Vraagtekens van beginner in Home Automation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-11 17:00
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een huis gekocht en sta op het punt om te beginnen met renovatiewerken. Naast de fysieke aanpassingen ben ik nu ook volop bezig met het opzetten van een goed netwerk en smarthome-systeem.

Na een weekje research over smart home en domotica, zit ik toch met enkele vragen waar ik graag jullie input voor zou willen vragen. Vandaar deze post.

Wat ik al in gedachten heb

• Home Assistant (HA): Dit wil ik gebruiken als het centrale brein van mijn smarthome.
• Zigbee: Ik wil graag Zigbee-apparaten integreren, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe dit precies werkt met hubs en compatibiliteit.

Vragen waar ik mee zit:

1. Zigbee Hub: Heb ik sowieso een Zigbee-hub nodig als ik HA gebruik? Zo ja, werkt elke hub met elk Zigbee-apparaat? Bijvoorbeeld: kan ik de Aqara M3-hub gebruiken voor andere Zigbee-apparaten, of zit ik vast aan alleen Aqara-apparaten? Ik wil voorkomen dat ik verschillende hubs moet hebben voor verschillende apparaten.
2. Toestellen: Tot nu toe heb ik enkel Aqara op het oog, omdat het populair en goed beoordeeld is. Maar zijn er betere of andere merken die ik moet overwegen? Ik sta open voor suggesties.

Functionaliteiten die ik wil realiseren:

1. Schakelaars: Ik wil dat de bestaande schakelaars blijven werken, maar als ze worden uitgeschakeld, wil ik toch via mijn smartphone de lichten kunnen bedienen. Vrouwlief en de kinderen zullen waarschijnlijk de traditionele schakelaars blijven gebruiken, dus het moet gebruiksvriendelijk blijven.
2. Elektrische rolgordijnen: Deze zijn al gemotoriseerd met schakelaars, maar ik zou ze graag smart willen maken en bedienbaar via Home Assistant. Ik weet echter niet waar te beginnen. Suggesties zijn welkom.
3. Slimme thermostaatkranen per radiator: Idealiter per kamer, waarbij de radiatorkranen zich aanpassen op basis van de raam- en deurstatus. Zijn er goede merken die geen batterijen gebruiken en mogelijk een Zigbee-mesh kunnen ondersteunen?
4. Raam- en deursensoren: Dit zou ik willen koppelen aan de thermostaatkranen, zodat de radiator uitgaat als het raam openstaat. Wat zijn hier goede, betrouwbare sensoren voor?
5. Slimme stopcontacten: Ik wil op een aantal stopcontacten het energieverbruik kunnen monitoren, maar dit hoeft niet in het hele huis.
6. Motion sensors voor licht: Het lijkt me handig om bewegingssensoren te hebben om lichten in en uit te schakelen, afhankelijk van het tijdstip. Ook als beveiliging, bijvoorbeeld als er ’s nachts iemand inbreekt.
7. Garagepoort: Ik heb een gemotoriseerde garagepoort en zou deze ook graag smart willen maken en bedienen via Home Assistant. Wat zijn hiervoor de beste opties?

Wat ik nu al heb (maar ik ben open voor vervanging):

• Nest Thermostaat
• Nest Protect
• Yeelight lampen
• Roborock stofzuiger
• Unifi camera’s
• NUC met Proxmox, waarop ik HA ga draaien

Alle hulp en suggesties zijn welkom! Wat zou volgens jullie de beste aanpak zijn voor mijn setup? Bedankt alvast voor het meedenken!

Alle reacties

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

1. Zigbee Hub: Heb ik sowieso een Zigbee-hub nodig als ik HA gebruik?
Ja. Met een Sonoff Zigbee 3.0 dongle die je inprikt in de NUC waar je HA op draait kun je echt bijna elk Zigbee-apparaat koppelen

2. Toestellen: Tot nu toe heb ik enkel Aqara op het oog, omdat het populair en goed beoordeeld is. Maar zijn er betere of andere merken die ik moet overwegen? Ik sta open voor suggesties.
Ik kijk zelf niet persé naar het merk, maar meer naar de gewenste functionaliteit. Zo heb ik sensoren van Aqara en rolluikmodules van Sunricher

1. Schakelaars: Ik wil dat de bestaande schakelaars blijven werken, maar als ze worden uitgeschakeld, wil ik toch via mijn smartphone de lichten kunnen bedienen. Vrouwlief en de kinderen zullen waarschijnlijk de traditionele schakelaars blijven gebruiken, dus het moet gebruiksvriendelijk blijven.
Dat kan, als je een diepe inbouwdoos neemt (minimaal 50mm) en daar een slimme module in plaatst. Hier kun je je fysieke schakelaar dan ook op aansluiten.

2. Elektrische rolgordijnen: Deze zijn al gemotoriseerd met schakelaars, maar ik zou ze graag smart willen maken en bedienbaar via Home Assistant. Ik weet echter niet waar te beginnen. Suggesties zijn welkom.
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-rolluikschakelaar

3. Slimme thermostaatkranen per radiator: Idealiter per kamer, waarbij de radiatorkranen zich aanpassen op basis van de raam- en deurstatus. Zijn er goede merken die geen batterijen gebruiken en mogelijk een Zigbee-mesh kunnen ondersteunen?
Hier heb ik geen ervaring mee, andere Tweakers waarschijnlijk wel!

