Occasion op het oog, onlogische kilometerstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 10:30

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Goeiedag.

Ik ben op zoek naar een Ford Focus, hierbij heb ik het oog op de volgende occasion

Dit weekend heb ik een proefrit gepland, maar ik heb nu wat "onderzoek" vanuit huis gedaan.
Wat mij opvalt is dat de auto volgens de RDW een onlogische kilometerstand heeft. Echter geeft de dealer wel aan dat er een NAP-pas bij de auto zit inbegrepen. Dat is dan toch niet mogelijk?
Wat zouden jullie in zo'n geval doen? Gelijk afhaken? Of is een foutieve kilometerstand mogelijk te herstellen indien het echt om een typ fout gaat?
Ik ben benieuwd wat jullie denken.

- Luuk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38
Ik heb zelf een keer een auto met foutieve tellerstand gehad. Ging om verschil wat praktisch onmogelijk was. Ik kwam hier pas achter toen ik de auto al had en heb het recht laten zetten voordat ik de auto zelf wilde verkopen.

Als het goed te verklaren is zou het naar mijn mening dus eenvoudig op te lossen moeten zijn. In dat geval vraag je je af waarom dat voor verkoop niet gedaan zou zijn.

Ik zou zeker op mijn hoede zijn maar niet persé direct afhaken. Vraag om te beginnen eens om dan NAP rapport voordat je in de auto stapt voor een proefrit.

[ Voor 55% gewijzigd door assje op 13-09-2024 16:42 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:10
Is de onderhoudshistorie bekend? Bij twijfel zou ik hem laten lopen, zat auto's te koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
assje schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:41:
Ik heb zelf een keer een auto met foutieve tellerstand gehad. Ging om verschil wat praktisch onmogelijk was. Ik kwam hier pas achter toen ik de auto al had en heb het recht laten zetten voordat ik de auto zelf wilde verkopen.

Als het goed te verklaren is zou het naar mijn mening dus eenvoudig op te lossen moeten zijn. In dat geval vraag je je af waarom dat voor verkoop niet gedaan zou zijn.

Ik zou zeker op mijn hoede zijn maar niet persé direct afhaken. Vraag om te beginnen eens om dan NAP rapport voordat je in de auto stapt voor een proefrit.
Betreft dat NAP rapport, is dat niet gewoon hetzelfde als dat je bij de RDW een kilometerstand rapport opvraagt? Dan krijg ik namelijk als resultaat "onlogisch".
Hoe dan ook ga ik tijdens de proefrit kijken hoe de historie volgens het boekje eruit ziet, wellicht dat de dealer er ook nog iets over te zeggen heeft. Is het goed laten zetten door de RDW veel werk? Wat voor bewijs moet je dan aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Houtenklaas schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:43:
Is de onderhoudshistorie bekend? Bij twijfel zou ik hem laten lopen, zat auto's te koop...
Daar staat niets over vermeld bij de advertentie, dat zal ik controleren bij de proefrit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Luuk2015 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:47:
[...]

Betreft dat NAP rapport, is dat niet gewoon hetzelfde als dat je bij de RDW een kilometerstand rapport opvraagt? Dan krijg ik namelijk als resultaat "onlogisch".
Nee dan krijg je een overzicht van alle kilometerregistraties.

Edit:. Zoiets https://www.vwe.nl/sites/...2022-02/Tellerapport2.png

[ Voor 10% gewijzigd door EWK op 13-09-2024 16:50 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
zoek de auto op op autotrack, daar kan je de autoweek kentekencheck en het rdw rapport zo zien.

ergens in mei staat er 100.000km en dan een paar maanden later 75.000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

DaTimMan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:50:
zoek de auto op op autotrack, daar kan je de autoweek kentekencheck en het rdw rapport zo zien.

Dat klinkt niet als een typfoutje

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
EWK schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:52:
[...]

Dat klinkt niet als een typfoutje
geen idee, ik zie zelden precies ronde kmstand in een rdw rapport.

https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2019-55770778

klik hier onderop op de rapportjes en kijk wat je er zelf van vind. hij staat ook al even stil zie ok

[ Voor 27% gewijzigd door DaTimMan op 13-09-2024 16:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 13:49
Omdraaien en weglopen, zat auto's met een kloppende kilometerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
DaTimMan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:50:

Heel bijzonder. Maar op zich dat het toch nog steeds een typ fout kunnen zijn?
Wellicht dat het onderhoudshistorie boekje meer te vertellen heeft over de kilometerstand rond dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Luuk2015 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:55:
[...]

