Alle 3 de fases tegelijk gesprongen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Topicstarter
Gisteren rond 13:30 viel de plotseling de stroom uit in ons hele huis.
Ik even bij de buren checken maar die gaf aan dat bij hun alle 3 de fases werkten.

Nou moet ik even aangeven dat ik amateur niveau verstand heb van electriciteit dus het was mij een verrassing dat ook ons huis, zo bleek later, 3 fases binnen heeft komen. Ik was altijd in de veronderstelling dat de 3 fases verdeeld door de buurt heen en alleen in uitzonderlijke gevallen een huis 3 fases binnenkreeg.

Ik het 'nationaal noodnummer' gebeld na het stappenplan op de website waarbij de laatste vraag was of de digitale meter was uitgevallen -> ja, dat was zo.
Er kwam een monteur van het energiebedrijf en die was ook verbaasd over het feit dat alle 3 de fases tegelijk waren uitgevallen, en nog aparter dat wij de enige in de wijk waren waarbij dat gebeurd was.
Hij heeft de 3 stoppen van het energiebedrijf (die waren meen ik 25 A zei hij) vervangen en daarna werkte de stroom weer. De stoppen van onze eigen stoppenkast en ook de aardlekschakelaars hadden niks gedaan en stonden allemaal in de omhoog/aan positie. Die kast heeft nieuwere soorten stoppen die je niet hoeft te vervangen als er kortsluiting is maar die kan je gewoon weer aanzetten, maar ze stonden nog allemaal in de aan positie toen de stroom was uitgevallen.

Hij had wel de kast van onze stoppen ook verwijderd en 1 groep toonde wat zwarte soort als er vonken waren geweest uitslag maar niet heel veel.
Op aanraden van de monteur hebben we die nu uitgezet, het is de groep waar de koelkast, wasmachine, waterkoker en nog wat (led) lichten op staan. De wasmachine en waterkoker stonden tijdens de uitval niet aan, de koelkast weet ik niet zeker of die actief, deze claimt een amperage van 1,5 te hebben.

Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn dat de 3 fases wel springen maar de gewone stoppen niet? Of is er iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Schopje naar DEi

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-09-2024 09:36 ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Alle reacties

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:13
Heel vreemd inderdaad.
Het is mogelijk dat als er op verschillende groepen veel verbruik is dat de totaalstroom de zekering van de netbeheerder doet smelten.
Maar alle drie gelijk?
Heb je misschien een warmtepomp of autolader?
Plaats hier eens een foto van de groepenkast.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je een foto van de groepenkast posten?

Mag gewoon in volzinnen

[ Voor 68% gewijzigd door Septillion op 14-09-2024 09:35 ]

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNnbf9u2VXzNZsGOqO4Xq2DP0Fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAUxu0ZFkhppk734to5ZjzOr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk8xQHGhlTwanWVHU1MWNM-JZXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1oYJQHCOl88iP63CvDIEMgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn3COCaQKKMxi46_RfegaF0LLp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkcVw8ijd6u64TiwJimQDDZa.jpg?f=fotoalbum_large

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01
Ja, dit is ongewoon. Alle drie tegelijk is al apart, en dan zonder dat er in je eigen kast iets uitslaat al helemaal.

Maakt er in jouw groepenkast mogelijk iets sluiting voor het door de installatie-automaten gaat?

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Dat wat op waterschade lijkt zit er al sinds we hier wonen in, het is droog (al jaren) en is zeker niet de oorzaakl.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
devriesjande schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:24:
Heb je misschien een warmtepomp of autolader?
Plaats hier eens een foto van de groepenkast.
Nee, voor zover ik kan bedenken zijn de wasmachine en wellicht de geiser de grootste stroomverbruikers waarbij ik moet zeggen dat de geiser op gas verwarmt dus het zal wel meevallen.
Ik heb geen zonnepanelen, autolader of warmtepomp. Ook geen airco.
Ik heb ook niet recentelijk nieuwe apparatuur gekocht.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo, dat is een flinke sluiting geweest, dat zwarte stuk.

Geen idee waarom dit zo wordt gedownplayed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
En er zijn foto's - die 3 fase aardlekschakelaar heeft een behoorlijke klap gehad. Ik zou hier sowieso een elektricien naar laten kijken en liefst zo snel mogelijk.

Misschien maakt hij intern sluiting?

Sowieso moet je die aardlek toch laten vervangen en dat moet je niet zelf gaan doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 14-09-2024 09:48 ]

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Dat AEG blok waar dat zwarte bijzit is eerder vervangen, 2 jaar geleden zie ik nu in de chat van toen.
Ook toen leek er een probleem met dit blok, ik zal kijken of ik nog foto's van toen heb.
Ik vermoed dat die witte 'lat' die wel over de andere 2 blokken zit toen is afgezaagd gedeeltelijk omdat die AEG niet paste.

• Wilke
Vorkie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:46:
Zo, dat is een flinke sluiting geweest, dat zwarte stuk.

Geen idee waarom dit zo wordt gedownplayed
De foto's staan er net een minuut ofzo. Maar ja, daar moet TS iets mee.

Dat de netbeheerder hier niets over gezegd heeft (?) is misschien wel apart. Dat deel is weliswaar niet hun probleem maar als ik dit aantrof zou ik toch wel suggereren er iemand naar te laten kijken.

Heeft die er niks van gezegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:51:
[...]
Ik zie dat ik het er niet bij heb gezet maar hij zei:
De groep uit te laten (heb ik ook gedaan)
Iemand in te schakelen om hiernaar te kijken.

Dat laatste ga ik zeker doen, maar het is in het weekend best wel moeilijk, zo blijkt, om iemand te bereiken en ook belangrijk, ik vind het tricky om een goede electricien te vinden. Mocht iemand daarvoor tips hebben hoor ik het ook graag :-)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Het lijkt of die zwarte verkleuring vanaf linksvoor is ontstaan. Oftewel het lijkt of er sluiting is opgetreden in de kamrail, en niet zo zeer in de aardlekschakelaar. De rechter zijkant van de kamrail ziet er ook niet erg fris uit.
enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:50:
Ik vermoed dat die witte 'lat' die wel over de andere 2 blokken zit toen is afgezaagd gedeeltelijk omdat die AEG niet paste.
Die kamrail zou prima moeten passen, het enige verschil tussen deze GE en AEG componenten is het merklogo. Ik vermoed dus dat er destijds ook al iets met de kamrail aan de hand was.
enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:54:
[...]

