Ubiquiti outdoor access point

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-08 09:03
Hoi mede-tweakers!

Ik heb advies nodig voor volgende vraag.

Ik heb sinds vele jaren een Ubiquiti Unifi netwerk, met momenteel 1 UAP-AC-IW (WiFi 5) access point binnenshuis. Aangezien m'n meeste apparaten (pc, laptop, tv, media speler, camera's, enz.) per netwerkkabel verbonden zijn, momenteel snel genoeg. Dekking is wel niet overal optimaal.

Binnenkort krijg ik een Fronius Wattpilot laadstation, die per WiFi verbinding dient te maken met men thuisnetwerk, zodat ie netjes integreert in m'n Fronius PV setup (oa voor het laden met overtollige PV stroom). Deze komt buiten te hangen in m'n carport. Aangezien m'n WiFi signaal buiten zwak is (volgens WiFi WiFiman rond de -80 dBm) zou ik daarom in de carport een extra access point willen ophangen (netwerkkabel met PoE is voorhanden). Deze komt dus buiten te hangen, weliswaar volledig overdakt en hierdoor niet blootgesteld aan zon, wind, regen of sneeuw. Wel aan relatief grote temperatuurschommelingen (zomer vs winter): ik woon in Oostenrijk, en de temperaturen kunnen hier 's winters tot ver onder 0°C zakken (-15°C is 's nachts geen uitzondering), en 's zomers tot boven de 30°C stijgen

Ik heb eigenlijk 2 vragen:
  1. Is het verstandig access points van verschillende generaties door elkaar te gebruiken (bijvoorbeeld een nieuwe WiFi 7 AP in combinatie met mijn oude WiFi 5 AP), of kan ik best ook gelijk mijn oude UAP-AC-IW veranderen? (Ter info: momenteel heb ik nog een relatief langzame DSL verbinding. Tegen eind dit jaar zou ik echter een glasvezelverbinding moeten hebben.)
  2. Welke Ubiquiti AP zouden jullie voor de carport aanraden: een outdoor of een normale? De AP zou tegen een (houten) wand verticaal gemonteerd worden.
Ter info: de Fronius Wattpilot ondersteunt enkel 802.11 b/g/n (2,4GHz band).

De U7 Pro Wall zou gezien de wandmontage ideaal zijn, echter is dit geen outdoor AP (voor zover relevant in mijn geval), wordt ie volgens verschillende gebruikers zeer heet (misschien niet ideaal met montage aan een houten wand?) en verbruikt ie relatief veel.
De U6 In-Wall kan dan weer niet 'tegen' een wand gemonteerd worden (enkel 'in' een wand).
Dan blijven nog de normale ronde APs over (eigenlijk bedoeld voor plafond montage). Of de outdoor APs.

Dank alvast voor jullie advies!

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-08 21:07

M2M

medicijnman

Als tweaker zou je natuurlijk gewoon een standaard ronde accesspoint kunnen nemen en die buiten ophangen. Uiteraard niet vol in de regen, maar onder een afdak. Daar zitten uiteraard wat gaten in die je met wat kit dicht kunt maken. En dan heb je eigenlijk het outdoor exemplaar te pakken.

Een standaard accesspoint zonder het dichtmaken van de gaatjes zou kunnen betekenen dat er condens in de behuizing ontstaat. Dat vormt druppeltjes die op je printplaat voor leuke effecten kunnen zorgen. iets 'afdichten' is dan wel zo praktisch.

Overigens kun je er ook gewoon een behuizing omheen maken. Zelfs de red-neck plastic zak met een ty-rap is voldoende om 'm vrij te houden van buitenvocht.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:48
Je kan de verschillende generaties prima door elkaar gebruiken.

Ik heb deze buiten hangen en ben er daar erg tevreden over: uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 09:11
Ik zou voor de AC Mesh gaan zoals hierboven gemeld is.
Deze is bedoeld voor buiten (overdekt of vol in de zon/wind/regen), doet meer dan voldoende aan snelheid.
Ik haal er met gemak 450Mbps mee en voor alleen 2.4GHz lijkt me deze meer dan voldoende.
Is ook niet te groot en zeker als je deze onder de carport hangt prima weg te werken hoog in een hoek.
Mogelijk profiteert je tuin er ook nog van met het extra bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08 16:53

Nielless

Born at a very young age.

De U6-Mesh is evt. ook buiten te gebruiken.
uitvoering: Ubiquiti UniFi U6-Mesh

de U6-Pro zou ook wind/waterbestendig moeten zijn.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-08 12:47
Ik heb er nu een jaar een normaal ap onder een omgekeerde wastijl hangen. Vooralsnog werkt het gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:48
FredvZ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:15:
Je kan de verschillende generaties prima door elkaar gebruiken.

Ik heb deze buiten hangen en ben er daar erg tevreden over: uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
Deze hangt bij mij ook al 4 jaar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Dank voor de feedback!
M2M schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:08:
Een standaard accesspoint zonder het dichtmaken van de gaatjes zou kunnen betekenen dat er condens in de behuizing ontstaat. Dat vormt druppeltjes die op je printplaat voor leuke effecten kunnen zorgen. iets 'afdichten' is dan wel zo praktisch.
Daar had ik nog niet aan gedacht (condens).