Wellicht dat het onderhoudshistorie boekje meer te vertellen heeft over de kilometerstand rond dat moment.
Hoe zie je dat voor je dan?

75000 of 750000 is een typfout.
75000 of 100000 niet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:42

Daniel36

vernieuwde formule

Luuk2015 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:55:
[...]

Pak de telefoon en bel de betreffende dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
Wat zegt de dealer over de 100.000 naar 70.000 kilometerstand?

En natuurlijk meenemen in de onderhandeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
elke echte garage meld de km stand bij een garage bezoek, Deze auto is dus van 2020 tot 2023 niet bij een echte garage geweest en mogelijk heeft er een maar wat gedaan. ook als je het verloop van de kmstand plot, met behulp van het autoweek rapport kan je wat zeggen over hoeveel de auto heeft gereden en wie, bedrijf of particulier. en weet dat als je deze zelf inruilt je ook weer vragen gaat krijgen, ik zou een andere zoeken denk ik, tenzij alle facturen van alle beurtjes er bij zijn, die ecoboost zijn erg gevoelig voor goed en tijdig onderhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:03
EWK schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:56:
[...]

Hoe zie je dat voor je dan?

75000 of 750000 is een typfout.
75000 of 100000 niet.
Maar in dit geval staan er allemaaal normale standen tussen waarbij er op 1 datum plotseling 100.000 tussendoor komt. Die km-stand kan dus best een typefoutje zijn. Al zou de tellerstand echt terug gedraaid zijn is het raar dat je er dan zo'n 100.000 tussen zou zetten. Dan hadden ze er wel 45k oid van gemaakt.

Ik zou dan ook gewoon gaan kijken en zien of het onderhoudsboekje nog iets meer zegt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
redwing schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:10:
[...]

Maar in dit geval staan er allemaaal normale standen tussen waarbij er op 1 datum plotseling 100.000 tussendoor komt. Die km-stand kan dus best een typefoutje zijn. Al zou de tellerstand echt terug gedraaid zijn is het raar dat je er dan zo'n 100.000 tussen zou zetten. Dan hadden ze er wel 45k oid van gemaakt.

Ik zou dan ook gewoon gaan kijken en zien of het onderhoudsboekje nog iets meer zegt.
foutje kan, ik zou me eerder druk maken over de tijd tussen de registraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
DaTimMan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:21:
[...]

Bedoel je het tijdspan tussen 2020 en 2022? Dat er toen geen kilometerstand is opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Luuk2015 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:23:
[...]

Bedoel je het tijdspan tussen 2020 en 2022? Dat er toen geen kilometerstand is opgegeven?
ja, dat soort dingen zijn vooral te bekijken door onderhoudsboekjes en het liefst zelfs facturen, maar dat is ook met een logische stand goed om te checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DaTimMan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:21:
[...]

Precies, als ik deze lijst met km-standen zie verwacht ik dat die 100k even door iemand is ingegeven omdat ie wat moest invullen.

Dat er iedere keer zo'n 1.5jaar tussen het onderhoud zit (even aangenomen dat die 100k ook een onderhoudsbeurt was) lijkt me eerder een zorg. Alhoewel als je kijkt naar hoeveel er mee gereden is het ook niet echt een reden tot veel zorg hoeft te zijn.

Dus onderhoudsboekje eens goed doorkijken en zien of daar wat uit te halen is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
redwing schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:34:
[...]

Precies, als ik deze lijst met km-standen zie verwacht ik dat die 100k even door iemand is ingegeven omdat ie wat moest invullen.

Dat er iedere keer zo'n 1.5jaar tussen het onderhoud zit (even aangenomen dat die 100k ook een onderhoudsbeurt was) lijkt me eerder een zorg. Alhoewel als je kijkt naar hoeveel er mee gereden is het ook niet echt een reden tot veel zorg hoeft te zijn.

