Laagfrequent geluid windmolen of warmtepomp of ...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Hallo allemaal,

Sinds een jaar of 3 hebben wij last van LFG rond de 49Hz. De gemeente is al komen meten, maar de oorzaak weten ze niet. Ons huis is een klankkast doordat wij een WTW hebben liggen er buizen door het hele huis. Dit versterkt waarschijnlijk het geluid. Bij de buren hoor ik het ook, maar dan heel zacht.

Het geluid komt van buiten, dat is vastgesteld.

Rond de tijd dat het begon, zijn er op 3 km afstand windmolens geplaatst. Die geven een bromgeluid (vastgesteld door experts). Wat ik echter vreemd vind is dat het geluid in de zomermaanden weg is. Afgelopen week is het weer begonnen. Ik hoor het overdag ook.

Past dit gegeven bij LFG van een windmolen?
Past dit bij een warmtepomp en waarom dan ook overdag terwijl de temperatuur niet heel laag is.
Of zou het iets anders kunnen zijn?

Ik zou heel graag ideeën horen die mij kunnen helpen bij het opsporen van de bron.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Nee, windmolen maakt zelfde geluid bij zelfde windsnelheid. Temperatuur heeft wel enige invloed maar dan met name zodra het onder -10 gaat.

Warmtepomp met mooi grote fan kan ook een zoem geven, hoe groter de ventilator joe lager de zoem, maar ook hoe stiller. De kans dat je deze zoem dan enkele deuren verderop hoort is nihil, meestal is dit van warmtepompen met goedkopere fans.

Heb je ook al eens gedacht aan een transformator? (Zon stroom huisje dat toch wel erg veel moet verwerken bijvoorbeeld). Meestal geven die een hoge piep, maar kan soms ook lage bromtoon geven.

https://www.rivm.nl/gelui...ecten/laagfrequent-geluid <- wetenschappelijk onderzoeken naar mogelijke bronnen, deze info wordt ook erkend door gemeentes gezien het van het rivm komt.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 14-09-2024 06:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:00
een warmtepomp draait niet altijd enn een windmollen ook niet. Dat zou dan een makkelijke manier zijn om die uit te sluiten danwel aan te wijzen als oorzaak. Geen wind of geen warmte/koeling? dan wel/niet geluid?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:49
Idd. Een WP is makkelijk uit te sluiten lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-05 17:09

StarWing

Huh ?!?

Geothermische waterpomp ergens in de buurt? Die van onze buren hoor ik ook, maar ik heb er weinig tot geen last van.

Page intentionally left blank.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:21
Zakelijk pand in de buurt met grote warmtepomp?

Heb je een logboek met observatiedagen en -tijden?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb zoiets wel eens gehad, bleek een buiten jacuzzi te zijn, met pomp op hout. Ook precies rond de 50hz. Buurman wou immers ten alle tijden warm water in kunnen duiken. Vlak dat soort dingen niet af. De discussie werd op de duur niveau 'laat mij gewoon mijn ding doen in mijn tuin' VS 'ik wil slapen'

• gron74
Observaties heb ik gedaan. Medio september begint het geluid en stopt dan medio mei. Daarom dacht ik: als het warmer wordt dan stopt het. Het is 24x7 dezelfde bromtoon. 49hz en modulaties daarvan. Het is geen constant eentonig geluid maar het vibreert zou je kunnen zeggen. Hort en stoot wat. Vanwege de frequentie zei de gemeente dat de oorzaak elektrisch is, dus zeker een elektrisch aangedreven iets. Bij een zuid-oost wind lijkt het erger, maar we hebben nu een westen wind en ik hoor het nu ook.

De gemeente wees wel snel naar de windmolens maar het lijkt mij vreemd dat ik die in de zomer dan niet hoor.

Ik dacht zelf aan een rioolgemaal maar volgens een kennis die daar veel van weet, hoor ik dat dat niet kan omdat een rioolgemaal niet 24x7 constant draait en er verandert niets in het gemaal in september.

Er is geen geothermische warmtepomp in de buurt. Industrie ligt op kilometers afstand.
Een jacuzzi sluit ik uit want een jacuzzi pomp draait niet 24x7 maar af en toe.
De buren hebben geen warmtepomp. De buren ernaast ook niet. Dan komen 2 0-op-de-meter huizen. Die huizen zijn nieuw.

Ik heb in de buurt gekeken wat er verandert is sinds ik de bromtoon hoor. Ik vond 2 dingen: de windmolens en de 2 nieuwe huizen. Maar LFG kan ver dragen dus het geluid kan van veel verder weg komen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik gok op warmtepomp.
September tot mei is wel zo ongeveer waneer die van ons draait.

Ik merk waneer die van ons vollast draait en tegen de defrost zit (dan maakt hij de meeste herrie)
Je op bepaalde afstanden een dreunend geluid hoort.
Op 10 meter niet op 20 meter wel en zo verder.

Overigens met het huidige weer van van de week heeft hij wel eens gedraait maar dat is dan nog op zo'n minimaal vermogen dat je niks hoort.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 19:46
Moderne warmtepompen draaien met variabele frequentie, van zo'n 20 hz tot over de 100 hz.

