Toon posts:

wat is een client-server systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De topicnaam zegt het al:

WAT IS EEN CLIENT-SERVER SYSTEEM??

Ik heb dus hier een vragenlijst voor me liggen voor mijn stage af te ronden. Nou ben ik dus bezig met de laatste vraag. Zou me iemand dus kunnen/ willen uitleggen wat het nou precies inhoudt dat system!

Ik dank alvast heel erg, want ik kom er effe niet uit.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een systeem waarin je een clients en servers hebt. En wat dat systeem doet? Kan van alles wezen.
Internet (het www gedeelte) zou je een groot client-server systeem kunnen noemen...

(ehm... je weet toch wel wat een server is?)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet wat een server is en ook wat een client is. Maar ik kom er niet zo goed uit wat dan een client-server systeem is, en op mijn afdeling (systeembeheer) is op dit moment iedereen of weg of ziek. Althans een is ziek en de andere 2 zijn uit "huis".

Verwijderd

Het komt er op neer dat de client afhankelijk is van de server om [vul hier iets in] te doen. 1 server kan meestal meerdere clients "serven = bedienen".

Toepassing zijn bijvoorbeeld data-opslag, de client haalt gegevens uit een centrale databank op de server, of zoals het eerder genoemde voorbeeld: internet. De client haalt html en plaatjes van een server af om lokaal de pagina op te bouwen en te laten zien aan de gebruiker.

Verwijderd

ok, ik ook een poging.

Een client - server systeem is een configuratie waarbij een server content/info distribueert over verschillende clients, al dan niet 'on request'.
Een server kan ook het gebruikte rechten~ en authorisatiesysteem en het dataverkeer regelen en controleren.

Ben vast nog welwat vergeten, maar dat is wat er zo even te binnen schiet.

Verwijderd

En een X-Server dan?

(strikvraag)

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-12 21:29

wiho

Certified Nerd

Een X-server biedt een grafische display, toetsenbord en muis aan. Net zoals een fax-server een fax aanbiedt en een fileserver een opslagmedium aanbiedt.

Wat dat betreft schiet Daan's definitie van content/info distribueren dus te kort.

Volgens mij moet je de definitie voor iets generieks als een client-server systeem zo algemeen mogelijk houden. Maar vraag me niet om die definitie te geven, krijg nu al hoofdpijn :)

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

Verwijderd

Hmmm, maar uiteindelijk gaat het toch allemaal om de data....en hoe die verstuurd/gedistribueerd wordt.

Verwijderd

Een client/server systeem bestaat uit twee componenten, nl. de client(de pc van de gebruiker) en de server(een comuter waar gezamelijke data in wordt opgeslagen). Een typisch geval van een c/s systeem is een systeem waar de verschillende clients bewerkingen uitvoeren op een gezamelijke database die op de server staat.
De c/s architectuur wordt ookwel 2-tier genoemd. Als je meer over c/s wilt weten of over andere IT-gerelateerde onderwerpen dan moet je eens op www.whatis.com kijken.

Verwijderd

3 tier netwerken zijn voor het geval je dat ook wil weten client server netwerken waarbij de server gekoppeld is aan een externe database. De database verzorgt de opslag en de server haalt gegevens op die de client wil zien...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:53

PcDealer

HP ftw \o/

Een goed voorbeeld van een client-server systeem is een mainframe:
Op de mainframe worden alle programma's uitgevoerd. De clients dienen alleen voor de in- en uitvoer.
Andere naam voor clients in deze gevallen: terminal.
Mainframe op Windows gebaseerd:
Microsoft Windows NT Server Terminal Edition.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Mainframe op Windows gebaseerd:
Microsoft Windows NT Server Terminal Edition.
Dat is wat kort door de bocht :)
Ik hou het op een windows omgeving gebaseerd op windows (domme) terminals.
Een mainframe is toch wel heel wat anders.

Wim
--
http://www.win2kwereld.nl

• Onno
  • Niet online
windows (domme) terminals
Windows (en dus domme) terminals of Windows terminals (en dus dom)? >:) >:) >:)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:53

PcDealer

HP ftw \o/

Muhahaha :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Ritchie
  • Laatst online: 20-12 12:21
IBM AS/400 of S/390
2 goede voorbeelden van servers waar domme terminals aan hangen.

- NAC Breda -

Verwijderd

Leuk onno, maar je snapt het niet helemaal.

Je hebt clients die een windows terminal sessie draaien (een slimme terminal zo je wilt)

En van die windows ce devices die gemaakt zijn om alleen maar terminal sessies te draaien. Een domme terminal dus.

Een setup die begonnen is in de mainframe wereld en die je ook veel ziet bij VMS omgevingen, AS/400 en zo.

Wim
--

• Onno
  • Niet online
maar je snapt het niet helemaal.
Jawel hoor. :)

Verwijderd

Je bedoelt: ik wil het niet snappen :)

Werk meer met NT, minder met wintendo. Is beter voor je hart.

• Onno
  • Niet online
Je bedoelt: ik wil het niet snappen
Nee, ik bedoel: ik wil een >:) opmerking maken over wintendo. :)
Werk meer met NT, minder met wintendo. Is beter voor je hart.
Over mijn hart hoef ik me nog geen zorgen te maken, en daarnaast werk ik praktisch altijd met NT.

Verwijderd

het is nu 0:45 maar ik heb toch ff wat te melden:
1. een client-server is een principe, een model, het kan zo zijn dat de server 100 km verder staat(inet) of dat ie in het zelfde systeem draait. Ik dacht zelfs dat access zo is opgbouwd, op de achtergrond draait een server en de GUI van access is een client.

nu zal ik ff proberen een def. uit me kop te krijgen:
een client/server architectuur bestaat uit twee programma's die over een medium informatie uitwisselen waarbij de server publieke data bevat die de client kan opvragen/wijzigen.

Verwijderd

Dan is access een slecht voorbeeld, dat is slechts een file op een server.
Neem een webserver dan als voorbeeld. De client displayed slechts de output die de server stuurt. Tot je java gebruikt...

Wim
--

Verwijderd

sorry, het was kwart voor 1 ik wist niet helemaal meer hoe het zat ;)
Pagina: 1