Beste single core processor voor Sketchup en Ado illustrator

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterplannerXL
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-07 02:42
Besten,

Ik gebruik voor veel van mijn professionele werk als stadsplanner sketchup om grote 3D modellen van een stad met projecten inzichtelijk te maken (3D BAG). Sketchup is een Single core applicatie. Een dure multicore processor maakt voor deze software weinig uit.

Wat is nou de beste tip om voor weinig geld een geweldige single core prestatie neer te zetten voor sketchup en illustrator tekeningen met heel veel lijntjes? het duurt allemaal zo lang!

Ik hoor het graag, :) :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Welke cpu heb je nu en wat is 'zo lang'?

• masterplannerXL
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-07 02:42
Ik gebruik nu een 5700G met 32GB ram op een asus bord.
Zo lang betekent tussen 5 en 10 seconden wachten op een bewerking.

ik zou graag een singlecore versnelling willen van een factor 5 of 10

kijken we nar CPU benchmarks dan zijn er maar weinig processors met een significant betere single core performance dan een 5700G. misschien wel 30 of 40 % beter, maar niet een aantal keer beter.die zijn dan ook nog eens 3 of 4 keer duurder.

meer geheugen heeft volgens mij ook geen zin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
masterplannerXL schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:42:
Ha dat zouden we allemaal wel willen (maar dat bestaat niet).
Is er geen vergelijkbare software die wel multi-threaded/multi-process is?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
masterplannerXL schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:42:

De afgelopen 10 jaar is de singlecore prestatie 3x sneller geworden. Jouw wens gaat dus over 20 jaar pas in vervulling. Je zult het echt moeten doen met die 30-40% als je nu een verbetering wilt.

Sketchup en Adobe illustrator ondersteunen GPU acceleratie met OpenGL. Misschien daar eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien je het professioneel doet, is een Autocad- of Solidworksachtig pakket niet een veel betere optie? Daar is goede ondersteuning voor in de industrie en veel mogelijkheden voor hardwareversnelling die schalen over meerdere cores en GPU’s (in specifieke workloads).

Sketchup heeft toch een behoorlijk hobby gehalte, ik ken geen enkele professionele tekenaar, ook niet bij klanten, die daar zijn geld mee verdient. Het is vrijwel allemaal Autocad.

Qua referentie voor zaken als de Adobe suite is Pugetbench een prima graadmeter qua hardware.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 14-09-2024 21:29 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:18
Praktisch alle cad pakketen voor parametrisch modelleren zijn inherent single core, dus daar ga je geen grote winst kunnen halen. Enige wat je kan doen is de software beter/handiger gebruiken: YouTube: Working with Large Models - Skill Builder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een 14900ks nemen, die heeft de hoogste single core prestaties op het moment en is 1,5 - 2 x sneller dan de 5700G.
Ik loop hier ook altijd tegenaan met Revit, die gebruikt ook bijna voor alles maar 1 core.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 15-09-2024 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ernemmer schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:47:
Een 14900k nemen, die heeft de hoogste single core prestaties op het moment en is 1,5 - 2 x sneller dan de 5700G.
Met alle kanttekeningen erbij die bij die CPU horen. Veel stabiliteitsproblemen en problemen met oververhitting.

Nou zouden die stabiliteitsproblemen met de laatste firmware-versies opgelost moeten zijn, en warmte zou met een single-core applicatie ook te overzien moeten zijn. Dan nog vraag ik me af of het die honderden euro's t.o.v. een hooggeklokte hexa- of octa-core waard is. Die laatste paarhonderd megaherz kosten onevenredig veel geld, dat ga je nauwelijks merken. Ik zou gewoon even opzoeken of sketchup beter presteert op Intel of AMD, en dan een moderne i5 of Ryzen 5 nemen. Wel een K- of X-variant in plaats van een veredelde laptopvariant als de 5700G.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 15-09-2024 04:18 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het is voor zijn werk, imo is een paar honderd euro meer dan niet heel belangrijk, met een beetje meer productiviteit heb je dat zo terugverdiend.

Hier een mooi lijstje wat wel een goede indicatie geeft qua single core performance.
https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

[ Voor 76% gewijzigd door Ernemmer op 15-09-2024 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens met @nelizmastr. Voor stadsbrede dingen, zeker als het ook 3D is, is ArcGIS Pro, City Engine of Civil3D niet handiger? Zijn allen ook wat meer multithreaded met dynamische LODs op afstand. Zeker ArcGIS is bovendien ook goed in het koppelen aan BIM om vervolgens hele bouwcomponenten in de wereld te plempen. Het kan Native construction cloud, ifc, en eigenlijk elk autodesk formaat lezen. Sketchup voelt nogal hobby, en ook qua publicatie heeft het een gaar formaat. Zowel autodesk als arcgis dingen kan je als webservice publiceren en er burgers naar laten kijken (en die gepubliceerde APIs worden ook door game engines gesnapt). Ook met je eigen data er boven op voor een gebiedsherinrichting bijvoorbeeld.

Kun je je eigen variant van dit delen. Elk gebouw in NL en het werkt op een smartphone https://www.arcgis.com/ho...ca77c4ccd942eed94f47980b3
Pagina: 1