4. Raam- en deursensoren: Dit zou ik willen koppelen aan de thermostaatkranen, zodat de radiator uitgaat als het raam openstaat. Wat zijn hier goede, betrouwbare sensoren voor?
Hier heb ik niet direct dé tip voor, andere Tweakers waarschijnlijk wel!

5. Slimme stopcontacten: Ik wil op een aantal stopcontacten het energieverbruik kunnen monitoren, maar dit hoeft niet in het hele huis.
Blitzwolf heeft prima slimme stekkers met energiemeting

6. Motion sensors voor licht: Het lijkt me handig om bewegingssensoren te hebben om lichten in en uit te schakelen, afhankelijk van het tijdstip. Ook als beveiliging, bijvoorbeeld als er ’s nachts iemand inbreekt.
Hier gebruik ik zelf batterijgevoede Aqara-sensors voor

7. Garagepoort: Ik heb een gemotoriseerde garagepoort en zou deze ook graag smart willen maken en bedienen via Home Assistant. Wat zijn hiervoor de beste opties?
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-rolluikschakelaar

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:25
Hier wat info vanuit mijn kant met een huis vol domotica !

Vragen :
1: Ga voor een NUC/mini pc voor home assistant en gebruik hierbij een sonoff zigbee 3 dongle of een skyconnect van HA zelf.

2: Inderdaad niet jezelf blind staren op een bepaalde merk maar kijk ook naar de functies die je nodig hebt.
Ik probeer zo veel mogelijk local ( zonder cloud ) te draaien en liefst nog zigbee maar je ontkomt vaak niet aan meerdere wifi netwerken. Hiervoor heb ik ook goed dekkend Unifi systeem draaien ( domotica heeft nu ~80 wifi devices online ! ).
Voor temperatuur / raam deur sensoren gebruik ik aqara sensoren.
Voor verlichting afhankelijk van locatie gebruik ik Hue ( slaapkamer ) Ikea tradfri ( overige kamers ) en dimbare philips master GU10 ( woonkamer ) voor de goede CRI. Deze worden gedimd door meerdere shelly dimmers.

Functionaliteit :
1: Voor bestaande schakelaars gebruik ik shelly modules, afhankelijk van de aantal schakelaars.
Je kan een shelly ( mini ) 1 gebruiken voor 2 knop, en meeste modules hebben 2 ingangen dus dan kan je 2 knoppen gebruiken voor scenes etc. In de woonkamer en slaapkamer heb ik 4 knoppen, 2x up/down schakelaar om meerdere groepen en scenes te schakelen.

2: Afhankelijk van wat voor systeem het ( dc of ac voeding ) zul je moeten werken met smart switches die dat kunnen schakelen. Zelf gebruik ik voor mijn rolluiken en zonnewering overal shelly 2.5PM modules. Deze heeft 2 ingangen die de fysieke schakelaar leest en 2 onafhankelijke uitgangen ( 230V only ! ) welke de rolluik motor aanstuurt. Op deze manier heb je volledig manueel besturing, en ook feedback en controle via home assistant.

3: Heb zelf danfoss icon systeem draaien voor zone regeling ( vloerverwarming ). Dat is op zich goed te integreren in home assistant, maar draait wel via cloud verbinding.
Op zolder waar de enige radiateur hangt gebruik ik een aqara thermostaat ( tegenwoordig overbodig ivm split airco op zolder )

4: Koppelen / smart maken zou ik met home assistant doen, dan kan je de actuele setpoint verlagen als de deur / raam open is.

5: afhankelijk van de gewenste vermogen kan je een slimme plug gebruiken, een shelly mini 3 pm ( kan alleen meten ) of zelfs de complete groep in de meterkast meten. Dit is allemaal afhankelijk hoe alles bedraad en aangesloten is natuurlijk.
In mijn huis heb ik tijdens de verbouwing aparte groepen gemaakt voor "zware" apparaten zoals kookplaat, aanrecht stopcontact, magnetron en oven. Deze groepen hebben ook een eastron mobbus meter in de groepenkast waarmee ik de vermogens uitlees.

6: voor motion gebruik ik enkele soorten, namelijk Ikea ( oud en nieuw ), Aqara mini motion en Philips Hue.
Ook hang er een Outdoor Hue motion sensor in de brandgang om daar 2 lampen aan te zetten savonds met motion.

7: Garage poort heb ik slim gemaakt met een shelly 1, deze heeft een relay contact waarmee je de drukknop kan bedienen. Op de ingang van shelly zit de oude drukknop. Garage deur is via shelly geautomatiseerd zodat ik overal waar ik ben de deur kan openen.

