Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi allemaal.

Na jaren en jaren heb ik weer eens een pc gebouwd uit een verzameling van oude en wat nieuwere onderdelen voor thuis werken en wat lichte gaming activiteiten.

Specs.
msi b450m pro-vdh max
Ryzen 5600
16 GB Skill DDR4
500 GB Samsung SSD.
Fractal tesla 650 watt voeding
GTX 1070 Gaming

Het bouwen verliep op zich allemaal goed. Met het opstarten waren er wat opstootjes. VGA lapmje brandde op het moederbord. PC starte niet op. GTX 1070 opnieuw aangesloten en toen deed ineens niets het meer.

Na een paar uur wachten starte de pc perfect op en heb ik windows 11 probleemloos kunnen installeren.
Daarna heeft de pc uren achter elkaar aan gestaan, opnieuw opgestart, in de bios geweest zonder problemen.

Later in de middag wilde ik een "oude" SSD erbij prikken. PC uitgezet, SSD toegevoegd.
Ik wilde de pc in de bios opstarten om te kijken of de SSD herkend werd in de bios (werd hij niet in de oude configuratie) Het is een SSD die in een MAC zat trouwens. Geen idee of dat relevante info is.
PC ging aan, kreeg alleen geen beeld. PC weer uitgezet, SSD ontkoppeld en daarna ging de pc helemaal niet meer aan. Niets. Geen lampjes niets.

De hele boel een hele nacht laten rusten en tot mijn grote geluk starte hij weer op. Helaas wel weer zonder beeld. Dus ik dacht dat het probleem misschien toch wel de GTX 1070 was. Aangezien daar eerst ook gerommel mee was.

Gelukkig had ik er nog een oude GPU. Gewisseld en ik had weer beeld! Omdat de GTX 1070 wel aan ging, alleen geen beeld gaf. Ben ik zo eigenwijs geweest om de GTX 1070 weer aan te sluiten. Hij starte diurect zonder problemen op. Paar keer aan en uit gezet en lijkt wel alsof er niets aan de hand is.

Ik weet niet waar het probleem nu ligt. Tot twee keer toe gerommel met de hard ware en stopt de pc er helemaal mee. Na een paar uur uit te staan. Start hij dus weer soort van zonder problemen op.

Heeft iemand, ook maar iets van enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:12
Is je bios update to date?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:43
Je zal even wat specifieker moeten zijn in je informatie,

Het lijkt erop dat je cpu nieuw is en dat je het moederbord nog had liggen? In dat geval zorg ervoor dat je moederbord de juiste buis heeft, b450 kwam uit voordat de 5600 op de markt kwam.

Wat is het exacte type nummer van het geheugen?

Mijn geheugen laat me in de steek maar volgens mijn kun je een ssd die eerst in een Mac zat niet zomaar in een pc zetten, wellicht dat iemand anders dat weet.

Heeft de voeding ook lang op de plank gelegen, hoe oud is is die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
Bios is up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Dit beestje? uitvoering: Fractal Design Tesla R2 Zwart 650W of wellicht zelfs de nog oudere 1e revisie? uitvoering: Fractal Design Tesla 650W, 80 PLUS

Bij vage/inconsistente opstartproblemen is eigenlijk het 1e wat ik zou willen uitsluiten de voeding. Zeker als het om een beestje van 10+ jaar oud gaat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
JappieR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:08:
Je zal even wat specifieker moeten zijn in je informatie,

Het lijkt erop dat je cpu nieuw is en dat je het moederbord nog had liggen? In dat geval zorg ervoor dat je moederbord de juiste buis heeft, b450 kwam uit voordat de 5600 op de markt kwam.

Wat is het exacte type nummer van het geheugen?

Mijn geheugen laat me in de steek maar volgens mijn kun je een ssd die eerst in een Mac zat niet zomaar in een pc zetten, wellicht dat iemand anders dat weet.

Heeft de voeding ook lang op de plank gelegen, hoe oud is is die?
CPU is inderdaad nieuw en het moederbord ook. Kleine correctie. Moederbord is de MSI B550M Pro VDH, niet de 450.

