Defecte SD kaart, winkel wil geen vervangend product leveren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25
Goedendag,

Een aantal weken geleden is een micro sd kaartje defect geraakt (aangeschaft in oktober 2023, dit betreft een "Samsung 256GB Micro SD Evo Plus UHS-I U3 V30 A2 130MB/s". Deze aangemeld bij de webwinkel en ingeleverd bij een fysieke locatie.
Nu is er tot de conclusie gekomen dat deze niet gerepareerd kan worden en kreeg ik het volgende bericht:
We hebben vernomen dat uw artikel niet kan worden gerepareerd. Normaal gesproken sturen we je een nieuw artikel toe, maar dit artikel is niet meer leverbaar. Kunnen we samen met u kijken naar een alternatief?
Hierop heb ik geantwoord dat dat prima is en een soortgelijk formaat sd kaart uitgezocht in de webshop en de service een link gestuurd van een vervangend product.

Vervolgens krijg ik een betaalverzoek toegestuurd om het prijsverschil (24 euro ivm hogere sd kaart prijzen tov een jaar geleden) te betalen.

Daar ga ik natuurlijk niet mee akkoord, ik wil gewoon een werkend sd kaartje en dit heb ik hun kenbaar gemaakt. Ook nog aangegeven dat hetzelfde sd-kaartje wel gewoon leverbaar is, alleen is dit een 2024 versie van het kaartje, welke 160mb/s ipv 130mb/s.

Hierop kwam de volgende reactie:
Wij hebben je bericht goed ontvangen. De kaart die jij destijds hebt aangeschaft is helaas niet meer leverbaar. In een dergelijk geval crediteren wij je product in plaats van deze te vervangen. Je kunt ook je aankoopbedrag retour ontvangen als je wilt. De <link-naar-kaart> is een andere, snellere kaart. Als je een andere kaart wilt kunnen wij deze tegen bijbetaling indien duurder dan destijds aangeschaft leveren.
Ik wil namelijk geen geld retour hebben, maar een werkend kaartje.
Volgens de achmea rechtsbijstand site heb ik recht op een vervangend product en hoef ik niet akkoord te gaan met geld retour.
https://www.achmearechtsb...%20gelijkwaardig%20model.

Ik heb gezocht, maar ik heb niet een dergelijke wettekst kunnen vinden om op te sturen naar de winkel.
Of heeft iemand een voorbeeldbrief voor deze situatie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
*knip* Reageer normaal of reageer niet. Dat hoeft echt niet zo denigrerend.

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 13-09-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Ja, wat voor de een 22 euro 3x niks is, is het voor de ander veel geld.
Waarom bestaat er garantie op producten?

Of het nou een sd kaartje van 22 euro is of een tv van 1000 euro, dat mag toch helemaal geen verschil uitmaken?

Zonder moeite te hoeven doen is ook weer niet waar, om het product ter reparatie op te sturen moest ik zelf maar even de verzendkosten voorschieten of inleveren bij een fysieke winkel.

[ Voor 29% gewijzigd door Lieuwe15 op 13-09-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33

Cheezus

Luiaard

Thomas18GT schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:13:

Edit: zo'n kaartje kost nieuw 22 euro.. *knip*
Precies, wat zit die winkel nou moeilijk te doen voor zo'n klein bedrag, lever gewoon de garantie in plaats van uren (die veel duurder zijn) te besteden aan het afschepen van een klant.

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 13-09-2024 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:08

OmeJoyo

This is me

Even afgezien dat ze feitelijk een vergelijkbaar product moeten leveren (mag dus ook een ander merk zijn met dezelfde specificaties).

Dat kaartje kost 26 a 27 euro nu nieuw? Ik snap even niet waarom je nu 22 euro bij zou moeten betalen. Heb je toen maar 4 euro betaald?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Bij aanschaf een jaar geleden was het kaartje 16 euro en het nieuwe model kaartje is nu bij deze winkel 40 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
Eens dat iedere Euro er 1 is maar tegenwoordig moet je al blij zijn als een bedrijf het aankoopbedrag terug wil betalen.
Ik zou dat aanpakken en verder kijken naar een ander kaartje wat je wel wil betalen.

Ik kan mij verder ook vinden in de post van @Thomas18GT er zijn belangrijkere dingen.
Je hebt een jaar geleden het geluk gehad om een heel goedkoop kaartje te vinden, maar ook de pech dat ie de geest gegeven hebt.
Je kan dus opnieuw beginnen met een zoektocht zonder dat het je iets gekost heeft.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33

Cheezus

Luiaard

Je hebt gewoon recht op een vervangend product, dat deze duurder is geworden is het risico voor de winkel, niet van de consument.

In dit geval zou ik er niet teveel moeite in steken: aankoopbedrag retour, nieuw kaartje bij een andere shop halen voor een paar euro extra is een stuk makkelijker dan je gelijk proberen te halen..
Nog even een review achterlaten dat de winkel zijn verplichtingen niet na wil komen en voor jezelf op de zwarte lijst zetten om daar niet vaker te bestellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:09:
Ik wil namelijk geen geld retour hebben, maar een werkend kaartje.
Dat kun je ook krijgen, maar die kaart heeft betere specificaties. Bij de behandeling van de implementatiewet EU Richtlijn 2019/771 is er in de Tweede Kamer vrij uitgebreid gedebatteerd over het leerstuk van ongerechtvaardigde verrijking als een consument na vervanging een zaak ontvangt met betere specificaties. Tegenover die betere specificaties staat een vergoeding die je verschuldigd kan zijn.

Nu is de vraag: wat is dat snelheidsverschil waard? Ik zou zeggen dat het hooguit om een paar euro gaat en niet om dit bedrag. Wat heeft de kaart in totaal gekost destijds? Is er iets te zeggen over prijsverschillen op grond van dit snelheidsverschil? Zijn er bijvoorbeeld kaarten van een ander merk met de lage snelheid en kaarten met de hoge snelheid die verder vergelijkbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:24
Het bedrijf had ook gewoon zelf een alternatief kunnen voorstellen. Naar wat ik me kan herinneren moet het bedrijf een gelijkwaardig of beter vervangend product aanbieden.
Pagina: 1