HDD Problemen Thoshiba DT01ACA100 bouwjaar 2019

Pagina: 1
Acties:

• Lucky-Ramses
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-09-2024
Hallo Allemaal

Nieuw hier, en dit zal vast ergens behandeld zijn maar ik kan het met een zoek functie niet vinden vandaar even dit.

Ik heb al een paar weken vreemde acties op een interne HDD, het begon met volledig beschadigen van een word.doc bestand na opslag, oké goed kan gebeuren.
Maar ook mijn muziek playlist van wat op die schijf staat was al weken erg eentonig en het leek alsof er nog maar 2 of 300 nummers van de 7000 afgespeeld werden, staat op shuffle.
Tot van de week ook het afspelen niet meer ging allemaal stukjes van 1 tot 2 seconden en dan 5 seconde niets.
Geprobeerd een laatste back-up te maken met Syncback dat ging niet stond uren vast.
Alles toch handmatig op een oude PC er af gekregen als het goed is niets kwijt van de 800GB.
Bij het copieren zag je dat hij even liep en dan weer hele tijden stil stond op 0kb.
Hand matig eraf halen heeft me 36 uur gekost.

Daarna een normale format gedaan en het leek oké, was ruim 6 uur.
Maar nu halverwege het terug zetten is het terug en ik heb er 425GB opgezet maar hij geeft aan dat er 535GB in gebruik is er is ineens 110GB zoek.

Het erop zetten gaat goed en snel maar eraf is dus niet mogelijk en loopt naar 0 en blijft daar eeuwig op staan, op mijn oude pc startte ik de HDD opnieuw op en dan liep hij weer een poosje en dan was het weer hetzelfde.

Is er wat mis in de software of is de HDD aan het eind en is het verstandig om hem te vervangen.
Heb diverse HDD test gedaan maar allemaal geven aan dat hij in goed conditie is en geen fouten bevat.

Mijn hoofdschijf is een SSD en de recovery staat ook op de Thoshiba.
Daarnaast zit er nog een 1TB schijf in de PC zelf.
Als extra geheugen hangen er nog 4 externe HDD's aan via USB die samen 17TB aan opslag hebben, maar zijn niet altijd aangesloten.

Wie heeft raad.

PC info;

AMD Ryzen 5 2400G 3.6Ghz
RAM 8.00 GB
Windows 10 22H2
SSD 236GB
Toshiba totaal 930GB
Seagate ST1500DL 1,17TB

[ Voor 10% gewijzigd door Lucky-Ramses op 14-09-2024 15:06 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Lucky-Ramses schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:33:
Heb diverse HDD test gedaan maar allemaal geven aan dat hij in goed conditie is en geen fouten bevat.
Zou je hiervan dan de resultaten kunnen geven? Dan kunnen we een gerichter antwoord geven op de vraag of er iets aan de hand is. Een screenshot van CrystalDiskInfo (of een andere programma dat SMART-gegevens toont) zal het meeste inzicht geven.

• Lucky-Ramses
Hier een screernshot van de test, deze geeft wel slecht aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jjz5TgrzOhKQohy7qwkVTOcAuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zk6KQ8GOGmfu1jA0UngGmK9t.jpg?f=fotoalbum_large

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ja, die schijf is wel klaar. Met al ruim 1500 vervangen sectoren en met nog 16 op de wachtlijst om te vervangen zou ik er niet meer van uit gaan dat deze schijf nog betrouwbaar data kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Die schijf kun je wegflikkeren inderdaad. Tijd voor een nieuwe. De kans dat je data op een niet meer te herstellen sector wordt opgeslagen wordt steeds groter.

