Welke upgrades zal ik kiezen? MS2024 + 5090 ready

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerLuke
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-02 18:35
Hi all ! Ik ben benieuwd welke keuzes jullie zouden maken bij het upgraden van het onderstaande systeem. Eigenlijk wilde ik aan het eind van het jaar een upgrade doen van het hele systeem maar ik heb toevallig 1k aan cadeaubonnen gekregen nu dus dan wil ik vast de eerste stap maken voor die performance gains en de pc klaarmaken voor de 5080/5090.Ik merk dat de 9900k wel wat struggles heeft in bepaalde games en ik vermoed dat een cpu upgrade mij het meest zou helpen. De 7800x3d ligt dan voor de hand omdat ik toch wel het maximale uit het gamen wil halen. Later in het jaar komt hopelijk ook de 5090 uit en dan wil ik de GPU upgraden naar een 5090 of 5080. Dat budget hoeven we niet mee te nemen in deze upgrade. Wat ik zelf niet weet is in hoeverre de ram en SSD bijvoorbeeld meewegen in gaming performance.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game voornamelijk. Microsoft flight sim (en ook de nieuwe 2024), civ, pubg, call of duty en eigenlijk alle AAA games. Ondertussen YT/twitch aan en redelijk wat andere programma's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De upgrade is ongeveer 1k (cadeaubon gekregen), maar er is wel wat wiggle room als ik zelf nog wat extra geld in moet leggen. +-20%

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie de huidige PC onder. Ligt er een beetje aan wat ik het beste kan upgraden maar in principe hoeft niks weg.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vermoed dat een nieuwe CPU de beste gains geeft. Een groot aantal IO opties zou ook wel nice zijn voor de randapparatuur. Wellicht een nieuwe case zonder window want de reflectie irriteer af en toe..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus is altijd wel bevallen maar ik heb geen problemen gehad met andere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe lager qua geluidsniveau hoe beter, maar het liefst geen liquid cooling.

Ga je overklokken?
Ik wil wel het e.e.a. proberen als dat een big increase in performance is!

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd welke keuzes jullie maken. Zelf dacht ik aan een 7800x3d en een moederbord (X670?), en wellicht nieuwe ram maar daar zijn de keuzes een beetje overweldigend. Daarnaast moet ik misschien nog wel wat geld inleggen voor betere RAM.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 570,08€ 570,08
1MoederbordenAsus ROG Strix Z390-E Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus TUF Gaming GeForce RTX 3090 OC€ 1.599,-€ 1.599,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 White - TG€ 0,-€ 0,-
1MonitorsDell UltraSharp U2518D Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear OLED 27GR95QE-B Zwart€ 619,-€ 619,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 158,46€ 158,46
1VentilatorsFractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 15,29€ 15,29
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 40,85€ 40,85
1VoedingenCorsair RM850x (2018) Wit€ 0,-€ 0,-
1SSD'sIntel 660p 2TB€ 298,87€ 298,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.301,55

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:10
Hier de lijst van officieel ondersteunde RAM voor je moederbord - https://dlcdnets.asus.com...20STRIX%20Z390-E%20GAMING. Je huidige RAM staat er niet op.
Het MoBo is een duo channel, wat betekend dat het het beste presteert met 2 RAM modulen. Als je op de lijst van ondersteund RAM kijkt, dan zie je dat er niet heel veel ruimte voor verbetering is qua true latency.
Misschien dat je met een werkgeheugen-upgrade iets van performance winst krijgt, maar het zal niet veel zijn. Uitzondering is Flight Simulator - die wil graag 32GB. Let wel dat Microsoft zelf aangeeft dat een 2080 al 'ultimate' is voor flight sim.

Socket 1151 is van september 2015, Je hebt er al een i9 inzitten dus veel CPU winst ga je niet vinden met een upgrade.

Qua SSD zie ik wel ruimte voor verbetering. https://tweakers.net/pricewatch/compare/1233361;1310208/. Dan zie je dat de 970 duidelijk beter voor de dag komt.

