Advies voor een soundbar voor een niet-audiofiel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Thuis heb ik een Samsung QLED 4K 55Q95T televisie uit 2020. Prachtig apparaat maar dof geluid. Daar had ik een bluerayspeler met 2 boxen en een subwoofer aanhangen. Dat is een setje van Samsung uit 2011 en is afgelopen week overleden.

Nu ben ik dus op zoek naar een betaalbare soundbar voor de televisie.

Wat zoek ik?
Een soundbar, liefst 2.0 vanwege het feit dat ik liever niet weer een subwoofer in m'n televisiekast heb. Maar als 2.1 een flinke verbetering geeft dan is 2.1 ook prima.

Wat vind ik belangrijk?
We kijken veel televisie met spraak en muziek op de achtergrond. Het zou fijn zijn als de stemmen helder en duidelijk zijn. Ook luisteren we veel muziek via Youtube. Ik vind mooi geluid dus fijn, maar ik ben absoluut geen audiofiel.

Ook vind ik het fijn als de soundbar vanzelf aangaat als ik de TV aanzet. Volgens mij werkt dat via ARC? Daarnaast heb ik een Google Chromecast aangesloten op mijn televisie en kijken we eigenlijk alles via dit kastje, ook lineaire televisie.

Ook vind ik de kleur belangrijk, zwart zou fijn zijn zodat het matched met mijn tv.

Wat vind ik niet belangrijk?
Het apparaat hoeft geen slimme functies te hebben. Ook hoef ik mijn telefoon er niet mee te kunnen verbinden. De Chromecast bevat alle slimme functies om muziek af te spelen.

Budget?
Ik heb geen budget meegekregen van mijn vrouw :+ Maar zelf hoef ik niet de high end modellen. Ik ben meer van een goede prijs/kwaliteitverhouding. Zelf ben ik fan van Samsung op het gebied van TV en telefoons, maar een ander merk is ook prima. Als ik een budget zou kunnen noemen dan zou ik zeggen echt niet meer dan 500 euro, liefst een stuk minder.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf in de Tweakers Pricewatch gezocht en reviews gelezen. Beleving van geluid is heel persoonlijk. Zo zijn sommigen al blij als er uit een klein speakertje een dikke bass komt, waar ik me dan irriteer aan de vervorming van het geluid. Het is voor mij dus lastig om op de reviews af te gaan. Zo heb ik ook wel eens een soundbar van de Action voor 50 euro mogen aanhoren. Ja, het is inderdaad beter dan de pc-speakers uit 1995, maar niet wat ik qua geluidskwaliteit zoek.

Wie helpt mij om een goede keuze te maken, zonder dat ik een lening hoef aan te gaan? ;)

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:10

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een paar boekenplankluidsprekers zijn verreweg de beste keus voor een beperkt budget. Voor €200 kun je al een redelijk setje hebben en die hebben vaak een degelijke geluidskwaliteit.

Bij geluidsbalken is het aanzienlijk lastiger om voor een beperkt budget een mooi geluid te krijgen. In een geluidsbalk is geen ruimte voor een spreker van enige omvang en je gaat ze ook nog eens vlak naast elkaar plaatsen, zodat je geen stereoscheiding hebt. De meeste goedkope geluidsbalken gebruiken breedbandluidsprekers, dus elke spreker dekt het volledige frequentiebereik af, soms gecombineerd met een subwoofer. Dat noopt tot compromissen. Omdat er geen stereoscheiding is, richt zo'n balk de luidsprekers op de muren, om zo de reflectie op de muren te gebruiken om iets van een ruimtelijk effect te creëren. Dat werkt wel enigszins, maar komt niet ten goede aan de zuiverheid van het geluid.

Vaak gaat het bij dit soort goedkope balkjes niet om goed geluid, maar om een ecosysteem, zoals Heos en Sonos, verkopen. Dan is het integratie met andere apparaten en apps waar je voor betaalt, niet de geluidskwaliteit.

