Thermostaat vervangen (6 draadjes tov 2)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GeZeefd
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-08 08:44
Beste mede tweakers,

Situatie schets:

Wij hebben thuis stadsverwarming en hebben afgelopen voorjaar het huis verbouwt en vloerverwarming laten plaatsen om de begane grond. Hiervoor werd het huis verwarmt met luchtverwarming (WTW).

Nu wil ik de thermostaat vervangen die in de woonkamer hangt: (die voorheen de WTW unit aanstuurde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDFSv5SXZRBVZjMxltmRSmCsUBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0DbPKmReknG8f1aImCKBPki.jpg?f=fotoalbum_large
Deze thermostaat heeft zijn best tijd wel gehad.

Hiervoor heb ik een Honeywell T87G aangeschaft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Boz218eE0w5QE_Hi6EefZgu_NdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqLgmmokee6AaD0xJlkHDEXK.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn probleem dat er 6 draden uit de muur steken waar de oude thermostaat op aangesloten zat (deze gebruikte er 4 (geel, zwart, blauw en rood)). Terwijl de nieuwe thermostaat er 2 vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL5PKRg9wNwhetRkkdFsCp64bl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhvnEoQHyKPyo6kT4fcSiLcz.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet 6 draden: Geel, zwart, blauw, rood, oranje/bruin en groen.

Heeft iemand enig idee of ik de honeywell hierop aan kan sluiten en welke 2 draden ik dan nodig heb?
Of zou ik hier een vakman voor moeten raadplegen?

Alvast bedankt en vriendelijke groet!

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat zit er aan de andere kant van deze draad? Nog steeds een wtw? Of een klep voor de vloerverwarming?

• GeZeefd
Naar mijn weten zeer waarschijnlijk de wtw unit. Bij het plaatsen van de vloerverwarming is niks gebeurd met de huidige thermostaat en of bedrading. Er is mij verteld dat de vloerverwarming "gewoon" zou werken met de huidige thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat voor soort systeem hangt hier? Merk, type, foto's?

Je moet niet waarschijnlijk weten waar de draadjes vast zitten. Maar precies. Dan kun je wat.

Hoe komt die stadsverwarming in het spel? zit die aan een water-lucht verwarmings ding in het WTW systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 07:34
Even opzoeken waar de kabel aan de andere kant uitkomt en welke draadjes gebruikt worden om de stadsverwarming aan te sturen.

De thermostaat moet immers tegen de stadsverwarming zeggen dat er warmte nodig is.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AtomicShockwave schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:35:
Wat voor soort systeem hangt hier? Merk, type, foto's?

Je moet niet waarschijnlijk weten waar de draadjes vast zitten. Maar precies. Dan kun je wat.

Hoe komt die stadsverwarming in het spel? zit die aan een water-lucht verwarmings ding in het WTW systeem?
Veel kans dat de andere kant nog steeds gewoon 'Aan-Uit' aangesloten is en dat er dus nog steeds maar twee aders gebruikt kunnen gaan worden..... Maar: Meten is weten, en éérst even aan de andere kant gaan kijken is dus sowieso al een vereiste >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeZeefd
Ik zal even op onderzoek gaan opzoek naar het uiteinde van de bedrading. Als ik meer weet kom ik terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeZeefd
Bedankt allen voor de reacties. Ik heb gekozen voor een andere oplossing door direct een thermostaat aan te sluiten op de vloerverwarming.

Waar de draadjes heen gaan is me nog steeds een raadsel.
Pagina: 1