Overclocken met het huidige Intel debacle is niet handig. De tijd dat fabrikanten 'nog wat marge' lieten liggen ter bevordering van stabiliteit is voorbij. Alle componentenboeren zijn bang om anders aangemerkt te worden als 'het trage merk'.

uitvoering: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-32GSXWB en een uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB er in zetten.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerLuke
5pë©ïàál_Tèkén schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:06:
Hier de lijst van officieel ondersteunde RAM voor je moederbord - https://dlcdnets.asus.com...20STRIX%20Z390-E%20GAMING. Je huidige RAM staat er niet op.
Het MoBo is een duo channel, wat betekend dat het het beste presteert met 2 RAM modulen. Als je op de lijst van ondersteund RAM kijkt, dan zie je dat er niet heel veel ruimte voor verbetering is qua true latency.
Misschien dat je met een werkgeheugen-upgrade iets van performance winst krijgt, maar het zal niet veel zijn. Uitzondering is Flight Simulator - die wil graag 32GB. Let wel dat Microsoft zelf aangeeft dat een 2080 al 'ultimate' is voor flight sim.

Socket 1151 is van september 2015, Je hebt er al een i9 inzitten dus veel CPU winst ga je niet vinden met een upgrade.

Qua SSD zie ik wel ruimte voor verbetering. https://tweakers.net/pricewatch/compare/1233361;1310208/. Dan zie je dat de 970 duidelijk beter voor de dag komt.

Overclocken met het huidige Intel debacle is niet handig. De tijd dat fabrikanten 'nog wat marge' lieten liggen ter bevordering van stabiliteit is voorbij. Alle componentenboeren zijn bang om anders aangemerkt te worden als 'het trage merk'.

uitvoering: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-32GSXWB en een uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB er in zetten.
Hi! bedankt voor de feedback :) Ik zat wel te kijken om zowel het moederbord als de cpu te upgraden, dat moet wel voor goede perfromance gains zorgen toch? En is de 2080 echt al max perfromance voor flight sim? Dat lijkt me sterk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:10
@TweakerLuke als je iets concreter kan zijn wat je bedoelt met 'performance gain' dan kunnen we je beter helpen. Will je meer FPS, hogere resolutie, sneller programma's laden/Windows opstarten, al het genoemde tegelijk?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerLuke
5pë©ïàál_Tèkén schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:23:
@TweakerLuke als je iets concreter kan zijn wat je bedoelt met 'performance gain' dan kunnen we je beter helpen. Will je meer FPS, hogere resolutie, sneller programma's laden/Windows opstarten, al het genoemde tegelijk?
Fair enough, max fps in 1440p is het doel. Snellere laadtijden in games is altijd fijn maar heeft geen prio. De komende tijd blijf ik wel op 1440p zitten. En ik upgrade naar een 5090 wanneer deze op de markt komt dus dit heeft wellicht ook nog implicaties bij de keuzes. Zelf dacht ik dat de 7800x3d een goede keuze was en wellicht dat een B650 bord genoeg is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
Je laatste zin omvat eigenlijk waar het om draait. Simulatie spellen vinden de X3D processoren heerlijk dus dat lijkt me duidelijk. Hoewel we nog geen tests hebben van de volgende nvidia reeks is de 5090 alvast overtrokken voor een 1440p systeem. Het uiteindelijke prijsbeleid zal bepalen wat de beste keuze is maar op dit moment zou een 4090 ook gewoon overbodig zijn t.o.v een 4080S. Voor alleen gaming volstaat een B650 bord idd altijd wel.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerLuke
Therazor schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:48:
Je laatste zin omvat eigenlijk waar het om draait. Simulatie spellen vinden de X3D processoren heerlijk dus dat lijkt me duidelijk. Hoewel we nog geen tests hebben van de volgende nvidia reeks is de 5090 alvast overtrokken voor een 1440p systeem. Het uiteindelijke prijsbeleid zal bepalen wat de beste keuze is maar op dit moment zou een 4090 ook gewoon overbodig zijn t.o.v een 4080S. Voor alleen gaming volstaat een B650 bord idd altijd wel.
Het kan ook zijn dat ik idd voor een 4080s ga of 5080, even de benchmarks afwachten. Maar lijkt me heerlijk om bijvoorbeeld cyberpunk 140fps+ te pushen. Bedankt voor de feedback in ieder geval!
Pagina: 1