Geluidsbalken met een goed geluid zijn een stuk duurder, voor €1000 koop je echt wel wat beetje kwaliteit.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@NelgNL Als het goed is heeft de Pricewatch je ook verschillende opties laten zien. Welke kwamen daaruit? Nu kan het lastig zijn om te weten hoe je de filters moet kiezen. Maak dan voor jezelf een lijstje waar je soundbar absoluut aan moet voldoen en gebruik dan deze stappen om de PW in te vullen: Jorgen in "Keuze tussen receivers" Ik beschrijf hier de keuze voor een receiver, maar voor soundbars, versterkers, all-in-one setjes of actieve speakers geldt het hetzelfde. Kijk dan niet naar de opties die je niet gebruikt, maar die je wel gebruikt. Een 5.1 apparaat zal namelijk ook uitstekend 2.0 afspelen.

ARC is audio return channel. Hiermee brengt de receiver/soundbar/etc niet alleen audio en video naar de tv, maar kan de tv zelf ook geluid terugsturen naar het apparaat zodat ook bronnen die vanaf de tv komen (interne tuner, interne apps en aangesloten apparaten) op de receiver/soundbar te horen zijn, zonder dat ze direct op deze aangesloten zijn.

Wat jij bedoelt is CEC. Een protocol wat er inderdaad voor zorgt dat 2 of meer apparaten kunnen samenwerken. Het is wel een behoorlijk vrij protocol waarbij fabrikanten zelf hun eigen manier inbouwen en die kan heel vaak niet goed samenwerken met een ander apparaat.

Als je het niet erg vindt om Spotify te luisteren terwijl de tv steeds aan moet staan dan kun je inderdaad zonder smartfuncties af en de tv app gebruiken. Of je Chromecast die je op de tv aansluit. Als je de Chromecast direct op de soundbar aansluit kan de tv uitblijven. De meeste soundbars en andere audioapparaten hebben echter Spotify Connect al ingebouwd zitten. Dan kun je je audio-apparaat direct met je telefoon aansturen; hoeft er geen extra apparaatje aan te staan én kan je op je telefoon ook weer andere dingen doen en hoef je dus niet continu ook daarmee te streamen.

V.w.b. subwoofer en heldere stemmen: je tv-geluid gaat er absoluut op vooruit als je een soundbar kiest. Daar is hij ook hoofdzakelijk voor bedoeld. Ook stemmen en bas zullen beter klinken dan direct uit de tv. Ook zonder dat je audiofiel bent kun je merken dat het geluid uit een soundbar onvergelijkbaar is met losse speakers en een losse receiver. Dan ook meteen de vervolgvraag: moet het perse een soundbar zijn of mag een setje losse speakers en een receiver ook?

Edlt: ook met dure een soundbar blijven de speakertjes erg klein. Een soundbar van 1000 zal ik persoonlijk niet zo snel aanraden. De speakertjes zullen ongetwijfeld wat beter/mooier klinken, maar de beperkende factor blijft gelijk. Dat geldt helemaal wanneer je ook de surroundopties zou gaan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 14-09-2024 12:49 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
Ik zou naast dit advies ook naar bijvoorbeeld verschillende audiozaken gaan.

Zelf heb ik alles bij de hifi Klubben gekocht maar je kan natuurlijk ook bij media markt kijken.

Kan je gewoon luisteren.
Bij hifi kan je ook je eigen muziek meenemen en die luisteren op een box.

Heb een set van HEOS hangen aan mijn tv en nog 2 luidsprekers in het huis.

Tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
Dank voor de reacties tot nu toe. Fijn om jullie expertise te lezen.

Ja, ik wil specifiek een soundbar omdat dit beter in m'n interieur past en ik geen losse speakers wil. Hoe minder items in het zicht hoe mooier ik het vind.

Dank voor de uitleg over CEC en ARC. Beide zijn dan wel opties die voor mij noodzakelijk zijn. Is het vanwege de vrije interpretatie van CEC dan slim om ook een Samsung soundbar te kopen, aangezien mijn tv ook van Samsung is? @Jorgen

Mij maakt het inderdaad niet uit dat de tv aanstaat terwijl ik muziek luister.

