Grasmaaier op zen kant gelegd, olie lek, kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-04 14:28
ik heb een grasmachine op benzine, ik had deze op zen zij gelegd voor de onderkant eens grondig te kuisen, echter heb ik nu gezien dat er via de luchtfilter olie uit is gelekt.

Nu kan ik wel de luchtfilter vervangen en olie bijvullen, alleen heb ik bang dat er olie is gekomen op plekken waar geen olie hoort te zijn en vraag me of hoe veilig het is om dat ding nog te starten.

Of is hij zoiezo naar de vaantjes en ga ik hem misschien niet eens kunnen starten? Ik ben niet zo thuis in verbrandingsmotoren.

Type maaier: Makita plm5121n2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMoIx6AwHyZDj93ARGPqUz-GDQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOdYmhINKMo1TeI8JruPbTvV.jpg?f=fotoalbum_large

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-04 23:15
Rakward schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:08:
ik heb een grasmachine op benzine, ik had deze op zen zij gelegd voor de onderkant eens grondig te kuisen, echter heb ik nu gezien dat er via de luchtfilter olie uit is gelekt.

Nu kan ik wel de luchtfilter vervangen en olie bijvullen, alleen heb ik bang dat er olie is gekomen op plekken waar geen olie hoort te zijn en vraag me of hoe veilig het is om dat ding nog te starten.

Of is hij zoiezo naar de vaantjes en ga ik hem misschien niet eens kunnen starten? Ik ben niet zo thuis in verbrandingsmotoren.

Type maaier: Makita plm5121n2
[Afbeelding]
Was het wel olie wat eruit is gelopen? Of is er misschien wat benzine vanuit de carburateur het filter ingelopen? Volgens mij kun je gewoon proberen te starten, nadat je eerst het oliepeil hebt gecheckt. Wanneer er wat olie in het luchtfilter zit dan is dat in principe geen probleem, dat verdampt op den duur wel weer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:06
Als je pech hebt zit er nu ook olie boven de zuigers. Dan gaat hij niet starten, en ook niet rond.
Waar je moet doen is schoonmaken. Check even via de bougie of deze schoon en droog is.

Qua veiligheid loopt het niet zo’n vaart. Als je niet in de benzinelucht staat. En buiten werkt, dan zal het niet direct gevaarlijk zijn. Al zal een brandblusser of een emmer met zand de veiligheid niet verminderen.

@Yaksa, het ziet er op de foto wel uit als olie.

[ Voor 42% gewijzigd door BovenHond op 12-09-2024 18:27 ]

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-04 14:28
Yaksa schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:17:
[...]

Was het wel olie wat eruit is gelopen? Of is er misschien wat benzine vanuit de carburateur het filter ingelopen? Volgens mij kun je gewoon proberen te starten, nadat je eerst het oliepeil hebt gecheckt. Wanneer er wat olie in het luchtfilter zit dan is dat in principe geen probleem, dat verdampt op den duur wel weer.
Het zag er zwart uit, wel nogal dun, misschien gemengd met benzine? Heb het zo snel mogelijk opgeveegd dus niet meteen op gelet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aan je motorblok zit een "carterontluchting" die uitkomt in je luchtfilter.
In je carter (onderkant motorblok) zit de olie. Dat is er nu een beetje uitgelopen. Geen paniek, even luchtfilter loshalen om te kijken of het ook in de carburateur zit.

Alles goed schoonmaken, doekje met (was)benzine erover (handschoenen aan) en je oliepijl controleren.
Motor paar keer rond laten gaan zonder bougie, en daarna weer gewoon starten.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 12-09-2024 18:36 ]

Wise enough to play the fool

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-04 23:15
Maar echt zwarte motorolie is meestal wel een indicatie dat de motor niet optimaal loopt.
OliepEIl controleren had ik ook al genoemd, maar dat is eigenlijk een standaardhandeling die je bij elke motor waar olie bijgevuld kan worden voor het starten zou moeten doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 19:17
@Rakward
1. Olieniveau checken en indien nodig bijvullen;
2. Bougie eruit, paar keer aan het startkoord trekken, bougie terug;
3. Eventueel luchtfilter vervangen als die vol zit met olie;
4. Starten zoals normaal, hij zal mogelijk nog eventjes roken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
Even alles goed met remmenreiniger of thinner schoon maken, vrij van olie. Hij zal even roken, maar meer ook niet. Uiteraard even olie peilen en bijvullen.

Volgende keer de grasmaaier op de andere kant leggen, met het luchtfilter naar boven. Dit is bij nagenoeg alle grasmaaiers zo, nooit het luchtfilter naar beneden als je hem op z'n kant legt.
Pagina: 1