Kan ik een videokaart inbouwen in deze PC? En welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:57
Ik ben dus echt geen gamer, ik heb al jaren geen computerspellen meer gespeeld. Maar toen ik laatst de aankondiging van Planet Coaster 2 zag maakte mijn hart een sprongetje en nu denk ik maar één ding: dat wil ik ook!
Ik ben bang dat de PC-vereisten van het spel met name op grafisch gebied te hoog zijn gegrepen.
quote: het Planet Coaster 2-topic op Tweakers
Minimum
OS: Requires a 64-bit processor and operating system Windows 10 64bit (22H2)
Processor: Intel i5-6600K / AMD Ryzen 5 2600
Memory: 16 GB RAM MB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1060 (6GB VRAM) / AMD Radeon RX 5600XT (6GB VRAM) / Intel Arc 750 (8GB VRAM)
DirectX: Version 12
Storage: 25 GB available space
Aanbevolen
OS: Requires a 64-bit processor and operating system Windows 10,11 64bit
Processor: Intel i7-10700K / AMD Ryzen 7 5800
Memory: 16 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce RTX 2070 Super (8GB VRAM) / AMD Radeon RX 6700 XT (12GB VRAM) / Intel Arc 770 (16GB VRAM)
DirectX: Version 12
Storage: 25 GB available space
Ik heb in 2021 een nieuwe stevige Desktop-PC gekocht waar ik nog steeds veel plezier van heb en die zeker nog niet vervangen hoeft te worden. Dus ik hoop op redelijk goedkope wijze zelf de probleempjes met de systeemvereisten op te kunnen door het upgraden van de PC. Dat is een Lenovo Thinkcentre M70t met een Intel Core i7 en 16GB geheugen maar een shared videokaart Intel UHD Graphics 630. Dat is voor deze game neem ik aan te weinig.

Volgens de handleiding (https://download.lenovo.c...tre_pdf/m70t_m80t_hmm.pdf) heeft deze PC een PCI-slot voor de graphic card. Dus in theorie kan er eentje in.

Waar moet ik op letten als ik deze PC wil uitbreiden met een betere videokaart - en nog wat extra RAM-geheugen?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:47
Op zich is die M70t ook met een RTX 3050 te krijgen, dus er zal ruimte zijn, maar vast niet elke videokaart zal er in kunnen qua ruimte.
Daarnaast is de vraag wat voor voeding zit er in jouw versie, en heeft die ook de benodigde voedingaansluiting?

[ Voor 18% gewijzigd door Arjant2 op 13-09-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:50
Een videokaart zou eenvoudig toe te voegen zijn op het moederbord. Echter zijn er dan 2 zaken om op te letten: de lengte van de kaart en de hoogte (hoeveel slots die in neemt) een beetje middenmoter zou rond de 2 zitten dus verwacht dat het past. (Een foto van de kast open zou helpen 👍)

2e punt is de voeding, meestal bij pre-builds is deze net genoeg of net iets meer voor wat je nodig hebt. Een video kaart trekt wat meer dus controleren of deze het aan kan. Daarnaast weet ik niet of je de juiste stekker aan de kabelboom van de voeding hebt zitten. Dit is een standaard stekker meestal staat er 'gpu' op.

Punt voor RAM uitbereiding. Je hebt nu 16gb. Dit is al afdoende, mocht je meer willen zou ik 1 setje van 32 gb kopen (2x16). Je hebt 4 slots maar mixen van RAM gaat meestal niet lekker.

Tldr; check je ruimte en voeding 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:05
De processor is zeker geen probleem, maar zoals wel vaker bij prebuilts heeft lenovo ervoor gekozen om bij alles zo goedkoop mogelijk in te bouwen. Er zit een H470 moederbord in en dat betekent maximal PCIe 3. Dat kan behoorlijk beperkend zijn, maar gelukkig heb je wel 16 lanes.