Hoop informatie en tekst zo maar als je andere vragen hebt gewoon vragen.
Mocht je foto's van Home assistant of het installatie willen geef een gil via DM.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 14:28
Vragen waar ik mee zit:

1. Zigbee Hub: Heb ik sowieso een Zigbee-hub nodig als ik HA gebruik? Zo ja, werkt elke hub met elk Zigbee-apparaat? Bijvoorbeeld: kan ik de Aqara M3-hub gebruiken voor andere Zigbee-apparaten, of zit ik vast aan alleen Aqara-apparaten? Ik wil voorkomen dat ik verschillende hubs moet hebben voor verschillende apparaten.

zoals hierboven een sonoff Dongle Plus-E in je server
dan heb je geen apart kastje. als je dan Z2M draait dan heb je de meeste zigbee devices en functionaliteit ondersteund. met zha iets minder maar is snel aan het inhalen
kant en klaar gemaakt door een "commerciele" tweaker
v&a aangeboden: Home Assistant Server HP T530 32 of 128gb SSD 4gb DDR4

aqara is wat ik lees wat meer gesloten, voor de rest goed spul maar ali hangt vol met types. kijk hier https://zigbee.blakadder.com/ om alles te vinden

zonder twijfel deze https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l2/
werkt als een tiet, alleen geeft het een tik en geen blauwe draad nodig of condensator

wat is het merk. ik had hier somfy en was alleen mogelijk om een somfy hub te gebruiken. is het een puls motor https://zigbee.blakadder.com/covers.html genoeg keuken

zoek of trv https://zigbee.blakadder.com/hvac.html zijn wel allemaal end points en geen routers. routers zitten op netspanning, batterij apparaten zijn end notes
deze heb ik zelf
https://moeshouse.com/pro...00?variant=39307026497617

vaak hebben de trv's al temperatuur drop sensor, sensoren
https://zigbee.blakadder.com/search.html zoek hier op door window
ik heb deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/MC500A.html#tuya-mc500a
omdat deze penlites heeft in plaats van knoopcellen

power plugs with energy monitor. neocool grier tuya generic maakt bij mij niet zoveel uit. geen wifi of matter plugs nemen want die geven geen energiemeting door (zonder veel moeite)

pir sensor
zelf hier een assortie van in gebruik
IKEA E1525/E1745 want penlites
Tuya ZG-204ZL(incl lichtmeting maar werkt niet snel genoeg) en SONOFF SNZB-03

ligt aan je type motor. vaak met relay switch

[ Voor 10% gewijzigd door xtrme op 13-09-2024 09:57 ]

• tolunaygul12
xtrme schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:49:
Vragen waar ik mee zit:

power plugs with energy monitor. neocool grier tuya generic maakt bij mij niet zoveel uit. geen wifi of matter plugs nemen want die geven geen energiemeting door (zonder veel moeite)
Shelly plugs en plug S via wifi anders prima voor energie meting ;) en kan 100% lokaal draaien.

• xtrme
tolunaygul12 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:09:
[...]

Shelly plugs en plug S via wifi anders prima voor energie meting ;) en kan 100% lokaal draaien.
daar geen ervaring mee, dus zal wel iets met prijsstelling te maken hebben ;)
ben blijkbaar te veel gaan cost downen :*) met wifi plugs

• tolunaygul12
xtrme schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:29:
[...]

ben blijkbaar te veel gaan cost downen :*) met wifi plugs
Kan ik begrijpen uiteraard.
Ik wil zoveel mogelijk europees / goedgekeurd spul op 230V hebben als domotica, vandaar de keuze voor o.a. shelly plug. Deze kosten ~20 euro

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

xtrme schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:29:
[...]

Wifi-tussenstekkers met wifi die energiemeten hoeven niet veel te kosten. Je hebt bijvoorbeeld deze van Athom met zelfs al ESPHome als firmware geïnstalleerd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1.1 Ja, maar dat hoeft geen volle gateway te zijn. Meest gebruikelijke is een Zigbee USB stick. Sommige draaien een netwerk variant (serial over network). Meeste laten een echte gateway links liggen.

1.2 Op zich niets mis mee maar bijt je er niet in vast. Leuke van HA is juist dat je kan mixen. Zelf een mix van van alles.

2.1 Dan vooral modules achter je schakelaars plaatsen. Kan eigenlijk op drie manieren
- Smart module die domme lampen stuurt (kan ook een dimmer zijn, voordeel is dat je brede beschikbaarheid hebt aan goede lampen)
- Smart module die een directe binding heeft met een smart lamp (beperking is afhankelijk van je protocol en vaak merk)
- Slimme module die alleen als input voor HA dient, wat je daarna schakelt of doet is aan HA

Ik gebruik laatste met Wifi met custom firmware (Tasmota of ESPhome) waar de meeste modules nog terugvallen op zelf de lamp schakelen indien HA niet beschikbaar. Maar dit is voor Zigbee devices vaak geen optie.

2.2 Een smart module erachter en klaar. Zijn zowel in Zigbee te krijgen als Wifii (bijvoorbeeld de Shelly 2.5)

2.3 Daar zelf een tijdje Zigbee knoppen voor gebruikt maar verder niet zo'n expert in 0:)

2.4 Die gebruik ik dus voornamelijk de Aquara MCCGQ11LM voor.

2.5 Zelf heb ik daar vooral voor Wifi pluggen gekozen (Blitzwolf en LCS, beide met andere/lokale firmware). Dit zodat ik een hoge update frequentie kan hebben zonder het Zigbee netwerk vol te spammen. Daarnaast kan ik ze volledig kalibreren justeren.

