Raar probleem met glaskit (buiten) van nog geen jaar oud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:07
Beste mede tweakers, we zitten hier met een bijzonder vreemd probleem waarop ik hoop een antwoord te kunnen vinden.

Een aantal jaar geleden hebben we een huis gekocht uit 2017, vrij nieuw dus. Tijdens de storm in 2023, kwamen we erachter dat er water op de vensterbank kwam te liggen. Lang verhaal kort. De kit van alle ramen rondom het huis was of uitgedroogd, in slechte staat en afgebrokkeld of kleiachtig...en dat in 7-8 jaar tijd!

Omdat de aannemer die we wijk gebouwd heeft niet thuis geeft (ik zal geen namen noemen) en we met de rechtsbijstand helaas niet verderkwamen, hebben we besloten om het gehele huis van binnen en buiten opnieuw te laten kitten op eigen kosten.

We hebben toen een kitter in de hand genomen die goed aangeschreven staat op werkspot. Anyhow:
- Het verwijderen van de kit bleek toen op sommige plaatsen erg lastig omdat het dus pasta, kleiachtig was onder het uitgeharde deel. Het vermoeden is dat er bij de bouw verkeerde kit is gebruikt, zeker weten doen we het niet.
Binnenkant van de kozijnen was het probleem nagenoeg niet aanwezig, kit was in redelijke staat.
- Uiteindelijk is alles met uv bestendige sikaflex opnieuw gedaan en dat zag er goed en strak uit.

Bovenstaande was September 2023. Nu was ik bezig om na de glazenwassers (gebruiken oscillisch water aan zo een stok) de horren terug te plaatsen en daarbij viel me op dat op sommige plaatsen de kit al haarscheuren vertoont, op andere plaatsen het een beetje kleiachtig is en op sommige plekken hard is waardoor het loskomt van het kozijn.

De kitter acht het onmogelijk dat het door de kit komt, en hij heeft dit probleem nog nooit gezien. En ik heb geen flauw idee waardoor dit nu kan komen.
De kitter heeft met een woordvoerder van sikaflex gesproken en die zegt dat het wellicht kan komen door een bouwfout (ramen die te veel bewegen?). Maar voor zover ik kan beoordelen zit er helemaal geen speling in. Wel is het natuurlijk zo dat de vorige kit ook in slechte staat geeindigd is.
Volgende week komt er een antwoord en komen ze mogelijk zelf kijken.

Maar ik ben nu vooral benieuwd op basis van bovenstaande of
- iemand enig idee heeft wat een verklaring is voor wat ik hierboven beschrijf.
- iemand weet wat de oorzaak van dit kan zijn en hoe dit op te lossen is

Ik vind het nogal wat om elke 1-2 jaar alle ramen in huis opnieuw te moeten laten kitten, omdat we anders vochtproblemen en lekkage krijgen.

Hieronder in ieder geval een aantal foto's van de situatie die ik vandaag aantrof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgV0x06WmxE-SZ6nV6bZMRHz2j4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KydPWtapiQTB8545f64ZbIuy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0_zGk9UEpz2174BMqqmDdIzFN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbWBR1E3UC1v4nTf3ymwq3ii.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGA9BKFjQ0rauz77pjKuJiQAkp8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4urOPs4I3FS1llX3ZYMblnR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQDxTEqeIbapmY9jMjBwLH8nTaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWR3igekMYy85ldudZVgKXnA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4Qdj8jMCee0yd6_jydclvlvitE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQzW193DSdhNPv5Qne7HL0SQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b92l2gRurlgxcTtBoAVleMRAEL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUAyNIClyYluJ0QUQNrSgO7d.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP2vSJ3XyLLI5KoaxyFi5DCKWpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OytW7SiF7HxNpaK5ozInpLJk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:25

Esumontere

Floep, banaan.

Slakkenvraat! Helaas hetzelfde probleem hier... Slakken vinden het heerlijk om je raamkit op te eten. Gezien de gigantische hoeveelheid slakken dit jaar is het nu opvallender. Het helpt om je kit over te schilderen, en slakkenkorrels voor je ramen te strooien. Helaas is er verder weinig aan te doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Esumontere schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:30:
Slakkenvraat! Helaas hetzelfde probleem hier... Slakken vinden het heerlijk om je raamkit op te eten. Gezien de gigantische hoeveelheid slakken dit jaar is het nu opvallender. Het helpt om je kit over te schilderen, en slakkenkorrels voor je ramen te strooien. Helaas is er verder weinig aan te doen :(
Hoe dan? Ik heb nog nooit een slak gezien op de 1e verdieping of op zolder bij de kozijnen! Vreemd genoeg is het op de begane grond nog niet aanwezig.

