Toon posts:

Information Engineering

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet precies waar ik deze vraag neer moet zetten, maar dit lijkt mij de beste plaats ...

Ik ben aan het uitzoeken wat een Information Engineer nu precies in het bedrijfsleven doet.

Wat voor funtie vervuld hij in een bedrijf?

Wat voor bedrijven hebben Information Engineers in dienst?

Als iemand mij hier wat informatie over kan geven zou je mij erg blij kunnen maken :)

• Neowam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 16:54

Neowam

[Booting...]

Voorbeelden kunnen zijn:

- Informatie voorzieningen verspreiden binnen het bedrijf.
- Het vertalen van de marketing/sales kant naar een technische kant.
- Het managen van de informatie stroom binnen een bedrijf.

:)

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 07:13
Op woensdag 12 september 2001 13:11 schreef Crush het volgende:
Ik weet niet precies waar ik deze vraag neer moet zetten, maar dit lijkt mij de beste plaats ...

Ik ben aan het uitzoeken wat een Information Engineer nu precies in het bedrijfsleven doet.

Wat voor funtie vervuld hij in een bedrijf?

Wat voor bedrijven hebben Information Engineers in dienst?

Als iemand mij hier wat informatie over kan geven zou je mij erg blij kunnen maken :)
Dit is wat ik van mijn Information Ingineer verwacht:

- Samen met management, informatiedeskundigen en domeindeskundigen de definitie van eisen van een softwaresysteem op te stellen;
- Uitgaande van de definitie van eisen de gegevens modelleren en de database ontwerpen, met de daarbij behorende beveiligings- en hetstelprocedures;
Uitgaande van de definitie van eisen robuuste, onderhoudbare, efficiente en effectie software te ontwerpen en bouwen, met gebruikmaking van derde- en hogere-generatie programmeertalen en andere hulpmiddelen;
- Softwaresystemen te testen, te intregreren en te installeren; dit betreft zowel besturingssoftware, netwerksoftware als applicatie software;
- Uitgaande van de definitie van eisen eenvoudige hardware interfaces te specificeren en de bijbehorende machine- en/of assembleercode te ontwerpen en te bouwen;
- Advies te geven bij de aankoop van de hardware en software pakkettenvoor computersystemen en netwerken;
- Technisch advies te geven aan management dat communicatienetwerken wil implementeren, waarin programmeerbare hulpmiddelen voorkomen voor gegevens, tekst, geluid, build of besturingsignalen;
- (Op termijn) projecten leiden, gericht ontwerp en bouw van software- en communicatiesysystemen.

Verwijderd

/me lacht
"Information Engineer" is maar een naampje moet je niet te veel waarde aan hechten. Zo noemt iedereen die tegenwoordig ook maar iets doet dat te maken heeft met advies geven zichzelf "Consultant" (zie sig. ;)), heten programmeurs tegenwoordig "Software Engineer", etc.

De bekendste voorbeelden van "carreer advancement through a better job title" zijn van buiten de ICT:
- interieurverzorgster: schoonmaker
- management assistente: secretaresse

De naam "Information Engineer" zegt mij het volgende:
- information: geeft aan dat informatie belangrijkste deel van je werk is (duh), maar of het nu gaat om bestaande informatie nieuwe informatie, het beheer van informatie, distribueren van informatie of iets dergelijks is, geen idee
- engineer: geeft aan dat er iets geconstrueerd moet worden maar of het nu gaat om het werkelijk bouwen en beheren of dat het gaat om het ontwerpen, geen idee

Oftewel, veel nuttigs kan ik er niet uithalen.

Ik vraag me wel af in welke context je dit vraagt. Wil je een opleiding gaat doen waarin je wordt opgeleid tot "Information Engineer" ofzo? Of heb je die term zien staan in een sollicitatie advertentie? De context zal waarschijnlijk het meest duidelijk maken wat ze er nou mee bedoelen.