2.6 Gewoon testen en spelen, er is geen absoluut beste voor elke situatie. Kijk naar PIR sensoren ook naar precense detection sensoren. Zijn wat duurder maar werken ook goed met stilzitten. Nadeel is dat ze door muren kunnen kijken dus plaatsing en afregeling is dan belangrijk.

2.7 Ligt aan je opener en hoe complex je wilt. Zijn wel wat kant en klaar systemen, ook open source. Maar in de basis wil je een sensor of de deur gesloten is. En vervolgens zet je een smart module met droog contact (bijvoorbeeld een Shelly 1) parallel aan de handmatige schakelaar.

En mijn grootste aanvulling op het geheel, kijk of het lokaal of in de cloud draait.

• MakhouT
Sorry voor de latere reactie, eindelijk een momentje gevonden om deftig te reageren tussen de renovatiewerken heen!
V-8 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:41:
1. Zigbee Hub: Heb ik sowieso een Zigbee-hub nodig als ik HA gebruik?
Ja. Met een Sonoff Zigbee 3.0 dongle die je inprikt in de NUC waar je HA op draait kun je echt bijna elk Zigbee-apparaat koppelen
Oh nice! Ik heb hierdoor nog wat research gedaan, omdat ik zag dat deze geen Thread & Matter support heeft. Is dit ook een goeie? smlight slzb-06m.
Als ik het goed begrijp is dit dan mijn coordinator?

Dat kan, als je een diepe inbouwdoos neemt (minimaal 50mm) en daar een slimme module in plaatst. Hier kun je je fysieke schakelaar dan ook op aansluiten.
Kan ik het ook hiermee doen?
https://www.robbshop.nl/a...ch-h1-schakelaar-2-draads
Blitzwolf heeft prima slimme stekkers met energiemeting
Kan ik dit ook gebruiken?
https://www.robbshop.nl/aqara-wall-outlet-h2-eu
Straks reageer ik op de de rest :) Moet even nog snel de kinderen afhalen!

• MakhouT
Dank je wel voor de uitgebreide informatie!!
tolunaygul12 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:21:
Hier wat info vanuit mijn kant met een huis vol domotica !

Vragen :
1: Ga voor een NUC/mini pc voor home assistant en gebruik hierbij een sonoff zigbee 3 dongle of een skyconnect van HA zelf.
Zelf de vraag als hierboven, is SLZB-06M Zigbee LAN ook een goede optie? Het voordeel van SLZB is Thread en Matter support denk ik dan.
2: Inderdaad niet jezelf blind staren op een bepaalde merk maar kijk ook naar de functies die je nodig hebt.
Ik probeer zo veel mogelijk local ( zonder cloud ) te draaien en liefst nog zigbee maar je ontkomt vaak niet aan meerdere wifi netwerken. Hiervoor heb ik ook goed dekkend Unifi systeem draaien ( domotica heeft nu ~80 wifi devices online ! ).
Voor temperatuur / raam deur sensoren gebruik ik aqara sensoren.
Voor verlichting afhankelijk van locatie gebruik ik Hue ( slaapkamer ) Ikea tradfri ( overige kamers ) en dimbare philips master GU10 ( woonkamer ) voor de goede CRI. Deze worden gedimd door meerdere shelly dimmers.
[\quote]
Helemaal duidelijk, ik probeer ook zo min mogelijk naar de cloud te gaan.

Functionaliteit :
1: Voor bestaande schakelaars gebruik ik shelly modules, afhankelijk van de aantal schakelaars.
Je kan een shelly ( mini ) 1 gebruiken voor 2 knop, en meeste modules hebben 2 ingangen dus dan kan je 2 knoppen gebruiken voor scenes etc. In de woonkamer en slaapkamer heb ik 4 knoppen, 2x up/down schakelaar om meerdere groepen en scenes te schakelen.

2: Afhankelijk van wat voor systeem het ( dc of ac voeding ) zul je moeten werken met smart switches die dat kunnen schakelen. Zelf gebruik ik voor mijn rolluiken en zonnewering overal shelly 2.5PM modules. Deze heeft 2 ingangen die de fysieke schakelaar leest en 2 onafhankelijke uitgangen ( 230V only ! ) welke de rolluik motor aanstuurt. Op deze manier heb je volledig manueel besturing, en ook feedback en controle via home assistant.

3: Heb zelf danfoss icon systeem draaien voor zone regeling ( vloerverwarming ). Dat is op zich goed te integreren in home assistant, maar draait wel via cloud verbinding.
Op zolder waar de enige radiateur hangt gebruik ik een aqara thermostaat ( tegenwoordig overbodig ivm split airco op zolder )

4: Koppelen / smart maken zou ik met home assistant doen, dan kan je de actuele setpoint verlagen als de deur / raam open is.