Dus onderhoudsboekje eens goed doorkijken en zien of daar wat uit te halen is.
Ik heb niet super veel verstand van auto's, maar elke 1.5 jaar een onderhoudsbeurt is toch redelijk prima?
Of zou dit vaker moeten zijn als je ziet hoeveel er mee gereden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:12
Luuk2015 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:40:
[...]

Ik heb niet super veel verstand van auto's, maar elke 1.5 jaar een onderhoudsbeurt is toch redelijk prima?
Bij de focus is het om de 2 jaar of 30.000 meen ik. (Of 20.000)

Ik heb vroeger ook wel eens een auto gehad met onlogisch kmstand. Was ook een foutje van de dealer... hij heeft het toen recht laten zetten bij het RDW.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Probleem met deze motoren is dat de fabrikant de onderhoudsinterval veel te lang heeft gemaakt, zeker voor turbo motoren.

Dus ook al is er netjes voldaan aan de interval van 30k km/ om de 2 jaar onderhoud, het is gewoon te weinig voor dit type blok.

Ik zelf zou een interval van jaarlijks / 15k km, zeker omdat dit blok de distributie in de olie heeft lopen.

De opgegeven KM stand zou ik mij niet direct druk over maken, zoals iedereen al aangeeft; goed het gesprek aangaan, boekjes doornemen, staat van de distributie navragen etc..

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Luuk2015 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:40:
[...]

Officieel klopt het wel, maar in de praktijk zie je liever ieder jaar, zeker met de motor die hier in zit.
Aan de andere kant is de km-stand laag wat wel weer een voordeel is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Vraag voor een paar euro een RDW rapport op dan zie je mogelijk dat iemand een type fout heeft gemaakt zoals in mijn geval. Dan zie alle km standen door de jaren heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
pennywiser schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:02:
Vraag voor een paar euro een RDW rapport op dan zie je mogelijk dat iemand een type fout heeft gemaakt zoals in mijn geval. Dan zie alle km standen door de jaren heen.
Die kon ik gratis opvragen via Autotrack:
https://voertuigrapportdownloaden.rdw.nl/kenteken/ZB442F
Er is volgens het rapport een keer 100000 kilometer opgegeven, bij de volgende registratie was het 76k kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:56
Kan gebeuren hoor dat er een compleet onlogische KM stand tussen staat. Keer mijn auto bij de dealer gehad, hadden ze het ook verkeerd ingevuld: 2 auto's de standen omgedraaid. Heb het toen direct laten goed zetten.
Vraag is vooral of de 100.000 logisch is met de intervallen er voor of dat de 75.000 logisch is.
Je kan wellicht de garage dit laten corrigeren, maar weet niet wanneer ze dit wel en niet mogen.

Ah wacht rapport staat er bij. Die 100.000 is raar ivm rond getal, maar niet op te maken of de 76.310 daarna wel klopt met zo weinig gegevens er om heen.

Is voor de latere verkoop iig niet positief.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyriel85 op 13-09-2024 18:20 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
die 100k zou bij gebruik door dezelfde eigenaar ervoor ongeveer een 50-60k moeten zijn. dat past redelijk in de trend van een 15-20k per jaar.

het mooie ronde getal van 100.000 lijkt duidelijk op een fictieve invoer

[ Voor 21% gewijzigd door peter-rm op 13-09-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Humma Kavula schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:50:
Probleem met deze motoren is dat de fabrikant de onderhoudsinterval veel te lang heeft gemaakt, zeker voor turbo motoren.

Dus ook al is er netjes voldaan aan de interval van 30k km/ om de 2 jaar onderhoud, het is gewoon te weinig voor dit type blok.
Bron?

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 13-09-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:06
Ik kan je geen bron geven voor de stelling, maar ben wel bovengemiddeld geïnterreseerd in autos's. Kijk veel filmpjes over auto's, ook van (bewezen goede) garagisten die je in zekere zin als expert zou kunnen betitelen. Verreweg de meesten zijn deze mening toegedaan, internet staat er vol mee.

Feit is dat alle blokjes de afgelopen jaren doordat ze zuiniger moesten worden gedownsized zijn, vervolgens om er toch nog wat vermogen uit te persen er turbo's op geschroefd worden waar die blokjes helemaal niet zo goed tegen kunnen zonder frequent onderhoud.

