Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-05 08:43
Momenteel heb ik al een gaming laptop. Twee jaar geleden gekocht met een RTX 4070 en een i7-13700HX.
Alleen is het waardeloos om er op te gamen. Simpele games draaien er slecht op. Ik speel niet eens tripple A games.

In de eerste instantie dacht ik dat het aan de laptop lag. Heb daarom ook een nieuwe (zelfde specs) gekregen. Maar ervaar precies hetzelfde issue. Komt waarschijnlijk doordat ik iets van 2800x1600 achtige resolutie heb. En minder scalen werkt gewoon slecht.

Conclusie? Gaming laptops zijn bagger naar mijn ervaring. Deze laptop heeft mij 2400 euro gekost en kan niet eens normaal gamen op spellen zoals Diablo4, Lost Epoch, Path of Exile etc...de requirements zijn zo laag van deze games dat een 300 euro kostende PC het zou knnen draaien.

Dus wil ik heel graag een ander oplossing.

En dat is een Razer Core X (of een ander merk\type) met een normale laptop met een groter scherm 17/18inch.

Zijn external GPU's nog een ding? Want ze zijn nergens meer verkrijgbaar. En de tweedehands markt is nog duurder dan de nieuwprijs van destijds 8)7

Is een laptop met een Thunderbolt 3 aansluiting voldoende? Of moet ik ook op andere specs letten?

Mijn gaming laptop heeft deze niet, dus ga speciaal voor de Razer Core achtige oplossing ook een laptop aanschaffen.

Ik heb geen budget in gedachte omdat ik gewoon een oplossing wil.
Enige voorwaarde is dat ik moet kunnen gamen op de laptop (heb altijd dezelfde plek maar pc\desktop is geen optie).

Edit: Cloud gaming was wel een oplossing geweest maar Diablo4 is niet in de cloud speelbaar, helaas. Ik hou toch van ARPG dus de wat minder bekendere games.

Edit 2: Of het uberhaupt gaat lukken im een Razer Core of wat anders te vinden gaat al een uitdaging zijn, vrees is

[ Voor 8% gewijzigd door Atsiz op 13-09-2024 08:23 ]

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:06
Welk type laptop heb je nu (merk en model)?

Ik vind het zeer vreemd dat een laptop met deze specs relatief eenvoudige games niet deftig kan draaien.
Die hoge resolutie kan deels een verklaring zijn, maar dan nog...

Ik zou dan ook uitkijken naar een goedkoper model (RTX 4060) met 1080p of 1200p scherm, dat niet meer dan de helft zou mogen kosten van wat je nu hebt.

Dat gaat sowieso beter werken, want een 4060 heeft zowat 80-85% van de prestaties van een 4070, terwijl je slechts de helft van de pixels moet aansturen.

Mocht dat ook niet werken, wat ik ten zeerste betwijfel, moet je misschien toch een desktop overwegen.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Ook wel benieuwd welke je hebt.
Want heb zelf een 18 inch gaming laptop van asus met een 4070 erin en die draait gewoon diablo4 soepel.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Atsiz
LievenD schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:11:
Welk type laptop heb je nu (merk en model)?

Ik vind het zeer vreemd dat een laptop met deze specs relatief eenvoudige games niet deftig kan draaien.
Die hoge resolutie kan deels een verklaring zijn, maar dan nog...

Ik zou dan ook uitkijken naar een goedkoper model (RTX 4060) met 1080p of 1200p scherm, dat niet meer dan de helft zou mogen kosten van wat je nu hebt.

Dat gaat sowieso beter werken, want een 4060 heeft zowat 80-85% van de prestaties van een 4070, terwijl je slechts de helft van de pixels moet aansturen.

Mocht dat ook niet werken, wat ik ten zeerste betwijfel, moet je misschien toch een desktop overwegen.
Legion Pro 5 (16 inch).
RTX 4070
i7-13700HX
16gb RAM
etc.

Software matig alles al geprobeerd. Drivers, BIOS, nieuw format...Windows 10...Windows 11...echt alle tweaks.

Vervolgens de laptop vervangen met een nieuwe door de fabriekant (hij is 100% vervangen omdat ik beide laptops in mn handen heb gehad).

Op de nieuwe laptop ervaar ik hetzelfde.

Dus het is niet de software\windows of de hardware.

Het is echt de specs of the game(s) waar het niet lekker op draait.

Kan ook komen door de resolutie 2560 x 1600.
Maar zelfs op low settings en 1080p draaien de games niet lekker. Dus ik snap er niks van.

Een desktop kan niet omdat ik in de woonkamer game. Ik vind het prettig dat ik op de bank kan gamen terwijl mn partner TV kan kijken. Dan kan ik langere gaming sessies houden :+

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:24
Je zult "draait niet lekker" tot feiten moeten vertalen voor beter advies.

Wat draait er niet lekker. Lage FPS? Lag? Ziet er visueel niet goed uit?