5: afhankelijk van de gewenste vermogen kan je een slimme plug gebruiken, een shelly mini 3 pm ( kan alleen meten ) of zelfs de complete groep in de meterkast meten. Dit is allemaal afhankelijk hoe alles bedraad en aangesloten is natuurlijk.
In mijn huis heb ik tijdens de verbouwing aparte groepen gemaakt voor "zware" apparaten zoals kookplaat, aanrecht stopcontact, magnetron en oven. Deze groepen hebben ook een eastron mobbus meter in de groepenkast waarmee ik de vermogens uitlees.

6: voor motion gebruik ik enkele soorten, namelijk Ikea ( oud en nieuw ), Aqara mini motion en Philips Hue.
Ook hang er een Outdoor Hue motion sensor in de brandgang om daar 2 lampen aan te zetten savonds met motion.

7: Garage poort heb ik slim gemaakt met een shelly 1, deze heeft een relay contact waarmee je de drukknop kan bedienen. Op de ingang van shelly zit de oude drukknop. Garage deur is via shelly geautomatiseerd zodat ik overal waar ik ben de deur kan openen.

Hoop informatie en tekst zo maar als je andere vragen hebt gewoon vragen.
Mocht je foto's van Home assistant of het installatie willen geef een gil via DM.
Allemaal duidelijk dan je wel. Zou ik gaandeweg wat tegenkomen, stuur ik je zeker een DM :)

• MakhouT
xtrme schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:49:
Vragen waar ik mee zit:

zoals hierboven een sonoff Dongle Plus-E in je server
dan heb je geen apart kastje. als je dan Z2M draait dan heb je de meeste zigbee devices en functionaliteit ondersteund. met zha iets minder maar is snel aan het inhalen
kant en klaar gemaakt door een "commerciele" tweaker
v&a aangeboden: Home Assistant Server HP T530 32 of 128gb SSD 4gb DDR4

aqara is wat ik lees wat meer gesloten, voor de rest goed spul maar ali hangt vol met types. kijk hier https://zigbee.blakadder.com/ om alles te vinden

zonder twijfel deze https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l2/
werkt als een tiet, alleen geeft het een tik en geen blauwe draad nodig of condensator

wat is het merk. ik had hier somfy en was alleen mogelijk om een somfy hub te gebruiken. is het een puls motor https://zigbee.blakadder.com/covers.html genoeg keuken

zoek of trv https://zigbee.blakadder.com/hvac.html zijn wel allemaal end points en geen routers. routers zitten op netspanning, batterij apparaten zijn end notes
deze heb ik zelf
https://moeshouse.com/pro...00?variant=39307026497617

vaak hebben de trv's al temperatuur drop sensor, sensoren
https://zigbee.blakadder.com/search.html zoek hier op door window
ik heb deze https://www.zigbee2mqtt.io/devices/MC500A.html#tuya-mc500a
omdat deze penlites heeft in plaats van knoopcellen

pir sensor
zelf hier een assortie van in gebruik
IKEA E1525/E1745 want penlites
Tuya ZG-204ZL(incl lichtmeting maar werkt niet snel genoeg) en SONOFF SNZB-03

ligt aan je type motor. vaak met relay switch
https://zigbee.blakadder.com/ is super handig!

Ben je tevreden over die radiator koppen van Moes?

Thanks voor de tip van de matter plugs, ik wist dat dus niet!

• MakhouT
Gizz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:43:
[...]

Wifi-tussenstekkers met wifi die energiemeten hoeven niet veel te kosten. Je hebt bijvoorbeeld deze van Athom met zelfs al ESPHome als firmware geïnstalleerd.
Ik probeer zo van die tussenstekkers te mijden, ik ben toch aan het renoveren en dus ineens te goei nieuwe insteken :)

• xtrme
MakhouT schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:20:
Sorry voor de latere reactie, eindelijk een momentje gevonden om deftig te reageren tussen de renovatiewerken heen!

[...]
Oh nice! Ik heb hierdoor nog wat research gedaan, omdat ik zag dat deze geen Thread & Matter support heeft. Is dit ook een goeie? smlight slzb-06m.
de dongle e van sonoff kan beide (ook officieel tegelijkertijd, maar dit wordt afgeraden en eigenlijk gewoon 2 in te pluggen mocht je thread en zigbee tegelijkertijd willen

die van jou kan ook maar wordt wel serieel aangestuurd via je bedrade netwerk ipv direct op de usb
voordeel kan jij je coordinator optimaal plaatsen

[...]
ja let wel dat je een neutrale draad nodig kan hebben

[...]
ja

• xtrme
MakhouT schreef op maandag 16 september 2024 @ 00:02:
[...]

https://zigbee.blakadder.com/ is super handig!

Ben je tevreden over die radiator koppen van Moes?