Tel daar bij op dat materiaalgebruik afgelopen decennia ook sterk achteruit gegaan is (veel plastic rommel wat vergaat waar dat vroeger gewoon metaal oid was) en 15.000/1 x per jaar is gewoon heel verstandig.

Ik doe dat al met mijn ongeblazen V6 die amper hoeft te werken. Zelfs Lexus wat toch wel bekend staat om zijn betrouwbaarheid schrijft voor mijn auto zo'n interval voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 20:34

-tom-562

Oliesjeik

Lange interval is gunstig voor leasemaatschappijen, niet voor de motor. Beste is gewoon iedere 15k km of ieder jaar, net wat eerder komt. Toyota houdt dat interval b.v. aan en dat is niet zonder reden ;)

Voor de TS, als de onderhoudsgeschiedenis verder kloppend is hoeft het geen probleem te zijn. Als je serieuze interesse hebt kan de verkopende garage ook een verzoek bij het RDW doen om de standen te corrigeren

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Luuk2015 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:38:
Goeiedag.

Ik ben op zoek naar een Ford Focus, hierbij heb ik het oog op de volgende occasion

Dit weekend heb ik een proefrit gepland, maar ik heb nu wat "onderzoek" vanuit huis gedaan.
Wat mij opvalt is dat de auto volgens de RDW een onlogische kilometerstand heeft. Echter geeft de dealer wel aan dat er een NAP-pas bij de auto zit inbegrepen. Dat is dan toch niet mogelijk?
Wat zouden jullie in zo'n geval doen? Gelijk afhaken? Of is een foutieve kilometerstand mogelijk te herstellen indien het echt om een typ fout gaat?
Ik ben benieuwd wat jullie denken.

- Luuk
Belangrijk is om niet meteen in de paniekstand te gaan omdat je online iets ziet, ga eerst maar eens een proefritje maken en kijken of er een sluitende onderhoudshistorie is. Als dat niet zo is , weglopen. Nu baseer je iets alleen maar omdat er online staat dat er een onlogische kilometer stand is

De kilometerstand zal heus wel kloppen, er zal zoals gezegd wel iets fout gegaan zijn met het invoeren in het NAP.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Luuk2015 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:07:
[...]

Die kon ik gratis opvragen via Autotrack:
https://voertuigrapportdownloaden.rdw.nl/kenteken/ZB442F
Er is volgens het rapport een keer 100000 kilometer opgegeven, bij de volgende registratie was het 76k kilometer.
Zoals gezegd een foutje. Waar mensen werken worden fouten gemaakt :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Slasher schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:30:
[...]

Zoals gezegd een foutje. Waar mensen werken worden fouten gemaakt :)
Medewerker voert per ongeluk 100000 ipv 54864 in? Hoe zou dat per ongeluk zijn gegaan? Stagair die niet wist dat dit redelijk precies kwam?

[ Voor 11% gewijzigd door EWK op 13-09-2024 19:49 ]

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05
Het is een beetje fishy.

An sich zal die 100.000km gewoon een tikfout zijn geweest. Zoiets van "help ik moet nu snel even wat invullen". Exact 100.000 maakt dat ook logisch. Maar dan.....

https://www.rdw.nl/over-r...dossiers/kilometerstanden

De bij de RDW aangesloten bedrijven hebben een verplichting tot het registreren van de km stand van de auto.
25.000 RDW-erkende bedrijven registreren de tellerstand bij APK, opname in bedrijfsvoorraad, wisselingen van eigenaar, ingrijpende technische wijzigingen aan het voertuig, export, demontage en reparatie, onderhoud en bandenwissel.
De auto kende 1 eigenaar dus er valt een hoop af. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets geregistreerd zal worden. Ieder jaar of iedere 20.000km moet de auto voor een beurtje naar de garage.

In dit geval, met 87.000 km op de klok, verwacht je rond de 20, 40, 60 en 80.000 km een registratie. Gezien de auto bijna 5 jaar op naam heeft gestaan van 1 eigenaar, zou het wel eens een leaser kunnen zijn geweest. Dan gaat de auto zeker naar de Ford dealer voor onderhoud. Is het een prive persoon geweest, dan is er de optie op een verlengde garantie en ook dan moet je je auto door Ford laten onderhouden. De eerste beurt was bij 30.000, dus ik verwacht op zijn minst een beurt bij 60.000. Die is niet geregistreerd.

