TP-Link Deco X50 - krijg HA niet werkend zonder switch

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 20:42

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik bezit 3 deco's type X50. De eerste deco staat op zolder en vanaf daar start het wifi signaal. Op de 1e verdieping (midden) staat de tweede deco, en in de woonkamer de derde. Op zolder staat ook een NAS, een Hue Bridge en een nuq met daarop HA. Deze devices hangen aan een swtich.

Het ziet er dus zo uit:

2e verdieping: Deco nr1 (start wifi) + Switch met: NAS / Hue / HA / ethernetkabel naar PC
1e verdieping: Deco nr2
Begane vloer: Deco nr 3

Het voordeel van de setup is dat het wifi signaal niet in de meterkast start. We ervaren een veel betere en snellere verbinding met wifi startend op zolder. Dat was voorheen in de meterkast.

Het nadeel van de setup is dat mijn HA ook op zolder staat. Deze verliest regelmatig de verbinding met de meterkast met als resultaat dat ik mijn zonnepanelen / meterkast verbruik niet uit kan lezen.

Als ik de HA aan 1 van de 3 lege ethernetpoorten op deco nr 3 hang, is de HA niet zichtbaar in het netwerk. Ik kan hem dan niet bereiken. De HA heeft een fixed IP adres op 192.168.1.45.

Aan de switch op deco 1 is hij wel te bereiken.

Mijn vraag is: Waarom werkt het niet als ik hem direct aan een ethernet poort hang aan 1 van de deco's, maar wel als hij in de switch zit. Doe ik iets verkeerd binnen de TP-Link setup? Ik zou graag de HA in de woonkamer willen plaatsen aan deco nr 3 zonder switch. Misschien zijn de ethernet poorten hier niet voor geschikt?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 14-09-2024 13:48 ]

Mijn portfolio op Instagram

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:39
Heb je de deco's ingesteld in accesspoint- of in routermode?

Indien het laatste in combinatie met een andere router in je netwerk (bijvoorbeeld die van je provider) creëer je een tweede netwerk met je deco's, met een ander subnet. Dan kan je wel vanaf je deconetwerk naar je HA, maar niet andersom. In dat geval moet je je deco's in accesspoint modus instellen, zodat het geheel één netwerk vormt.

[ Voor 8% gewijzigd door gwabber op 14-09-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
gwabber schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:59:
Heb je de deco's ingesteld in accesspoint- of in routermode?

Indien het laatste in combinatie met een andere router in je netwerk (bijvoorbeeld die van je provider) creëer je een tweede netwerk met je deco's, met een ander subnet. Dan kan je wel vanaf je deconetwerk naar je HA, maar niet andersom. In dat geval moet je je deco's in accesspoint modus instellen, zodat het geheel één netwerk vormt.
Bedankt voor je reactie. Ik heb geen andere routers in mijn netwerk. Vanaf de glasvezel in de meterkast is er alleen deze TP link setup aanwezig in huis.

Het gekke is dat de HA wel werkt als er een switchje tussen zit. Maar als ik hem direct op 1 van de vrije utp poorten zet van een deco, ziet hij de HA weer niet. Wat voor logica zou daar achter zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:39
Dat is inderdaad gek! Ik ben niet genoeg bekend met de deco lijn om daar antwoord op te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:03
Als je die HA zomaar naar een andere plek hangt en hij heeft een fixed ipadres dan zal dat ipadres nog in de ARP tabel van de Deco staan waar hij eerst aan hing en werkt het dus niet.

Alle Deco's even uitzetten helpt dan meestal wel.

Beter is geen fixed ipadres in de nuc met de HA instellen, maar gewoon op dhcp laten staan en in de dhcp server een koppeling te maken tussen het macadres van die nuc en een uit te geven ipadres, zodat die HA op die manier altijd hetzelfde ipadres krijgt

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:53:
Als je die HA zomaar naar een andere plek hangt en hij heeft een fixed ipadres dan zal dat ipadres nog in de ARP tabel van de Deco staan waar hij eerst aan hing en werkt het dus niet.

Alle Deco's even uitzetten helpt dan meestal wel.

Beter is geen fixed ipadres in de nuc met de HA instellen, maar gewoon op dhcp laten staan en in de dhcp server een koppeling te maken tussen het macadres van die nuc en een uit te geven ipadres, zodat die HA op die manier altijd hetzelfde ipadres krijgt
Dankjewel, dat gaat ik uitproberen!

Wat betreft een fixed adres in de nuc is volgens mij nodig om adguard goed te laten werken. Ik gaat het in ieder geval even proberen door het netwerk even uit te zetten, verplaats ik de nuc en zet ik alles weer aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:03
Als je in je router ervoor zorgt dat het macadres van die nuc altijd hetzelfde ipadres krijgt dan is dat voldoende ook voor adguard.
Dan krijgt die nuc via dhcp altijd hetzelfde ipadres en kun je die nuc gewoon op dhcp laten staan.

Een ipadres vastzetten in een device zelf (in dit geval die nuc) is nooit verstandig, wijzigt je subnet door bijvoorbeeld een router wijziging dan kun je er niet meer bij komen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zen1581
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 20:05
Wat ik heb gemerkt in mijn Deco setup is dat ik soms Device Isolation had aangezet als beveiligingsmaatregel zodat andere apparaten niet zomaar bij de device konden komen. Dit voorkomt natuurlijk ook dat je met die apparaten kan communiceren, maar zij kunnen dan wel verbinding maken met het internet. Wellicht is dit ook nog iets dat je zou kunnen nalopen. Ik weet niet of het daarbij uitmaakt dat je een andere manier van verbinden gebruikt en het bij de ene versie aan staat en bij de andere uit, maar wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties en tips. Helaas was de HA niet te vinden nadat ik hem had verplaatst en op 1 van de UTP poorten had aangesloten. Alles vers opstarten verhielp dit probleem niet.

Waarom lukt het wel als de nuc aan een klein switchje hangt? Want die gaat ook natuurlijk op 1 van de UTP poorten.

Pagina: 1