Wel hebben we in de achtertuin veel (naakt) slakken. En veel huizen hier in de rij/wijk hebben het initiele kitprobleem wat wij hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door sahinasappelsap op 13-09-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:25

Esumontere

Floep, banaan.

sahinasappelsap schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:32:
[...]

Hoe dan? Ik heb nog nooit een slak gezien op de 1e verdieping of op zolder bij de kozijnen! Vreemd genoeg is het op de begane grond nog niet aanwezig.
Slakken zijn met name 's nachts actief. Ik heb de afgelopen lente/zomer misschien 1x een slak gezien op mijn ruiten/deuren, maar ze hebben de raamkit van mijn deur tot op de glasband opgevreten. Slakken zijn uitstekend in staat om een verdieping tegen de muur op te klimmen, dus je ramen boven zijn niet veilig. Wellicht is er op de begane grond wel over de kit heen geschilderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Esumontere schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:34:
[...]

Slakken zijn met name 's nachts actief. Ik heb de afgelopen lente/zomer misschien 1x een slak gezien op mijn ruiten/deuren, maar ze hebben de raamkit van mijn deur tot op de glasband opgevreten. Slakken zijn uitstekend in staat om een verdieping tegen de muur op te klimmen, dus je ramen boven zijn niet veilig. Wellicht is er op de begane grond wel over de kit heen geschilderd?
Echt superraar, en hoeveel slakken zijn er voor nodig om een heel huis aan te tasten dan? :-D
En klinkt afbrokkelende kit/kleiachtige kit bekend als je zelf een soortgelijk probleem hebt gehad?

Nee de kit zit er pas sinds september 2023 in en volgend jaar hebben we pas een date met een schilder ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door sahinasappelsap op 13-09-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik denk dat het gewoon niet goed is voorbehandeld.
er deels over de oude meuk heen is gekit (dus niet volledig is verwijderd) of een foute manier van finischer/zeepsop is gebruikt.

en als ze beweren dat de ramen teveel bewegen mogen ze dat ook fijn gaan aantonen.. typisch gevallentje vingerwijzen in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
twain4me schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:42:
ik denk dat het gewoon niet goed is voorbehandeld.
er deels over de oude meuk heen is gekit (dus niet volledig is verwijderd) of een foute manier van finischer/zeepsop is gebruikt.

en als ze beweren dat de ramen teveel bewegen mogen ze dat ook fijn gaan aantonen.. typisch gevallentje vingerwijzen in de bouw.
Ik heb geen verstand van voorbehandelen, je bedoelt ontvetten dan? De oude kit was doordat het dus kle-achtig was erg moeilijk verwijderbaar. Het meeste is er wel uit gehaald toen, maar een deel dus niet. Dat zie je ook wel ergens op de foto's denk ik. Maar kan de oude kit van invloed zijn op de nieuwe kit die erop ligt, en dan ook zo erg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23

Yucon

*broem*

Ik heb dit ook gehad. Precies dar klei-achtige. Het lijkt wel alsof gewone acrylaatkit voor binnengebruik is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Yucon schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:03:
Ik heb dit ook gehad. Precies dar klei-achtige. Het lijkt wel alsof gewone acrylaatkit voor binnengebruik is gebruikt.
Daarom dus ook vorig jaar alles laten vervangen, maar nu lijken de problemen terug. Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sahinasappelsap schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:05:
[...]

Daarom dus ook vorig jaar alles laten vervangen, maar nu lijken de problemen terug. Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost als ik vragen mag?
Vervangen door goede kit. Maar ik bedacht toen ik jouw bericht las net dat ik ergens nog een knagend gevoel diep in m'n achterhoofd had dat ik ook nog een nieuw scheurtje gezien heb. Maar dat had ik weer diep weggestopt.

Dus toen ik m'n bericht tikte bedacht ik net dat ik thuis nog maar eens moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 17:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Kennelijk een inferieure of verkeerde kitsoort gebruikt of onjuist behandeld tijdens het aanbrengen en beslist geen slakkenvraat. Dat laatste is duidelijk herkenbaar aan vraatsporen, ik heb dat zelf namelijk ook gehad bij een vorige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Jan Workum schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:35:
Kennelijk een inferieure of verkeerde kitsoort gebruikt of onjuist behandeld tijdens het aanbrengen en beslist geen slakkenvraat. Dat laatste is duidelijk herkenbaar aan vraatsporen, ik heb dat zelf namelijk ook gehad bij een vorige woning.
Maar sikaflex beglazingskit met uv bescherming (buiten) lijkt me toch echt de juiste kit.