Nieuwe schijf kopen en je data daar weer op terugzetten. Je H: schijf verdient zo te zien ook aandacht, als die ook “heringedeelde” sectoren heeft is die ook niet meer betrouwbaar en kun je die beter ook plannen om te vervangen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Ramses
nelizmastr schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:20:
Je H: schijf verdient zo te zien ook aandacht, als die ook “heringedeelde” sectoren heeft is die ook niet meer betrouwbaar en kun je die beter ook plannen om te vervangen.
Ja maar die is al ruim 10 jaar oud geloof ik, en volgens mij nog niet zo heel erg slecht.
Gebruik die alleen voor downloaden en dan door kopiëren naar een externe HDD
De H schijf komt uit mijn vorige PC.
En deze PC staat op het punt om vervangen te worden maar wacht eigenlijk op Windows 12, anders ben ik gelijk al weer met een oud systeem bezig.
Windows 11 kan niet op deze PC, krijg het niet voor elkaar om hem zo in te stellen dat hij aan de voorwaarde voldoet, iedere maand krijg ik het verzoek om w11 te installeren maar na de check is het over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpBJTAlK66Ec37YYrOG4ITBlKN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUDICXTHpE4RDWTsBDXw4pM2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Lucky-Ramses schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:04:
[...]

Ja maar die is al ruim 10 jaar oud geloof ik, en volgens mij nog niet zo heel erg slecht.
Gebruik die alleen voor downloaden en dan door kopiëren naar een externe HDD
De H schijf komt uit mijn vorige PC.
En deze PC staat op het punt om vervangen te worden maar wacht eigenlijk op Windows 12, anders ben ik gelijk al weer met een oud systeem bezig.
Windows 11 kan niet op deze PC, krijg het niet voor elkaar om hem zo in te stellen dat hij aan de voorwaarde voldoet, iedere maand krijg ik het verzoek om w11 te installeren maar na de check is het over.
Dat komt doordat de 2400G een Zen1 chip is en je Zen+ (Ryzen 2500 en hoger) nodig hebt. Helaas krijg je daar zonder modificatie geen 11 op zonder de processor te vervangen door bijv. een 5600G.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 16:39
Ik zou wat zorgvuldiger omgaan met mijn data dan ik hierboven lees.
Of heb je overal backups van?
Want dat je al data kwijt bent op beide harddisks (D:, E: en H:) is duidelijk.

Bij de huidige harddiskprijzen schaftte ik alles gewoon nieuw aan (aanschafprijs in relatie tot datarecoveryprijzen, ik kan en wil niet in jouw portemonnee kijken)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky-Ramses
Renault schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:23:
Ik zou wat zorgvuldiger omgaan met mijn data dan ik hierboven lees.
Of heb je overal backups van?
Want dat je al data kwijt bent op beide harddisks (D:, E: en H:) is duidelijk.

Bij de huidige harddiskprijzen schaftte ik alles gewoon nieuw aan (aanschafprijs in relatie tot datarecoveryprijzen, ik kan en wil niet in jouw portemonnee kijken)..
Ik zie niet dat ik onzorgvuldig omga met mijn data, het gaat alleen om de schijf die er nu af is en al in de schuur ligt.
De 2e schijf is 10 jaar oud(bijna 60000 uur pc staat gemiddeld 15 tot 18 uur per dag aan) en gebruik ik alleen om gedownloade TV series te kijken die inderdaad al op de externe 15TB opgeslagen zijn en bij een kennis staat van de 15TB ook nog eens een reserve kopie.
Deze schijf wordt ook nergens anders voor gebruikt als het kijken van TV programma's.

Van mijn gewone data draai ik regelmatig via een schema opgesteld in Syncback een volledige update.
Dus denk ik dat ik het verder aardig onder controle heb.
In mijn PC heb ik aan opgeslagen data na 20 jaar ruim 500000 bestanden(tekst, foto's en pdf's) en groeit nog dagelijks.
En juist daardoor kwam ik erachter dat de schijf niet meer wilde er kon geen data meer geschreven worden naar de back-up disk, en Syncback liep vast.
Ik had een resente back-up maar om zeker te zijn heb ik alles er handmatig nog een keer afgehaald.

Ik ben geen data kwijt zover ik weet, alles wat ik gebruik werkt nog steeds, er was 1 .doc beschadigd waar ik geen update van had omdat net helemaal aangepast was.

Ja de prijs dat is natuurlijk altijd een discussie als je op de kleintjes moet letten is 75€ al gauw een maand eten voor mij.
Vooral als je er dan 2 moet vervangen en op een bedrag van 200€ kom voor hetzelfde aantal TB.
Met in het achterhoofd ook dat er een nieuwe PC moet komen en dan past het gewoon even niet.
Pagina: 1