binnen een redelijke termijn.

Ik denk dat je op dit moment het makkelijkste en snelste eerst telefonisch contact kunt opnemen met het ECC in Nederland. Dan hoor je ook wat de doorlooptijd is van de behandeling van en bemiddeling met de verkoper in verband met een klacht.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

[ Voor 4% gewijzigd door Real op 15-09-2024 14:01 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 15:40
Real schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:55:
[...]

Dus is die levertijd niet redelijk, want de verkoper kan waarschijnlijk veel sneller leveren en de losse module in de voorraad later zelf bijvullen. Let op dat het veel uitmaakt of je een consument bent of niet, maar je dat in je TS niet hebt genoemd.
Dat is niet hoe het hoort te werken.

Laten we drumstel eens vervangen voor auto.

Er gaat een module kapot in je auto, Deler besteld deze maar heeft 7-8 weken levertijd.
De dealer heeft wel 4 identieke auto's op voorraad staan.
Dan kun je toch ook niet verwachten dat hij die module daar maar uit trekt, en dan wacht tot de bestelde er is en die dan in zijn voorraad auto zet?
Want vandaag is het de module, morgen iemand met een ruitenwisser, en volgende week iemand met een kapotte versnellingsbak. dan kan hij net zo goed van ieder model en uitvoering een onderdelen auto bestellen.

had je het drumstel bij een kleine zelfstandige om de hoek aangeschaft, die het belangrijk vindt dat TS gewoon verder kan trommelen. dan had die hem vast uit de doos van een andere set gehaald.
Maar zoals TS al zegt een grote muziekwebshop zal niet bij elke melding het magazijn in duiken om verschillende dozen leeg te roven om vervolgens niet meer te weten welke set wel en niet meer compleet is in het magazijn.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-10 10:22
Wmaar ho even, heb je het drumstel bij de fabrikant gekocht, of niet?

De levertijd op een nieuwe bestelling, en op een garantievervanging, kan wel eens helemaal anders zijn, als je niet bij de fabrikant hebt gekocht (en zelfs als wel).

Het kan goed dat de fabrikant de "onderdelen" voorraad voor garanties apart heeft van andere groothandelvoorraad. Lijkt me dus zaak om eerst even duidelijk te krijgen van de webshop wat de wachttijd is, want nu is dat maar een aanname.

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-10 14:07
7-8 weken is niet redelijk, er zijn regels voor hoe lang zo iets zou mogen duren zonder overlast. Kan het zo niet 1-2-3 vinden.
Pagina: 1