Wat bedoel je met onjuist behandeld? De sop die gebruikt is bij het afwerken?
Ben geen expert maar deze man doet dag in dag uit niet anders dan kitten. Daarom vind ik het ook zo raar, hij heeft het zelf ook nog nooit meegemaakt.

Kan de oude kit, als die misschien niet goed genoeg weggehaald is, de nieuwe aantasten denk je? De oude kit was namelijk ook binnen 5 jaar helemaal vergaan dus (vanuit de bouw van het huis).
Wat kan er nog meer voor zorgen dat kit met een jaar droog is, vergeeld is of klei achtig wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door sahinasappelsap op 13-09-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 17:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

sahinasappelsap schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:40:
[...]

Maar sikaflex beglazingskit met uv bescherming (buiten) lijkt me toch echt de juiste kit.

Wat bedoel je met onjuist behandeld? De sop die gebruikt is bij het afwerken?
Ben geen expert maar deze man doet dag in dag uit niet anders dan kitten. Daarom vind ik het ook zo raar, hij heeft het zelf ook nog nooit meegemaakt.

Kan de oude kit, als die misschien niet goed genoeg weggehaald is, de nieuwe aantasten denk je? De oude kit was namelijk ook binnen 5 jaar helemaal vergaan dus (vanuit de bouw van het huis).
Wat kan er nog meer voor zorgen dat kit met een jaar droog is, vergeeld is of klei achtig wordt?
Het is gissen naar wat er is gebeurd.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik lees in het productblad dat het niet tegen organische zuren kan.

Zouden deze kozijnen te "vers" geschilderd zijn zodat er nog een soort looizuur in opgesloten zit?

Ik ben ook maar aan het gissen hoor.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Geen vorst/koude gehad bij het kitten? Her en der lijkt het ook wel wat alsof de kit lager ligt dan het hout, waardoor er langer vocht op blijft liggen. Maar dat is nog geen oorzaak. Hoe zijn de verticale kitranden? En zit de kit wel voldoende diep? Er moet zo'n 6mm aan hoogte tussen het hout en het glas zitten wat ook opgevuld wordt door de kit. Als de oude kit is weggesneden en er alleen een oppervlakkige voeg is geplaatst zit er dus veel holle ruimte onder.

• sahinasappelsap
AtomicShockwave schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:49:
Ik lees in het productblad dat het niet tegen organische zuren kan.

Zouden deze kozijnen te "vers" geschilderd zijn zodat er nog een soort looizuur in opgesloten zit?

Ik ben ook maar aan het gissen hoor.
Bij mij kwam de gedachte ook op dat het wellicht met de verf te maken kan hebben die op de kozijnen zit. Die zijn vanaf de bouw linea recta in het huis gemonteerd en nog nooit geverfd.

Looizuur ga ik eens induiken, thankx!

• sahinasappelsap
_ferry_ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:12:
Geen vorst/koude gehad bij het kitten? Her en der lijkt het ook wel wat alsof de kit lager ligt dan het hout, waardoor er langer vocht op blijft liggen. Maar dat is nog geen oorzaak. Hoe zijn de verticale kitranden? En zit de kit wel voldoende diep? Er moet zo'n 6mm aan hoogte tussen het hout en het glas zitten wat ook opgevuld wordt door de kit. Als de oude kit is weggesneden en er alleen een oppervlakkige voeg is geplaatst zit er dus veel holle ruimte onder.
Het kitten is in september 2203 gebeurd, ik kan me niet herinneren dat het toen vroor 😁

