Ervaring met Vaillant Airconditioning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
We zijn in onze woning aan het kijken om 3 kamers (woonkamer + 3 slaapkamers) van airconditioning te voorzien.

Los van het comfort op hete zomerdagen ook een mooie manier om overtollige zonnestroom te verbruiken (we hebben voor de zomer teveel panelen op het dak, in de winter net te weinig. Netto overproductie).

Nu hebben we van een aanbieder een offerte ontvanfen voor vaillant airco’s. Ik ken vaillant vooral van warmtepompen.

Heeft er iemand ervaring met deze airco’s? Met name de geluidsdruk van de binnenunits voor de slaapkamer.

Meer informatie die we hebben ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1KcniqMYc7etw1covYWY5yyvAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQIJdXMK0DdeHJHMQ6eNQn4E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fU-rZr3NdxtXyMVqXSGcP9TctE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5CP2FBzm25bNbKtha466dcD.jpg?f=fotoalbum_large

Het betreft 1x 8,0kw buitenunit, 2x 2,0kw + 1x 5,0kw binnenunit.

Ik ben benieuwd naar ervaringen/suggesties/tips.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
@PRoeske Waarom 1 grote 8kW buitenunit? Algemeen gezien zullen die meer verbruiken dan bijvoorbeeld 2 of 3 kleinere units. Bij deze Valliant binnenunits valt mij ook op dat ze minimaal 24dB geluid produceren, dat kunnen MHI en Daikin beter met 19-20dB.

Mocht je 2 buitenunits kwijt kunnen, zou ik eerder voor iets als onderstaand gaan. In dit geval even Mitsubishi Heavy Industries als voorbeeld:

1x 5kW single split, de SRC/SRK50ZS-WF set
1x 4kW multi split , de SCM40ZS-W met 2x 2kW SRK20ZS-WF

Zo is het verbruik stukken lager, zijn ze ook nog A++ (of +++) label, en vooral stiller. MHI vind je ook veel terug in het betreffende topic hier op Tweakers. Tot nu toe is mijn ervaring met 4 MHI units, zowel single als multisplit, goed in zowel zomer als winter.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Keer het eens om: waarom wil je Vaillant airco overwegen?

Over het algemeen moet je geen tijd en energie spenderen aan wat een ander je wil verkopen maar uitgaan van wat je wilt kopen.

Een verkoper die in een bepaalde richting duwt is een verkoper, geen adviseur.

Uittesten van onbekende zaken kun je aan de buurman overlaten.

• PRoeske
Airco’s zijn een groot doolhof van merken en mogelijkheden. Veruit de meeste installateurs werken met 1 (of 2) merken.

Dit heeft dus weinig te maken met een bepaalde richting in duwen, maar het merk waar zij mee werken.

We hebben ook een offerte van een andere installateur op basis van MHI maar dat is ca €2000 duurder. Vandaar ook mijn vraag met ervaringen met Vaillant.

Ik kan niet zeggen of dit een A, B of C merk is, wat de praktijk uitwijst etc. Weet wel dat de MHI op papier een geluidsdruk heeft van 18db (min), maar dat haalt die in de praktijk zeker niet (enkel bij ‘ventilatie’ op laagste niveau komt het in de buurt).

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
De meesten hier op tweakers gaan voor één van de 2 Mitsubishi merken en Daikin met misschien een uitstapje richting Toshiba en Panasonic. Zijn misschien wat duurder, maar wel een bewezen kwaliteit.

Wat betreft het geluid, ja ze zullen meer geluid produceren dan de 18-19dB in normaal gebruik. Maar de Vailliant staat daar al op minimaal 24dB.

Kwaliteit van Vailliant is denk ik nog vrij onbekend, omdat zij er nog niet zo lang mee op de markt zijn.

Maar wat betreft plaats voor 1 buitenunit, is dat echt een vast gegeven?
Zou toch nog eens meer offertes opvragen, en zien waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Bedankt allen voor het meedenken. Toch nog aanvullende offerte opgevraagd en uiteindelijk via referral terecht gekomen bij een lokale partij die een goede offerte had voor Mitsubishi.

Fun fact: deze offerte op basis van Mitsubishi viel uiteindelijk net zo hoog uit als de andere op basis van Vaillant.
Pagina: 1