Het probleem van luisteren in audiozaken is dat het daar vaak anders klinkt dan mijn eigen woonkamer. Dat heb ik destijds in 2011 bij de Mediamarkt gedaan, waarna ik het geluid thuis verrassend beter vond dan in de winkel. Maar dat kan natuurlijk ook andersom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

NelgNL schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:02:
Dank voor de reacties tot nu toe. Fijn om jullie expertise te lezen.

Ja, ik wil specifiek een soundbar omdat dit beter in m'n interieur past en ik geen losse speakers wil. Hoe minder items in het zicht hoe mooier ik het vind.

Dank voor de uitleg over CEC en ARC. Beide zijn dan wel opties die voor mij noodzakelijk zijn. Is het vanwege de vrije interpretatie van CEC dan slim om ook een Samsung soundbar te kopen, aangezien mijn tv ook van Samsung is? @Jorgen

Mij maakt het inderdaad niet uit dat de tv aanstaat terwijl ik muziek luister.

Het probleem van luisteren in audiozaken is dat het daar vaak anders klinkt dan mijn eigen woonkamer. Dat heb ik destijds in 2011 bij de Mediamarkt gedaan, waarna ik het geluid thuis verrassend beter vond dan in de winkel. Maar dat kan natuurlijk ook andersom zijn.
Ja, als CEC echt belangrijk voor je is, dan helpt het zeker om 2 apparaten van hetzelfde merk te kiezen.
Ik zou persoonlijk echter aansluitingen; opties en vanzelfsprekend geluidskwaliteit voor laten gaan. Maar stel nu dat 2 soundbars allebei fijn klinken en allebei bieden wat je nodig hebt, dan is je kans met hetzelfde merk aanmerkelijk groter op goed werkende CEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:26

Major_ton

Shoot!

Veel gebruikers hier op Tweakers zijn wat meer enthousiast over (TV) audio dan de gemiddelde eindgebruiker, zo ook ikzelf. Het is dan soms ook lastig om advies te geven over een productcategorie waar je zelf niet helemaal achter staat. @dmantione geeft je een goed bedoeld advies om te kijken naar losse luidsprekers en een versterker/receiver, maar dat is een richting die je helemaal niet op wilt gaan.

Wat dat betreft zijn je wensen duidelijk: Soundbar (liefst zonder sub), zwart en passend bij de TV, mogelijk niet te groot en rond de € 500,-. Het is denk ik lastig om daar een advies over te geven, want in dit geval is het geluid ondergeschikt aan het concept, formaat, uiterlijk en prijs en daarmee erg subjectief.

Mijn advies is om bijvoorbeeld in de Pricewatch of op Coolblue te kijken naar welke modellen aansluiten op je eisen en wensen (filter op kleur, formaat en prijs) en bestel de soundbar die voor jou het meest aantrekkelijk lijkt. Je hebt sowieso 14 dagen retourrecht, dus probeer de soundbar lekker thuis uit. In een winkel krijg je toch ook niet de juiste indruk en zal je mogelijk ook weer een andere op gepraat worden.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
NelgNL schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:23:
Een soundbar, liefst 2.0 vanwege het feit dat ik liever niet weer een subwoofer in m'n televisiekast heb.
Een advies over een specifieke soundbar heb ik niet, maar een subwoofer hoeft niet perse in de tv-kast. Vaak is het beter om het juist op een hele andere plek in de kamer te zetten, een subwoofer hoeft niet in het midden voor stereo.
Als je een draadloze subwoofer hebt kun je het nog makkelijker ergens plaatsen waar het niet zichtbaar is en een goed geluid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-04 15:05
De Samsung Q800C biedt veel bang for the buck, subwoofer kun je op een plaats naar wens in de woonkamer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04
dmantione schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:33:
Een paar boekenplankluidsprekers zijn verreweg de beste keus voor een beperkt budget. Voor €200 kun je al een redelijk setje hebben en die hebben vaak een degelijke geluidskwaliteit.