Afijn, er is iets aan de hand. Dus ga even naar je lokale Ford vestiging en vraag of de auto met dat kenteken netjes op tijd zijn onderhoud heeft gehad. Je kan ook in de boekjes kijken maar ook die worden vervalst.

Als dat allemaal tot tevredenheid stemt dan moet je je serieus gaan afvragen of je een motor wil met een riem in een oliebad. Om het makkelijk zoeken te maken, dat heet in het Engels een "wet belt". In eerste instantie had de Ecoboost zowel een distributieriem als een oliepomp aandrijving als riem, later werd er een distributieketting gebruikt. Volgens mij zit die ketting niet in deze.

https://garagewire.co.uk/...coboost-wet-belt-problem/
https://www.fordownersclu...-are-they-likely-to-fail/
https://wheelbasegarage.c...-engine-wet-timing-belts/
etc

En dan hebben we nog een andere wet belt oplossing, de door Stellantis gebruikte 1.2 PureTech was een onderwerp voor Kassa:

https://www.bnnvara.nl/ka...eugeot-citroen-ds-en-opel
https://kassa.bnnvara.nl/...an-normaal-is-wat-te-doen
https://www.bnnvara.nl/ka...s-over-de-distributieriem
https://www.bnnvara.nl/ka...-opel-en-peugeotbezitters
https://www.bnnvara.nl/ka...peugeot-of-opel-problemen

Het is een vorm van kostenbesparing om een ketting te vervangen voor een riem. Een riem wordt gemaakt van plastic of rubber en olie tast dat van nature aan. Daarna volgt een dure vervanging (de motor moet open). Zelfs als je je auto door de dealer op tijd laat onderhouden kan je nog steeds aan de beurt zijn. De riem desintegreert, het filter voor de olie pickup komt vol met troep te zitten en de pomp kan niet genoeg olie meer opzuigen. Daarna krijgt de motor oliegebrek en dat geeft weer lagerschade en dan kan je de motor weggooien.

Dus mijn advies : blijf weg bij een auto met wet belt techniek!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:59
asing schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:51:
Het is een beetje fishy.

An sich zal die 100.000km gewoon een tikfout zijn geweest. Zoiets van "help ik moet nu snel even wat invullen". Exact 100.000 maakt dat ook logisch. Maar dan.....

https://www.rdw.nl/over-r...dossiers/kilometerstanden

De bij de RDW aangesloten bedrijven hebben een verplichting tot het registreren van de km stand van de auto.

[...]

De auto kende 1 eigenaar dus er valt een hoop af. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets geregistreerd zal worden. Ieder jaar of iedere 20.000km moet de auto voor een beurtje naar de garage.
Maar dit is een Focus 1.0 Ecoboost van 2019 dus onderhoudsinterval is 2 jaar / 30.000km.

Dan lijkt het wel aardig te kloppen, behalve die foutieve invoer in 2022. Een factuur zal echter moeten uitwijzen wat toen de werkelijke kilometerstand was (hopende dat het op de factuur wel juist staat).

04-05-2024 87.781 km
05-04-2024 87.780 km - derde beurt, ongeveer twee jaar na de vorige beurt en net voor de onderhoudsinterval van 90.000km
09-08-2023 76.310 km - iets extra?
17-05-2022 100.000 km - tweede beurt, wellicht was dit rond 60.000km?
28-12-2020 29.417 km - eerste beurt volgens interval bij 30.000km
asing schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:51:
Afijn, er is iets aan de hand. Dus ga even naar je lokale Ford vestiging en vraag of de auto met dat kenteken netjes op tijd zijn onderhoud heeft gehad. Je kan ook in de boekjes kijken maar ook die worden vervalst.
Precies dat. Als deze auto echt zo interessant is, dan zou ik dat vooral met de dealer checken:
- Wat staat er op de onderhoudsfacturen? Is te bewijzen dat de 100.000km invoer in 2022 een foutje was?
- Laat de dealer de RDW kilometerregistratie aanpassen zodat de kilometerregistratie weer logisch is. Zet dat op papier en neem de auto alleen mee als je een RDW uitdraai hebt waarop het correct staat.

