Hoe hou ik daglicht uit de slaapkamer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-05 18:03
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende probleem in mijn nieuwe appartement. Ik wil graag gordijnen installeren in mijn slaapkamer, maar zit met verschillende hoogte plafonds (zie foto).

Er is een rolgordijn aan de linkerzijde die niet voldoet en ook eigenlijk vervangen moet worden.

Moet ik met aparte gordijnen gaan werken of hebben jullie hier een slimme oplossing voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKSH2O4rAvm3v5GI2iSkAH160BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98mKv35A7mzba9RWxohx1RHm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

2 verduisterende gordijnen over de hele breedte van die pui, met 2 verschillende hoogtes. Dus 2 rails.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 14-09-2024 14:55 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou persoonlijk bij de deur/raam combi voor een verduisterend én isolerend gordijn tot op de grond gaan waarbij de rail (in óf op de dag) aan het plafond bevestigd wordt en boven de radiator voor een (rol)-gordijn 'in de dag' zodat de radiator én de leidingen vrij blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 14-09-2024 15:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Rolluiken aan de buitenkant?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kan ook een mooie optie voor de TS zijn, inderdaad _/-\o_

En als je die dingen (tegen een meerprijs van ~€100,- per 'bak') bestelt met een accu + solarpanel dan hoeft je niet eens een kabeldoorvoer (en dus een extra koude-brug) naar binnen te maken (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 14-09-2024 15:35 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Alleen optie als je in Limburg woont uiteraard

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 14:30
Sethro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:31:
[...]

:? Ik gok dat je een flauwe opmerking aan het maken bent, maar ik ga het toch vragen: wat bedoel je?

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
Hahn schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:33:
[...]

:? Ik gok dat je een flauwe opmerking aan het maken bent, maar ik ga het toch vragen: wat bedoel je?
Beetje over een kam geschoren maar rolluiken zie je in de randstad / noorden heel erg weinig terwijl delen van Limburg ieder huis van die dingen heeft.

In Limburg valt dus minder uit de toon als in de rest van Nederland. En de meeste mensen vinden ze spuuglelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 10:28
Rolluiken :r

Mooi twee rails aan plafond en nette verduisterende gordijnen hangen, zoals hierboven al is geopperd.

• Sethro
spokje schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:35:
Rolluiken :r

Mooi twee rails aan plafond en nette verduisterende gordijnen hangen, zoals hierboven al is geopperd.
Ja lijkt mij ook

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hahn
Sethro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:35:
[...]

Beetje over een kam geschoren maar rolluiken zie je in de randstad / noorden heel erg weinig terwijl delen van Limburg ieder huis van die dingen heeft.

In Limburg valt dus minder uit de toon als in de rest van Nederland. En de meeste mensen vinden ze spuuglelijk.
Flauwe opmerking, die weinig hout snijdt dus. En wat een ander ervan vindt moet 'ie zelf weten.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Gordijnen voor de radiator hangen. Is dat wel zo handig?

Sowieso schrijf je zo!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 10:28
nadroJ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:37:
Je zou kunnen overwegen om ze overdag naar één kant te schuiven ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nadroJ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:37:
Vandaar ook dat je daar een (rol)-gordijn 'in de dag' dient te gaan gebruiken :+

• nadroJ
Ja rolgordijn snap ik natuurlijk, maar het gaat natuurlijk om normale gordijnen dienoverdag natuurlijk aan een kant hangen, maar je wil de warmte toch niet tegenhouden zodra ze dicht gaan.

Maar idd, rolgordijn boven de radiator is natuurlijk prima

Sowieso schrijf je zo!

• Hahn
nadroJ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:42:
Ja rolgordijn snap ik natuurlijk, maar het gaat natuurlijk om normale gordijnen dienoverdag natuurlijk aan een kant hangen, maar je wil de warmte toch niet tegenhouden zodra ze dicht gaan.

Natuurlijk. Maar sowieso had niemand het volgens mij over gordijnen vóór de radiator hangen. Alleen erboven.

• nadroJ
My bad dan :) verkeerd gelezen

Sowieso schrijf je zo!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 13:17
Het licht wil je buiten houden. Maar de warmte? Ook buiten houden (dan rolluiken of screens), of juist niet (dan verduistering aan de binnenkant)?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

cosmo_roel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:53:
Het licht wil je buiten houden. Maar de warmte? Ook buiten houden (dan rolluiken of screens), of juist niet (dan verduistering aan de binnenkant)?
De warmte buiten houden zal hier, geschat op basis van de foto, niet zo'n probleem zijn. De ramen staan ver genoeg binnen het balkon om amper tot géén direct zonlicht op te kunnen vangen gedurende de zomermaanden.

