Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geedsen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 22:06
dev-random schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:54:
Door een administratief "foutje" van de netbeheerder komen mijn PAP/SAP meterstanden bij de verkeerde energieleverancier uit. Ze zijn omgewisseld, dat gaan ze gelukkig allemaal herstellen en met twk corrigeren maar daar gaat deze post niet over.

Omdat mijn dynamische leverancier nu onterecht alle teruglevering ziet, en ik geen rekening moet houden met negatieve prijzen (immers, deze standen gaan straks naar de juiste leverancier) heb ik nu TLV cijfers om met jullie te delen over de maanden juli en augustus o.b.v. dynamische prijzen.

Er ligt 36.000Wp op grofweg ZO en ZW.

Zie hier, een praktijk TLV bij dynamische prijzen in de zomer:

Productie juli 2024 € -xxx,xx
3.5xx,xx kWh à -4,81 ct/kWh

Productie augustus 2024 € -xxx,xx
3.6xx,xx kWh à -5,66 ct/kWh

Dit is geen 100% correcte weerspiegeling van de praktijk want iedereen zou bij 0,00 of negatieve prijzen de omvormers (grotendeels) afschakelen, dat is hier dus niet het geval geweest waardoor de gemiddelde TLV nog iets gunstiger zou moeten zijn.
Ook kan de gemiddelde TLV uiteraard nog omhoog door panelen ZO/ZW of zelfs O/W te oriënteren.

Als de energieboeren met vaste contracten relevant willen blijven zullen ze toch echt met een betere vergoeding moeten komen dan de huidige +-3 cent/kWh. Ik zie namelijk weinig reden voor paneelhouders om geen dynamisch contract af te sluiten (vooral na einde salderen tenminste).
Dit is heel vergelijkbaar met mijn situatie, ik heb 35300 Wp en in augustus heb ik 2700 kWh teruggeleverd (3450 productie). En idd gemiddeld volgens Zonneplan 6 cent. Je zegt dat je 0 zelf gebruik hebt, heb je dan een batterij?

Er is echter een punt waar ik nu mee bezig ben. En dat zijn de kosten van de netbeheerder.
Bij mij Enexis:
3 x 25 A € 426,96
3 x 35 A € 1.783,13
3 x 50 A € 2.623,59

Met jouw 36.000 Wp zit je dus waarschijnlijk op 3 x 50A. Maar wanneer heb je die nu nodig? Ik denk alleen op zeer mooie dagen. En dan alleen op de hele zonnige uren. En dat is meestal op tijden dat de tarieven laag of negatief zijn in de zomer. En dan kun je dus afvragen of je dat geld voor die netbeheerder er wel uit haalt. Ik denk het eigenlijk niet. Ik denk zelfs dat we financieel beter uit zijn met 3x25A. Wel met dezelfde hoeveelheid panelen maar dan reguleren aan de hand van de stroomsterkte hoeveel van de panelen je 'aan zet'. Overigens heb ik dat dus 2 weken geleden geimplementeerd maar dan voor 3x35A (ik zat op 3x50A) . Ik heb totaal 7 strings (4 omvormers) en kan iedere string los aan of uit zetten. Mijn oudste string zit op een 1 fase omvormer. Dus die gaat altijd als eerste uit omdat die fase het eerst over het max van 35A gaat. Zodra ik nu zie dat een fase over de 35A gaat voor langer dan twee minuten zet ik een string uit. Eigenlijk komt het er op neer dat tot nu toe er maximaal 2 strings uit gegaan zijn, waarvan de 1 fase omvormer er 1 is. Komen alle drie de fases onder de 31A gaat er weer een string aan. Dus alles staat aan als er weinig zon is, dus waarschijnlijk het grootste deel van de herfst en de winter en als de energie prijzen nog iets betekenen... En als de prijzen negatief zijn gaan alle strings automatisch uit. Nu zou graag eens willen uitrekenen voor het afgelopen jaar wat de opbrengst zou zijn bij 3x25A, 3x35A, ik heb per 15 minuten mijn energie waardes, maar helaas heb ik niet de tarieven per uur van zonneplan van het afgelopen jaar. Mocht iemand die hebben.... En nu ik er mee bezig ben denk ik dat zelfs 3x25A gustiger is dan de 3x35A. Mocht iemand geinteresseerd zijn hoe de strings aan en uit gezet worden. Dan denk ik dat we daar een nieuwe topic over moeten beginnen.... En wat ik ook graag nog zou willen is iets waarmee ik nog verder kan reguleren hoeveel amp ik gebruik. Dus in plaats van een string uit te zetten zou ik op 3 fases stroom willen gebruiken, zodanig dat ik onder de 35A teruglevering blijf. Dus als ik 2A teveel heb dat ik dan gewoon 2A extra gebruik (tot een max van 4A) en kan ik deze ook gewoon aanzetten als de prijzen negatief zijn ;) Ik hoor graag waar ik eventueel fout zit.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hebben je omvormers niet de mogelijkheid om via modbus bij te regelen op wattage ipv aan en uit van hele strings?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 21:05

