Hoe bereken ik verbruik radiator op gas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsoli
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-06 17:29
Ik heb een gewone cv ketel en stook tot nu toe enkel beneden de woonkamer en hal via vloerverwarming.

Boven verwarm ik tot nu toe nooit. Maar nu wil ik voor mijn tienerdochter de zolder tot studeer en chillruimte ombouwen.

Er zit een radiator op de zolderkamer maar ik twijfel of ik hem laat zitten met een thermostaatknop met de mogelijkheid tot het instellen van programma's zodat hij bijvoorbeeld enkel in de middag verwarmd tot 20 graden of dat ik een andere manier van verwarmen in ga zetten zoals bijvoorbeeld een single split airco.

Hoe kan ik berekenen wat mijn werkelijke kosten zijn. Zijn daar formules voor? Kost het heel veel extra als de aanvoer bepaald wordt door de v.v. Beneden?

Niels

En

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
Als de radiator zo groot is dat deze (met de v.v. aanvoertemperatuur?) de ruimte op zn sloffen warm krijgt moet je kijken naar de warmteverliezen door de schil (isolatiewaarde maal aantal wandoppervlak m², evt nog afhankelijk van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten de ruimte). Als de radiator eigenlijk te klein is moet je meer gaan kijken hoe veel vermogen die wél kwijt kan, en hoe vaak die aan zou staan. dat kun je dan weer omrekenen naar m³ gas.

Andere benadering is je huidige warmteverbruik (idealiter zonder warm douche/badwater) te delen door het aantal m³ wat je warm houdt, en dat vermenigvuldigen met het volume van de zolder. Dat is nogal kort door de bocht, maar geeft ws wel een idee van ordegrootte.

Mijn onderbuik zegt dat als je nu de radiator al hebt hangen, het best een tijdje duurt voordat je de aanschaf van een airco terugverdient hebt.

Then again, zolders worden vaak wel heel warm in de zomer. Er kunnen meer redenen zijn om een airco te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsoli
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-06 17:29
Er zat een oude enkele plaatradiator die ik heb weggehaald. De aansluiting is nu afgedopt. Een radiator kost niet zoveel en als ik even zoek op mp al helemaal niet. Aansluiten kan ik zelf.

Ik heb een redelijk geïsoleerd huis. Niet super. Jaren 50 woning met dakisolatie die ik zelf heb geïsoleerd geloof Rd 2.7 zo uit m'n hoofd in 2009

Vloerverwarming en warmwater verbruik ik nu rond de 700m3 per jaar. Heb ook isolerende gordijnen in de trapopeningen gemaakt en op zolder in de trappenhal.

Vraag me af of als ik een radiator op zolder open zet dat veel extra kost als de vraag van warmte uit de woonkamer komt of dat ik beter 1300 euro kan investeren in een airco