Exacte geheugen is: G.Skill DDR4 Aegis. En dan heb ik 2x 8GB

Voeding is wel oud. Komt uit 2012 dacht ik. uitvoering: Fractal Design Tesla R2 Zwart 650W
Het is volgens mij deze. (Weet even niet uit m'n hoofd, maar kan ik nog opzoeken)

Maar heeft wel altijd goed gedraaid in de oude configuratie. Voeding en behuizing heb ik gebruikt van oude config en bovenstaand nieuw toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Dat schijfje uit die MAC is wrs in een ander partitie systeem geformatteerd dan wat windows wilt, ontkoppel die nog eens, om te zien of je dan weer in je bios komt?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

SAiN ONeZ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:22:
Dat schijfje uit die MAC is wrs in een ander partitie systeem geformatteerd dan wat windows wilt, ontkoppel die nog eens, om te zien of je dan weer in je bios komt?
Verkeerde filesystems of vage partitielayouts resulteren er niet in dat het systeem uberhaupt weigert te starten, laat staan na het verwijderen van said storage.

Gezien de beschreven problemen, en de leeftijd van de voeding zou ik het toch echt in die hoek zoeken. Die dingen gaan na verloop van tijd helaas achteruit door de condensatoren. De eerste symptomen van een voeding welke niet langer toereikend is, zijn veelal hot- of coldstart problemen. Exact zoals dat de TS ze beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:22:
Schijf was gisterenavond al ontkoppeld. Nu, vanmorgen, kon ik gewoon weer alles. Ook de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
D4NG3R schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:45:
[...]

Verkeerde filesystems of vage partitielayouts resulteren er niet in dat het systeem uberhaupt weigert te starten, laat staan na het verwijderen van said storage.

Gezien de beschreven problemen, en de leeftijd van de voeding zou ik het toch echt in die hoek zoeken. Die dingen gaan na verloop van tijd helaas achteruit door de condensatoren. De eerste symptomen van een voeding welke niet langer toereikend is, zijn veelal hot- of coldstart problemen. Exact zoals dat de TS ze beschrijft.
Ik zit hier ook steeds meer aan te denken. Helemaal omdat, na verloop van tijd, hij nl wel weer opstart.
Dus dan zit er geen kortsluiting op het MB en alle andere onderdelen worden gewoon herkend door Windows. Temperaturen van CPU zijn in orde. Daar zal de fout ook niet zitten lijkt mij.
Als hij draait, dan kan ik ook gewoon gamen. Dus onder stress valt hij ook niet uit.

Kan het komen doordat het nieuwe MB wat gevoeliger is voor een oude voeding o.i.d.? Spanningswisselingen, ineens meer spanning vragen. Of gewoon moeite heeft met het nieuwe MB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimElzenaar
Bedankt trouwens iedereen voor de reacties tot nu toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

PimElzenaar schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:52:
Kan het komen doordat het nieuwe MB wat gevoeliger is voor een oude voeding o.i.d.? Spanningswisselingen, ineens meer spanning vragen. Of gewoon moeite heeft met het nieuwe MB.
Vrijwel alle moderne hardware is gevoeliger voor spanningswisselingen dan dat hardware zeg eens 10 jaar geleden was. Daar komt bij dat dat de elektrolytische condensatoren na verloop van tijd achteruit gaan, en daardoor voor meer en meer spanningswisselingen kunnen gaan zorgen.

De temperatuur van de elco's heeft ook nog eens invloed op de werking, waardoor koud of juist warm starten voor een nog verdere afwijking kan zorgen wat resulteert in een weigerend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:43
PimElzenaar schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:55:
[...]

CPU is inderdaad nieuw en het moederbord ook. Kleine correctie. Moederbord is de MSI B550M Pro VDH, niet de 450.

Exacte geheugen is: G.Skill DDR4 Aegis. En dan heb ik 2x 8GB

Voeding is wel oud. Komt uit 2012 dacht ik. uitvoering: Fractal Design Tesla R2 Zwart 650W
Het is volgens mij deze. (Weet even niet uit m'n hoofd, maar kan ik nog opzoeken)

Maar heeft wel altijd goed gedraaid in de oude configuratie. Voeding en behuizing heb ik gebruikt van oude config en bovenstaand nieuw toegevoegd.
Dan sluit ik het moederbord en geheugen uit, die zijn prima gekozen.
Voor nu verdenk ik ook de voeding, versleten electronica componenten kunnen onstabiele spanningen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
Oke, dan lijkt het toch echt de voeding.

Wat vinden jullie van deze ter vervanging?
https://www.megekko.nl/pr...V2-ATX-3-0-PSU-PC-voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
D4NG3R schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:55:
[...]

Dit beestje? uitvoering: Fractal Design Tesla R2 Zwart 650W of wellicht zelfs de nog oudere 1e revisie? uitvoering: Fractal Design Tesla 650W, 80 PLUS

Bij vage/inconsistente opstartproblemen is eigenlijk het 1e wat ik zou willen uitsluiten de voeding. Zeker als het om een beestje van 10+ jaar oud gaat.
Ja een van die twee. Kan nu even niet opzoeken welke. Maar algehele conclusie is wel duidelijk denk ik.
Tijd voor een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:49
Geheugen wel in de juiste sloten volgens de handleiding? En vergeet xmp niet aan te zetten voor optimale prestaties.

