Smartwatch app voor uitgebreide sportschema's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Hallo mede-sporters ;-),

Met het beter worden in het sporten komen ook de lastigere schema's om mee te trainen.
Dat brengt mij regelmatig op het punt dat ik geen digitale ondersteuning heb van mijn smartwatch.

Ter voorbeeld:
Als ik even 5K wil hardlopen, dan open ik Samsung Health of Strava, selecteer de afstand en ga lopen.
Als ik dan ook nog op mijn tempo of mijn hartslag wil letten, dan moet ik OF wachten tot de update bij elke KM wordt omgeroepen, OF ik kijk gewoon even op mijn horloge.

Maar, als ik daar ook nog interval training tussenin wil gooien, moet ik eigenlijk constant mijn horloge in het zicht houden zodat ik mijn gegevens kan zien. Dat loopt niet lekker en is niet handig op de openbare weg ;-).

Stel dat ik het nog iets uitgebreider zou willen maken, dan wordt het nog lastiger....

Ik ben dus heel erg benieuwd of er trainingsapps zijn waarin ik schema's kan samenstellen die op mijn smartwatch getoond en omgeroepen worden.

Het lastige is dat ik eigenlijk dit zoek:
- Eerst 6K hardlopen waarbij mijn tempo tussen de 5:10 en 5:30 min/km moet liggen. Hierbij wil ik graag mijn afstand en mijn tempo weten (op zich kan dit al met Health of Strava)
- Daarna wil ik direct overgaan in een interval van 3x 200m op 4:00 en 4:20 min/km met daarna 200m op 5:50 en 6:10 min/km. Hierbij zou ik vooral mijn tempo willen weten zodat ik weet dat ik hard genoeg loop. Ook moet de app wel begrijpen dat ik na 200m overga naar een ander tempo. In de toekomst kan het tempo veranderen en ook de hoeveelheid van interval (het lijkt me logisch dat je dit soort dingen zelfs invoert)
- Als cooling down wil ik dan 1K doen op 5:10 en 5:30 min/km. Hierbij hoef ik alleen afstand en tempo te weten.

Als er meer info genoemd wordt is dat ook prima, maar de minimale info die ik wil weten noem ik in de opsomming.

Met alle technieken, apps en fanatieke sporters, is er toch vast wel een app waar je dit soort uitgebreide programma's kunt maken?
Desondanks heb ik het nog niet kunnen vinden.

Overigens heb ik een Samsung S24 plus met een Samsung Galaxy Watch6 44mm.
Ik weet dat Garmin "betere" sporthorloges maakt, maar daar is momenteel niet echt het budget voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Teruglezend begrijp ik dat niet meteen duidelijk is dat ik wel wat dingen geprobeerd heb. Dus vandaar een stukje uitbreiding:

Samsung Health
Hierin kun je wel uitgebreide programma's maken, maar daarin kun je OF enkel 1 doel instellen voor een training (terwijl je wellicht meerdere in 1 compleet schema wil opnemen), OF (via Routines) je kunt geen afstanden of tijden instellen lager dan 1.0 km of 5:00 min. Als je iets wil doen zoals 200m sprint, dan kan dit niet qua afstand (0.2 km) of tijd (+/- 48 sec.).

Over een andere boeg: Interval Timer
Prima app, maar je kunt geen afstanden (in meters) of tempo's invoeren. Enkel en alleen tijden (en daarin is het een hele goede app, maar ik heb nu eenmaal ook meters en tempo nodig).

Google Fit
Volgens een artikel op internet zou je hier ook een schema in moeten kunnen maken, maar ik krijg het niet gevonden. Gezien de leeftijd van dat artikel (2019) is dit misschien niet meer mogelijk in de huidige app.

Good Coach App
Mijn coach gebruikt deze, en voor hem werkt het prima. Maar het schijnt enkel te werken met Garmin. Ik heb het niet werkend gekregen met mijn Galaxu Watch6.