Kit zit wel diep genoeg, maar ben het er mee eens dat het er niet dik bovenop ligt.
De zijkanten lijken minder aangedaan te zijn, maar heb het idee dat het op bepaalde plekken. Iets goed is.
Ik ben bij het uitsnijden geweest, het was een rotklus omdat de oude kit op veel plekken kleiig was en dus niet makkelijk weg te halen viel. Er zitten dus zeker nog oude resten kit onder. Is op een van de fotos ook wel te zien.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Ik zit te denken dat je de oude (zuurhoudende) kit en de nieuwe sikaflex kit -dat geen siliconen is- wel zomaar op elkaar kan kitten, net als bij verf op water basis en op terpentine basis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• sahinasappelsap
natural colour schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:10:
Ik zit te denken dat je de oude (zuurhoudende) kit en de nieuwe sikaflex kit -dat geen siliconen is- wel zomaar op elkaar kan kitten, net als bij verf op water basis en op terpentine basis.
Dat is wel een interesting take. Dan zou het ene de andere dus aantasten. Ga ik even verder onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-05 15:55
Meerdere dingen wat hoogstwaarschijnlijk uit de andere beoordeling zal komen;
  • Schilderwerk ziet er niet goed uit, op plekken zie je dat de kit op hout is geplaatst.
  • Kozijnhoek is bar slecht gekit, water kan zo je kozijn inlopen.
  • Je hebt toch veel schimmel in/op/rondom je kitrand
  • Er lijken verschillende kitten aanwezig te zijn? Beglazingskit is niet snel zo ruw als de gele vlakken met haarscheuren tijdens het afmessen
  • Door temperatuur coefficient van de ramen zal het ramen anders reageren op temperaturen dan je kozijn. hierdoor stresst kit, en kan deze losscheuren (of trekt de verf los van het kozijn) Ook windbelasting zorgt voor dit fenomeen, Onafhankelijk binnen - buiten ruit ja.
  • De oude kit is niet overal verwijderd, zie lange scheur.
  • Afmessen van kit dient te gebeuren met een zuurloos medium
  • Nieuwe kit heeft ook een shelf-life.
  • Oude kit is geen siloconen, en dus niet zuur.
  • Agressieve schoonmaak middelen tasten kit aan
Hebben de verticale bovenste horizontale kitranden ook last van dit fenomeen?

• sahinasappelsap
Grutte Pier schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:35:
Meerdere dingen wat hoogstwaarschijnlijk uit de andere beoordeling zal komen;

Thanks voor je uitgebreide reactie. Ik reageer er hieronder even op:
  • Schilderwerk ziet er niet goed uit, op plekken zie je dat de kit op hout is geplaatst.
    Zoals eerder benoemd, de oude kit wat verre van goed. Uitgehard en kleiachtig. Het was bijzonder lastig om deze te verwijderen. Daarom is bij het verwijderen op sommige plekken wat verf eraf gegaan. Dat klopt, of bedoel je iets anders? Het is dan ook niet zozeer het schilderwerk, maar n.a.v. het verwijderen van de kit. Het huis wordt volgend jaar opnieuw geverfd van buiten. Is het dan handig om eerst opnieuw te kitten dan te laten verven of andersom?
  • Kozijnhoek is bar slecht gekit, water kan zo je kozijn inlopen.
    Dit is natuurlijk slechts een hoekje op 1 kozijn. Toen het vorig jaar net gedaan was, zat alles er strak op. Daarom lijkt het ook wel of iets de kit aantast.
  • Je hebt toch veel schimmel in/op/rondom je kitrand
    Dat is geen schimmel, maar vuil. Alhoewel, het kan ook schimmel zijn, maar ik heb geen idee waar dit dan door zou kunnen komen?
  • Er lijken verschillende kitten aanwezig te zijn? Beglazingskit is niet snel zo ruw als de gele vlakken met haarscheuren tijdens het afmessen
    Het is echt 1 soort kit die de kitter gebruikt heeft, namelijk sikaflex. Ik heb geen flauw idee waarom het dus geel en ruw wordt na een jaar?
  • Door temperatuur coefficient van de ramen zal het ramen anders reageren op temperaturen dan je kozijn. hierdoor stresst kit, en kan deze losscheuren (of trekt de verf los van het kozijn) Ook windbelasting zorgt voor dit fenomeen, Onafhankelijk binnen - buiten ruit ja.
    En wat is hier de oplossing voor? Is dat een bouwtechnisch mankement ofzo? Want het huis staat inderdaad vaak in de wind (lees met storm kwamen we er achter dat het water door de vorige vergane kit dus naar binnen kwam.
  • De oude kit is niet overal verwijderd, zie lange scheur.
    Dat klopt, voorgaande comment: De oude kit was in hele slechte staat. Op sommige plekken kon je het er als 1 stuk uittrekken. Op veel plekken was het uitgehard/afgebrokkeld en op de meeste plekken was het een pasta/klei structuur waardoor het niet goed te verwijderen was. De kitter is 1.5 dag bezig geweest met wegpulken. Enig idee hoe dat dus kan? En hoe zie jij aan de lange scheur dat daar de kit niet goed verwijderd is trouwens? :-)
  • Afmessen van kit dient te gebeuren met een zuurloos medium
    Volgens mij deed de kitter dat met een sopje. Dat is niet zuur toch?
  • Nieuwe kit heeft ook een shelf-life.
    Wat bedoel je precies met een shelf life? Een uiterste verkoopdatum? De kitter heeft voordat hij begon deze bussen bij sikaflex gehaald.
  • Oude kit is geen siloconen, en dus niet zuur.
    Help me even. Bedoel je de oude kit die je op de afbeeldingen ziet? Wat bedoel je precies en dus niet zuur? Heeft dit betrekking op 1 van mijn foto's?
  • Agressieve schoonmaak middelen tasten kit aan
    De buitenkanten van het raam worden enkel schoongemaakt met oscillisch water door de ramenlapper. Wij hebben afgelopen jaar nog geen enkele keer schoonmaakmiddelen gebruikt of de buitenzijde schoongemaakt.
br]Minder tot niet dus, al vind ik wel dat de verticale stukken te hard (weinig flexibel) aanvoelen op sommige plekken voor kit dat net een jaartje oud is.

