Hotel schakeling wil maar niet werken

Pagina: 1
Acties:

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 23:45
Net bij betrekken van de woning een jaar geleden hebben we de bijkeuken gestuct. Nu is de CV ketel verwijderd en willen ze toplaag erop laten zetten. Vandaar dat ik alle schakelaars voor de lampen in deze ruimte aan het monteren ben. Het betreft een hotel schakeling en ik krijg het NIET aan de gang.

Het betreft het volgende:

1. Schakelaar met 4 zwarte draaden. Deze werkt met schakelaar 2.
2a. Schakelaar met 2 bruine en 2 zwarte draaden Deze werkt met schakelaar 1.
2b. Stopcontact dat werkt.
3a. Schakelaar met 3 bruine draaden. Deze werkt niet. Eerlijk gezegd weet ik ook niet of deze ooit gewerkt heeft.
3b. Dimmer voor buitenlampen, als ik ze verbind met een lasdop dan werken de buitenlampen.

Dus mijn vraag is hoe krijg ik schakelaar 3a werkend zodat alle 3 de schakelaars de lampen aan/uit kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYg8MCDDQo9Nh-kZO5Ulq1Ojs2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSEpVLZDNZKtcd4M21Mqz7a5.png?f=fotoalbum_large

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Je zal eerst alle draden moeten doormeten om er achter te komen hoe ze lopen van de ene doos naar de andere doos.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:37
dus 3 schakelaars voor 1 lamp als ik het zo goed lees? dan zou je denken dat er een kruis schakelaar tussen moet bij nummer 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Het is zeer waarschijnlijk een kruisschakeling en dan moet je een kruisschakelaar op de plek van de 4 zwarte draden plaatsen.
Het ziet ernaar uit dat je hier 3 wisselschakelaars hebt geplaatst

• The Source
Dus het zou kunnen dat ik een los draaidje moet trekken van 3b naar 3a? En dan uiteraard de juiste volgorde vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Nee, bij 3b werkt het toch als je die bruine in die doos doorverbindt met de zwarte in diezelfde doos? Dus daar is alles in orde als je daar de dimmer op aansluit

Bij 1 moet een kruisschakelaar komen (en zeer waarschijnlijk is 1 setje bij elkaar gedraaide zwarte draden het setje wat naar 2 gaat en het andere setje naar 3a)

Bij 2 moet een wisselschakelaar komen met beide bruine op het P-contact/common en dan één van de twee zwarte op het ene en de andere zwarte op het andere schakelcontact

Bij 3a zal ook een wisselschakelaar moeten komen (ader naar lamp op P-contact en de twee andere zwarte draden in de 2 schakelcontacten). Hier zal één van de drie zwarte naar het lichtpunt gaan en twee zwarte draden zullen vanaf 1 komen (mogelijk dat hier ook twee zwarte draden bij elkaar gedraaid zitten (ik lijk wel wat draaiing te zien)? Dit zullen dan waarschijnlijk de draden zijn die naar 1 lopen)

[ Voor 7% gewijzigd door tozzke op 13-09-2024 00:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:47
Afbeeldingslocatie: https://nlshop.se.com/media/wysiwyg/Aansluitschema_kruisschakeling_kleuren_draden_1300x850.jpg

Zoals gezegd, twee wissel en één kruisschakelaar.
Door slim te meten, moet je achterhalen welke twee van de vier zwarte draden van 2 naar 1 lopen en welke van 1 naar drie. Daar komt de kruisschakelaar.

Als je de fasedraad van 3b één voor één verbindt met de drie zwarte schakeldraden van 3a kan je achterhalen welke van de drie naar de lamp gaat.

Zodra je weet welke draad naar de lamp gaat, kan je die en overige twee verbinden met een lasklem.
Bij 2A verbind je beide zwarte draden met de fase
Nu kan je bij 1 de spanning meten op de vier draden. Twee hebben spanning, die komen van 2. Twee zijn spanningsloos, die gaan naar 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:20
Foto 1 is de kruis schakelaar, 2 draden gaan naar foto 2, en 2 draden naar foto 3
Foto 2 is de wissleschakelaar in plaatje hierboven links
Foto 3 is de wisselschakelaar in plaatje hierboven rechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
Ten eerste sorry voor mijn late reactie, ten tweede dank je voor jullie hulp.
Helaas heb ik het nog niet werkend.

Ik heb alles duidelijk uitgewerkt maar heb nog een paar vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmQ03GfD6nlARlpWLfTqK7MBtQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TpzTjvTM7xeJKiXzGtAifYel.png?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd werkend schakelaar 1, 2a, stopcontact 2b en dimmer 3b.
Schakelaar 3a werkt niet.

Ondertussen heb ik duidelijk welke draad naar de lamp loopt. Dank je @PROnline.
Ik moet nog uitzoeken zwarte draden tussen de schakelaars verbonden zijn, hierover 2 vragen:

A. Bij de kruis schakelaar zitten de 2 zwarte bij elkaar in een verbinding. Mag dit? Ik heb geen schakelaar met 4 aansluitingen, enkel met 3, dus ik mag aannemen dat het bij de vorige eigenaar ook zo geschakeld heeft gezeten.

B. Maakt het iets uit als de zwarte draden omgewisseld worden? Want ik ga nu uitzoeken welke van schakelaar 1 naar schakelaar 2 en 3 lopen. Als ik weet welke 2 zwarte draden bv naar schakelaar 2 lopen, maakt het dan iets uit welke ik links en rechts doe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:48
Je probleem zit dus bij A; Als je geen 4 aansluitingen hebt op de schakelaar dan heb je dus geen kruisschakelaar. Met 3 aansluitingen is het een gewone wisselschakelaar.
Dus de schakelaar bij A vervangen door een echte wissel kruisschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
OverTheTop schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:59:
Je probleem zit dus bij A; Als je geen 4 aansluitingen hebt op de schakelaar dan heb je dus geen kruisschakelaar. Met 3 aansluitingen is het een gewone wisselschakelaar.
Dus de schakelaar bij A vervangen door een echte wisselschakelaar.
Kruisschakelaar

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Dank jullie allemaal... een kruisschakelaar ertussen heeft het probleem opgelost.
Hiermee kan ik dus ook concluderen dat het bij de vorige eigenaar ook helemaal nooit heeft gewerkt :(
Pagina: 1