Strava
Qua data een prima app (en helemaal hip), maar zover ik tot nu toe heb kunnen vinden is het niet mogelijk om trainingsschema's samen te stellen.

Workoutdoors
Werkt niet op Android.

Splitz
Zover ik tot nu toe heb ontdekt werkt deze app alleen met de verwerking van data van een opgenomen run. Ik blijk niets te kunnen instellen.

Garmin Connect
Lijkt me een prima app. Ik heb een account en heb mijn schema's vrij makkelijk kunnen maken. Maar ik kan deze niet starten. Dit werkt enkel en alleen op een Garmin horloge, welke ik niet heb.

Runkeeper
Werkt eigenlijk vooral met een Garmin of Fitbit (heb ik niet ;-) ). Je kunt hier wel trainingen in maken, maar daarbij kun je alleen op 1 ding letten. Bijvoorbeeld: afstand 6km. Of tijd: 60 minuten. Je kunt dus niet aangeven dat je 200 meter wil richten op een specifiek tempo of hartslag. Sowieso kun je vrij weinig instellen qua tempo.

Nike Run Club
Prima app, maar je kunt geen schema's maken. Het is vooral om simpelweg bij te houden wat je gedaan hebt/aan het doen bent. En dat kunnen die vele andere apps ook (en dan nog iets meer).

TrainAsOne
Hier kun je geen eigen schema's maken zover ik heb kunnen vinden. Wel veel beschikbaar, maar je kunt niet zelf dingen instellen. Desondanks wel veel goede dingen over gelezen. Mocht iemand dit topic vinden via Google, het lijkt een aanrader om eens te bekijken.

Trenara
Ik kan deze niet installeren, dus geen idee :-).

Running.coach
Klinkt (op de website) wel goed, maar het kost direct geld en zover ik heb kunnen vinden kun je geen programma's maken. Hun kracht is juist dat ze dat voor jou doen. Helaas wil ik dat juist zelf kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:44
Ik vrees dat je echt een meer sport georiënteerde smartwatch moet kopen.

Garmin forerunner 55 / 165
Polar
Coros

etc.

Forerunner 55 koop je al voor € 158
Anders tweedehands?

Eigenlijk elke garmin smartwatch (ook oudere) kan je de workouts vanuit garmin connect naar toe sturen.

(DM mij voor een garmin vivoactive 3 die ik nog te koop heb)

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 15:42
Heb zelf net mijn Garmin Fenix 3 definitief opgeborgen en een Garmin Forerunner 965 gekocht, fantastisch ding en kan volgens mij precies wat jij wil. Ook de Fenix 3 kon dat al, die had alleen geen interne hartslagmeter.

Ik vind ook het Garmin ecosysteem heel goed. Vroeger zaten er nogal wat bugs in, maar dat is nu een stuk beter. Zeker als je meer apparatuur hebt (fietscomputer van Garmin of een netter Garmin horloge en een sporthorloge).

De forerunner 965 is behoorlijk aan de prijs,. De eerder genoemde 165 kan ook al heel veel. Verschil zit hem meer in de extra's, zoals mogelijkheid BT koptelefoon te koppelen zonder telefoon, of betere kaarten op je horloge tracking. De Fenix 3 zie ik op marktplaats staan voor een paar tientjes en is ook een goed horloge. Dus ik denk dat je met de Forerunner of Fenix serie van Garmin niet mis kan gaan. Daar maak je in de app of online je eigen trainingen aan (b.v. interval op basis van snelheid of hartslag) en die stuur je dan naar je horloge. Daar selecteer je de training/workout en dan is het gaan. Hij piept als je nieuwe interval aanbreekt. Heb je er een met BT koptelefoon, dan is er zelfs een stem die je vertelt wat je moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik sluit mij aan bij bovenstaande. Een Garmin werkt hier gewoon heel goed voor en kan dit soort dingen out of the box. En voor zulke ingewikkelde trainingsschema's is een gewone smartwatch die niet primair op sport is gericht, gewoon niet de beste keuze. Het begint met een geschikt apparaat, dus verkoop de Samsung en koop een (tweedehands) Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Hmmmm, stiekem hoopte ik eigenlijk dat iemand zou reageren met "Ooooh, probeer XXXXX eens. Dat kan precies wat jij wil en werkt ook op jouw smartwatch.". Of iets vergelijkbaars ;-)