paulv1973

16.730Wattpiek

geedsen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:35:
[...]

Dit is heel vergelijkbaar met mijn situatie, ik heb 35300 Wp en in augustus heb ik 2700 kWh teruggeleverd (3450 productie). En idd gemiddeld volgens Zonneplan 6 cent. Je zegt dat je 0 zelf gebruik hebt, heb je dan een batterij?

Er is echter een punt waar ik nu mee bezig ben. En dat zijn de kosten van de netbeheerder.
Bij mij Enexis:
3 x 25 A € 426,96
3 x 35 A € 1.783,13
3 x 50 A € 2.623,59

Met jouw 36.000 Wp zit je dus waarschijnlijk op 3 x 50A. Maar wanneer heb je die nu nodig? Ik denk alleen op zeer mooie dagen. En dan alleen op de hele zonnige uren. En dat is meestal op tijden dat de tarieven laag of negatief zijn in de zomer. En dan kun je dus afvragen of je dat geld voor die netbeheerder er wel uit haalt. Ik denk het eigenlijk niet. Ik denk zelfs dat we financieel beter uit zijn met 3x25A. Wel met dezelfde hoeveelheid panelen maar dan reguleren aan de hand van de stroomsterkte hoeveel van de panelen je 'aan zet'. Overigens heb ik dat dus 2 weken geleden geimplementeerd maar dan voor 3x35A (ik zat op 3x50A) . Ik heb totaal 7 strings (4 omvormers) en kan iedere string los aan of uit zetten. Mijn oudste string zit op een 1 fase omvormer. Dus die gaat altijd als eerste uit omdat die fase het eerst over het max van 35A gaat. Zodra ik nu zie dat een fase over de 35A gaat voor langer dan twee minuten zet ik een string uit. Eigenlijk komt het er op neer dat tot nu toe er maximaal 2 strings uit gegaan zijn, waarvan de 1 fase omvormer er 1 is. Komen alle drie de fases onder de 31A gaat er weer een string aan. Dus alles staat aan als er weinig zon is, dus waarschijnlijk het grootste deel van de herfst en de winter en als de energie prijzen nog iets betekenen... En als de prijzen negatief zijn gaan alle strings automatisch uit. Nu zou graag eens willen uitrekenen voor het afgelopen jaar wat de opbrengst zou zijn bij 3x25A, 3x35A, ik heb per 15 minuten mijn energie waardes, maar helaas heb ik niet de tarieven per uur van zonneplan van het afgelopen jaar. Mocht iemand die hebben.... En nu ik er mee bezig ben denk ik dat zelfs 3x25A gustiger is dan de 3x35A. Mocht iemand geinteresseerd zijn hoe de strings aan en uit gezet worden. Dan denk ik dat we daar een nieuwe topic over moeten beginnen.... En wat ik ook graag nog zou willen is iets waarmee ik nog verder kan reguleren hoeveel amp ik gebruik. Dus in plaats van een string uit te zetten zou ik op 3 fases stroom willen gebruiken, zodanig dat ik onder de 35A teruglevering blijf. Dus als ik 2A teveel heb dat ik dan gewoon 2A extra gebruik (tot een max van 4A) en kan ik deze ook gewoon aanzetten als de prijzen negatief zijn ;) Ik hoor graag waar ik eventueel fout zit.
Kun je niet simpelweg 1 3fase omvormer hangen van 25kW voor al je panelen?
Die levert niet meer dan 3x35A terug.
Problemen opgelost.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-05 09:47
geedsen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:35:
[...]

