Uitbreiding opslag pc voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarneRat
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:55
Ik zoek een?
Ik wil de opslagcapaciteit van mijn pc, die ik gebruik voor fotobewerking, uitbreiden. Mijn idee was om een tweede m.2 SSD van ongeveer 4TB toe te voegen en daarnaast een externe HDD van 6TB als backup te gebruiken. Denken jullie dat dit een goede optie is voor mijn setup, of zou een andere oplossing, zoals een NAS, beter zijn?

Wat is je budget?
Het beschikbare budget is ongeveer €300,00.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeuren voor merken; tweedehands componenten zijn ook een optie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een upgrade van het volgende systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASRock H570M-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 84,90€ 84,90
1MonitorsBenQ SW271 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 43,63€ 43,63
1VentilatorsNoctua NF-F12 PWM, 120mm€ 21,18€ 21,18
1Geheugen internTeam Group T-Force Dark Zα TDZAD432G3600HC18JDC01€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair SF450€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 970 Pro 1TB€ 179,95€ 179,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,66

Alle reacties

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:23
Wat wil je precies gaan doen? Als je de bewerkte foto's ook vanaf je TV of via internet wil kunnen benaderen, dan is een NAS een mogelijkheid. Maak je alleen foto's voor jezelf, dan is lokale opslag (alleen op de PC) prima.
Hoeveel gigabyte neemt je huidige fotoverzameling in, en hoe snel groeit deze? Sla je de RAW van alle foto's ook op voor later?
M.2 SSDs zijn snel, maar de €/gb ratio is niet denderend vergeleken met SATA SSDs.

Je moederbord heeft nog ruimte voor een extra M.2 SSD, maar ik probeer mee te denken hoe future proof de oplossing 'moet' zijn. :)

Team anti-scalp - wauw..

• MarneRat
Ja de RAW fotos worden ook op het systeem opgeslagen. Ik dacht dat de Satas juist de duurdere en minder toekomstbestendige variant waren.

De fotos worden op de schijf opgeslagen en dan in Lightroom geopend.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:23
@MarneRat Ik zei het verkeerd - ik bedoel vergeleken met SATA harde schijven.

uitvoering: HGST Ultrastar 7K4000 (SAS 6Gbps, 512N), 3TB Bijvoorbeeld. Dat is geen SSD, maar voor foto opslag is dat prima.

Maar dan nog - Wat wil je precies gaan doen? Hoeveel gigabyte neemt je huidige fotoverzameling in, en hoe snel groeit deze?

Team anti-scalp - wauw..

• MarneRat
Computer momenteel 2/3 jaar in gebruik, ongeveer 2 tb verbruikt. Dus dat komt neer op ongeveer een tb per jaar

Idee is om de fotos rechtstreeks vanaf het systeem in Lightroom te openen vandaar dat ik zelf een ssd in de gedachte had.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:26
4TB SSD klinkt prima als je daar voldoende aan hebt. Ik heb geen idee hoe belangrijk backup voor je is. Je zou ook off site cloud backup kunnen overwegen.
Pagina: 1