Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Julian_1989
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09-2024
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn woning en sta voor een lastige keuze tussen drie verschillende hybride warmtepomp-systemen. Ik hoop dat jullie ervaringen en adviezen kunnen delen, vooral als je een vergelijkbaar systeem hebt laten installeren. Hieronder een korte schets van mijn situatie en de drie opties die ik overweeg:

1. Offerte van Feenstra - Remeha Elga Ace 4kW + Remeha Tzerra Ace CV-ketel
Aanbieding: Dit is een combinatie van de Remeha Elga Ace 4kW hybride warmtepomp en een Remeha Tzerra Ace CW4 CV-ketel. Volgens Feenstra wordt er waterzijdig ingeregeld en een buffervat van 20 liter geplaatst om de efficiëntie te verhogen.

Kosten: De totaalprijs van deze offerte bedraagt circa €10.000,- exclusief subsidie. Met ISDE-subsidie van ongeveer €2.400-3k,- zou de netto prijs rond de €7.000,- uitkomen​, aldus offerte Feenstra.

Vragen:
- Wat zijn jullie ervaringen met waterzijdig inregelen en het gebruik van een buffervat bij een vergelijkbaar systeem?
- Heeft iemand ervaring met dit specifieke systeem, en hoe bevalt het in huizen van ongeveer dezelfde grootte en bouwperiode als die van mij?
- Is het aan te raden om dit systeem continu op 20-21 graden te laten draaien in de winter voor maximale efficiëntie?

2. Intergas Xtend 5kW + Xtreme 36 CW5 CV

Aanbieding: Dit betreft de Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp gecombineerd met een Xtreme 36 CW5 CV-ketel. De installateur gaf aan dat een buffervat hier niet strikt noodzakelijk is, maar er is onduidelijkheid over het waterzijdig inregelen (hier ontvang ik de definitieve offerte nog van).

Vragen:
- Klopt het dat het thermisch vermogen van de Xtend 5kW slechts 3kW is, wat een lagere ISDE-subsidie kan opleveren? Heeft iemand hier ervaring mee?
- Hoe presteert dit systeem zonder buffervat, en wat is de impact op de efficiëntie als er geen waterzijdig inregelen wordt toegepast?
- Heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar systeem, en wat zijn de belangrijkste plus- en minpunten?

3. Remeha Elga Ace All-in-One

Optie: De Remeha Elga Ace All-in-One lijkt een compacte en ruimtebesparende oplossing, waarbij de warmtepomp en CV-ketel in één apparaat zijn geïntegreerd. Deze optie is aantrekkelijk vanwege de eenvoud en het onderhoudsgemak.

Vragen:
- Heeft iemand ervaring met dit systeem, vooral in woningen met radiatoren en zonder vloerverwarming? Hoe efficiënt is dit in de praktijk vergeleken met een hybride systeem met een aparte CV-ketel?
- Heeft iemand een idee wat de verwachte kosten van dit systeem zijn, en hoe die zich verhouden tot andere opties zoals een Intergas Xtend of Remeha Elga Ace met losse CV-ketel?

Overige details van mijn situatie:
Woning: Twee-onder-één-kapwoning uit 1996, ca. 135m² (300-350m³).
Isolatie: Kunststof kozijnen met HR++ glas worden in februari geplaatst.
Zonnepanelen: 8 panelen van 440Wp, huidig stroomverbruik ca. 1500-2000 kWh per jaar.
Gasverbruik: Ongeveer 1300m³ per jaar.

Toekomstplannen: Mogelijk vloerverwarming op de begane grond binnen 5-10 jaar en slimme radiatorknoppen in slaapkamers.

Tot slot, kan iemand een inschatting maken van de verschillende kosten tussen deze opties, inclusief installatie en eventuele subsidies? Wat weegt het zwaarst voor een woning zoals de mijne?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Julian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJKoppelaar
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04 16:44
Hallo Julian,

Een mooie omschrijving van vragen, waar ik in mijn zoektocht naar een hybride warmtepomp ook precies graag antwoord op zal willen vinden. Helaas zie ik nog geen reacties, heeft u inmiddels al wat antwoorden gevonden/gekregen? Met name het verschil tussen optie 2(xtend) en 3 (all in one) ben ik ook erg benieuwd naar, hier valt nl. nog niet veel qua ervaringen over te lezen.

Groet, Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Er zijn over beide merken/systemen specifieke onderwerpen, misschien kan je daar al veel informatie uit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Het zijn allemaal opties waar geen upgrade naar full electric mogelijk is zonder vervanging van het duurste component.

Als hybride al oprecht het juiste antwoord is, doe het dan met een full-electric geschikte warmtepomp met voldoende vermogen die een CV als back-up aanstuurt. De meeste kunnen dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 30-11-2024 11:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJKoppelaar
@ErnstvV bedankt voor je reactie, heb al veel andere topics doorgenomen, echter waar ik terecht kwam liep het vaak uit op andere onderwerpen. De vragen van Julian zijn precies degene die ik ook wil weten.
@Ronald ook bedankt, dan zou je volgens mij meer aan zo'n Quatt moeten denken, ik neig oa om die reden daar toch ook behoorlijk naar, ook ook omdat daar veel over te lezen valt ( zag alleen helaad ook behoorlijk wat verontrustende berichten over de service). Moeilijk dit 😵‍💫☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
@MJKoppelaar Quatt is voor de meeste huizen te licht… dat lossen ze dan op met 2 units… dat is niet iets wat ik zou willen.

Bij mij staan itho amber en Vaillant arotherm plus op de lijst

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJKoppelaar
Tja, qua formaat wil ik niet graag veel groter dan een Quatt, maar is idd nog iets om goed naar te kijken. Alhoewel ik met mijn geïsoleerde "tussenwoninkje" verwacht /hoop ik dat dit dan niet aan de orde is. Binnenkort adviesgesprek, dus ga het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jareinertson
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-04 09:22
Hello Julian,
We installed a Remeha All-In-One in February this year and I would be happy to share our experience. It has been very positive and has so far exceeded my expectations. We have a 140m2 rijtjeshuis from 1999 heated with only radiators. Since installation on 06-02-25, we have used no gas at all for heating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:22
Zonnepanelen zou ik ook gaan bijleggen. 8 x 440 is te weinig straks met die pomp erbij. Zeker als je ook nog vloerverwarming gaat doen en eventueel aircos

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jareinertson
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-04 09:22
CryptoNL schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:59:
Zonnepanelen zou ik ook gaan bijleggen. 8 x 440 is te weinig straks met die pomp erbij. Zeker als je ook nog vloerverwarming gaat doen en eventueel aircos
We have 15x390Wp solarpanels and they are working great. We have no plans to install floor heating or airco. House stays fairly cool in summer and now is nicely heated by the WP! We are happy.
Pagina: 1