M'n carport bestaat uit een half open deel (waar de auto staat) en een afgesloten deel (een soort houten opbergschuur, waar fietsen, grasmaaier, enz. staat). De ethernet kabel komt via een ondergrondse leiding binnen in de opbergschuur. Deze is weliswaar niet geïsoleerd, maar wel volledig afgeschermd van regen en wind. De wallbox komt aan de buitenzijde van één van de wanden. De AP kan ik dus ofwel aan de binnenkant van de opbergschuur plaatsen, ofwel aan de buitenkant. Mocht ik deze aan de binnenkant plaatsen (gemakkelijkste oplossing), moet ik dan eveneens rekening houden met condens?
The Fatal schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:30:
[...]

Deze hangt bij mij ook al 4 jaar buiten
Ik twijfel nog tussen:

#CategoryProductPrijs
1AccesspointsUbiquiti UniFi6 Mesh€ 182,15
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 160,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi AC Mesh€ 102,-

De AC Mesh voldoet in principe prima, maar ergens wringt het een beetje een AP van 2 generaties geleden aan te kopen. (Anderzijds ligt de prijs wel een stuk lager dan de u6 of u7 AP's.)
De u6 Mesh zou de logische opvolger zijn, anderzijds kost de u6 pro incl. verzendkosten ca. € 25 minder. Is er een objectieve reden om toch voor de u6 Mesh te gaan (mocht ik de AP in de opbergschuur hangen)?

Nog een laatste vraag i.v.m. de bekabeling.
Voor de AP wordt een CAT7 kabel tot in de (opbergschuur van de) carport getrokken. Welke RJ45 stekker kan ik het best gebruiken voor 'outdoor' gebruik? Heb ergens in een forumpost gelezen, dat niet elke stekker voldoet voor PoE + outdoor gebruik (kan de desbetreffende post echter niet meer terugvinden).
Voldoet zoiets of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:48
melwasul schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:21:
Is er een objectieve reden om toch voor de u6 Mesh te gaan (mocht ik de AP in de opbergschuur hangen)?
Nee, is je hem binnen ophangt is die U6-Pro net zo goed te doen. Scheelt ook weer gedoe het stekkertje en je hebt de mogelijkheid om in de toekomst een switch in je schuur op te hangen voor het geval er nog meer netwerkspul komt (bijvoorbeeld een camera om de auto in de gaten te houden).

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-08 11:46
M2M schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:08:
...
...
Volgens mij heb je geen last van condens.
Je AP staat altijd aan, dus genereert altijd wat warmte.
Hierdoor is je AP altijd warmer dan de omgeving.
Condens uit de lucht ontstaat altijd op koude oppervlaktes, niet op warme.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 15:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GarBaGe schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:36:
Condens uit de lucht ontstaat altijd op koude oppervlaktes, niet op warme.
Condens ontstaat als de temperatuur onder het dauwpunt ligt: er is dan meer water dan de lucht kan absorberen.

Dat iets warmer is dan de rest van de omgeving betekent niet per definitie dat het warmer is dan het dauwpunt. Stel het dauwpunt is 15 graden, het is buiten 6 graden en in een deel van je behuizing is het 14 graden door de warmte van je chipset, dan zit je in dat deel nog steeds onder het dauwpunt en heb je condensatie.

Vaak zal het genoeg opgewarmd zijn om wel boven het dauwpunt te blijven binnen de gehele behuizing, maar er is geen garantie dat dit 24/7 365 dagen per jaar altijd het geval is. Als het meezit wel, maar.. :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-08 11:46
Gizz schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:56:
[...]

Condens ontstaat als de temperatuur onder het dauwpunt ligt: er is dan meer water dan de lucht kan absorberen.

Dat iets warmer is dan de rest van de omgeving betekent niet per definitie dat het warmer is dan het dauwpunt. Stel het dauwpunt is 15 graden, het is buiten 6 graden en in een deel van je behuizing is het 14 graden door de warmte van je chipset, dan zit je in dat deel nog steeds onder het dauwpunt en heb je condensatie.

Vaak zal het genoeg opgewarmd zijn om wel boven het dauwpunt te blijven binnen de gehele behuizing, maar er is geen garantie dat dit 24/7 365 dagen per jaar altijd het geval is. Als het meezit wel, maar.. :)
Ik snap je punt, maar.... :)
De buiten temperatuur kan toch nooit onder het dauwpunt zakken?
Als in: als de buitentemperatuur zakt en het dauwpunt bereikt, dan is de verzadiging in de lucht 100%.
Als de luchttemperatuur dan verder zakt, dan moet het dauwpunt automatisch ook zakken, omdat je nooit meer dan 100% vocht in de lucht kan hebben....

Dus... gezien je AP altijd warmer is dan de buitenlucht.... zou je eigenlijk nooit problemen moeten hebben
(tenzij de luchttemperatuur in 10 minuten tijd 10 graden zakt en het vocht in de lucht heeft nog niet de tijd gehad om te condenseren ofzo.

Mijn tuinschuur buiten is niet verwarmd.
Het kan wel vochtig zijn IN de schuur, maar ik heb nog nooit condens gezien aan de binnenkant van de schuur.
De buitenkant is een ander verhaal, daar heb ik zeker wel condens gezien.
In diezelfde schuur heb ik een Unifi AP AC Lite hangen. Deze functioneert hier al jaren zonder problemen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:48
U6 pro is ook ip54.
Als die beschut komt te hangen zou ik me niet al te druk er over maken.
https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u6-pro?s=eu

[ Voor 20% gewijzigd door The Fatal op 23-09-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Dan denk ik dat het de u6 pro gaat worden.

Daarvan uitgaande, dat ik hem in de opbergschuur hang, vroeg ik me af of een RJ45 LSA netwerkstekker de beste oplossing is. Kan ik niet beter een wandcontactdoos nemen, en dan met een normale netwerkkabel van de WCD naar de AP gaan?

Pagina: 1