Dit is heel vergelijkbaar met mijn situatie, ik heb 35300 Wp en in augustus heb ik 2700 kWh teruggeleverd (3450 productie). En idd gemiddeld volgens Zonneplan 6 cent. Je zegt dat je 0 zelf gebruik hebt, heb je dan een batterij?dev-random schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:54:
Door een administratief "foutje" van de netbeheerder komen mijn PAP/SAP meterstanden bij de verkeerde energieleverancier uit. Ze zijn omgewisseld, dat gaan ze gelukkig allemaal herstellen en met twk corrigeren maar daar gaat deze post niet over.
Omdat mijn dynamische leverancier nu onterecht alle teruglevering ziet, en ik geen rekening moet houden met negatieve prijzen (immers, deze standen gaan straks naar de juiste leverancier) heb ik nu TLV cijfers om met jullie te delen over de maanden juli en augustus o.b.v. dynamische prijzen.
Er ligt 36.000Wp op grofweg ZO en ZW.
Zie hier, een praktijk TLV bij dynamische prijzen in de zomer:
Productie juli 2024 € -xxx,xx
3.5xx,xx kWh à -4,81 ct/kWh
Productie augustus 2024 € -xxx,xx
3.6xx,xx kWh à -5,66 ct/kWh
Dit is geen 100% correcte weerspiegeling van de praktijk want iedereen zou bij 0,00 of negatieve prijzen de omvormers (grotendeels) afschakelen, dat is hier dus niet het geval geweest waardoor de gemiddelde TLV nog iets gunstiger zou moeten zijn.
Ook kan de gemiddelde TLV uiteraard nog omhoog door panelen ZO/ZW of zelfs O/W te oriënteren.
Als de energieboeren met vaste contracten relevant willen blijven zullen ze toch echt met een betere vergoeding moeten komen dan de huidige +-3 cent/kWh. Ik zie namelijk weinig reden voor paneelhouders om geen dynamisch contract af te sluiten (vooral na einde salderen tenminste).
Er is echter een punt waar ik nu mee bezig ben. En dat zijn de kosten van de netbeheerder.
Bij mij Enexis:
3 x 25 A € 426,96
3 x 35 A € 1.783,13
3 x 50 A € 2.623,59
Met jouw 36.000 Wp zit je dus waarschijnlijk op 3 x 50A. Maar wanneer heb je die nu nodig? Ik denk alleen op zeer mooie dagen. En dan alleen op de hele zonnige uren. En dat is meestal op tijden dat de tarieven laag of negatief zijn in de zomer. En dan kun je dus afvragen of je dat geld voor die netbeheerder er wel uit haalt. Ik denk het eigenlijk niet. Ik denk zelfs dat we financieel beter uit zijn met 3x25A. Wel met dezelfde hoeveelheid panelen maar dan reguleren aan de hand van de stroomsterkte hoeveel van de panelen je 'aan zet'. Overigens heb ik dat dus 2 weken geleden geimplementeerd maar dan voor 3x35A (ik zat op 3x50A) . Ik heb totaal 7 strings (4 omvormers) en kan iedere string los aan of uit zetten. Mijn oudste string zit op een 1 fase omvormer. Dus die gaat altijd als eerste uit omdat die fase het eerst over het max van 35A gaat. Zodra ik nu zie dat een fase over de 35A gaat voor langer dan twee minuten zet ik een string uit. Eigenlijk komt het er op neer dat tot nu toe er maximaal 2 strings uit gegaan zijn, waarvan de 1 fase omvormer er 1 is. Komen alle drie de fases onder de 31A gaat er weer een string aan. Dus alles staat aan als er weinig zon is, dus waarschijnlijk het grootste deel van de herfst en de winter en als de energie prijzen nog iets betekenen... En als de prijzen negatief zijn gaan alle strings automatisch uit. Nu zou graag eens willen uitrekenen voor het afgelopen jaar wat de opbrengst zou zijn bij 3x25A, 3x35A, ik heb per 15 minuten mijn energie waardes, maar helaas heb ik niet de tarieven per uur van zonneplan van het afgelopen jaar. Mocht iemand die hebben.... En nu ik er mee bezig ben denk ik dat zelfs 3x25A gustiger is dan de 3x35A. Mocht iemand geinteresseerd zijn hoe de strings aan en uit gezet worden. Dan denk ik dat we daar een nieuwe topic over moeten beginnen.... En wat ik ook graag nog zou willen is iets waarmee ik nog verder kan reguleren hoeveel amp ik gebruik. Dus in plaats van een string uit te zetten zou ik op 3 fases stroom willen gebruiken, zodanig dat ik onder de 35A teruglevering blijf. Dus als ik 2A teveel heb dat ik dan gewoon 2A extra gebruik (tot een max van 4A) en kan ik deze ook gewoon aanzetten als de prijzen negatief zijn