Een vriend heeft gevraagd om een game PC samen te stellen, dit is waar we nu zitten. Ik ben redelijk met onderdelen (denk ik), maar ik mis detailkennis, graag hoor ik suggesties 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Graag 4k/60fps moderne games op 'very high (of hoger indien mogelijk)', incl raytracing. Vriend heeft aangegeven dat "zeer mooi" belangrijk is. Dit is de primaire reden voor aanschaf. Gezond toekomstbestendig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1400eu totaal. GPU wordt aannemelijk 2 hands (± 400-500eu). Uiteraard hoeft t budget niet op. Gebalanceerde gaming build is het uitgangspunt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU. Voor GPU zitten we op (tweedehands) RTX3080, RTX4070ti of misschien iets als AMD 6800. Die orde van grote.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mooie graphics, bij voorkeur realistisch stil. Dat een knallende GPU geluidmaakt is niet een verrassing, we hopen dat te minimaliseren door een 3fan GPU te kiezen en Fan Control toe te passen.
Wat verwacht je van ons?
Ik spreek redelijk PC-onderdelen, maar ik mis detailkennis. Ik denk dat ik op een aardige build zit, maar kan zijn dat bijv. de CPU overkill is, of dat de SSDs 95% van de tijd niet de prijs waard zijn.
Ik weet niet zo welke keuzes exact momenteel verstandig zijn.
Graag een dubbelcheck.
Ik zal even de huidge keuzes toelichten:
MoBo - Wifi is vereist, verder niets spectaculairs nodig. AM5 want cpu, 2x M.2 aansluitingen. Ik heb goede ervaringen met deze MoBo's, maar we zitten er niet aan vast
CPU - Een goede CPU voor gaming. Hoeft niet het beste wat er is, zolang het games maar goed bijhoudt.
Koeler - de gekozen CPU is 105w, koeler kan 150w aan dus zal niet full-bore hoeven te werken (dus stiller)
RAM - 32GB met lagere timings gekozen. Ik weet niet of dat het geld waard is, dit leek redelijk
Opslag - 1 SSD voor boot disk, deze is wat chiquer ivm met opstarten en stabiliteit etc.
Opslag - 1 grote SSD voor games (die tegenwoordig absurd groot zijn).
Kast - Vond hij mooi, niet te duur, toeters en bellen niet nodig
Voeding - een RTX3070 raadt minimaal 700w aan, dus deze gekozen.
Extra vraag: Omdat we AMD CPU zijn gegaan, kan iemand aangeven hoe we zouden kunnen beslissen of een AMD GPU een goede keuze zou zijn ivm Crossfire? Dat klinkt interessant, maar ik weet de voor-/nadelen niet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Graag 4k/60fps moderne games op 'very high (of hoger indien mogelijk)', incl raytracing. Vriend heeft aangegeven dat "zeer mooi" belangrijk is. Dit is de primaire reden voor aanschaf. Gezond toekomstbestendig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1400eu totaal. GPU wordt aannemelijk 2 hands (± 400-500eu). Uiteraard hoeft t budget niet op. Gebalanceerde gaming build is het uitgangspunt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU. Voor GPU zitten we op (tweedehands) RTX3080, RTX4070ti of misschien iets als AMD 6800. Die orde van grote.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mooie graphics, bij voorkeur realistisch stil. Dat een knallende GPU geluidmaakt is niet een verrassing, we hopen dat te minimaliseren door een 3fan GPU te kiezen en Fan Control toe te passen.
Wat verwacht je van ons?
Ik spreek redelijk PC-onderdelen, maar ik mis detailkennis. Ik denk dat ik op een aardige build zit, maar kan zijn dat bijv. de CPU overkill is, of dat de SSDs 95% van de tijd niet de prijs waard zijn.
Ik weet niet zo welke keuzes exact momenteel verstandig zijn.
Graag een dubbelcheck.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 8600G Boxed | € 169,67 | € 169,67 |
1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 152,01 | € 152,01 |
1 | Behuizingen | Sharkoon RGB LIT 200 | € 68,99 | € 68,99 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zilver | € 29,99 | € 29,99 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 110,94 | € 110,94 |
1 | Voedingen | Sharkoon WPM Gold ZERO | € 84,90 | € 84,90 |
1 | SSD's | Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB | € 134,90 | € 134,90 |
1 | SSD's | Samsung 990 EVO 1TB | € 79,62 | € 79,62 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 831,02 |
Ik zal even de huidge keuzes toelichten:
MoBo - Wifi is vereist, verder niets spectaculairs nodig. AM5 want cpu, 2x M.2 aansluitingen. Ik heb goede ervaringen met deze MoBo's, maar we zitten er niet aan vast
CPU - Een goede CPU voor gaming. Hoeft niet het beste wat er is, zolang het games maar goed bijhoudt.
Koeler - de gekozen CPU is 105w, koeler kan 150w aan dus zal niet full-bore hoeven te werken (dus stiller)
RAM - 32GB met lagere timings gekozen. Ik weet niet of dat het geld waard is, dit leek redelijk
Opslag - 1 SSD voor boot disk, deze is wat chiquer ivm met opstarten en stabiliteit etc.
Opslag - 1 grote SSD voor games (die tegenwoordig absurd groot zijn).
Kast - Vond hij mooi, niet te duur, toeters en bellen niet nodig
Voeding - een RTX3070 raadt minimaal 700w aan, dus deze gekozen.
Extra vraag: Omdat we AMD CPU zijn gegaan, kan iemand aangeven hoe we zouden kunnen beslissen of een AMD GPU een goede keuze zou zijn ivm Crossfire? Dat klinkt interessant, maar ik weet de voor-/nadelen niet.