Ik zie dat ik het er niet bij heb gezet maar hij zei:
De groep uit te laten (heb ik ook gedaan)
Iemand in te schakelen om hiernaar te kijken.
Ik zou ook geen spanning op die kamrail willen zetten voordat je het hebt laten nakijken. Oftewel: De hoofdschakelaar uit laten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:54:
[...]

Dat laatste ga ik zeker doen, maar het is in het weekend best wel moeilijk, zo blijkt, om iemand te bereiken en ook belangrijk, ik vind het tricky om een goede electricien te vinden. Mocht iemand daarvoor tips hebben hoor ik het ook graag :-)
Welke regio?

Je zou eens op de site van de lokale woningcorporatie kunnen kijken. Soms vermelden die nummers van een elektricien / loodgieter / CV-installateur / slotenmaker die huurders direct mogen bellen bij een storing. Dat zijn over het algemeen wel betrouwbare partijen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• devriesjande
Ik kan het niet duidelijk zien maar er lijkt sluiting te zijn geweest in de afgezaagde rail links boven de aardlekschakelaar.
Zou best een insect geweest kunnen zijn.
Deze groepenkast is naar mijn mening rijp voor vervanging.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:00:
[...]

Welke regio?

Je zou eens op de site van de lokale woningcorporatie kunnen kijken. Soms vermelden die nummers van een elektricien / loodgieter / CV-installateur / slotenmaker die huurders direct mogen bellen bij een storing. Dat zijn over het algemeen wel betrouwbare partijen.
Ik woon in de buurt van Roosendaal Noord Brabant.
Die woningcorporatie site is een goed idee, daar ga ik even kijken!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:47:
Misschien maakt hij intern sluiting?
Nadat de monteur de 25A groepen weer had aangezet hebben we ook alle groepen aangezet en dat gaf geen probleem. Ik vraag me sowieso af of het mogelijk is dat er een sluiting is maar de stoppen in onze eigen stoppenkast niet springen. Dat komt op mij toch vreemd over, want ik meen dat onze stoppen 16A zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

SambalBij

We're all MAD here

devriesjande schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:01:
Ik kan het niet duidelijk zien maar er lijkt sluiting te zijn geweest in de afgezaagde rail links boven de aardlekschakelaar.
Zou best een insect geweest kunnen zijn.
Deze groepenkast is naar mijn mening rijp voor vervanging.
Daar lijkt het mij inderdaad ook op. Er zit weliswaar roet op die rechter aardlek, maar als je naar de 'schaduwen' in het roet achter de draden kijkt, dan zie je dat de roet van links-voor lijkt te komen, vanaf die afgezaagde rail.
Misschien iets inderdaad daar iets kortgesloten, of misschien een vonk overgeslagen?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De "open" koperen kamrail is ook verre van aanraakveilig. Zo snel mogelijk wat aan laten doen,
Daarom dus.

Ligt er geen dode muis in de hoek?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2024 10:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:08:
[...]

Nadat de monteur de 25A groepen weer had aangezet hebben we ook alle groepen aangezet en dat gaf geen probleem. Ik vraag me sowieso af of het mogelijk is dat er een sluiting is maar de stoppen in onze eigen stoppenkast niet springen. Dat komt op mij toch vreemd over, want ik meen dat onze stoppen 16A zijn.
Er is sluiting geweest in je groepenkast. Dus nog voor je eigen zekeringen. Jouw zekeringen zijn voor de beveiliging van de huisinstallatie. En dasr is niets mis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Met die kamrail is iets flink misgegaan. Na het afzagen liggen de aders bloot en steken ze zelfs uit. Dat had al niet zo gedaan mogen worden, blootliggende geleiders mogen niet. Het roet is van het materiaal wat de sluiting heeft veroorzaakt en letterlijk in rook is opgegaan (verdampt) door de hitte die is ontstaan. De heldere puntjes op de koperen strips waar geen roet is de plek waar de e kortsluiting heeft plaatsgevonden. Het lijkt er op (kan het niet helemaal goed zien) dat alle drie de kamrails heldere puntjes te midden van de roetvlek hebben. En een kortsluiting tussen de drie fasen kan zeker de drie netzekeringen er uit doen klappen.

De vraag is nog wat exact het gevolg is voor de automaten die achter de netzekering zaten, want de kamrail is natuurlijk de voedende kant van die automaten en de kortsluitstroom is dus niet door die automaten heen gegegaan.

Het hele pad van na de meter naar de kortsluiting moet je nalopen en kijken welke onderdelen daarin zitten en dus op hun donder hebben gehad. Mijn advies zou zijn om ieder geval die te vervangen.

Het is speculeren wat de oorzaak van de sluiting is, er zou iets van metaal opgevallen kunnen zijn wat precies op de open einden van de kamrails is gevallen. Misschien een schroefje bovenin ergens uitgevallen, of ligt er wat klein spul boven op een plankje?

Maar hier moet wel wat werk verzet worden om het weer veilig te maken. Sowiso moet die kamrails vervangen worden door een deugdelijke zodat er niks meer bloot ligt.

Succes met het vinden van een elektricien die het voor je oplost.

[ Voor 40% gewijzigd door Skynett op 14-09-2024 10:26 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:12
[...]

Op groep 3 na zijn alle groepen ook enkel fase, dus daar hoef je sowieso niet naar te kijken voor dit probleem. Maar zoals ik het zie is het inderdaad die kamrail en ik lees dat er ook fabrikanten zijn die kapjes hebben om een afgezaagde kamrail te beschermen tegen aanraking en spanningsoverslag. Want dat zou wel eens het probleem kunnen zijn omdat de fases dicht bij elkaar liggen.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muPBi1LxZ8xoeaZH386P-jkMz_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOnfcuQ33AQkgzU6HTi4Eyq8.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een foto uit een andere hoek.
Ik heb gekeken of ik een muis of ander klein diertje zag maar niks gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
Skynett schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:15:
Het is speculeren wat de oorzaak van de sluiting is, er zou iets van metaal opgevallen kunnen zijn wat precies op de open einden van de kamrails is gevallen. Misschien een schroefje bovenin ergens uitgevallen, of ligt er wat klein spul boven op een plankje?
Of misschien iets van spanningoverslag door vochtige lucht? In ieder geval zaak om dit zo snel mogelijk op te lossen en die kamrail te vervangen + eventueel de rest.

• Xander
enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:05:
[...]