Maar: Da's nú een aanname van mijn kant. De TS zou hier een passend antwoord op moeten en kunnen gaan geven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-05 17:06
nadroJ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:42:

Het gaat om een slaapkamer dus het is maar de vraag of daar gestookt wordt. Zoniet dan boeit het ook niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Sethro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:31:
[...]

Dat is iets waarbij de Limburgers veel slimmer zijn dan de Groningers. Ze helpen besparen op je energierekening, ze werken beter dan gordijnen en goede rolluiken houden het licht 100% tegen.

Daarom zie je ze in sommige landen als bijvoorbeeld Zwitserland echt overal.

Ik kan iedereen rolluiken aanraden, of je nu wilt verduisteren of besparen op energie ze zijn niet de goedkoopste oplossing, maar wel de beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziceykr
Will_M schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:00:
[...]

De warmte buiten houden zal hier, geschat op basis van de foto, niet zo'n probleem zijn. De ramen staan ver genoeg binnen het balkon om amper tot géén direct zonlicht op te kunnen vangen gedurende de zomermaanden.

Maar: Da's nú een aanname van mijn kant. De TS zou hier een passend antwoord op moeten en kunnen gaan geven :P
Dank allen voor de suggesties. Ik vind alleen dat de rolgordijn niet voldoende verduisterend is, maar kan mogelijk aan de huidige rolgordijn liggen. Vind het zelf persoonlijk niet zo mooi als er twee verschillende constructies zijn, maar zal helaas wel moeten in deze situatie.

Rolluiken aan de buitenkant zijn voor mij geen optie, vind ik niet passen bij een oud Amsterdams appartement en zal vast volgens de VVE niet mogen

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:50
Hahn schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:46:
[...]

Natuurlijk. Maar sowieso had niemand het volgens mij over gordijnen vóór de radiator hangen. Alleen erboven.
Ik zou de gordijnen wel tot aan de grond doen. Wij hebben eerst gordijnen gehad tot boven de radiator, maar het viel ons toch nog tegen hoeveel licht er dan naar binnen komt.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ziceykr schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:42:
[...]

Dank allen voor de suggesties. Ik vind alleen dat de rolgordijn niet voldoende verduisterend is, maar kan mogelijk aan de huidige rolgordijn liggen. Vind het zelf persoonlijk niet zo mooi als er twee verschillende constructies zijn, maar zal helaas wel moeten in deze situatie.

Rolluiken aan de buitenkant zijn voor mij geen optie, vind ik niet passen bij een oud Amsterdams appartement en zal vast volgens de VVE niet mogen
Je kunt ook een gewoon traditioneel verduisterend / isolerend gordijn 'in de dag' gebruiken daar, maar dan ga je (veel) lichtinval wegnemen, ook als het gordijn volledig 'open' is.

Ik durf het eigenlijk ook 'bijna' niet te vragen, maar zie ik daar in dat appartement (op de foto) nu ook nog goedkoop 'enkel' glas staan in een slechte kit verbinding? :o

• ziceykr
Will_M schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:45:
[...]

Je kunt ook een gewoon traditioneel verduisterend / isolerend gordijn 'in de dag' gebruiken daar, maar dan ga je (veel) lichtinval wegnemen, ook als het gordijn volledig 'open' is.

Ik durf het eigenlijk ook 'bijna' niet te vragen, maar zie ik daar in dat appartement (op de foto) nu ook nog goedkoop 'enkel' glas staan in een slechte kit verbinding? :o
Ja helaas zijn de kozijnen en glas zeker aan vervanging toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ziceykr schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:50:
[...]

Ja helaas zijn de kozijnen en glas zeker aan vervanging toe
Keulen en Aken zijn achteraf gezien ook niet op één dag gebouwd dus je hoeft ook echt niet alle 'ellende' in één keer op te willen gaan lossen hé :9

(y)

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:34
Plisségordijnen kan ook nog. Die kan je ook nog een beetje stellen als je wel een beetje licht wil maar ook privacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
bij enkel glas zeker dikke gordijnen tot op de grond ophangen, blijft de warmte tenminste binnen in de winter!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-05 11:45

EektheMan

DPC

Groningerkoek schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:35:
[...]

Dat is iets waarbij de Limburgers veel slimmer zijn dan de Groningers. Ze helpen besparen op je energierekening, ze werken beter dan gordijnen en goede rolluiken houden het licht 100% tegen.