Maar ergens had ik er al vrees voor dat het enige antwoord zou zijn om toch voor Garmin te gaan. Door vele wordt Garmin gezien als één van de betere/beste smartwatches voor sporters en ze zullen natuurlijk hun best doen om die positie te behouden.
Desalniettemin verbaasd het een klein beetje dat niemand anders ervoor gekozen heeft om dit soort software op te zetten. Zoveel concurrentie is er niet op dat niveau?

Nontheless, because I digress. Ondanks dat er niet echt budget voor is zal ik me toch eens meer in gaan lezen over de Garmin modellen.

Wat voor mijn situatie geldt:
- Ik neem mijn telefoon altijd mee (ik wil bereikbaar zijn en anderen kunnen bereiken)
- Ik moet muziek luisteren.... (wat op dit moment via mijn telefoon en mijn Jabra oordopjes gaat) (Edit: ik bedenk me nu dat de audio feedback over je training alleen werkt als de oortjes via de smartwatch verbonden zijn?)
- Ik gebruik de smartwatch eigenlijk nergens anders voor dan sport (ik hou niet van "sierraden")
- Ik moet dus wel kunnen syncen met Garmin Connect om mijn trainingen (en routes) te gebruiken
- Routeplanner is niet noodzakelijk (leuke plus, dat wel). Ik kan mijn stad heel goed en ken overal de weg.

[ Voor 4% gewijzigd door supervinnie40 op 17-09-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:09
Heb je deze geprobeerd?
https://galaxystore.samsung.com/geardetail/TDQqPspnLH

Ik ben ook van de Garmin afdeling, maar googelen leverde die link op. Als je toch je telefoon bij je hebt voor muziek, kan je ook voor een wat oudere Garmin 2e hands gaan (735xt of zo). Die pluk je makkelijk van marktplaats of zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
arvidbeheerder schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:09:
Heb je deze geprobeerd?
https://galaxystore.samsung.com/geardetail/TDQqPspnLH

Ik ben ook van de Garmin afdeling, maar googelen leverde die link op. Als je toch je telefoon bij je hebt voor muziek, kan je ook voor een wat oudere Garmin 2e hands gaan (735xt of zo). Die pluk je makkelijk van marktplaats of zo af.
Nee, die had ik nog niet geprobeerd. Zo op het eerste gezicht lijkt het er niet op dat je hiermee tempo en afstand tegelijk kunt aanpakken. Maar de documentatie is vrij simpel. Via Google kwam ik nog niet verder, maar zal vanmiddag nog eens speuren naar meer info.

Ik zit toevallig nu een beetje op Marktplaats te speuren om een indruk te krijgen ;-). Ik vermoed echter dat je geen feedback over je training krijgt wanneer je oortjes verbonden zijn met je telefoon en niet met je Garmin. Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?
Uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik in mijn oor informatie krijg over de schema's die ik (via Garmin Connect) samenstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:44
Voor feedback heb je het horloge zelf (als je bepaalde grenswaarden instelt). Krijg je d.m.v. vibratie en geluid terugkoppeling van. Vind ik net zo handig werken:)

Ps; volgens mij zijn er wel Garmin-modellen die audio prompts kunnen afspelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Koenbr op 17-09-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:09
De duurdere Garmins hebben Spotify integratie en dan krijg je ook audio feedback. Hoef je meteen geen telefoon meer mee te slepen :)
Pagina: 1