Het grootste probleem is je voeding. Zoals gezegd, lenovo heeft alles leeker goedkoop uitgevoerd en volgens hun eigen product pagina zit er een 260W voeding in. Ik ga ervan uit dat die een zo laag mogelijke kwaiteit heeft, dus daar ga je het niet mee redden. Je zou eventueel kunnen kijken of je systeem een 4060 trekt, de 3050 zou ik nooit voor gaan.

Bottom line, vervang de voeding, als dat kan (ik zou zeggen een psu van 450W) en plaats een 4060.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Acteonis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:10:
De processor is zeker geen probleem, maar zoals wel vaker bij prebuilts heeft lenovo ervoor gekozen om bij alles zo goedkoop mogelijk in te bouwen. Er zit een H470 moederbord in en dat betekent maximal PCIe 3. Dat kan behoorlijk beperkend zijn, maar gelukkig heb je wel 16 lanes.

Het grootste probleem is je voeding. Zoals gezegd, lenovo heeft alles leeker goedkoop uitgevoerd en volgens hun eigen product pagina zit er een 260W voeding in. Ik ga ervan uit dat die een zo laag mogelijke kwaiteit heeft, dus daar ga je het niet mee redden. Je zou eventueel kunnen kijken of je systeem een 4060 trekt, de 3050 zou ik nooit voor gaan.

Bottom line, vervang de voeding, als dat kan (ik zou zeggen een psu van 450W) en plaats een 4060.
review: Nvidia GeForce RTX 3080 - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen waar?

PCIe 3 vs 4 maakt voor de kaarten die hij gaat kunnen gebruiken echt niets uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
418O2 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:16:
[...]

review: Nvidia GeForce RTX 3080 - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen waar?

PCIe 3 vs 4 maakt voor de kaarten die hij gaat kunnen gebruiken echt niets uit
Dat is wat ik eigenlijk zei, maar dat kon duidelijker :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Acteonis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:28:
[...]

Dat is wat ik eigenlijk zei, maar dat kon duidelijker :/ .
Die opmerking maakt dingen alleen maar verwarrend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank jullie wel alvast! Ik ga de unit dit weekend openschroeven en wat foto's maken (en plaatsen). Dan kan ik ook inschatten hoe goed e.e.a. bereikbaar is voor mij als amateur.

• Patrick_6369
Ik was positief verrast hoe makkelijk deze open gaat en hoe toegankelijk alles is. Een paar jaar geleden een keer een HDD voor een SSD vervangen in een Medion...

Dit zijn de foto's van de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlmMLj1z096J-tzjGAtUVEg1Zj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8sUZlZz2KggDL88x6oBCk5P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tsJ950w3eey6zIDP1KEa7m4xGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yD4p9Fha02a5Q5fciEBJbYwm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFO5LkZYnztfsFyMesTKWbCSIxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nj2FDBDPLwq4JOOFGZJC7aQn.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu graag jullie advies.

Laten we beginnen met de nieuwe voeding:
Hoe weet ik nu welke voeding ik moet hebben? Los van aantal Watt, moet er dus een 4-polige en 10-polige stekker aan zitten én het moet de goede afmetingen hebben voor de plek doe er voor gereserveerd is. Ik ben nu al de kluts kwijt met even googlen, zoveel keus is er en zo weinig filtermogelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 16:59
Neem ook Geforce Now mee in je overweging.
Zelf geen ervaring mee maar er bestaat tegenwoordig zoiets als cloudgaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22

vectormatic

Warlock of the doorlock

Patrick_6369 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:20:

Laten we beginnen met de nieuwe voeding:
Hoe weet ik nu welke voeding ik moet hebben? Los van aantal Watt, moet er dus een 4-polige en 10-polige stekker aan zitten én het moet de goede afmetingen hebben voor de plek doe er voor gereserveerd is. Ik ben nu al de kluts kwijt met even googlen, zoveel keus is er en zo weinig filtermogelijkheid.
je gaat geen standaard voeding vinden met deze kabels, die 10-pin op het moederbord is 100% lenovo specifiek. Misschien zijn er adapters te vinden om een standaard 24-pin voeding aan te sluiten, maar ook ik zou zelf de boel doormeten om te controleren dat de adapter klopt.