Ik woon in de buurt van Roosendaal Noord Brabant.
Die woningcorporatie site is een goed idee, daar ga ik even kijken!
Een paar partijen in de regio die melden dat ze 24/7 storingsdiensten hebben:

https://www.binktechniek....20opgelost%20kan%20worden.

https://www.jselektrototaal.nl/contact

https://www.tesgroep.nl/s...houd-2/24-7-servicedienst

https://www.vandijkmade.nl/contact/

Geen idee of ze ook voor nieuwe klanten in beweging komen en mogelijk wordt je niet blij van de prijzen, maarja. ;)

Ik zou meer vertrouwen hebben in partijen die daadwerkelijk in de regio zijn gevestigd dan in partijen die bovenaan in Google verschijnen bij "elektricien <iedere random plaatsnaam>".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:51:
[...]

De foto's staan er net een minuut ofzo. Maar ja, daar moet TS iets mee.

Dat de netbeheerder hier niets over gezegd heeft (?) is misschien wel apart. Dat deel is weliswaar niet hun probleem maar als ik dit aantrof zou ik toch wel suggereren er iemand naar te laten kijken.

Diegene die gekomen is vanuit het nationale noodnummer had, zoals je verder al had kunnen lezen, de constateringen die hier gedaan worden al zelf moeten constateren.

Er lijkt zo op het oog sluiting ontstaan tussen de 3 fases, al dan niet met behulp van ongedierte, maar kan ook door een vlamboog gekomen zijn die in 1x over de 3 fases heen is gesprongen.

De hoofdschakelaar is ermee gemoeid, had dus helemaal niet meer online gezet moeten worden zonder nieuwe hoofdschakelaar en aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
OK, dank voor de reacties.

Ik ga zo snel mogelijk nu een partij vinden die dit kan doen want door deze conversatie is me ook duidelijk geworden wat die kamrail doet en ik vind het achteraf best wel erg dat destijds die electricien dat niet goed heeft achtergelaten. Dus hij wordt het in ieder geval niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Antonl91 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:18:
[...]
Op groep 3 na zijn alle groepen ook enkel fase, dus daar hoef je sowieso niet naar te kijken voor dit probleem. Maar zoals ik het zie is het inderdaad die kamrail en ik lees dat er ook fabrikanten zijn die kapjes hebben om een afgezaagde kamrail te beschermen tegen aanraking en spanningsoverslag. Want dat zou wel eens het probleem kunnen zijn omdat de fases dicht bij elkaar liggen.
Duidelijk aan het einde van de kamrail. Het lijkt erop dat ze rail niet netjes is afgekort met een afkortzaag maar met een handzaag, na het afkorten hoor je er een kap op te zetten die fysiek de geleiders zal scheiden.

Ik heb meegemaakt met een monteur dat er soms na het afkorten van de te lange rail nog kopergruis op de rail bleef zitten, dit ging toen ook enkele maanden goed en zelfde verhaal, door trillingen of iets vlamboog ontstaan en die trekt ook de rest van de fasen mee in de kortsluiting.

Toen besloten dat er niet meer in het werk de railen ingekort mochten worden, omdat monteurs meestal geen afkortzaag in de bus hebben en je kan ze namelijk gewoon op maat bestellen. Met 1 foto kan je het juiste type bestellen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Zoals hierboven al beschreven lijkt mij de oorzaak bij de bruut afgezaagde kamrail te liggen.
Zou mij niks verbazen als er een verdwaalde koperspaan tussen de banen heeft gezeten.

Mogelijk een sluiting met de nulbaan waardoor alle hoofdzekeringen tegelijkertijd zijn gesprongen.
Een fout in de aardlekschakelaar lijkt onwaarschijnlijk als deze twee jaar oud is.

De hele kast vervangen lijkt mij niet nodig, zou oud is het volgens mij nog niet, dat zou ik bewaren voor een grote uitbreiding bij PV en EV.

Die kamrail moet worden vervangen en alle schroeven worden nagedraaid. Aardleks op functie testen.

Met vriendelijke groet, William

• devriesjande
@enigmafan Toch nog een vraag. Heeft de monteur van de netbeheerder de aardlekschakelaar die nu uit staat nog ingeschakeld nadat er nieuwe zekeringen zijn geplaatst?
Aanvullend: Vraag eens aan een paar buren of zij een betrouwbare installateur kennen.

[ Voor 20% gewijzigd door devriesjande op 14-09-2024 10:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoe haal je het ook in je hoofd om zo'n kamrail af te zagen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 14-09-2024 10:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
devriesjande schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:27:
@enigmafan Toch nog een vraag. Heeft de monteur van de netbeheerder de aardlekschakelaar die nu uit staat nog ingeschakeld nadat er nieuwe zekeringen zijn geplaatst?
Aanvullend: Vraag eens aan een paar buren of zij een betrouwbare installateur kennen.
Ja, alle groepen zijn aangeweest en alle aardlekschakelaars zijn in de aan-positie geweest nadat de 25A stoppen waren vervangen. Een snelle check toen gaf ook aan dat die groep ook stroom had. Op aanraden van de monteur heb ik toen dat AEG 'blok' weer uitgezet.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
[...]

Als die sluiting in de zwartgeblakerde aardlekschakelaar zit dan kan dat, want de aardlekschakelaar wordt niet beveiligd door de zekeringen van je groepenkast.

Idem voor de kamrail van hoofdschakelaar naar aardlekschakelaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kan er wel wat draadbruggen met adereindhulzen in zetten en de kamrail verwijderen
Ik woon ook in R'daal

Heb zo even geen nieuwe rail liggen, dat moet ik bestellen

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:22:
[...]

Een paar partijen in de regio die melden dat ze 24/7 storingsdiensten hebben:

https://www.binktechniek....20opgelost%20kan%20worden.

https://www.jselektrototaal.nl/contact

https://www.tesgroep.nl/s...houd-2/24-7-servicedienst

https://www.vandijkmade.nl/contact/

Geen idee of ze ook voor nieuwe klanten in beweging komen en mogelijk wordt je niet blij van de prijzen, maarja. ;)

Ik zou meer vertrouwen hebben in partijen die daadwerkelijk in de regio zijn gevestigd dan in partijen die bovenaan in Google verschijnen bij "elektricien <iedere random plaatsnaam>".
Ik ga even wat reviews kijken voor deze, thanx.
Bij de woningbouwverenigingen staat bij een aantal inderdaad wie de huurders mogen contacteren, alleen bij geen enkele wordt een electricien genoemd :-(

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:37:
Ik kan er wel wat draadbruggen met adereindhulzen in zetten en de kamrail verwijderen
Ik woon ook in R'daal

Ik vind het een heel genereus aanbod maar ik zou wel graag willen dat het door een gecertificeerd bedrijf wordt gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• devriesjande
enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:34:
[...]