Verder de voeding sowieso vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ondanks dat je wellicht wel aan een nieuwe voeding toe bent verwacht ik niet dat dit het probleem op lost.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
ECP0WERS schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:39:
Ondanks dat je wellicht wel aan een nieuwe voeding toe bent verwacht ik niet dat dit het probleem op lost.
Dat zeg je zo stellig, dat het lijkt alsof je weet wat het probleem wel oplost.
Dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
PimElzenaar schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:19:
[...]

Dat zeg je zo stellig, dat het lijkt alsof je weet wat het probleem wel oplost.
Dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Helaas niet. Wel weet ik inmiddels van alle jaren dat ik hier op het forum mee lees & post dat voeding vervangen vrijwel nooit een oplossing biedt voor instabiliteit en problemen zoals hier omschreven.

Nogmaals je bent zeker toe aan een nieuwe voeding, maar verwacht niet dat het daarmee is opgelost.

Je kunt eens simpelweg weg proberen om alle kabels en insteek kaarten los te halen en opnieuw aan te sluiten. Een slechte verbinding of slecht contact kan ook voor vreemde problemen zorgen.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

• PimElzenaar
ECP0WERS schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:41:
[...]

Helaas niet. Wel weet ik inmiddels van alle jaren dat ik hier op het forum mee lees & post dat voeding vervangen vrijwel nooit een oplossing biedt voor instabiliteit en problemen zoals hier omschreven.

Nogmaals je bent zeker toe aan een nieuwe voeding, maar verwacht niet dat het daarmee is opgelost.

Je kunt eens simpelweg weg proberen om alle kabels en insteek kaarten los te halen en opnieuw aan te sluiten. Een slechte verbinding of slecht contact kan ook voor vreemde problemen zorgen.
We gaan het zien. Vandaag nieuwe voeding erin zetten en zien. Misschien ook wat Sata kabels vervangen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
PimElzenaar schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:24:
Oke, dan lijkt het toch echt de voeding.

Wat vinden jullie van deze ter vervanging?
https://www.megekko.nl/pr...V2-ATX-3-0-PSU-PC-voeding
Slechte keuze als je voor minder de betere uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi of voor een handvol euro's meer de uitvoering: DeepCool PX850G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimElzenaar
Nieuwe voeding gisteren erin gezet. Ook tweede SSD kunnen installeren. Tot nu toe zonder problemen. Wie weet.

Dank voor alle input 💪🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimElzenaar
Update: vandaag toch weer een moment van niet willen opstarten.

Vraag: mijn pc zit aan een stekkerblok die ik aan en uitzet. Is een pc/moederbord daar gevoelig voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Die onderdelen niet voeding wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Heb je de knoopcel batterij al eens vervangen? Met dat stekkerblok uitzetten, trek je die snel leeg..?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
Ga eens kijken wat er gebeurt als ik het stekkerblok de komende tijd niet uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
SAiN ONeZ schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:32:
Heb je de knoopcel batterij al eens vervangen? Met dat stekkerblok uitzetten, trek je die snel leeg..?!
Geen idee. MB is net een week oud, dus die zal niet leeg aan het gaan mogen zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

PimElzenaar schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:02:
[...]

Geen idee. MB is net een week oud, dus die zal niet leeg aan het gaan mogen zijn toch?
Regelmatig bootproblemen opgelost met vervangen van zo'n 3V batterijtje,typisch bij mensen die altijd dat oranje lampje uit willen zetten, omdat het een schakelaar betreft..

O-) Haal er dan een zonder zo'n schakelaar, hoef je em ook niet uit te schakelen.. :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimElzenaar
Nou heren. We zijn wat weken verder op probleem lijkt opgelost. Stekkerblok waar de pc (voeding) in zit niet meer uitgeschakeld en daarna 0 problemen met opstarten.

Hoop dat ik het niet jinx en nu weer problemen heb 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Dat is fijn voor je *O* Kun je weer lekker vooruit.

Het klopt dat de hoofdcondensator bij telkens stroomloos (stroom er geheel van af) een pets krijgt bij inschakeling (inrush). De kosten van lekstromen van een uitgeschakeld systeem wegen niet op tegen schade door minimale besparing. Laat een systeem altijd onder spanning. Dit zal die grote condensator besparen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current
Pagina: 1