Thanks voor de tip van de matter plugs, ik wist dat dus niet!
die moes trv's zijn prima
hoor ze wel open en sluiten bijv. 's nachts
ging even kijken in de instelling in zigbee2mqtt (z2m) en blijkbaar open window niet geactiveerd
dus dat ga ik nu testen

(zelf nu de eerste matter plug, over wifi geen thread, van NEO. geeft (nu wel)alles door incl energiemeting. bij nieuwe aankopen zou ik voor de athome's gaan, van een post hierboven ivm esphome(onderdeel van home assistant) zij hebben ook toekomstige update voor matter)

[ Voor 3% gewijzigd door xtrme op 16-09-2024 10:16 ]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

MakhouT schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:20:

[...]
Klopt! Ik heb geen ervaring met het specifieke product dat je noemt, wellicht even verder research doen.

[...]
Ja

[...]
Zeker

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11 22:23
Voor alle mensen hier die smart switches achter de schakelaars (zoals de sonoff mini) advisteren: hebben jullie ze zelf in gebruik? Zo ja, dan vraag ik mij af hoe jullie eventuele troubleshooting aanpakken? Bijvoorbeeld als er opnieuw gepaird moet worden. Schroeven jullie dan één voor één al jullie schakelaars eruit om die dingen opnieuw te pairen?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@NaliXL hangt van de module af. Sommige kun je ook opnieuw laten pairen door de lichtknop een paar keer achter elkaar aan en uit te schakelen. Mijn ervaring is dat het opnieuw pairen van een module op netvoeding bijna nooit voorkomt.

Als een module gek doet is het bij mij meestal een Aqara op batterijen die na een batterijwissel niet meer deelneemt aan het mesh en even opnieuw gepaired moet worden. Maar dan heb je dat ding toch al in je hand.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MakhouT
En om volledig mee te zijn met het verhaal:
Om mijn mesh netwerk uit te bouwen dan zou ik geen end devices willen hebben, maar routers.
Dus als ik bv. https://www.robbshop.nl/a...ch-h1-schakelaar-2-draads koop en omzet naar een router en ik heb er verschillende in huis, dan heb ik een stevig mesh netwerk. Heb ik dit goed begrepen?
En ondersteund Matter en Thread ook het opbouwen van een Mesh netwerk?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@NaliXL Voor troubleshooten verwijder ik ze niet. Is me ook nog niet veel gebeurd. Bij re-pair zou ik sommige misschien moeten uitbouwen ja. Maar dat is ook niet vaak.

En inderdaad, veel modules kunnen dat ook met de aangesloten schakelaar doen. Zelf ook van die modules maar had liever een verborgen knopje gehad. Ik (of kinderen) heb ze daarmee wel eens per ongeluk in pairing mode gezet. Makkelijk op te lossen maar had liever wat moeite moeten doen.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MakhouT de meeste zigbee-devices op netvoeding zijn inderdaad routers. Je hoeft daar niks 'voor om te zetten', ze zijn het gewoon standaard.

Hier een (oud) plaatje van mijn zigbee-mesh, waarbij je aan de buitenkant doodlopende devices ziet (endpoints, zigbee-devices op batterij) en daarbinnen allemaal apparaten op netvoeding die met elkaar en de endpoints verbonden zijn, de routers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbhOKWBhspZfxv74xmoxlOgHqVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ltY1aO3e4LFV0l4TZ6SPOM5.png?f=fotoalbum_large

Een Thread-netwerk werkt ook als een mesh. Maar Thread en Zigbee vormen niet samen één mesh. Het is echt een ander protocol, dus een zigbee-device kan niks met thread-datapakketjes en vice versa.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@MakhouT Meeste modules met netvoeding zijn inderdaad ook routers. Er zijn wel wat uitzonderingen (bijvoorbeeld de ZBMiniL2) die dat niet doen maar in de regel wel. Vaak staat dat dan wel vermeldt op de Zigbee2MQTT device pagina of Blackadder. Voor de H1 zie ik daar zo niets over.

Thread vormt ook een mesh. Matter is alleen een hogere standaard en zegt niets over de communicatiemethode zelf.

• MakhouT
Helemaal helder! :)
Kom ik nog met vragen dan horen jullie het wel, vandaag ontvang ik al het speelgoed van robbshop :D

• MakhouT
Sonoff zigbee 3 dongle of een skyconnect van HA.

Wat is eigenlijk het verschil tussen beiden? In kan de skyconnect ook een coordinator zijn?
En nog een vraag is, de Aqara H1, maakt het uit of het een neutral heeft of niet om een router te zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door MakhouT op 18-09-2024 14:11 ]