HTH :)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Wij zijn op de RuG bezig met een expertsysteem en degene die knowledgebases maakt die heet knowledge engineer :)

Een information engineer is gewoon een mooie kreet.. geen waarde aan hechten dus.

Verwijderd

Kijk ff voor in je studiehandleiding, daar heeft het IIE het in 3 regels lekker krom samengevat. Mijn advies: Neem het over, onderbouw het. Breid het uit tot 40 kantjes en je bent klaar :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Nog een leuke:

Human Resource Manager - Medewerker Persooneelszaken

Het is wel grappig om te zien dat mensen een image denken te hebben door de fraaie naam die een overbetaalde idioot heeft weten te verzinnen voor een functie :) .

Je plakt op een Fiat toch ook geen Mercedes ster om de auto groter te laten lijken?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Tjah, information engineer, tsssss komt nog meest in buurt van informatie analyst, maar kan volgens mij net zo goed een DBA zijn.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 18:16

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 12 september 2001 14:27 schreef paulgielens het volgende:

[..]

Dit is wat ik van mijn Information Ingineer verwacht:

- Samen met management, informatiedeskundigen en domeindeskundigen de definitie van eisen van een softwaresysteem op te stellen;
- Uitgaande van de definitie van eisen de gegevens modelleren en de database ontwerpen, met de daarbij behorende beveiligings- en hetstelprocedures;
Uitgaande van de definitie van eisen robuuste, onderhoudbare, efficiente en effectie software te ontwerpen en bouwen, met gebruikmaking van derde- en hogere-generatie programmeertalen en andere hulpmiddelen;
- Softwaresystemen te testen, te intregreren en te installeren; dit betreft zowel besturingssoftware, netwerksoftware als applicatie software;
- Uitgaande van de definitie van eisen eenvoudige hardware interfaces te specificeren en de bijbehorende machine- en/of assembleercode te ontwerpen en te bouwen;
- Advies te geven bij de aankoop van de hardware en software pakkettenvoor computersystemen en netwerken;
- Technisch advies te geven aan management dat communicatienetwerken wil implementeren, waarin programmeerbare hulpmiddelen voorkomen voor gegevens, tekst, geluid, build of besturingsignalen;
- (Op termijn) projecten leiden, gericht ontwerp en bouw van software- en communicatiesysystemen.
Sorry.. maar uh.. bla die bla die blaaaat? Je zegt dus in het kort: iemand die systemen ontwerpt, ontwikkeld en implementeert, daarnaast systeembeheerder speelt EN projectleider is.. en dat alles in 1 functie? hahaha.. kom op.. get real... NIEMAND is zo gek..

Information Engineer.. pff... gewoon een hoop lucht.. iemand die zegt dat ie dat is, moet je maar es vragen of ie in normaal Nederlands kan uitleggen wat ie nou precies doet..

Mijn titel op mijn werk is "Software Developer". wat ik doe? Juist. ik ben programmeur.. en schrijf technisch ontwerpen. thats it.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op woensdag 12 september 2001 16:21 schreef MrX het volgende:
"Information Engineer" is maar een naampje moet je niet te veel waarde aan hechten. Zo noemt iedereen die tegenwoordig ook maar iets doet dat te maken heeft met advies geven zichzelf "Consultant" (zie sig. ;)), heten programmeurs tegenwoordig "Software Engineer", etc.
Precies, die naam-inflatie is nu al tijden aan de gang. Een niet nader te noemen bedrijf noemt beginnende programmeurs tegenwoordig 'junior ICT-consultants'. Het vervelende hiervan is dat een naam dus niets mee zegt, je moet doorvragen om te weten wat iemand nu wel of niet kan.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Jeuh, like conraad Sproggle hierboven al zei : In de studiehandleiding (Het "blauwe boekje") staat 't netjes uitgelegd :)

Vraag het NIET aan 3e of 4e jaars, want die geven je een zwaar verkeerd beeld, waar het IIE _niet_ blij mee is ;)

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

Pagina: 1