Ja, alle groepen zijn aangeweest en alle aardlekschakelaars zijn in de aan-positie geweest nadat de 25A stoppen waren vervangen. Een snelle check toen gaf ook aan dat die groep ook stroom had. Op aanraden van de monteur heb ik toen dat AEG 'blok' weer uitgezet.
Ok. Dan is de aardlekschakelaar in orde.
Ik zou als ik jou was gebruik maken van het aanbod van @AUijtdehaag . :*)

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:50
SambalBij schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:09:
[...]

Daar lijkt het mij inderdaad ook op. Er zit weliswaar roet op die rechter aardlek, maar als je naar de 'schaduwen' in het roet achter de draden kijkt, dan zie je dat de roet van links-voor lijkt te komen, vanaf die afgezaagde rail.
Misschien iets inderdaad daar iets kortgesloten, of misschien een vonk overgeslagen?
Denk ook dat het de kam is. Als het uit de automaat zou komen zal die niet meer aan gaan en juist alles naar boven blazen.

• Xander
enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:43:
[...]

Ik vind het een heel genereus aanbod maar ik zou wel graag willen dat het door een gecertificeerd bedrijf wordt gedaan.
Je kunt altijd nog op het aanbod van @AUijtdehaag ingaan en volgende week zoeken naar een gecertificeerde partij die er weer een kamrail en eventueel wat minder zwart geblakerde componenten in zet he. Ik weet niet wat @AUijtdehaag voor zijn diensten rekent maar ik gok dat je dan een stuk goedkoper uit bent en het uiteindelijk resultaat is alsnog door een gecertificeerd bedrijf uitgevoerd.

Niet dat ik geen vertouwen in @AUijtdehaag's voorstel als permanente oplossing zou hebben trouwens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:37:
Ik woon ook in R'daal

koning ben je ook he ? super aanbod :) al was het alleen maar omdat ik denk dat zijn werk netter is al de gemiddelde installateur . We lopen al even mee op tnet en voldoende gezien om er vanaf de achterkant van mijn laptop vertrouwen in te hebben . Je bied ook niet iets aan om te doen voor een ander in nood als je geen vertrouwen in jezelf hebt natuurlijk ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Cybersijp op 14-09-2024 11:38 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Is het iemand al opgevallen dat er op die AEG automaat 40A staat? Is die dan niet beveiligd met 3x40A ipv 3x16A wat moet. De kabels zijn helemaal niet geschikt om 40A overheen te doen. Dat verklaart ook waarom er vonken ontstaan en dat de hoofdstoppen zijn gesprongen zonder dat er een automaat is om gegaan.

Ik kan me vergissen want ik ken die AEG automaat niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antonl91
DutchKel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:08:
Is het iemand al opgevallen dat er op die AEG automaat 40A staat? Is die dan niet beveiligd met 3x40A ipv 3x16A wat moet. De kabels zijn helemaal niet geschikt om 40A overheen te doen. Dat verklaart ook waarom er vonken ontstaan en dat de hoofdstoppen zijn gesprongen zonder dat er een automaat is om gegaan.

Is geen groep, maar een aardlekautomaat, daar achter zitten dan weer de groepen.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Toeval wilde dat mijn buurman net sprak en hij iemand over de vloer had die en verstand heeft van electirciteit en aanbood om even te kijken.
Hij heeft nu dit gedaan zie foto's, je kan niet zien door de tape maar hij heeft ook de koperen uitsteeksels afgeknipt.
Ik ga het uiteraard nog door een gecertificeerd bedrijf laten nakijken ook omdat hij ook aangaf dat groep 3 uitgesplitst moet worden.

Hij heeft een tijdelijke oplossing gecreeerd en het op korte termijn veilig verklaard Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFHMmOKPiJBT4iiglIPt1pY8hwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peCh3WzdTu0OZRJelRfvupNd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNCLnjvkIdR-eIXEKkFC4RAXF80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jk5WcOpOBJVQWiUD7eY34Wg8.jpg?f=fotoalbum_large

(Die goedkope schroevendraaiers op de bovenste foto's zijn van mij niet van de persoon die ons hielp)

[ Voor 3% gewijzigd door enigmafan op 14-09-2024 12:19 . Reden: Iets meer uitleg ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

revolution-nl schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:34:
Hoe haal je het ook in je hoofd om zo'n kamrail af te zagen |:(
Er lopen nogal wat beunhazen rond, even snel op vrijdag etc.

Je moet gewoon heel secuur zijn in je werk en zeker met elektra. Het is vaak een gepunnik in die krappe meterkastjes. Er zijn tegenwoordig ook meer fabrikanten die niet meer toestaan om de railen in te korten (staan symbolen op de rail). Je wil aan de ene kant een compacte rail, maar je moet ook denken aan voldoende isolatie.

edit:
Als ik goed kijk op jouw foto zie je daar een zaagje met een schuine streep er doorheen. Deze kamrail had dus helemaal niet ingekort mogen worden! Echt een beunhaas die monteur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuYPFvWt7mEkDAdUNM5lGInnLMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7SDmf60tUMwLBw7Gbp5QgDP9.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door LauPro op 14-09-2024 12:23 . Reden: betere foto ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:15:
Toeval wilde dat mijn buurman net sprak en hij iemand over de vloer had die en verstand heeft van electirciteit en aanbood om even te kijken.
Een beetje raar dat iemand van hier om er naar te kijken geen optie is maar een connectie van de buurman er zondermeer mee aan de slag mocht :?
Hij heeft een tijdelijke oplossing gecreeerd en het op korte termijn veilig verklaard
Alleen een stukje isolatie tape of is de kamrail nu wel ingekort (klein stukje) met het juiste materuaal?

Ik wilde het al eerder typen maar als die kamrail/vork flink wat stroom/vonk te verduren heeft gehad (en wil je hoofdzekering er uitklappen, moet dat ook wel het geval zijn geweest). Ik zou die niet zomaar vertrouwen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

DukeBox schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:24:
Alleen een stukje isolatie tape of is de kamrail nu wel ingekort (klein stukje) met het juiste materuaal?

Ik wilde het al eerder typen maar als die kamrail/vork flink wat stroom/vonk te verduren heeft gehad (en wil je hoofdzekering er uitklappen, moet dat ook wel het geval zijn geweest). Ik zou die niet zomaar vertrouwen.
Die kamrail bestaat uit vrij brede koperen strips, die gaan echt niet zomaar door.