Ik heb het nog even nagelopen. Het lijkt erop dat de zwarte kit helemaal onaangetast is en in prima staat (bij de donkere deuren enzo) hebben we zwart laten doen.

Bij de witte kit is het inderdaa voornamelijk horizontale onderzijde met kit, al vind ik dat het bij sommige punten aan de zijkanten ook al hard begint te worden en brokkelend. Kan het niet verklaren, lijkt alsof het bij de glaslatten erger is dan op de kozijnen zelf. Alhoewel, die grote scheur op kozijn zegt natuurlijk ook veel!

[ Voor 8% gewijzigd door sahinasappelsap op 19-09-2024 13:01 ]

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 22:52
Yucon schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:15:
[...]

Vervangen door goede kit. Maar ik bedacht toen ik jouw bericht las net dat ik ergens nog een knagend gevoel diep in m'n achterhoofd had dat ik ook nog een nieuw scheurtje gezien heb. Maar dat had ik weer diep weggestopt.

Dus toen ik m'n bericht tikte bedacht ik net dat ik thuis nog maar eens moet kijken.
Dat hebben we hier ook moeten doen. Alles is eruit gehaald omdat B. de Haas er verkeerde kit in had gedaan. Nu zit er sinds een maand goede beglazingskit in, hopelijk blijft dat beter zitten en langer mooi.

Maar het lijkt mij raar als er nu weer niet de juiste kit is gebruikt. Als je de boel niet goed schoonmaakt en wat oud spul achterblijft kan je kit her en der wel gaan loslaten. Dat het nu al afgebrokkeld is en verkleurd is vind ik raar.. Dan moet er een externe factor zijn zoals slakken.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 22:52
sahinasappelsap schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:23:
Schilderwerk ziet er niet goed uit, op plekken zie je dat de kit op hout is geplaatst.
Zoals eerder benoemd, de oude kit wat verre van goed. Uitgehard en kleiachtig. Het was bijzonder lastig om deze te verwijderen. Daarom is bij het verwijderen op sommige plekken wat verf eraf gegaan. Dat klopt, of bedoel je iets anders? Het is dan ook niet zozeer het schilderwerk, maar n.a.v. het verwijderen van de kit. Het huis wordt volgend jaar opnieuw geverfd van buiten. Is het dan handig om eerst opnieuw te kitten dan te laten verven of andersom?
Eerst kitten, dan schilderen.

• Yucon

Yucon

*broem*

Zenomyscus schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:51:
[...]

Dat hebben we hier ook moeten doen. Alles is eruit gehaald omdat B. de Haas er verkeerde kit in had gedaan. Nu zit er sinds een maand goede beglazingskit in, hopelijk blijft dat beter zitten en langer mooi.

Maar het lijkt mij raar als er nu weer niet de juiste kit is gebruikt. Als je de boel niet goed schoonmaakt en wat oud spul achterblijft kan je kit her en der wel gaan loslaten. Dat het nu al afgebrokkeld is en verkleurd is vind ik raar.. Dan moet er een externe factor zijn zoals slakken.
Het is hier grotendeels blijven zitten, maar aan een kant een stukje niet. Ik denk dat schoonmaken enorm precies komt en erg lastig is omdat het zo'n plakkerig spul is. Dan blijft er makkelijk wat achter.
Pagina: 1