Daarom zie je ze in sommige landen als bijvoorbeeld Zwitserland echt overal.

Ik kan iedereen rolluiken aanraden, of je nu wilt verduisteren of besparen op energie ze zijn niet de goedkoopste oplossing, maar wel de beste.
Ligt wel een beetje aan het type. Geintegreerd in je kozijnen leverd je misschien een beetje extra isolatie op, maar zorgt wel voor meer geluidsoverlast in huis. Ze houden minder geluid tegen dan de kozijnen en zorgen ervoor dat er meer trillingen doordringen.

Heb je ze buiten je kozijnen geinstalleerd, dan verlies je een stukje uitzicht aan de buitenkant.

Schoonmaken is lastig als het raam niet geopend kan worden.

Om dit allemaal te voorkomen kun je ook kiezen om plisse/luxaflex binnenin je ramen te laten integreren. Bestaan verschillende systemen in. Zie Screenline en Finstral bv.

Maar mee eens, het is helemaal geen gek idee. Gewone luiken kunnen trouwens ook mooi zijn, of schuifluiken.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Inplannen om de ramen te vervangen, en dan meteen rolluiken voorzien. Enkel met rolluiken krijg je het helemaal donker, dat isoleert flink beter, is inbraakveilig (hier wellicht weinig relevant) en helpt het op hete dagen binnen draaglijk houden.
En wie problemen heeft met rolluiken, tsja, dat is voor eigen rekening.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je hebt tegenwoordig elektrische rolluiken die naar binnen gaan, dus geen kap nodig aan de buitenkant (en de binnenunit is ook relatief klein). Als je toch nieuwe kozijnen en alles moet is de meerprijs niet zo extreem en kunnen ze goed passend en bijpassend gemaakt worden zodat je aan de buitenkant eigenlijk helemaal niks ziet.
Groot voordeel is dat ze licht, geluid en warmte heel goed tegenhouden.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
De TS geeft al aan dat hij te maken heeft met een VVE in zijn oude amsterdamse appartement. Een VVE heeft gewoon wat over te zeggen over kozijnen en ramen dus daar kan je niet zomaar overheen walsen. Wel is de VVE verplicht om het nodige onderhoud en of vervanging te regelen. Daar betaal je immers ook voor.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
Allen bedankt. Ik heb gelukkig aan de linkerzijde al een oud rail hangen waar ik een gordijn aan ga ophangen.

Aan de rechterkant (deur/raam) wil ik een rail installeren. Echter, bij het verlaagd plafond op de plekken waar ik wil boren gaat de leidingzoeker af.
De enige oplossing is aan een kant aan het plafond en aan de andere kant aan de muur bevestigen, maar volgens mij kan dat niet?

Iemand een suggestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prlxUWyDuIcCKOr1bniNpQhp1bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ve7ZYAstUf920tpeH2uVjetn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDtBYm3kjuErUW-Y_PJaMWVlEgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMiVzcEDM0crnnIaG0dbaEhn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 20:53
Zeker dat daar een leiding zit? Kan je die bijvoorbeeld volgen met de zoeker? Het lijkt niet een heel logische plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-05 14:03
Is dat verlaagd plafond misschien opgebouwd met metalstud en gipsplaten? Dat zou het signaal van de leidingzoeker verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
Guitar schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Is dat verlaagd plafond misschien opgebouwd met metalstud en gipsplaten? Dat zou het signaal van de leidingzoeker verklaren.
Ja zou kunnen, is al gedaan door de vorige eigenaars.
Verklaart dat ook het opvangen van een stroomsignaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
MallePietje schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Zeker dat daar een leiding zit? Kan je die bijvoorbeeld volgen met de zoeker? Het lijkt niet een heel logische plek.
Ja die kan ik recht naar achteren volgen. Precies aan de buitenkant lijkt er een stopcontact te zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnoO3RHwlkXCmWsCytE_wuiQUlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRw5VRzwQUznrCXR1kw0sxVN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door ziceykr op 06-10-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
Edit; het is inmiddels gelukt met voorzichtig boren. Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:12

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

ziceykr schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:42:
[...]

Rolluiken werken het beste.
En anders verduisterende rolgordijnen in de dag, of zelfs op het kozijn in een geleiding.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33
Al gekeken naar van die zonneschermen? Ik heb er vorige week geinstalleerd omdat mijn vriendin ook geen rolluiken wilde en we niet 100% verduisterd wilde. Dit geeft een betere uitstraling dan die rolluik lamellen en werkt goed. wel prijzig maar zelfs als je ze zelf installeert....
Pagina: 1