In theorie kan je een 3050 6GB kopen, die hebben doorgaans (controleer even je specifieke model voor je koopt) geen extra voeding nodig, en zo ongeveer gelijk aan de vereiste GTX 1060 6gb moeten presteren. Hoewel ik wel mijn twijfels heb bij of die 260w voeding het gaat trekken als de CPU een keertje volle turbo-sprint trekt.

Ik zou zelf misschien gewoon een ander mobo er in hangen, in combinatie met een standaard voeding. Niet persee de goedkoopste optie (en je windows key vervalt, OEM keys linken aan het mobo), maar een H510 bordje kost de wereld niet, heb je geen gezeik met non-standaard PSU kabels, en de mogelijkheid om een m.2 nvme SSD te gebruiken

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Patrick_6369
Dank jullie wel!

De verloopkabeltjes voor 24-pins voedingen naar 10-pins Lenovo moederborden zijn alleen op Aliexpress te vinden, dus dat is wat dubieus... En als ik dan naast nieuwe voeding, nieuwe RAM en een GPU ook nog een nieuw moederbord moet kopen, dan kan ik beter een nieuwe PC zoeken. En dat voor dat ene spelletje!

Dan moet ik zeggen dat de suggestie van @se77en om Geforce Now te gebruiken best goed klinkt. Ik had er nog nooit van gehoord, maar klinkt heel aanlokkelijk. De prijs van 10 euro per maand is best stevig, maar met alle nieuwe hardware die ik alleen hiervoor had moeten kopen, kan ik makkelijk een jaar spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:38
Als je ergens een FSP450-20TGBAB op de kop kunt tikken hoef je ook niet moeilijk te doen vwb de aansluiting op het moederbord. Wel slechts één PEG-connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Patrick_6369 Je huidige 16gb ram zou voldoende moeten zijn toch?

Neemt niet weg dat inderdaad een voeding, mobo en GPU al een aardige smak geld is, toch gauw rond de 400 euro.

Is het niet misschien de moeite waard om planet coaster (1) eens te checken? Als ik de specs op steam bekijk dan zou een tweedehands GTX1050 (bijv: v&a aangeboden: KFA2 1050 2gb Videokaart) moeten voldoen, enige bedenking die ik heb is of het gecombineerd vermogen van je PC dan niet alsnog boven die 260w komt.

andere opties die allemaal (net) de minimum specs voor PC1 halen:
v&a aangeboden: MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC
v&a aangeboden: MSI Radeon RX 460 4G OC
v&a aangeboden: MSI GeForce GTX 950 2GB

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
Nieuw MOBO is niet nodig, die 10700 kan nog wel even mee, een TFX-PSU (zeer) waarschijnlijk wel. Elke GPU met minder dan 8GB lijkt me niet de moeite waard. Ja, je kunt er wellicht planet coaster mee spelen, maar de makers geven zelf aan dat ze 8 GB aanbevelen, dus daar hebben ze vast een goede reden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
hcQd schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:57:
[...]

Als je ergens een FSP450-20TGBAB op de kop kunt tikken hoef je ook niet moeilijk te doen vwb de aansluiting op het moederbord. Wel slechts één PEG-connector.
Zo, dat heb je goed gevonden! Dat is een voeding gemaakt voor Lenovo, met genoeg power! Alleen de meest betriouwbare webshop die het aanbiedt is volgens mij AliExpress...

offtopic:
Eentje heeft zelfs het logo van de Facebook Klantenservice parodiepagina op zijn site staan https://www.365powersuppl...ade-hk280-72pp-pa-2221-3/

En dan nu nog een n00b-vraag: als ik inderdaad een videokaart zou inbouwen op dit moederbord, dan krijg ik dus ook nieuwe HDMI-uitgangen? En dan moet ik aan de kast dus ergens iets openmaken? En dat gaat normaal gesproken allemaal passen?