De tape-oplossing gaat alleen niet helpen, omdat je de koperen kamrail fysiek moet scheiden. De koperen strips zitten in de kunstof koker gedrukt, de koker moet langer zijn dan de koperen railen zelf en dan moet er een eindkap op. Maar dit is een type dat niet in kortbaar is dus er bestaan geen losse eindkappen voor. Deze modellen zijn compacter omdat er minder plastic tussen de railen zit. Het lijkt een 63A model.

@enigmafan heb je een typenummer van de rail?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

LauPro schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:29:
[...]
Die kamrail bestaat uit vrij brede koperen strips, die gaan echt niet zomaar door.
Dat schrijf ik ook nergens, die strips kunnen standaard 100A aan en het kunststof dat er tussen zit kan ook tegen flink wat warmte. Het gaat om de uiteindes die kunnen kromtrekken en daardoor tegen elkaar kunnen komen door warmte, helemaal als het zo 'korrelig' is afgezaagd. Koper is een de metalen die veel uitzet/krimpt bij warmte, het zal mij niets verbazen als dat indirect de oorzaak is.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:16
Maar als ik naar de kleuren kijk, snap ik nog geen snars van het schema.
Aardlekschakelaar rechts (bruine massieve draden vanaf de meter, want kabel heeft geen 3x bruin)
Hoofdschakelaar kam en zwarte draad
Via kam een 2e aardlekschakelaar zwarte draad
Afgaande groepen.

Nergens meer bruin, waar gaat die dan naar toe?

• Xander
Dapdodo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:41:
Maar als ik naar de kleuren kijk, snap ik nog geen snars van het schema.
Aardlekschakelaar rechts (bruine massieve draden vanaf de meter, want kabel heeft geen 3x bruin)
Hoofdschakelaar kam en zwarte draad
Via kam een 2e aardlekschakelaar zwarte draad
Afgaande groepen.

Nergens meer bruin, waar gaat die dan naar toe?
Voeding vanaf de meter met 3x zwart en 1x blauw aan de onderkant van de hoofdschakelaar (midden).

De hoofdschakelaar is aan de bovenzijde verbonden met de aardlekschakelaar links (kamrail) en met de aardlekschakelaar rechts (massieve draden 3x bruin 1x blauw).

De onderzijde van de linker aardlekschakelaar is verbonden met groep 1 t/m 3, de onderzijde van de rechter aardlekschakelaar met groep 4 t/m 5.

Zo onduidelijk of onlogisch is het allemaal niet hoor. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Van de regen in de drup met deze oplossing, had lekker het aanbod genomen van @AUijtdehaag

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Vorkie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:21:
Van de regen in de drup met deze oplossing, had lekker het aanbod genomen van @AUijtdehaag
Dat kan natuurlijk nog steeds.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
DutchKel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:08:

40Ampere heeft betrekking op de maximale stroom die door de contacten kan. Geen afschakelbeveiligingswaarde of dergelijke.
Antonl91 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:13:
[...]

Is geen groep, maar een aardlekautomaat, daar achter zitten dan weer de groepen.
Op de foto toont zich een Aardlekschakelaar en geen Aardlekautomaat.

Een Aardlekautomaat combineert het afschakelen bij een verschilstroom (differentiaal) en een Maximaalstroom. (beveiliging op waarde X Ampere)

Een Aardlek- of Differentiaal-schakelaar controleert alleen op heen en retour stroom en als het verschil groter is als b.v. 30mA schakelt hij uit.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:35
Zo te zien is er sluiting tussen 2 fases van de kamrail ontstaan, en door de vlamboog van de kortsluiting is de 3e fase van de kamrail ook meegegaan. Doordat er bij kortsluiting een vlamboog ontstaat die geleidend is kan dit gebeuren. Een waterdruppel of kopersplinter aan het eind van de kamrail is hier waarschijnlijk de oorzaak van. Zowiezo is het aan te raden het einde van de kamrail netjes af te werken en te voorzien van een afdekkapje. Daarnaast zou ik het zwarte roet verwijderen aangezien dit geleidend is.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

yalerta schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:12:
40Ampere heeft betrekking op de maximale stroom die door de contacten kan.
Niet helemaal, het is de stroom die geschakeld kan worden zonder schade aan de contacten.
Bij inschakelen moet je dus zorgen dat er moet meer dan 40A load is, maximale stroom is meestal hoger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:48
De kamrail kun je prima inkorten, maar dan moet je ze uit het plastic halen en afknippen na de laatste vork (4x knippen) zodat het koper verdiept in de rails ligt. Die hoofdschakelaar zou ik persoonlijk ook even vervangen omdat deze een flinke kortsluitstroom voor zn kiezen heeft gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:24:
Een beetje raar dat iemand van hier om er naar te kijken geen optie is maar een connectie van de buurman er zondermeer mee aan de slag mocht :?
De persoon in kwestie was er om de buren te helpen en gaf mij een goed gevoel. Hij kent hem persoonlijk, spreekt goed over hem (en laat hem in zijn huis aan het werk) de buren wonen hier ook al 10+ jaar naast, ik vond dat een goede mix van factoren om hem te laten kijken.
Alleen een stukje isolatie tape of is de kamrail nu wel ingekort (klein stukje) met het juiste materiaal?
Hij heeft de kamrail ingekort (van de laatste 2 foto's is de eerste dat de kamrail er uit maar nog niet ingekort), door het uitstekende koper een stuk weg te knippen waardoor het resulterende koper een halve centimeter binnen de kamrail zit in plaats van eruit steekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@enigmafan
  • Die manier van inkorten zou redelijk moeten zijn.
  • Maar vergeet niet om alle roet te verwijderen. ! - Zeker uit de kamrail - !
  • Controleer ook de draden van de netbeheerder tot je hoofdschakelaar. Ik vind ze er niet goed uitzien op jouw foto.
  • Werkt je hoofdschakelaar nog goed? Zowel aan als uitschakelen.
  • Wat is de doorgangs weerstand van iedere fase en de nul in de hoofdschakelaar?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
Het is volgens mij vaker gezegd maar het probleem lijkt me in de manier waarop dit is gezaagd. Als je kijkt naar de foto dan loopt de roet van links naar rechts dus de vonk komt sowieso daar vandaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r_q5t5NsKBlZjGCECJmekURY8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLb0tSQZO0Eno4kxxsaHQAVh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 16:24
Als ik de TS zou zijn dan had ik even netjes de hoofdschakelaar uitgezet en alles goed nagelopen, niet alleen het stukje kamrail.