En anders is er toch wel een andere Ford Focus te vinden zoals deze? Een 1.0 Ecoboost Titanium is niet echt een exotische uitvoering.

• asing
roel-online schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:54:
[...]

Maar dit is een Focus 1.0 Ecoboost van 2019 dus onderhoudsinterval is 2 jaar / 30.000km.

Dan lijkt het wel aardig te kloppen, behalve die foutieve invoer in 2022. Een factuur zal echter moeten uitwijzen wat toen de werkelijke kilometerstand was (hopende dat het op de factuur wel juist staat).

04-05-2024 87.781 km
05-04-2024 87.780 km - derde beurt, ongeveer twee jaar na de vorige beurt en net voor de onderhoudsinterval van 90.000km
09-08-2023 76.310 km - iets extra?
17-05-2022 100.000 km - tweede beurt, wellicht was dit rond 60.000km?
28-12-2020 29.417 km - eerste beurt volgens interval bij 30.000km
[...]
Dan nog ziet het er niet echt logsich uit. Rond de 60k had de auto naar de dealer moeten gaan. Die registratie is er niet.
Precies dat. Als deze auto echt zo interessant is, dan zou ik dat vooral met de dealer checken:
- Wat staat er op de onderhoudsfacturen? Is te bewijzen dat de 100.000km invoer in 2022 een foutje was?
- Laat de dealer de RDW kilometerregistratie aanpassen zodat de kilometerregistratie weer logisch is. Zet dat op papier en neem de auto alleen mee als je een RDW uitdraai hebt waarop het correct staat.

En anders is er toch wel een andere Ford Focus te vinden zoals deze? Een 1.0 Ecoboost Titanium is niet echt een exotische uitvoering.
Klein dingetje : ze zullen niet zomaar de onderhoudshistorie geven. Dit in verband met privacy van de vorige eigenaar. De beste vraag die je om die reden kan stellen is "heeft de auto op netjes zijn beurtjes gehad". Het antwoord is heel binair, ja of nee.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:17

fxs81

Julianadorp

Gewoon proefritje maken, kijken wat voor papierwerk er allemaal bij zit. Het is een echte Ford dealer dus ik verwacht niet dat er geknoeid is met de teller of iets dergelijks. Die gaat echt zijn dealerschap niet op het spel zetten voor een paar centen. Vwb de onderhoudsinterval, ik laat mijn Ford (1.6 Kuga 2014) ieder jaar bij de APK een beurt geven ipv per km stand of interval.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Iemand heeft "gewoon" 100000km ingevuld bij die beurt. Ik heb bij een autobedrijf gewerkt en ik heb die fout ook weleens gemaakt omdat ik niet alle info had en de km stand niet bijwerkte.

Kost veel bellen met de RDW... leer je snel van ;-)

Voor de rest word die kmstand alleen bijgewerkt bij acties van meer dan 250 euro destijds, dus als dat nog zo is kan het best zijn dat bij een klein beurtje geen kmstand naar rdw werd gerapporteerd.

Trouwens, Hedin is ook niet de eerste de beste die auto's gaat aanbieden met een slechte historie. Des tweakers is iedereen snel in paniek. Nog even en je moet ze nu vast aansprakelijk stellen :-)

[ Voor 18% gewijzigd door Bertus op 19-09-2024 16:23 ]

Heeft ook een computer!

• asing
Laat ik ook nog even een recent filmpje over die natte riem erbij zetten:

Afgezien van of je deze Ford Focus wel of niet wilt hebben is informatie over het fenomeen natte riem goed om in de overweging mee te nemen.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

laat de dealer de NAP standen maar uitdraaien, zie je meteen waar de onlogica zit. Allicht kan Hedin dit laten corrigeren als ze eigen onderhoudshistorie hebben.
asing schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:03:
Laat ik ook nog even een recent filmpje over die natte riem erbij zetten:

[YouTube: Who Approved This and Why Is It Still Being Made? Wet Belt aka Belt in Oil Engines]

Afgezien van of je deze Ford Focus wel of niet wilt hebben is informatie over het fenomeen natte riem goed om in de overweging mee te nemen.
Deze 2019 Focus heeft een ketting voor de distributie en niet de oude, beruchte natte olie distributieriem.
https://www.anwb.nl/exper...stributieketting-of--riem

[ Voor 15% gewijzigd door bombadil op 19-09-2024 18:39 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• asing
bombadil schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:22:
2019 Focus heeft een ketting dus waarom je info van oudere modellen erbij haalt...
https://www.anwb.nl/exper...stributieketting-of--riem
Ford heeft ergens tussen 2018 en 2019 blijkbaar een switch gemaakt van een riem naar een ketting.