Bij geluidsbalken is het aanzienlijk lastiger om voor een beperkt budget een mooi geluid te krijgen. In een geluidsbalk is geen ruimte voor een spreker van enige omvang en je gaat ze ook nog eens vlak naast elkaar plaatsen, zodat je geen stereoscheiding hebt. De meeste goedkope geluidsbalken gebruiken breedbandluidsprekers, dus elke spreker dekt het volledige frequentiebereik af, soms gecombineerd met een subwoofer. Dat noopt tot compromissen. Omdat er geen stereoscheiding is, richt zo'n balk de luidsprekers op de muren, om zo de reflectie op de muren te gebruiken om iets van een ruimtelijk effect te creëren. Dat werkt wel enigszins, maar komt niet ten goede aan de zuiverheid van het geluid.

Vaak gaat het bij dit soort goedkope balkjes niet om goed geluid, maar om een ecosysteem, zoals Heos en Sonos, verkopen. Dan is het integratie met andere apparaten en apps waar je voor betaalt, niet de geluidskwaliteit.

Geluidsbalken met een goed geluid zijn een stuk duurder, voor €1000 koop je echt wel wat beetje kwaliteit.
Je wil voor spraak eigenlijk wel echt een center kanaal hebben, maar 3.0 setups zijn wel weer raar. Ik zou beginnen met een versterker die wel 5.1 doet, en dan beginnen met idd 2 full range stereo speakers, en mogelijk nog later een center toevoegen.
Maar helaas heb ik op het soundbar gebied geen echte aanraders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 10:40
Ik heb een 3.1 set, alles op marktplaats gekocht werkt goed.
Denon AVR 2400H
Set Dali Zensor 3 (op stands)
Dali Zensor Vokal centerspeaker
BK Gemini 2 subwoofer

Alles bij elkaar ongeveer 800 euro, daar kan geen soundbar tegenop. Bij muziek luisteren de receiver op stereo+ subwoofer instellen. Bij tv kijken en films de centerspeaker mee laten doen.

De Zensor 3 zijn monitoren, dus daar zal ik altijd een subwoofer bij doen voor het laag. Kijk dan naar merken als Rell, BK, SVS dat zijn echte subwoofer merken genoeg te vinden op marktplaats. De subwoofer hoeft niet van hetzelfde merk te zijn als de speakers. Met een center speaker is dat een ander verhaal, altijd hetzelfde merk, en dezelfde "lijn" doen als de front speakers.
In plaats van monitoren zou je ook kunnen kiezen voor een zuilspeaker b.v. de Dali Zensor 7 hier zit meer "laag" in dus je kan deze zonder een subwoofer gebruiken. Voor films e.d. blijft de geluidsbeleving met een supwoofer voor het extra laag het mooist. Voor muziek kun je een subwoofer prima achterwege laten als je front speakers een zuil zijn

[ Voor 50% gewijzigd door yep123 op 21-09-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
Dank voor al jullie adviezen, tips en ervaringen. Het was lastig om een goede keuze te maken. Ik heb besloten om voor een Samsung te gaan om zodoende een goede integratie met mijn Samsung TV te krijgen (ik heb een hekel aan 2 afstandsbedieningen).

Allereerst heb ik de Samsung HW-S60B besteld. Ik was vooral blij dat ik geen ruimte meer nodig had voor een subwoofer. Echter was ik zeer teleurgesteld in de geluidskwaliteit. Vlak geluid, weinig laag. Stemmen waren zeer helder te krijgen, maar het geluid van de rest werd nog vlakker.

Vervolgens heb ik de Samsung HW-Q600C besteld, deze is wel met subwoofer. Wat een verschil! Geluidskwaliteit voor mij veel beter en de subwoofer blijkt gewoon echt nodig te zijn voor een geluidservaring die ik prettig vond. Overigens voor 274,99 op de kop weten te tikken bij Bol met Select. Nu tevreden en de HW-S60B retour gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@NelgNL Fijn dat je terugkoppelt en je ervaringen deelt. Veel plezier met je mooie nieuwe geluid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 10:40
Veel plezier ermee
Pagina: 1