Dat is dus ook de roet even grondig verwijderen door de AEG ALS te verwijderen van de DIN-rail, alle overige draden na te lopen en indien nodig vervangen.

Het is nu nogal een tijdelijke spot-repair die ik persoonlijk iets grondiger zou doorlopen en oplossen

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:14
Griffin2k schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:40:
Als ik de TS zou zijn dan had ik even netjes de hoofdschakelaar uitgezet en alles goed nagelopen, niet alleen het stukje kamrail.
Let wel op dat het na zo'n gevalletje overslag niet verstandig is om te vertrouwen op de juiste werking van de hoofdschakelaar.
Meet dus of de hoofdschakelaar ook daadwerkelijk de spanning uitschakelt voordat je dingen aanraakt in de groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 16:24
arievz schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:39:
[...]
Let wel op dat het na zo'n gevalletje overslag niet verstandig is om te vertrouwen op de juiste werking van de hoofdschakelaar.
Meet dus of de hoofdschakelaar ook daadwerkelijk de spanning uitschakelt voordat je dingen aanraakt in de groepenkast.
Eens 👍

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:27
Heb je ook een schema hoe alles is aangesloten. Welke vermogens waar lopen achter iedere groep?

Ik zie te veel “bloot” koper in de kast en dat vind ik al een pijnpunt. Rechts in de kast bij de groepen licht de null bloot.
Die kamrail welke is afgezaagd hoort al niet.
Is het 4mm2 of 6mm2 in de kast.

Als alle fases in 1 keer uit knallen heb je serieuze sluiting gehad namelijk

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Ik begrijp nu beter wat voor een best wel levensgevaarlijke situatie de vorige persoonbeunhaas die aan deze stoppenkast heeft gewerkt, heeft achtergelaten. 2 Jaar geleden was er een probleem wat de reden was om die AEG unit er in te zetten. Die persoon die dat gedaan heeft heeft dus ook die kamrails ingekort.
Basically lagen 3 fases plus de 0 open en bloot aanraakbaar voor iedereen die de beschermkast verwijderde. Ik begrijp nu ook dat die kamrail voor de aardlek ligt, dus als iemand deze had aangeraakt, deze persoon niet beschermd zou zijn geweest tegen een gigantische schok. Mijn vrouw was beneden toen de 25A stoppen eruit klapten en zij zei ook dat er een vreemd geluid uit de meterkast kwam, ook dat is een indicatie dat het aardig fout was dat daar gebeurde.
AUijtdehaag bood aan om te helpen. Dat is op zich heel vriendelijk en ik vind het aanbod ook aardig. Echter, van mijn kant gezien heb ik geen reden om aan te nemen dat hij wel gecertificeerd/goed is. Begrijp me goed, ik heb ook geen enkele reden om aan te nemen dat AUijtdehaag niet goed zou zijn, zeer zeker niet. Maar ik heb ook geen reden om aan te nemen dat hij wel goed is, dat is niet lullig bedoeld maar van mij uit gezien de realiteit.
De persoon die mijn buurman hielp was direct beschikbaar, vertrouwd door de buurman en na hem gesproken te hebben gaf mij het gevoel dat dit voor een snelle oplossing OK was. Ik heb de hele tijd meegekeken en wat ik zag gaf mij ook goed gevoel.

Nu heb ik al verschillende electriciens/bedrijven benaderd maar niemand heeft op korte termijn tijd, maar goed, ik ga er van uit wel een gecertificeerd bedrijf te vinden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Maar je hebt wel iets gehad aan alle adviezen van alle ongecertificeerden hier op het forum? :+

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Skynett schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:51:
Maar je hebt wel iets gehad aan alle adviezen van alle ongecertificeerden hier op het forum? :+
Het mooie van dit forum is dat als er iets niet klopt dat dat gecorrigeerd wordt. Zo kan er een consensus gedistilleerd worden door de vraagsteller.

En dat is de reden dat ik in principe geen PV advies doe per PM, die vraag krijg ik regelmatig… de consensus van het forum is waardevol. Hoe veel mensen mij ook waarderen over PV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
Ik heb net de hele topic gelezen.

Het is dinsdag, en het is nog niet opgelost.
De kans is zeer aanemelijk dat zelfs met de tijdelijke oplossing zoals aangegeven eerder in de topic, door hitte weer krom trekken en je weer een flinke kortsluiting geven. Dit keer is een tweede keer en heb je nu extra verhoogd kans op huisbrand.

Het eerdere aanbod van een tweaker, zou ik alsnog accepteren of vragen dat die goede kennis jou kamrail dus vervangt door draden.
je hebt GEEN kamrail nodig om het zelfde effect te bereiken, sterker nog een kamrail is gewoon een makkelijke manier.

Er zijn twee problemen:
1 kamrail
2 alles wat een klap heeft gehad, meten en eventueel vervangen.

1 is erg makkelijk on the spot te doen door een elektricien.
Ik zie het niet zo goed, maar iemand van verstand kan makkelijk jou kamrail vervangen met doorgeluste draden en enkele/dubbele aderhulsen. Dit is net zo veilig als een kamrail en kan iemand meteen voor je doen. Daar ben je geen uur mee bezig en is dus ook veilig voor je portomonee
2 Ja dat moet een elektricien meten en eventueel vervangen, moet je op locatie zijn, achter mijn keyboard kan ik niks zeggen. Dit is een duurder grapje.

[ Voor 4% gewijzigd door runeazn op 17-09-2024 23:15 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat me niet helemaal duidelijk is, is dat de meterkast van de woningbouw vereniging is (dus hun verantwoordelijkheid) of van jezelf?

Hun zijn de veroorzaker van dit voorval, dus mogen ze het ook gratis oplossen?

Bedrijven zeggen al snel dat ze het te druk hebben.
Goed voor de prijs onderhandeling.

En dat je niet meteen iemand vertrouwd is je goed recht hoor.
Even goede vrienden.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-09-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:28:
Wat me niet helemaal duidelijk is, is dat de meterkast van de woningbouw vereniging is (dus hun verantwoordelijkheid) of van jezelf?

Ik neem aan dat het een koopwoning betreft en dat het dus zijn eigen groepenkast betreft.

(Anders had hij toch wel de woningbouwvereniging gebeld in plaats van hier een topic geopend en zelf naar vakmensen gezocht? Toch?)