@vectormatic De reden dat ik nu Planet Coaster 2 wil gaan spelen is omdat ik al versie 1 heb gespeeld (op een oude PC)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:20
Kijk eerst goed of je de voeding makkelijk vervangen krijgt, en of je kast überhaupt gleufjes heeft die je eruit kan halen (aan achterkant). Dat zijn die ijzeren gleufjes links op je eerste foto.
Nadeel van een kant en klare Lenovo kast.

Ps zie ik het nu goed dat je maar 1 ramsticks hebt?

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 15-09-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
MSI heeft een ooit een How-To gemaakt, je kunt bij stap 3 zien hoe ( op de foto helemaal links) dat eruit zou moeten zien. https://www.msi.com/blog/...pgrade-your-graphics-card

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:52

Creesch

bla bla!

en nog wat extra RAM-geheugen?
Je hebt nu een enkele reep RAM er in zetten dus je geheugen draait in single channel mode. Wat je kan doen is nog een reep van 16gb met dezelfde specificaties aanschaffen en die in het andere blauwe slot steken.

Of, je koopt een 32gb kit bestaande uit twee repen. Het platform wat je hebt, ondersteunt DDR4 geheugen. Dus een kit uit deze selectie zou moeten worken categorie: Geheugen intern. Officieel ondersteunt het geheugen op een snelheid van 2933MHz maar 3200 zou ook moeten werken denk ik.

Edit:

Als je dus een nieuwe kit koopt, moet je deze niet direct naast elkaar insteken. Je moet ze in het slot steken met dezelfde kleur.

[ Voor 15% gewijzigd door Creesch op 15-09-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
99ruud99 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:27:
Kijk eerst goed of je de voeding makkelijk vervangen krijgt, en of je kast überhaupt gleufjes heeft die je eruit kan halen (aan achterkant). Dat zijn die ijzeren gleufjes links op je eerste foto.
Nadeel van een kant en klare Lenovo kast.

Ps zie ik het nu goed dat je maar 1 ramsticks hebt?
De voeding kan er uit, die had ik gisteren al eens losgemaakt. Moet wel vervangen worden door een exemplaar met exact dezelfde afmeting, vandaar dat ik blij ben met de suggestie van @hcQd.
De paneeltjes aan de achterkant dadelijk nog maar eens bekijken. Had ik nog niet bij stilgestaan.
En ja, ik heb maar één RAM-component van 16GB. Maakt het dan ook nog wat uit of je het in één of twee strips hebt?

Bedankt ook @Acteonis voor de gids, zeer handig! Overigens wel spannend om de oude videokaart te deïnstalleren, aangezien dat dus een geïntegreerd dingetje is een Intel Graphics UHD 630.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50
Creesch schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:35:
[...]

Je hebt nu een enkele reep RAM er in zetten dus je geheugen draait in single channel mode. Wat je kan doen is nog een reep van 16gb met dezelfde specificaties aanschaffen en die in het andere blauwe slot steken.

Of, je koopt een 32gb kit bestaande uit twee repen. Het platform wat je hebt, ondersteunt DDR4 geheugen. Dus een kit uit deze selectie zou moeten worken categorie: Geheugen intern. Officieel ondersteunt het geheugen op een snelheid van 2933MHz maar 3200 zou ook moeten werken denk ik.
Een geheugen module met exact dezelfde specificaties vinden is lastig. Ik heb ooit lang geleden een Ryzen 1600x systeem gemaakt met 16GB geheugen, 2x8GB. Later toen ik mijn processor upgrade deed toen eindelijk de 5000 series op m'n oude moederbord mogelijk werd gemaakt 32GB (2x16GB) ingezet, want Ryzens met hoge snelheden op 4 modules was in het begin moeilijk, dus twijfelde of dat alleen aan de geheugencontroller van de Ryzen 1000 series lag of ook aan mijn oude moederbord. Dus zekere voor het onzekere, 2x 16GB erin. Andere pc, een core 9000 series, had precies hetzelfde merk en type geheugen, dus ik dacht, die zal minder moeilijk doen en die gebruik ik alleen als HTPC, geheugen snelheid doet er minder toe. Maar helaas, andere revisie van hetzelfde geheugen en wil niet samenwerken.
Dus als je niet ook exact dezelfde revisie van dezelfde geheugenmodule kan vinden kan het nog niet werken. Gewoon een setje 2x16GB kopen is echt beter. Of heeeeeel veel geluk hebben met eenzelfde module vinden en die erbij zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
Je kunt ook i.v.m. je doel je geheugen laten voor wat het is. Vervangen maakt het beter, maar niet veel. Mocht je het wel willen doen, dan zou ik tweedehands aanraden, tweedehands geheugen is eigenlijk altijd nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Patrick_6369 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:43:
[...]
Bedankt ook @Acteonis voor de gids, zeer handig! Overigens wel spannend om de oude videokaart te deïnstalleren, aangezien dat dus een geïntegreerd dingetje is een Intel Graphics UHD 630.
De oude GPU valt niet te verwijderen omdat, zoals je al opmerkt, het geen losse kaart is, maar geïntegreerd is (in de CPU).