Dat wil niet zeggen dat je veilig bent voor het probleem, er zit namelijk een riem aangedreven oliepomp in het carter en die riem is nog steeds in een oliebad.
De riem die de oliepomp moet aandrijven echter wél; die moet iedere 240.000 of om de 10 jaar vervangen worden. Uiteraard afhankelijk wat als eerste wordt bereikt. Dat is een klus van méér dan 6 uur en dus een zeer prijzige ingreep voor in ieder geval over 5 jaar.
Die 240.000 km of 10 jaar halen ze meestal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Zucht, dat geneuzel over die riem moet toch eens afgelopen zijn. Is het een handige keuze geweest van fabrikanten? Nee zeker niet. Maar gooi je er de juiste olie in (en ook dealers gooien er soms de verkeerde olie in want die houden geen tig soorten olie op voorraad vanwege kosten) dan is er niks aan de hand.

Die riem gaat stuk van
  • Gebruik van verkeerde olie zonder het additief dat de riem beschermd
  • De fabrieks onderhoudsintervallen aan houden, 30k is te lang!
  • Ethanol van de brandstof, komt via de zuigerveren bij de olie. Daarom ook tijdig olie vervangen en/of benzine zonder ethanol tanken
Hou je je aan bovenstaande, dan zijn er zat voorbeelden die 200k met die riem doen. Bron: webinar van Gates (riem fabrikant) van een jaar geleden.

Voor zover mij bekend in de Focus van 2018-heden hebben alle benzinemotoren een ketting voor distributie, maar nog wel een riem voor de oliepomp.

Die onlogische tellerstand kan komen van foutieve invoer, dat kan een tikfout zijn of een monteur die zich in de auto vergist heeft bij het invullen. Gewoon ff gaan kijken en zit het je alsnog niet lekker dan gewoon verder kijken, zat andere Focussen/Foci te koop

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 20-09-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Ik citeer:
Gisteren een webinar gevolgd van Gates over de riem in olie technologie.

Super interessant. De hele procedure die je moet doorlopen voor een riemwissel, wat je wel en niet moet meevervangen en schoonmaken. Veel al wel bekend, en het is duidelijk dat Gates er ook mee worstelt. Wat wel duidelijk werd is dat de degradatie van de riem volledig is toe te schrijven aan de olie, niet alleen de juiste samenstelling, maar vooral ook de vervuiling die de riem afbreekt. Er kwam een voorbeeld voorbij van een EB-motor die na 225.000 km nog met de oorspronkelijke riem reed. Daar was dan elke 5000km de olie gewisseld.

Gates gaat binnenkort ook een riem op de markt brengen die beter moet zijn dan de OEM-riem. Verder het advies om ethanol-vrij te tanken, ook de ethanol-resten in de olie brengen schade toe aan de riem.

PSA heeft plannen om voor nieuwe motoren weer een ketting te gaan gebruiken. Geeft wel de ernst van het probleem. Maar dat geeft weer andere problemen. Duidelijk werd wel dat de droge distributieriem veruit superieur is wat betreft betrouwbaarheid en levensduur.
Bron: https://www.citroen-forum...read/236907/P210/#2135998
Bron: https://www.gates.com/us/...aining/live-webinars.html

Dit gaat hier dan wel om de 1.2 Puretech van Stellantis, dus Peugeot, Citroën, DS, Opel etc. Maar dit gaat op voor iedere motor met riem door olie techniek. Ford gebruikt geloof ik geen riemen van Gates.

Het enige dat je bij Radar/Kassa hoort is Gert en Truus die roeptoeteren dat het allemaal kut is, en experts die niet weten waar ze het over hebben. Er moet gewoon de juiste olie in en die moet tijdig vervangen worden, dan is alles dik in orde.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 20-09-2024 12:45 ]

Pagina: 1