• Glenfiddich
  • Laatst online: 17:41
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:28:

TS is zelf de verhuurder, toch?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

runeazn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:12:
De kans is zeer aanemelijk dat zelfs met de tijdelijke oplossing zoals aangegeven eerder in de topic, door hitte weer krom trekken en je weer een flinke kortsluiting geven. Dit keer is een tweede keer en heb je nu extra verhoogd kans op huisbrand.
Om even terug te komen op dit punt (omdat het terug blijft komen): Wat ik begrijp is dat het metaal van de kamrail ditmaal wel is ingekort:
enigmafan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:15:
Hij heeft nu dit gedaan zie foto's, je kan niet zien door de tape maar hij heeft ook de koperen uitsteeksels afgeknipt.
Ik mag hopen dat er daarbij genoeg marge is gecreëerd, anders zou dat natuurlijk niet handig zijn.

En @enigmafan, ik denk dat je helaas maar al te vaak zult zien dat een certificering geen garantie is dat alles netjes wordt gedaan, zeker in vergelijking met de tweakers op dit forum met voldoende ervaring, kennis en OCD. Ik heb meer vertrouwen in vele tweakers op dit forum dan welk "gecertificeerd" bedrijf dan ook.

De kamrail vervangen door de versie met de juiste lengte is nou ook niet de grootste uitdaging: https://www.sandervunderi...ansluitingen-8x-vork.html. Je zou enkel kunnen overwegen om even te controleren dat de hoofdschakelaar nog naar behoren werkt, maar aangezien deze "gewoon" aan stond tijdens het voorval verwacht ik dat deze hier weinig last van heeft gehad. Met een rating van 40A, afgezekerd op 25A, mag je toch wel verwachten dat deze nog prima werkt.

Ik vraag mij trouwens wel af waarom die AEG niet gewoon met een langere kam aangesloten had kunnen worden. Het lijkt er namelijk op dat (op basis van de foto) deze compatibel is met de vork kam, op dezelfde hoogte als de andere 2. Maar dat is natuurlijk moeilijk in te schatten enkel op basis van een foto.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 16:54
enigmafan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:36:
...
AUijtdehaag bood aan om te helpen. Dat is op zich heel vriendelijk en ik vind het aanbod ook aardig. Echter, van mijn kant gezien heb ik geen reden om aan te nemen dat hij wel gecertificeerd/goed is. Begrijp me goed, ik heb ook geen enkele reden om aan te nemen dat AUijtdehaag niet goed zou zijn, zeer zeker niet. Maar ik heb ook geen reden om aan te nemen dat hij wel goed is, dat is niet lullig bedoeld maar van mij uit gezien de realiteit.
De persoon die mijn buurman hielp was direct beschikbaar, vertrouwd door de buurman en na hem gesproken te hebben gaf mij het gevoel dat dit voor een snelle oplossing OK was. Ik heb de hele tijd meegekeken en wat ik zag gaf mij ook goed gevoel.

Nu heb ik al verschillende electriciens/bedrijven benaderd maar niemand heeft op korte termijn tijd, maar goed, ik ga er van uit wel een gecertificeerd bedrijf te vinden.
Wat precies is een "gecertificeerd bedrijf"? Welk certificaat hebben ze dan?
Is dat misschien een verklaring dat ze zijn aangesloten bij een soort vereniging waar ze jaarlijks contributie aan betalen?

Ik zie de term "gecertificeerd" namelijk zo vaak voorbij komen, dat ik me echt afvraag waar je dan op moet letten.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BBBvB schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:21:
[...] Wat precies is een "gecertificeerd bedrijf"? Welk certificaat hebben ze dan?
Is dat misschien een verklaring dat ze zijn aangesloten bij een soort vereniging waar ze jaarlijks contributie aan betalen?

Ik zie de term "gecertificeerd" namelijk zo vaak voorbij komen, dat ik me echt afvraag waar je dan op moet letten.
Meestal zoiets inderdaad. En als je als consument dan een beroep op de regels van het certificaat wilt doen kan dat niet of is het te moeilijk om door te zetten. En eventuele garanties blijken weer eens niets voor te stellen. Iemand wel met goede ervaringen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien handig om te zoeken
https://echteinstallateur.nl/

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

enigmafan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:36:
Je hoeft niet per se een 'gecertificeerd bedrijf' of persoon te hebben, je moet gewoon de juiste producten toepassen. Het is ook een klusje van niets en in 5 minuten gedaan, als je je buurman vraagt deze om te wissselen kan dat. Om daar een hele monteur voor te laten komen, ik denk dat je de meeste kans maakt op werkspot. Liefst zet hij dan ook meteen alles op moment. Deze kamrail 4-polig en 2-voudig bijvoorbeeld:

EMAT kamrail 4-polig 2-voudig (85220019)

https://www.elektramat.nl..._KhcgrnBSvbhoCQcUQAvD_BwE

Er bestaan geen formele certificeringen voor elektriciens in Nederland, wel zijn er brancheverenigingen waar ze bij aangesloten kunnen zijn, bijvoorbeeld: https://www.technieknederland.nl/

De volgende opmerking die ik zou hebben is de kabel tussen de meter, de hoofdschakelaar ook vervangen door 6 mm2. Mogelijk zijn er meer zaken in huis op orde, misschien een rondje in het huis doen en diverse stopcontacten meteen laten testen.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
LauPro schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:54:
[...]
Je hoeft niet per se een 'gecertificeerd bedrijf' of persoon te hebben, je moet gewoon de juiste producten toepassen. Het is ook een klusje van niets en in 5 minuten gedaan, als je je buurman vraagt deze om te wissselen kan dat. Om daar een hele monteur voor te laten komen, ik denk dat je de meeste kans maakt op werkspot. Liefst zet hij dan ook meteen alles op moment. Deze kamrail 4-polig en 2-voudig bijvoorbeeld:
Het probleem met werkspot is weer; degene die de kamrails heeft afgezaagd en met openliggende contacten heeft achtergelaten was iemand via (vast geen verrassing meer nu) werkspot. Dus dat geeft me ook niet zo'n goed gevoel. En hij had goede reviews.

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Skynett schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:51:
Absoluut. Kijk dat er verschillende inzichten zijn begrijp ik, maar de hele thread heeft mij zeer zeker geholpen.

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:38
Off-topic maar ik word getriggerd door dit topic maar ook door een ander topic over iemand die maar niet een elektricien wilt of kan bellen: Is het dan echt zo lastig om een goed bedrijf te vinden?

Ik heb altijd gewoond in dorpen en kleine steden. Sinds een jaar woon ik in het oosten en zelfs hier - in een omgeving waar ik echt niemand kende toen ik hier kwam wonen - heb ik snel in de gaten wie ik moet hebben. Of het nu een dakdekker is, elektricien, aannemer of loodgieter is; gewoon allemaal vaklui en geen gesodemieter. Het kost mij 0,0 moeite om deze goede bedrijven te vinden, navragen bij de buren of mond op mond.