Probeer het daarnaast eens op een extern scherm (1080p bijvoorbeeld) om te checken of dat beter gaat. Draai ook eens 3dmark om te zien of de score in ieder geval is wat je zou verwachten van de hardware.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:06
Kan je eens MSI Afterburner draaien om te kijken waar het probleem zit?
En dan hier posten hoeveel de load op CPU, GPU en RAM is tijdens bijvoorbeeld Diablo IV?

[ Voor 10% gewijzigd door LievenD op 14-09-2024 20:47 ]

• Atsiz
chucky666 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:19:
Ook wel benieuwd welke je hebt.
Want heb zelf een 18 inch gaming laptop van asus met een 4070 erin en die draait gewoon diablo4 soepel.
Hoeveel FPS ? en loopt de game nooit af en toe vast (paar seconden) in het open wereld? Door andere players etc.

In dungeons \ solo omgevingen heb ik er niet echt last van.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Atsiz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:24:
[...]

Hoeveel FPS ? en loopt de game nooit af en toe vast (paar seconden) in het open wereld? Door andere players etc.

Ik kijk nooit naar de fps als de game maar soepel loopt.
Game je op de accu of met de oplader ?
Heb je ook in de Windows instellingen staan dat de laptop op performance staat ?
En ik gebruik ook de dlss instelling in Diablo waardoor het iets soepeler draait.
Ik heb geen haperingen in de game terwijl mijn resolutie hoger is dan de jouwe.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Atsiz
chucky666 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:44:
[...]

Ik kijk nooit naar de fps als de game maar soepel loopt.
Game je op de accu of met de oplader ?
Heb je ook in de Windows instellingen staan dat de laptop op performance staat ?
En ik gebruik ook de dlss instelling in Diablo waardoor het iets soepeler draait.
Ik heb geen haperingen in de game terwijl mijn resolutie hoger is dan de jouwe.
Altijd met oplader.
Windows stellingen allemaal nagelopen. Staat idd op performance.
Ik heb denk ik wel ieder instelling die je kan bedenken geprobeerd\gewijzigd.

Dus ligt denk ik toch echt aan de laptop.

DLSS laat mijn game slechter draaien. Zet ik uit.

Ik ga toch dan een ander gaming laptop kopen dan. Helaas.

Misschien dat mijn RTX 4070 variant minder is? Dit waren een van de eerste laptops die het beschikbaar had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent0s
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:24
Game je op de onboard graphics of op de 4070? Iets om langs te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
vincent0s schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:26:
Game je op de onboard graphics of op de 4070? Iets om langs te lopen.
Uiteraard 4070.
Zowel in BIOS, Nvidia app & ingame gecheckt.
Deze word ook gebruikt, is te zien aan de hitte van de GPU (volgens taskmanager).

Ik heb echt alles nagelopen software matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 18:45
Atsiz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:24:
[...]

Kan het geen netwerk issue oid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksequence
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 22:14
Dit is wel heel raar de min system requirements die ik zo snap kan vinden voor Diablo 4 zijn een geforce 660 desktop GPU.

Een vriend van me draait Elden ring (min requirements geforce 770 desktop gpu) op een gtx1050 laptop GPU op 1080 medium settings zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:59
Mocht je de eGPU weg willen inslaan, ik zou dan op zoek gaan naar een laptop met Oculink ipv TB3/4. We zitten op dit moment in een soort tussenfase op het gebied van eGPU's, Lenovo heeft volgens mij al een laptop uitgebracht met TGX (wat nagenoeg hetzelfde is als Oculink)

Een Oculink adapter (waar je de GPU in zet) kost zo'n €40, samen met een PSU ben je in principe klaar. Je wilt waarschijnlijk wel een behuizing kopen/maken zodat je ook de PSU netjes erbij kan stoppen, maar dat is alsnog een stuk goedkoper dan de huidige prijzen van de Razer Core X.

Ik heb zelf nu ruim een jaar de Razer Core als eGPU gebruikt maar ben net overgestapt naar een Oculink oplossing. Ben er erg tevreden over dus ga mijn Razer Core behuizing hergebruiken om hem Oculink compatible te maken.

Even een overzichtje van TB3/4 vs Oculink

TB3/4
+ Plug&Play
+ Degelijke performance
+ Momenteel meer laptops die geschikt zijn

- Niet elke game draait goed (had zelf problemen bij Crime Boss en Hitman 3, die laatste had een fps van 10...)
- Vrij prijzig
- Het is voor mij altijd weer even zoeken welke kabels hier TB4 zijn, want het is de gewone USB-C aansluiting :P

Oculink
+ Goedkopere oplossing
+ Goede performance (Hier geen problemen meer, Hitman 3 draait nu op een keurige 110 fps)

- Moet aangesloten zijn tijdens het opstarten van de laptop (hoewel die TGX van Lenovo wel plug&play is volgens mij)
- Beperkt verkrijgbaar
- Oculink kabels zijn max 1 meter welke prijzig zijn (€80). 0,5 meter kabels zijn vrij goedkoop (€20)
Pagina: 1