• xtrme
NaliXL schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:27:
Voor alle mensen hier die smart switches achter de schakelaars (zoals de sonoff mini) advisteren: hebben jullie ze zelf in gebruik? Zo ja, dan vraag ik mij af hoe jullie eventuele troubleshooting aanpakken? Bijvoorbeeld als er opnieuw gepaird moet worden. Schroeven jullie dan één voor één al jullie schakelaars eruit om die dingen opnieuw te pairen?
1 maal moeten doen maar moest ik ook bij de zigbee dimmers doen
en de reden was omdat ik van coordinator ging wisselen (had de oude door laten branden door een foute/verkeerde bedrading)
maar het antwoord is ja
alle schakelaar moeten dan open
en in één geval moet er een kast naar voren die vast aan de muur staat
Sonoff zigbee 3 dongle of een skyconnect van HA.
Wat is eigenlijk het verschil tussen beiden? In kan de skyconnect ook een coordinator zijn?
voor support van home assistant de skyconnect
maar sonoff heeft grotere community base (meerdere platforms)
beide hebben de zelfde chip de sonoff e (niet p, dat is een andere) en de skyconnect
geen verschil tussen beide
standaard zijn het coordinator als je er 2 of meer hebt flash je de 2e-x'de met een router firmware en is het een repeater/router
En nog een vraag is, de Aqara H1, maakt het uit of het een neutral heeft of niet om een router te zijn?
zonder neutral is het een end device met neutral is het een router
dit is in verband met elektriciteits "verbruik"
in die no neutral devices zit een condensator die hem online houdt, dus als je hem in theorie meerdere jaren niet gebruikt dan gaat hij ook offline (maar waarom zou je hem dan smart maken :+

bij 3 draden schakelaars moet je vaak de 3e draad bij trekken naar je bouwdoos !
of de schakelaar zitten in een doos met ook een schakelaar dan is puur doortrekken
(uitzonderlijk geval, bij mij geweest, dat de vorige bewoner 2 groepen had in 1 doos, wcd op 1 en schakelaar op een ander, pats deed hij bij de eerste keer aanzetten)

@Septillion
bij de 1 knop zie ik het ook inderdaad niet staan
maar bij alle meerknops varianten wel
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-EUK04.html
daar staat het als switch left/right endpoint

[ Voor 49% gewijzigd door xtrme op 18-09-2024 16:02 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Sonoff dongle bestaat niet, ze leveren er namelijk twee :) Ook wel bekend als ZBDongle-P en ZBDongle-E. Verschil is de chip. De E gebruikt dezelfde SiliconLabs chip als de SkyConnect maar daarvan is de firmware niet open source. De P gebruikt een chip van Ti met open source firmware van koenk.

Endpoint is niet zelfde als end device. Dat geeft aan dat er wat te besturen valt.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:43
Fijn topic dit, ik loop ongeveer met dezelfde vragen dus er is al veel beantwoord :)
Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:17:
Sonoff dongle bestaat niet, ze leveren er namelijk twee :) Ook wel bekend als ZBDongle-P en ZBDongle-E. Verschil is de chip. De E gebruikt dezelfde SiliconLabs chip als de SkyConnect maar daarvan is de firmware niet open source. De P gebruikt een chip van Ti met open source firmware van koenk.
Verschil tussen de P en E is dat de E ook thread/matter ondersteunt, toch? Wel experimenteel en moet je zelf de juiste firmware op flashen begrijp ik.
Ik ben ook aan het opstarten en heb de E dongle gekocht (nu nog een NUC :+ ) . Heb een paar thread devices en paar zigbee, dus ben van plan om de dongle initieel beide netwerken te laten opzetten. Zorgen over interferentie neem ik even voor lief, eerst maar eens kijken hoe het gaat.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Thread is nog wel work in progress en zie ik voor de Ti's ook nog wel verschijnen. Naar mijn idee op dit moment is dat de keuze nog niet zo waard. Persoonlijk zou ik dan nog voor een Ti dongle gaan emt de open firmware. Maar de E werkt tegenwoordig ook best goed, zowel met ZHA als Zigbee2MQTT.

Hoe goed dat gecombineerd gaat weet ik niet zo goed. Welke thread devices heb je?

• MakhouT
xtrme schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:38:
[...]

1 maal moeten doen maar moest ik ook bij de zigbee dimmers doen
en de reden was omdat ik van coordinator ging wisselen (had de oude door laten branden door een foute/verkeerde bedrading)
maar het antwoord is ja
alle schakelaar moeten dan open
en in één geval moet er een kast naar voren die vast aan de muur staat

[...]

voor support van home assistant de skyconnect
maar sonoff heeft grotere community base (meerdere platforms)
beide hebben de zelfde chip de sonoff e (niet p, dat is een andere) en de skyconnect
geen verschil tussen beide
standaard zijn het coordinator als je er 2 of meer hebt flash je de 2e-x'de met een router firmware en is het een repeater/router

[...]

zonder neutral is het een end device met neutral is het een router
dit is in verband met elektriciteits "verbruik"
in die no neutral devices zit een condensator die hem online houdt, dus als je hem in theorie meerdere jaren niet gebruikt dan gaat hij ook offline (maar waarom zou je hem dan smart maken :+

bij 3 draden schakelaars moet je vaak de 3e draad bij trekken naar je bouwdoos !
of de schakelaar zitten in een doos met ook een schakelaar dan is puur doortrekken
(uitzonderlijk geval, bij mij geweest, dat de vorige bewoner 2 groepen had in 1 doos, wcd op 1 en schakelaar op een ander, pats deed hij bij de eerste keer aanzetten)

@Septillion
bij de 1 knop zie ik het ook inderdaad niet staan
maar bij alle meerknops varianten wel
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WS-EUK04.html
daar staat het als switch left/right endpoint
Ik ben gisteren gaan checken en de meesten zijn inderdaad 2draads, sommige zijn 3 draads.
Gaat het een probleem zijn als ik alle schakelaars in 3 draads vorm aankoop, maar enkel 2 draden op aansluit?
Ik wil uiteraard zoveel mogelijk routers hebben om mijn mesh netwerk uit te bouwen

• xtrme
Maardiweb schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:02:
Fijn topic dit, ik loop ongeveer met dezelfde vragen dus er is al veel beantwoord :)

[...]