Bij mij Enexis:
3 x 25 A € 426,96
3 x 35 A € 1.783,13
3 x 50 A € 2.623,59

> 25A kan inderdaad niet uit.
Ik begrens de boel ook over modbus:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvoXWuWonLvb5FwQ2rbVaeMJkms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qw5YVmNgeWUy8ekXVLNIrZ37.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande is uitgaand vermogen volgens de meter van de netbeheerder.

Zodra de 3*25A vol zit begint de accu te laden en enkele verbruikers te consumeren.

• geedsen
paulv1973 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:32:
[...]

Kun je niet simpelweg 1 3fase omvormer hangen van 25kW voor al je panelen?
Die levert niet meer dan 3x35A terug.
Problemen opgelost.
Kun je 35kW aan panelen aan een 25kW omvormer hangen? Ik dacht het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:43
geedsen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:46:
[...]

Ligt een beetje aan de omvormer, maar vaak kan het wel, ik heb hier omvormers hangen met 2x zoveel Wp als omvormervermogen. En dat gaat prima.

Let wel op dat het maximale DC-input voltage en kortsluitstroom niet overschreden worden.

[ Voor 11% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-09-2024 20:01 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• geedsen
HandyLumberjack schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:58:
[...]

Ligt een beetje aan de omvormer, maar vaak kan het wel, ik heb hier omvormers hangen met 2x zoveel Wp als omvormervermogen. En dat gaat prima.

Let wel op dat het maximale DC-input voltage en kortsluitstroom niet overschreden worden.
Maar heeft de omvormer dan door hoeveel de stroomsterkte is over mijn hoofdaansluiting?
Want op dit moment kan ik wel degelijk 35kw leveren als het nodig is, als ik bijvoorbeeld gelijktijdig de EV oplaadt. Ik begrijp nog niet helemaal hoe dit zou moeten werken?

• geedsen
dev-random schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:48:
[...]

> 25A kan inderdaad niet uit.
Ik begrens de boel ook over modbus:[Afbeelding]

Bovenstaande is uitgaand vermogen volgens de meter van de netbeheerder.

Zodra de 3*25A vol zit begint de accu te laden en enkele verbruikers te consumeren.
Ik dacht het niet dat ik een modbus mogelijkheid heb, maar hoor graag als dat wel zo is. Ik heb 1 Growatt MOD 8000 TL3-XH 3 en 2x Solis 10.0 kW Dual MPPT (3F) (waarvan de installateur het nooit gelukt is om de wifi module aan de praat te krijgen).

Ondersteunen die modbus? En als dat zo is, dan zal ik dat waarschijnlijk ook aan moeten leggen.

En die begrenzing , wordt dat bepaalt op de stroomsterkte van de uitgang van de omvormer of op de hoofdaansluiting?

[ Voor 40% gewijzigd door geedsen op 11-09-2024 21:01 ]

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-05 13:12
geedsen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:41:
[...]

Ik dacht het niet dat ik een modbus mogelijkheid heb, maar hoor graag als dat wel zo is. Ik heb 1 Growatt MOD 8000 TL3-XH 3 en 2x Solis 10.0 kW Dual MPPT (3F) (waarvan de installateur het nooit gelukt is om de wifi module aan de praat te krijgen).
Ondersteunen die modbus? En als dat zo is, dan zal ik dat waarschijnlijk ook aan moeten leggen.
Solis ondersteunt modbus. Op 2 van de 4 pinnen waar die wifi module in gaat. Of je de omvormer ook kunt aansturen weet ik niet, maar vast wel. Uitlezen in ieder geval.

• geedsen
Blihi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:00:
[...]

Solis ondersteunt modbus. Op 2 van de 4 pinnen waar die wifi module in gaat. Of je de omvormer ook kunt aansturen weet ik niet, maar vast wel. Uitlezen in ieder geval.
Enig idee waar ik daar informatie over kan vinden en hoe ik die modbus dan moet aansluiten?

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 12:24
geedsen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:02:
[...]

Enig idee waar ik daar informatie over kan vinden en hoe ik die modbus dan moet aansluiten?
Ik denk dat het verstandig (en handig) is om voor jou specifieke probleem een topic te maken. Modbus zou inderdaad een goede optie kunnen zijn (als de omvormer dat ondersteund)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
[...]

Hier laat ik de omvormers (micro) gewoon volle bak lopen. Wat niet door de 3x25A past stop ik in een accu. Ik denk dat je met een dergelijk PV systeem 1 dezer jaren toch wel aan de accu moet...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 21:05

paulv1973

16.730Wattpiek

geedsen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:46:
[...]

