[LG thuisbatterij] Uitgevallen na firmware update, opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb in 2022 een gebruikte set LG thuisbatterijen + omvormer overgenomen. Batterijen zijn volgens serienummer uit 2016, dus nu 8 jaar oud. SoH van beide batterijen was 91% voordat de storing optrad. De set heeft tot afgelopen donderdag foutloos gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk5ruxvcoYbeWHf585FTDBuhqPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHtVNLd0oYIjI7lDfe6rlNSR.jpg?f=fotoalbum_large

LG heeft voor deze serie batterijen een terugroepactie opgezet waarbij, afhankelijk van het serienummer, de batterijen werden omgewisseld of dat er een firmwareupdate uitgevoerd moest worden. Mijn beide batterijen hadden een firmwareupdate nodig.

Die update is afgelopen woensdagochtend uitgevoerd door een speciaal ingehuurd bedrijf. Daarvoor zjin ze thuis langs geweest.

Donderdagavond is de set uitgevallen met een storing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ7gAxJ29nV4KfXGtL_4DoLPK9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEM9zghWQmN2VhO2xzEVlBHz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLd7MmtAN9tJdt_8zzDA0CWRuwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioTPjkIuuZLG5JhnxrHBlaP2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg de set niet meer online. 1 batterij gaat aan, geeft binnen 5 seconden een warning en sluit na 15 seconden zichzelf af. Na overleg met bedrijf wat de update heeft uitgevoerd nog wat tips gekregen om logging uit de batterij te krijgen. Dat lukt allemaal niet omdat de batterij te snel zichzelf afsluit.

Lang verhaal kort; Ik vrees met grote vrezen dat de batterij is overleden. Heel misschien coulance vanuit LG maar ik ga er niet van uit.

Ik twijfel wat nu de beste keuze is om te doen. Ik kan terug naar 1 batterij. De LG batterijen zijn uitlopend maar nog wel te krijgen. Ik kan dus ook de slechte batterij vervangen voor een nieuwe.

Maar gaat dat goed samen? Een batterij van 8 jaar oud en een nieuwe batterij?

Of toch mijn verlies maar nemen en twee nieuwe batterijen aanschaffen? LG heeft ook nog een 10kWh en 13kWh model Alhoewel die nog iets lastiger te verkrijgen zijn.

Ik weet het niet, iemand tips?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Beste antwoord (via mkleinman op 14-09-2024 14:45)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niet zo raar dat de accu uitvalt.
What to do...
LGES is installing a new diagnostic software roll-out to all units.

The software is designed to detect abnormal behaviour in cells and trigger a "switch off" if a potentilaly affected unit is identified. This unit will then be replaced.

Accept and install the software update or contact your installer if your need support to do so.

If a "switch-off" occurs contact your installer/supplier or LGESAU to arrange for the unit to be replaced.
https://www.productsafety...lls/lg-ess-home-batteries

Nu moet je alleen LG zover krijgen dat ze een replacement regelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:14
Het speciaal ingehuurde bedrijf is in deze casus dus aangesteld en aangestuurd door LG? Dan lijkt me dat er een bericht moet naar LG zodat zij met een passende oplossing kunnen komen. Het lijkt me dat het verband tussen de firmware en probleem vrij helder is?

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zonder technisch inhoudelijk advies, vind ik het op z'n minst opmerkelijk dat alles prima werkt, en na de fw update niet meer.

En jij twijfelt om iets anders aan te schaffen, terwijl ik iets meer op m'n strepen zou staan en toch echt dit probleem zou laten waar het hoort, en dat is LG / hun onderaannemer.

Laat hun maar met een oplossing komen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
What to do...
LGES is installing a new diagnostic software roll-out to all units.

The software is designed to detect abnormal behaviour in cells and trigger a "switch off" if a potentilaly affected unit is identified. This unit will then be replaced.

Accept and install the software update or contact your installer if your need support to do so.

If a "switch-off" occurs contact your installer/supplier or LGESAU to arrange for the unit to be replaced.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:50:

[...]