De nieuwe videokaart kun je er gewoon bijprikken. Moet je wel zorgen dat je je monitor(en) op de nieuwe videokaart aansluit en niet op het moederbord, anders gebruik je nog steeds de oude integrated GPU.

[ Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 15-09-2024 19:49 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:34

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik verplaats het topic even naar aankoopadvies, omdat de recente reacties meer die kant op gaan i.p.v. of er een videokaart in past.

Samengevat heb je deze opties:

1) Cloud gaming; Geforce Now of iets anders (bijv. Amazon Luna is sindskort beschikbaar in Nederland).
2) Een videokaart met een beperkt energieverbruik installeren; zonder extra peg-aansluiting.
3a) Een nieuwe voeding in de Lenovo behuizing installeren. Je hebt een tfx-voeding nodig én je moet dan de 24-pins atx-aansluiting wijzigen naar Lenovo's 10-pins. Daar zijn adapters voor (ook bij NL winkel), al zie ik dat veel van de adapters de groene PWR_ON en GND al standaard kortsluiten. Dan is de voeding in principe altijd actief en niet standby. Niet ideaal, maar het werkt..
3b) Een Lenovo voeding halen met meer vermogen; dan hoef je geen adapters of de 10-pin aan te passen. Maar zijn prijzig en slecht verkrijgbaar
4) Het geheel overzetten naar een standaardopstelling; met een nieuw moederbord, voeding en behuizing. Dan heb je alle keuze in videokaarten.

Wat ik zou doen is eerst eens afwachten totdat het spel uitkomt (begin November).
Dan even uitproberen met cloud gaming. Mijn ervaring is dat die sim spellen best prima gaan. Ondertussen kan kan je ervaringen lezen van andere gebruikers hoe die het spelen met welke opstelling (specifiek: met welke videokaart). Als daar blijkt dat je met een redelijke goedkope en niet zo krachtige videokaart af kan: top, dan kan je nog eens kijken of je die kan installeren. Mocht je toch een krachtige nodig hebben: top, dan heb je niet onnodig geinvesteerd in een andere videokaart, voeding etc. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 15-09-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
Ik zou eens kijken of je het systeem op marktplaats / V&A kwijt kunt voor een leuk bedrag en dan een budget systeem in elkaar zetten met een AMD Ryzen 5600 (100), 16GB ram (30), 1TB ssd (80), basic voeding (50), basic behuizing (50) en een RTX 4060 (300).

Dat of indien je toevallig een nieuwe laptop gaan een model kiezen met een RTX 3050 of beter (gaat wel meer herrie geven en minder performance dan een desktop, wel al verkrijgbaar voor 600-700 euro).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
vectormatic schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:26:
@Patrick_6369 Je huidige 16gb ram zou voldoende moeten zijn toch?

Neemt niet weg dat inderdaad een voeding, mobo en GPU al een aardige smak geld is, toch gauw rond de 400 euro.