Ik dacht het wel.
Ieder zijn vak.... ;)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

https://gathering.tweaker...message/71742332#71742332

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Goh, dat lijkt heel erg op het script wat ik gebruik om uit te lezen. Ik heb het van jou gekopieerd, of van dezelfde bron. In ieder geval niet zelf geschreven (ik haat Python)

Maar, dit is voor het uitlezen. Het aansturen werkt op dezelfde manier, maar je moet even zoeken naar de juiste commando's. Een simpele Google search op "Solis Modbus" helpt al heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
geedsen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:35:
Want op dit moment kan ik wel degelijk 35kw leveren als het nodig is, als ik bijvoorbeeld gelijktijdig de EV oplaadt.
Ik hoop wel dat je een meterkast hebt waarbij de componenten 70A aankunnen (aangenomen dat je aansluiting van 3x35A hebt). Dat is bij een standaard meterkast niet zo.
(als je omvormer op de standaard manier is aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:57
geedsen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:41:
[...]

En die begrenzing , wordt dat bepaalt op de stroomsterkte van de uitgang van de omvormer of op de hoofdaansluiting?
Je zou ook nog kunnen overwegen om een van de omvormers in te wisselen voor een hybride omvormer die ook je hoofdaansluiting in de gaten gaat houden. Dan heb je max 18kW aan domme zon PV wat altijd over de 3x25A past en vult de hybride omvormer aan tot 18kW over de aansluiting en laad hij anders de thuisbatterij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
jobr schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:09:
[...]

Ik hoop wel dat je een meterkast hebt waarbij de componenten 70A aankunnen (aangenomen dat je aansluiting van 3x35A hebt). Dat is bij een standaard meterkast niet zo.
(als je omvormer op de standaard manier is aangesloten)
Hij zegt toch dat hij 35 kW kan leveren als de auto laadt. Dus niet dat de hoofdzekering ook 35A is.

Maar goed, bij dit soort omvormervermogens moet je inderdaad wel goed nadenken over de stromen in de groepenkast en de rails/kabels daarop aanpassen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Blihi schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:37:
Dus niet dat de hoofdzekering ook 35A is.
Dat haal ik wel uit zijn eerste post:"Overigens heb ik dat dus 2 weken geleden geimplementeerd maar dan voor 3x35A (ik zat op 3x50A) " en "Dus die gaat altijd als eerste uit omdat die fase het eerst over het max van 35A gaat. "

[ Voor 18% gewijzigd door jobr op 14-09-2024 19:02 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jobr schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:53:
[...]

Dat haal ik wel uit zijn eerste post:"Overigens heb ik dat dus 2 weken geleden geimplementeerd maar dan voor 3x35A (ik zat op 3x50A) " en "Dus die gaat altijd als eerste uit omdat die fase het eerst over het max van 35A gaat. "
Is dit een per-ongeluk afgesplitste post of kloppen er ergens wat 'getallen' niet?
Met ruim 35.000Wp aan PV panelen heb je, zonder verdere info aangaande verbruikers, ergens serieus 'sluip' verbruik als er maar 2.700kWh terggeleverd is :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Blihi
Waarom? 3450 productie in 1 maand is toch logisch voor dat aantal panelen?

Ik zit voor augustus op 1400 kWh productie met zo'n 11 kWp aan panelen.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
Wellicht eerst even kijken wat je doel is:

- PV vermogen begrenzen op basis van maximale huis aansluiting + eigen verbruik of
- PV vermogen begrenzen op basis van je huis aansluiting.

Optie 1:
Voorkeur gaat naar omvormers die je via RS485 / MODBUS kan begrenzen op vermogen.
Dan hoef je enkel je P1 meter uit te lezen en op basis daarvan het vermogen regelen.

Optie 2:
Een enkele omvormer nemen die niet groter is dan je huis aansluiting, alle PV panelen hier op aansluiten.
Meerdere omvormers kan natuurlijk ook maar is meestal duurder in aanschaf.

Gezien de lagere terugleververgoeding en zelfs terugleverboete zou ik persoonlijk direct naar 3X25A gaan mits dit voldoende voor je is.
Zo niet dan zou ik kijken of je uit kan met een thuisbatterij icm peakshaving zodat je toch het extra vermogen hebt wanneer nodig is.

Gezien de netwerkkosten van een grotere aansluiting heb je snel een "business case" :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Pagina: 1