Is dit zo anders dan in een (grotere) stad?

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Joost1981_2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:29:
Is dit zo anders dan in een (grotere) stad?
Electricien lijkt wat trickier ja. Ik ben helemaal happy met de installateur van de onze verwarmingsketel, de dakdekker die recentelijk onze bijkeuken opnieuw heeft bedekt. Maar een electricien lijkt moeilijk te vinden, zelfs collega's in de buurt hebben niet echt aanraders en ook bij buren kom ik niet echt aan een goede.

[ Voor 39% gewijzigd door enigmafan op 19-09-2024 17:17 . Reden: Iets ingekort ]

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:42:
[...]
Ik neem aan dat het een koopwoning betreft en dat het dus zijn eigen groepenkast betreft.

(Anders had hij toch wel de woningbouwvereniging gebeld in plaats van hier een topic geopend en zelf naar vakmensen gezocht? Toch?)
Het is inderdaad een koopwoning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:31
enigmafan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:15:
[...]

Electricien lijkt wat trickier ja. Ik ben helemaal happy met de installateur van de onze verwarmingsketel, de dakdekker die recentelijk onze bijkeuken opnieuw heeft bedekt. Maar een electricien lijkt moeilijk te vinden, zelfs collega's in de buurt hebben niet echt aanraders en ook bij buren kom ik niet echt aan een goede.
Ik begrijp dat eerlijk gezegd ook niet echt hoor. Hoe zoek je dan?
Google geeft mij meteen meerdere pagina's met bedrijfjes/mensen die dat kunnen doen in Roosendaal. Ik heb er 2 aangeklikt, een daarvan zit er al 14 jaar. Dat zijn echt geen beunhazen me dunkt.
Daarbij, je kunt ook prima -in de buurt- van Roosendaal zoeken lijkt me voor dit soort klussen.
Succes!

Ik vind de tip om via een woon coöperatie te peilen top.
Die hebben vaak vaste partijen die ook wel betrouwbaar zullen zijn. Coöperaties hebben namelijk vaker en veel dergelijke klussen voor hun klanten/huizen bestand.
Roosendaal is nou ook niet echt een kleine stad met ca. 77k inwoners.
Wie doet daar dan de electra klussen voor al die mensen vraag je je af?
Vaag verhaal

[ Voor 15% gewijzigd door GeeEs op 19-09-2024 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
GeeEs schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:06:
[...]

Ik begrijp dat eerlijk gezegd ook niet echt hoor. Hoe zoek je dan?
Google geeft mij meteen meerdere pagina's met bedrijfjes/mensen die dat kunnen doen in Roosendaal. Ik heb er 2 aangeklikt, een daarvan zit er al 14 jaar. Dat zijn echt geen beunhazen me dunkt.
Daarbij, je kunt ook prima -in de buurt- van Roosendaal zoeken lijkt me voor dit soort klussen.
Succes!

Ik vind de tip om via een woon coöperatie te peilen top.
Die hebben vaak vaste partijen die ook wel betrouwbaar zullen zijn. Coöperaties hebben namelijk vaker en veel dergelijke klussen voor hun klanten/huizen bestand.
Roosendaal is nou ook niet echt een kleine stad met ca. 77k inwoners.
Wie doet daar dan de electra klussen voor al die mensen vraag je je af?
Vaag verhaal
Ik denk vooral dat elektriciens geen zin hebben om langs te komen voor zo een klein klusje, in een kast die al een optater heeft gehad. Wie weet welke componenten nog meer gedegradeerd zijn? Die elektricien heeft daarnaast het hartstikke druk en vervangt liever hele kasten of andere grotere klusjes. Dus ik snap wel dat voor zoiets het lastig is een goede elektricien te vinden.

@enigmafan Ik zou zeggen laat gelijk je hele meterkast vervangen voor een moderne die in alle gemakken voorzien is. Ben je gelijk klaar voor de toekomst en heb je ook gelijk het risico op toekomstige kortsluitingen teruggebracht. Daar komen de meeste goede elektriciens wel voor langs hoor

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
"if you touch it , you own it "..... dat principe hanteren er niet veel meer . we zijn al weer ff verder maar nog geen oplossing voor de afgezaagde kamrail ? Zou toch die draden maar overwegen :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
De oplossing voor de afgezaagde kamrail heeft @MacgregorSound al gegeven.
MacgregorSound schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:21:
De kamrail kun je prima inkorten, maar dan moet je ze uit het plastic halen en afknippen na de laatste vork (4x knippen) zodat het koper verdiept in de rails ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door devriesjande op 20-09-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59
hollandnick schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:58:
[...]

@enigmafan Ik zou zeggen laat gelijk je hele meterkast vervangen voor een moderne die in alle gemakken voorzien is. Ben je gelijk klaar voor de toekomst en heb je ook gelijk het risico op toekomstige kortsluitingen teruggebracht. Daar komen de meeste goede elektriciens wel voor langs hoor
Ik vind dit nog wel de beste oplossing. Misschien had dat al eerder moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Als je iemand langs laat komen (indien dat nog niet gebeurd is), laat dan ook meteen even naar deze verbinding kijken.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat die groene adereindhuls van dat draadje op de correcte manier vast zit, gezien er hier onder deze schuine hoek waarin de foto gemaakt is, nog steeds een stuk blanke huls zichtbaar is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVRFm7YdHMOT-emrY6z1Hat5TqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ilucQ7njb90AmRym2WCpXpz.jpg?f=fotoalbum_large

En in dit geval is het dus ook geen overbodige luxe om de rest van de aansluitingen ook even te laten controleren (Door een persoon met het juiste oog voor detail, die niet perse van een “gecertificeerd” bedrijf hoeft te zijn)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Probeer ook om die carbon af te kuisen van die differentieel, zet wel de elektriciteit af ;)
op die kammen moeten nog eindkappen, maar dat zal de professional wel doen.
Ik kan me ook vergissen maar zijn die draden na de hoofdschakelaar naar de andere automaten/differentieels 10mm², ik vind ze zo dun. edit blijkbaar is dit in NL anders dan in BE waar je in een groepenkast ALTIJD minimum 10mm² moet gebruiken en in NL is dat afhankelijk van de installatie.

@BrainCrash niet alleen zit dat niet diep genoeg, die blauwe rail is niet afgeschermd met een eind kap :|

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 29-09-2024 11:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1