Verschil tussen de P en E is dat de E ook thread/matter ondersteunt, toch? Wel experimenteel en moet je zelf de juiste firmware op flashen begrijp ik.
Ik ben ook aan het opstarten en heb de E dongle gekocht (nu nog een NUC :+ ) . Heb een paar thread devices en paar zigbee, dus ben van plan om de dongle initieel beide netwerken te laten opzetten. Zorgen over interferentie neem ik even voor lief, eerst maar eens kijken hoe het gaat.
de chip is anders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IK09XFlt8_92gCfxALkF0mSjctQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a4eZ42W4gUGLrHlK20C5JBpz.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFPnBHOU7l-ET2D3ns43cCNzksE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QAdQplylBYKvNkQWVR3uvAGg.png?f=user_large

wat betreft de EFR32MG21 (dongle-e en skyconnect) deze kan met een firmware worden geflashed die beide protocollen maar wordt tegenwoordig ten zeerste afgeraden, ik ben ook afgestapt van beide omdat het praktisch het netwerk instabieler was met beide actief dan alleen 1x zigbee en 1x thread

mijn 2e dongle is een "ZB-GW04" maar sonoff mijn primairy (zigbee) en de zb is de speel threat (/matter)dongle

[ Voor 15% gewijzigd door xtrme op 20-09-2024 09:43 ]

• xtrme
MakhouT schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 06:42:
[...]

Ik ben gisteren gaan checken en de meesten zijn inderdaad 2draads, sommige zijn 3 draads.
Gaat het een probleem zijn als ik alle schakelaars in 3 draads vorm aankoop, maar enkel 2 draden op aansluit?
Ik wil uiteraard zoveel mogelijk routers hebben om mijn mesh netwerk uit te bouwen
3 draads kunnen niet 2 draads aangesloten worden (hardware is anders) (die gaan offline als de lamp uit gaat)
de 2 draads heeft een batterij dmv een capacitor. die bij elke (aan)schakeling wordt opgeladen

dus als je geen blauwe draad in je wandschakelaar hebt en je wil/kunt hem niet trekken dan worden je beperkt tot 2draads / no neutral devices

• MakhouT
xtrme schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:46:
[...]

3 draads kunnen niet 2 draads aangesloten worden (hardware is anders) (die gaan offline als de lamp uit gaat)
de 2 draads heeft een batterij dmv een capacitor. die bij elke (aan)schakeling wordt opgeladen

dus als je geen blauwe draad in je wandschakelaar hebt en je wil/kunt hem niet trekken dan worden je beperkt tot 2draads / no neutral devices
Oh goed dat je het zegt, want ik ging alles 3 draads kopen! Straks nog eens de telling gaan doen en zien welke 2- en 3 draads zijn.
Maar met een 2draads, gaat de functionaliteit toch nog steeds werken? Als mijn vrouw het licht uitdoet via het schakelaar, kan ik die dan nog steeds terug aanzetten via de app/home assistant?
Of lukt dat enkel met een 3 draads?

• xtrme
MakhouT schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:08:
[...]

Oh goed dat je het zegt, want ik ging alles 3 draads kopen! Straks nog eens de telling gaan doen en zien welke 2- en 3 draads zijn.
Maar met een 2draads, gaat de functionaliteit toch nog steeds werken? Als mijn vrouw het licht uitdoet via het schakelaar, kan ik die dan nog steeds terug aanzetten via de app/home assistant?
Of lukt dat enkel met een 3 draads?
2 draads en 3 draads werken in de praktijk hetzelfde (dus WAF is gewoon volledig aanwezig)

ze kunnen alleen in zha/z2m anders worden geintepreteerd (end-device of router) maar dat zou je proefondervindelijk moeten meemaken

• MakhouT
Ik heb ondertussen alles besteld! :)
2k euro aan materiaal :)
Thanks!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:43
Septillion schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:00:
Thread is nog wel work in progress en zie ik voor de Ti's ook nog wel verschijnen. Naar mijn idee op dit moment is dat de keuze nog niet zo waard. Persoonlijk zou ik dan nog voor een Ti dongle gaan emt de open firmware. Maar de E werkt tegenwoordig ook best goed, zowel met ZHA als Zigbee2MQTT.

Hoe goed dat gecombineerd gaat weet ik niet zo goed. Welke thread devices heb je?
2 lightstrips en een bulb van nanoleaf.

Stel dat ik nog een 2e dongle koop, dan kan ik de ene inzetten voor Thread en de andere voor Zigbee toch? Beetje uit elkaar plaatsen en klaar?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Maardiweb Volgens mij moet dat kunnen ja.
Pagina: 1