Woah! Deze had ik nog niet gevonden! Thanks!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Firetrooper schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:48:
Het speciaal ingehuurde bedrijf is in deze casus dus aangesteld en aangestuurd door LG? Dan lijkt me dat er een bericht moet naar LG zodat zij met een passende oplossing kunnen komen. Het lijkt me dat het verband tussen de firmware en probleem vrij helder is?
Yes, dit bedrijf is speciaal aangesteld om deze firmware-update uit te voeren namens LG. En nagenoeg exact 36 uur later is de batterij uitgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Blijkbaar is die fw update dus om te constateren of de batterij niet volgens spec werkt en in dat geval zou hij kosteloos vervangen worden. Dat zou erg mooi zijn, zomaar een nieuwe ipv 8 jaar oude batterij! Hoop dat 't zo voor je uitpakt!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem73
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-06 22:04
De firmware van je omvormer is waarschijnlijk van 2015. Kijk eens onder instellingen met wachtwoord 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
@willem73, van het serienummer de firmware versie van mijn (Solax) omvormer is niet zo eenvoudig de datum te achterhalen: 31-2-84-27

[ Voor 15% gewijzigd door blb4 op 15-09-2024 22:41 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem73
Kun je op het scherm van je omvormer doen. Druk op ok van het scherm voor het menu en manoeuvreer naar instellingen en kijk eens. Ik kan zelf niet meer nadoen, omdat ik deze SK-SU niet meer gebruik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
De gegevens die ik uit mijn omvormer kan halen (onder About):
Machine type: SK-SU3000E
Inverter master: 2.08
Inverter slave: 2.02
Charger DSP: 2.08
Manager ARM: 2.04
Internal Code: 31 84 27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem73
Anders log eens onder het ip adres van je omvormer. Indien er niets veranderd is, kun je met admin/admin er in komen. Dan kom je hoogstens achter de firmware, die er op staat.
Via de instellingen op het scherm van je omvormer kun je naar de bms (battery management system) kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Klopt, en via Modbus/TCP lukt dat ook. Ik heb een Pythonscript geschreven waarmee ik de belangrijkste data uit de omvormer en het BMS kan halen. Maar gekke is dat ook daar geen statusmelding in staat wat er mis is gegaan met de foute batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem73
Ik zou maar de Solax in Enschede bellen. Ik weet niet of ze nog de expertise voor de SK-SU hebben. LG was in het verleden niet erg vriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
willem73 schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:53:
Anders log eens onder het ip adres van je omvormer. Indien er niets veranderd is, kun je met admin/admin er in komen. Dan kom je hoogstens achter de firmware, die er op staat.
Via de instellingen op het scherm van je omvormer kun je naar de bms (battery management system) kijken.
aha, mogelijk bedoel je deze: Solax_SI_CH_2nd_20160912_DE02, dit lijkt dus firmware van de inverter van 2016. Weet jij of dit de meest recente is?

Ik denk trouwens dat dit niet zo veel met de fw van de (RESU / LG) batterijen te maken heeft en 't probleem wat Martin nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem73
Even nog wat aanvulling.
Ik ken geen recentere versie van de firmware, zoals je aangeeft. De omvormer SK-SU was ingesteld van fabriekswege op een Lithium Ferrofosfaat batterij. Dan is de spanning rond de 52 volt. De LG is lithium NMC batterij, die een spanning van 57,3-57,6 nodig heeft. De beveiliging klapte om de haverklap uit tot ik hem aan Victron zette. Als ik het wachtwoord 2014 had geweten, had ik het kunnen instellen. Als fabrikanten het iets meer opengooien, kun je de problemen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
willem73 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:00:
Even nog wat aanvulling.
Ik ken geen recentere versie van de firmware, zoals je aangeeft. De omvormer SK-SU was ingesteld van fabriekswege op een Lithium Ferrofosfaat batterij. Dan is de spanning rond de 52 volt. De LG is lithium NMC batterij, die een spanning van 57,3-57,6 nodig heeft. De beveiliging klapte om de haverklap uit tot ik hem aan Victron zette. Als ik het wachtwoord 2014 had geweten, had ik het kunnen instellen. Als fabrikanten het iets meer opengooien, kun je de problemen voorkomen.ij
Gelukkig heb ik vanaf 't begin toegang gehad tot alle instellingen. Daarnaast was bij mij de afstelling inverter - batterij gelukkig wel goed gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update:

LG heeft een nieuwe batterij opgestuurd en die is net binnen gekomen. Nu alleen nog kijken of ik hem zelf mag installeren of dat het bedrijf die de firmware update ( uit Belgie ) dit moet doen.

En in geval ik het zelf mag doen, waar dan de kapotte batterij heen moet. Ik verwacht althans dat LG deze graag terug wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:12:
Update:

LG heeft een nieuwe batterij opgestuurd en die is net binnen gekomen. Nu alleen nog kijken of ik hem zelf mag installeren of dat het bedrijf die de firmware update ( uit Belgie ) dit moet doen.

En in geval ik het zelf mag doen, waar dan de kapotte batterij heen moet. Ik verwacht althans dat LG deze graag terug wil hebben.
Da's netjes en geluk voor jouw. Even een 8 jaar oude batterij omwisselen voor een nieuwe :)
Pagina: 1