Is het niet misschien de moeite waard om planet coaster (1) eens te checken? Als ik de specs op steam bekijk dan zou een tweedehands GTX1050 (bijv: v&a aangeboden: KFA2 1050 2gb Videokaart) moeten voldoen, enige bedenking die ik heb is of het gecombineerd vermogen van je PC dan niet alsnog boven die 260w komt.

andere opties die allemaal (net) de minimum specs voor PC1 halen:
v&a aangeboden: MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC
v&a aangeboden: MSI Radeon RX 460 4G OC
v&a aangeboden: MSI GeForce GTX 950 2GB
Een 1050 Ti haalt nog geen 30 fps in planet coaster 1. Deze games hebben echt veel meer rekenkracht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Bolletje schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:32:
Ik verplaats het topic even naar aankoopadvies, omdat de recente reacties meer die kant op gaan i.p.v. of er een videokaart in past.

Samengevat heb je deze opties:
(...)
al zie ik dat veel van de adapters de groene PWR_ON en GND al standaard kortsluiten. Dan is de voeding in principe altijd actief en niet standby. Niet ideaal, maar het werkt..
Dank je wel voor het fijne overzicht en de naam van een TFX-voeding. Die zijn een stuk zeldzamer, zeker in de hogere wattages.
Wat ik me afvraag, wat is de consequentie dat de voeding continu onder stroom staat? Blijft de fan dan continu lopen? Verbruikt dan alles nog stroom? Moet ik dus een schakelaar op de stroomvoorziening zetten?
Bolletje schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:32:
Wat ik zou doen is eerst eens afwachten totdat het spel uitkomt (begin November).
Dan even uitproberen met cloud gaming. Mijn ervaring is dat die sim spellen best prima gaan. Ondertussen kan kan je ervaringen lezen van andere gebruikers hoe die het spelen met welke opstelling (specifiek: met welke videokaart). Als daar blijkt dat je met een redelijke goedkope en niet zo krachtige videokaart af kan: top, dan kan je nog eens kijken of je die kan installeren. Mocht je toch een krachtige nodig hebben: top, dan heb je niet onnodig geinvesteerd in een andere videokaart, voeding etc. :)
Dat klinkt best als een aardig plan. Al heb ik me ondertussen ook wel weer zo ingelezen in het hele upgraden van de pc dat ik er (mentaal) klaar voor ben om te gaan knutselen. Nog los van dat ik niet alle info en kennis heb, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik zou echt wegblijven van het geknutsel
The IdeaCentre motherboard has a 10 pin power connector as opposed to the standard 24 pin ATX connector. I found a bunch of adapters online, but there's a caveat (or 2). Apparently, the adapter is missing a 5V rail, so the fans never power down; you have to actually flip the switch on the PSU. No big deal. But I've also found a few reviews (not the majority though) that say using the adapter fried their motherboard. On reviewer mentioned that he tested the voltages of the original Lenovo PSU vs the new, standard PSU, and the Lenovo PSU pins measured 23V while the standard measured 12V. This is sort of an issue.
Elke dag je voeding switch omzetten gaat voor de levensduur van je apparaat geen wonderen doen. Dat is tevens vragen om een lege bios batterij. Worst case scenario's hierbij bevatten gevaar op brand en elektrocutie. Lijkt me niet dat we dat willen aanraden hier op tweakers. Het wordt hiermee een xyprobleem.

Eindstand is IMO het beste antwoord dat een losse videokaart zonder externe voeding waarschijnlijk prima gaat werken. Maar dat de nieuwe game veel te zwaar zal zijn voor dat soort lichte videokaarten. De beste optie is afscheid nemen van het systeem en vervangen door een systeem dat wel is gemaakt voor gaming. Op categorie: Pc's is best wat te vinden en dat werkt ook twee kanten op.

Cloud gaming zou je nu al kunnen proberen, of dat iets voor je is. Je zou Jurassic World Evolution 2 eens kunnen proberen. Die zit in hetzelfde genre en is volledig 3d en een stuk moderner.

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 16-09-2024 12:44 ]

Pagina: 1