Tijdelijke bewoning en verwarming van alleen enkele etage

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Beste,
Wij hebben een ouder huis gekocht, met een erg groot oppervlak (340+ m2).
Nu hebben wij dit huis alleen kunnen kopen ivm de staat van het huis.
Voornamelijk slechte afwerking en/of onderhoud.
Het huis heeft 3 etages (1918) en een aanbouw (1986).

De vorige bewoner gaf aan het hele huis te verwarmen (incl zolder) en een maandelijkse voorschot van 1000 euro te betalen (dat je dan niet aan je eigen hoofd gaat krabben begrijp ik ook niet, maargoed). Hij is uiteindelijk overgestapt op petroleum kachels.

Ons plan is, om de eerste etage te bewonen, totdat wij de aanbouw af hebben.
De aanbouw heeft een plat dak, welk vernieuwd wordt en isolatie toegevoegd gaat worden.
In de aanbouw denken wij vloerverwarming te installeren en een airco. Wellicht gaat dit plan veranderen naar airco + convectoren, maar goed. Dit allemaal in voorbereiding van een warmtepomp.

Momenteel is er nog een intergas kombi kompakt 36/48 in gebruik.
Op de eerste verdieping zijn:
keuken, 4 slaapkamers en een badkamer. Ieder heeft een radiator.
Mijn plan is, om ook op deze verdieping een airco te hangen. Echter betwijfel ik dat deze ivm deuren en gangen niet de hele etage kan opwarmen, daarnaast wil je ook niet bv de badkamerdeur constant open hebben ivm de warmte van de airco. Ook wordt de huidige keuken op de 1e, later een badkamer, dus als we daar een 2e binnenunit zouden hangen, zou dit alleen tijdelijk zijn.

Dus moet er iets bij voor de radiatoren. De radiatoren op de zolder koppel ik af (post leeglopen van het systeem), hier gaan wij de komende jaar(en) niets mee doen en ivm bevriezende leidingen, wil ik daar gewoon niet aan hoeven te denken. (ookal is het semi geisoleerd daar boven).

De radiatoren op de eerste verdieping wil ik aansturen dmv een smarte thermostaat en wellicht slimme radiatorkranen. Ik neig naar de netatmo modulerend.

Mijn vraag is eigenlijk, is het een logische gedachte, om alle radiatoren op de benedenverdieping dicht te draaien? Of loop ik dan alsnog tegen problemen aan bij strenge winterdagen?
Een andere optie is natuurlijk om juist op de benedenverdieping slimme kranen in de bouwen welke de temperatuur op 10 graden oid houden. Of volstaat het om ze gewoon een tikje open te draaien?

De slimme thermostaat komt er hoe dan ook, momenteel hangt de thermostaat namelijk in de aanbouw, welke wij voorlopig niet zullen bewonen. (Welke ook naast een schuifpui hangt die niet sluit, dus ik kan me wel voorstellen dat deze bleef blazen.)
Onderstaand de plattegronden. Op de 1e verdieping is in principe onder elk raam een radiator.
De cv ketel staat op de begane grond in de 'tuinhuis'-kamer (linksboven).

Ik zal denk ik ook een klustopic aanmaken, is wel veel te doen hier. :)
Begane grond1e verdiepingZolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q90F4whx-IlHOHwNbDFgXzZOY4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4ybvkd0HpwNWG2KwmefyS0k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxbP4PzhAME3u28XJJHFwlVMzIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEZazzmXxSKvRkz7U4y7JIPb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV0T4urQO0oBWg-o2ZC3TG4AQJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjuzdGUckQt2IERjH2dveU9p.jpg?f=fotoalbum_tile

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.