Met de wind mee draagt geluid en met name lage tonen heel ver..
Hoe is het geluid niveau bij verschillende windrichtingen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is de pomp van je vloerverwarming uitgesloten? Als je het bij de buren veel minder hoort, zou ik zeggen dat het bij jou lokaal zit. Als het extern is zou ik het bij de buren gelijk verwachten qua geluid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:00
er zijn meerdere topics over dit soort problemen, heb je bv al eens je hele huis spanningsloos gemaakt en kijken of er iets verandert?
En als het een constant geluid is, is het dus niet de warmtepomp of een windmolen, die staan aan/uit en draaien langzaam/snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gron74 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:22:
Observaties heb ik gedaan. Medio september begint het geluid en stopt dan medio mei. Daarom dacht ik: als het warmer wordt dan stopt het. Het is 24x7 dezelfde bromtoon. 49hz en modulaties daarvan. Het is geen constant eentonig geluid maar het vibreert zou je kunnen zeggen. Hort en stoot wat. Vanwege de frequentie zei de gemeente dat de oorzaak elektrisch is, dus zeker een elektrisch aangedreven iets.
Als het echt 49 Hz is dan is het niet gerelateerd aan de netspanning, want die is 50 Hz (+/- 0,2 Hz en als die zo ver afwijkt is de shit al aan de fan). De netfrequentie kan nooit over langere tijd 49 Hz zijn.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet "iets elektrisch" kan zijn. Een warmtepomp kan natuurlijk op 49 Hz draaien, maar het is uitzonderlijk dat die dat dagenlang doet. Misschien voor een kantoorgebouw, heb je dat in de buurt?

Signatures zijn voor boomers.

• gron74
Dank voor alle reacties. Even een verzamel antwoord.

De vloer is het niet. Heb alle stroom meerdere keren uitgezet tot en met aardlek.
Ik hoor het buiten ook, maar ons huis versterkt het geluid.
Het geluid is constant 24x7, 's nachts en overdag. Soms is het harder maar ik heb dit nog niet echt met wind kunnen relateren. 49Hz is gemeten maar ook modulaties. Ik ben helaas geen geluidsexpert maar ik begreep dat 49Hz een vervorming kan zijn en de bron een iets andere frequentie kan hebben.

Ik hoor het nu ook. 13 graden en droog buiten, 8.59u. Wind Oost 2.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gron74 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:05:

Ik ben helaas geen geluidsexpert maar ik begreep dat 49Hz een vervorming kan zijn en de bron een iets andere frequentie kan hebben.
Het kan natuurlijk een 50 Hz brom zijn die met een gelijkblijvende snelheid van 25,2 km/h naar jouw toe komt, maar dat betwijfel ik.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 19:46
Afwijking in de frequentie meter: 49hz + 2% = 50hz.

Heeft iemand in de buurt vissen/ in een vijver zoals kooikarpers?
Liefhebbers hiervan steken veel geld in pompen, koel en verwarmingsmachines...

Of een buiten Jacuzzi die heel het jaar middels een warmtepomp warm gehouden wordt?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:02

Onbekend

...

Ligt de frequentie meer bij 49 Hz dan bij 50Hz? Dan lijkt mij het echt een motor (met slip) die je hoort.
Mogelijk de motor van een vloerverwarmingspomp of iets anders welke niet frequentiegestuurd is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:55
gron74 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:05:
Ik hoor het buiten ook, maar ons huis versterkt het geluid.
Dat je huis het geluid versterkt lijkt me sterk.
49 hertz klinkt goed door. Binnen is het een stuk stiller dan buiten waarschijnlijk waardoor je het beter hoort, zegt weinig over de locatie van de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:51
Warmtepomp van iemand met een zwembad/jacuzzi? Die krengen kun je op een veel grotere afstand horen dan je denkt.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
Die draaien toch niet 24/7 zeker.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Denk echt wel dat er mensen zijn die dat 24/7 hebben draaien. Goed, het is niet de verwarming, maar als mijn buurman zijn tijdelijk zwembadje in het voorjaar neerzet dan gaat daar 24 uur per dag de zwembadpomp aan.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-05 07:52
Als wij hier het zwembadje zetten moet ik er niet aan denken de pomp enkel op te zetten als het nodig is, krijg ik gedonder met mijn vrouw, die dat veel te gevaarlijk vindt (stilstaand water is volgens haar zo een beetje als een vijver vol haaien, kom je niet meer levend uit).

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 16:57
Hmmm, ik hoorde laatste van problemen met laagfrequente geluiden van een windpark N33 in Groningen.

Zie: https://www.veendam.nl/On..._gemeten_bij_Windpark_N33

Met een duidelijke piek rond de 50Hz.

Sterkte.

[ Voor 10% gewijzigd door MOmax op 26-09-2024 15:03 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40
natural colour schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:01:
Afwijking in de frequentie meter: 49hz + 2% = 50hz.

Heeft iemand in de buurt vissen/ in een vijver zoals kooikarpers?
Liefhebbers hiervan steken veel geld in pompen, koel en verwarmingsmachines...

Of een buiten Jacuzzi die heel het jaar middels een warmtepomp warm gehouden wordt?
Ik heb dat, en kan beamen dat er bij mij 24/7 3 luchtpompen aan staan.
Nu staan mijn pompen binnen in de aanpandige berging (bijkeuken), maar als die buiten zouden staan zou je die zeker horen. Ik weet vrij zeker dat ze meer herrie maken dan een warmtepomp.

Een vijver heb je zo gespot op google maps.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 26-09-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-05 22:26
ShininNL schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:31:
Warmtepomp van iemand met een zwembad/jacuzzi? Die krengen kun je op een veel grotere afstand horen dan je denkt.
Onze buren, paar huizen verderop, hebben zo'n ding in de tuin gezet en hoor idd de pomp ook. Bij ons gelukkig niet 24/7, maar kan dus blijkbaar ook anders als ik bovenstaande reacties lees :+

[ Voor 11% gewijzigd door Arwen. op 07-10-2024 11:48 ]

Pagina: 1