Een stooklijn is niet 1 getal, maar een grafiek die beschrijft hoe warm het water moet zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Meestal is de kamerthermostaat bij een weersafhankelijke regeling dan een correctiemethode om bij harde wind (meer afkoeling) of veel zon (meer opwarming) een beetje bij te sturen.
Je huidige stooklijn (als die geoptimaliseerd is) zou het ruwweg al goed moeten doen om bij iedere buitentemperatuur de juist watertemperatuur aan te maken.
Je zou nu een nieuwe stooklijn willen maken die niet geoptimaliseerd is voor 21 graden, maar voor 16 graden? Dat is een klusje waarbij je in ieder geval een keer koud weer en een keer warmer nodig hebt om dat te bepalen. Je kunt er ook voor kiezen het ruwweg te gokken en de helling en offset van de lijn te verlagen (en in de grafiek te kijken hoeveel de watertemperatuur voor zowel de lage buitentemperaturen als de wat hogere omlaag is gegaan. Liefst alle instellingen goed opschrijven als referentie). Je kamerthermostaat moet je natuurlijk wel op 16 zetten dan, anders blijft deze vragen en zal de warmtepomp steeds warmer water proberen te maken om het voor elkaar te krijgen.
Zelf zou ik denk ik gewoon de thermostaat op 16 graden zetten en de stooklijn de stooklijn laten. Zo werk ik thuis ook met de warmtepomp. Ik heb eigenlijk geen geen thermostaat, maar wel een ruimtetemperatuurvoeler die gebruikt wordt om te meten hoe snel de temperatuur omhoog gaat en of er correctie nodig is. Actief is dan 19 graden en niet-actief (of vakantie) is dan een graad of 17. Ik zou de niet-actief stand parameter gewoon naar 16 graden zetten en verder nergens meer aankomen.