borstelloze motor (robomow rijmotor) draait niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:19
Het lijkt erop dat m'n robomow z'n einde leven nadert (10 jaar).
Het laatste probleem is dat hij niet meer wil rijden. (foutmelding rijmotor losgekoppeld)
Na de rijmotoren gedemonteerd te hebben merk ik inderdaad dat 1 van de 2 motoren (een borstelloze (cfr handleiding) DC motor) niet wil draaien als ik er (via een variabele voeding) stroom opzet. De spanning zakt onmiddellijk in (tot ca 1V) en kortstondig gaat de stroom tot ca 10A (waarna m'n voeding zichzelf beschermd denk ik).
Handmatig kan ik de motor wel zonder enig probleem ronddraaien.
Handmatig proberen te starten help ook niet (in dat geval blijft de voeding wel ca 8A leveren)

Voor ik de motor effectief opendoe vroeg ik me af waar ik naar moet zoeken en/of het eigenlijk wel de moeite is om die te proberen te herstellen? :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als je de motor aan zet, zie je wel dat hij bijvoorbeeld maar 1/6 rondje draait?

Kan je ook al uitsluiten dat het niet aan de aansturing ligt? (Gewoon de draden van die motoren met elkaar verwisselen zodat ze de andere motor aansturen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@Onbekend : ik heb beide motoren uit de robomow gehaald en aangesloten op een variabele voeding. De ene motor draaide onmiddelijk (snelheid afhankelijk van de spanning). De andere motor bewoog totaal niet en maakt geen lawaai, stinkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Borstelloze motoren kunnen ook niet draaien zonder een controller, dat is hele andere techniek. Dan moet die ook 3 draden hebben en wordt die met een soort van 3 fase draaistroom aangestuurd. Als die 2 aderig is en identiek aan de ander is het geen borstelloze.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Hij heeft inderdaad 3 draden, maar ik zal foutief verondersteld hebben dat het een soort rpm signaal was omdat die andere direct draaide of dat het een borstelloze is :X . (zit in het onderdeel met referentie SMSB6206A)
Bij beiden is er alleszins een zeer lage weerstand tussen 2 van de 3 draden (bij zowel de defecte als de werkende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik heb even wat foto's bekeken, Ik heb niet het idee dat het een brushless is, zeker als de andere identieke motor het wel doet op een spanningsbron. Ik denk dat het een brushed motor is, een 550 type denk ik vanwege de bekende grijs-metalen kleur van de behuizing. En dat de 3e draad een aarde draad is om de behuizing te ontstoren, dat is vrij gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
memphis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:07:
Ik heb even wat foto's bekeken, Ik heb niet het idee dat het een brushless is, zeker als de andere identieke motor het wel doet op een spanningsbron. Ik denk dat het een brushed motor is, een 550 type denk ik vanwege de bekende grijs-metalen kleur van de behuizing. En dat de 3e draad een aarde draad is om de behuizing te ontstoren, dat is vrij gebruikelijk.
Bedankt!
Net uitgemeten, de 3e (gele) draad hangt inderdaad aan de casing.
Onder de sticker van robomow staat er in de behuizing gegrift S-7A349V134 mocht dit iets zeggen.

Misschien morgen toch eens proberen om hem verder open te krijgen om binnenin te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Een kleine update: ik heb de motor open gemaakt en het bleek dat hij intern kapot is: de sleepcontacten zijn compleet versleten en ook de magneet aan de binnenzijde was gebroken.
Na wat zoekwerk heb ik een losse 775 motor gekocht omdat deze qua afmetingen overeenkwam.
Ik loop evenwel tegen het probleem aan dat hij veel sneller (ca 2x) draait dan de originele.
Na en tijdje komt ook de melding "aandrijfmotor oververhit".
Van deze laatste meting weet ik niet goed hoe ze die bepalen, want er zit geen temperatuursensor bij de motor.

Vandaar m'n vraag: hoe kan ik het best de rpm van de motor verlagen (zonder veel verlies aangezien dit van de batterij komt).
of weet er iemand een motor met de afmetingen van een 755 of 775 die trager draait dan die die ik gekocht heb (zonder dat die heel veel kost :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De originele motor bestaat uit een motor en een vertragingskast, heb je die overgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
memphis schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:09:
De originele motor bestaat uit een motor en een vertragingskast, heb je die overgezet?
Ik heb inderdaad de vertragingskast etc overgezet.
Het enige die ik nog niet heb overgezet is het magneetje op de achterzijde van de as (binnen de rubber afdichting). ik ben hier nu eens een 3d stukje voor aan het printen, maar het lijkt me iets die niet gebruikt wordt, omdat ik nergens een sensor kan zien die het magnetisch veld zou meten (tenzij op een of andere manier de gele kabel die aan de behuizing van de motor ligt dat kan meten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Pagina: 1