Hoe kom ik bij mijn dakgoot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 21:08
Hallo lieve mensen,

Sinds een half jaar ben ik eigenaar van een rijtjeshuis met een "beklede" dakgoot (een bakgoot). Deze heeft natuurlijk sowieso onderhoud nodig, en hij is nu ook nog lek. Nu vraag ik me af: met wat voor ladder kan ik daar het beste bij?

Het simpelste is natuurlijk gewoon een ladder tegen de dakgoot aanzetten, maar ik denk eigenlijk niet dat de dakgoot daar stevig genoeg voor is. Tegen de gevel zetten gaat niet omdat direct onder de goot ramen zitten en daar kan ik dan ook geen muurafhouder voor gebruiken.

Volgens mij blijft dan (behalve een steiger) alleen een reformladder in de A-stand over, maar daarmee kom ik natuurlijk niet helemaal tot bij de uiteindes, tenzij ik hem over de schutting met de buren kan zetten (kan niet, want beide buren hebben serres).

Aan de voorgevel heb ik een ander probleem, daar zit een uitbouw. Daar kan ik dus met geen enkele ladder bij: een opsteekladder of schuifladder staat dan veel te schuin (en heeft niks om tegen te steunen), een reformladder staat niet breed genoeg om eroverheen te gaan, een (telescopische) vouwladder komt niet hoog genoeg (tenminste, zo groot heb ik ze dus nergens gezien).

Het enige wat ik kan bedenken is een hele brede muurafhouder zien te vinden, die over de ramen heen valt. Dan kan ik overal bij behalve boven de uitbouw.

Iemand suggesties? Ergens heb ik ook het gevoel dat ik er ook veel te moeilijk over denk 8)7

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:27

franssie

Save the albatross

Ik denk toch aan een steiger of zo een schaarlift huren, voordeel van schaarlift is dat het waarschijnlijk goedkoper is als je er mee langs de goot kan rijden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
Een foto zegt meer dan 1000 woorden zou ik zeggen.
Ik heb wel eens ladders gezien die bovenaan een breede balk (hoe noem je zo'n ding) die dan met een beetje geluk op de kozijn steunt en niet op de raam zelf.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Als de goot ook nog 'ns lek is dan zou ik er niet eens zelf aan beginnen.
Beetje in de buurt rondvragen of zij hetzelfde probleem hebben (gehad), en welke dakdekker ze aanraden. 3 offertes opvragen en dan de beste kiezen. Voordeel: Die mensen werken veilig op hoogte en je hebt garantie op reparatie. Nadeel: Kost een paar centen meer dan zelf doen, maar wanneer je niet gewend bent om op hoogte te werken dan is het risico op vallen toch wel aanwezig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:43
@ktf
Heb je een zinken goot in een betimmerde bak met Trespa of iets dergelijks? Of is het allemaal van dun blik.
Bij ons kun je zonder probleem de ladder tegen de rand van de bakgoot zetten en vervolgens ook in de goot zelf staan of een ladder in de goot zetten voor op het dak.

My favorite programming language is solder.

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-07 21:08
franssie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:46:
Ik denk toch aan een steiger of zo een schaarlift huren
Op zich prima voor een keer, maar een dakgoot moet je natuurlijk regelmatig schoonmaken.
Ad de Jong schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:47:
Een foto zegt meer dan 1000 woorden zou ik zeggen.
Ik houd mijn huis liever uit mijn on-line voetafdruk. Maareh, als voorbeeld, kijk eens naar deze: https://maps.app.goo.gl/nwzhaGFWkX7cBtRR6 Onder die dakgoot zitten ramen, en een deel zit boven een uitbouw.

Ik zou denken, een telescopische vouwladder zoals deze is ideaal: je laat één helft deels ingeschoven, die kan dan op het plat dak steunen. Probleem is, die dingen kan ik nergens vinden met een werkhoogte van 6 meter in gevouwen toestand.
Yaksa schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:56:
Als de goot ook nog 'ns lek is dan zou ik er niet eens zelf aan beginnen.
Ik kan me geen professional veroorloven momenteel, en hoe langer ik wacht, hoe rotter de boel wordt.
Puch-Maxi schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:05:
@ktf
Heb je een zinken goot in een betimmerde bak met Trespa of iets dergelijks? Of is het allemaal van dun blik.
Bij ons kun je zonder probleem de ladder tegen de rand van de bakgoot zetten en vervolgens ook in de goot zelf staan of een ladder in de goot zetten voor op het dak.
Het is een betimmerde bak, maar ik denk dat de dakgoot al lang lek is. Het trespa is namelijk net voor de overdracht al eens losgekomen en door de vorige bewoner provisorisch terug vastgezet. Kans is dat het allemaal al rot is, dus daar zet ik liever geen ladder tegenaan.

edit: ik wil het allemaal laten vervangen, maar ik kan het nu niet betalen. Het zou fijn zijn als ik de lekkage kan vinden, er even wat teer op kan smeren zodat het er nog een paar jaartjes tegenaan kan.

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 12-09-2024 18:33 ]

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45
Als je het niet kan betalen dan zal investeren in een nieuwe ladder ook niet lukken?
Achter gewoon een ladder ertegenaan zetten. Voor de ladder op de uitbouw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 15:14

Dido

heforshe

Als die uitbouw van jou, net als op de foto, een plat dak heeft, kun je toch op dat platte dak klimmen en daar eventueel een ladder op zetten?

Lost je probleem met de ramen niet op, natuurlijk.

Wat betekent mijn avatar?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mijn veranda zet ik het gewoon tegen de gaat aan. Dat is metaal en gaat prima. Bij de goot van het dak van mijn huis kom ik niet, de ladder is niet hoog genoeg en als ik een langere ladder had zou ik het niet durven.
Dido schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:12:
Als die uitbouw van jou, net als op de foto, een plat dak heeft, kun je toch op dat platte dak klimmen en daar eventueel een ladder op zetten?

Lost je probleem met de ramen niet op, natuurlijk.
Zijn voorbeeldfoto heeft geen plat dak. Als je een platdak hebt met een dakraam is het het handigste (en veiligste) van binnenuit op het dak te klimmen.
Oh, ik las het verkeerd, via het plat dak van een uitbouw. Ja dat zou wel kunnen. De zoon van mijn overbuurman doet dat bij hem ook op die manier (hij woont onder een 50 jaar oude boom dus moet elk jaar).

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 12-09-2024 21:57 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je een ladder op afstand van een goot wil houden dan heb je daar ook gewoon hulpmiddelen voor:

https://www.praxis.nl/bou...muurafstandhouder/0164001

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Will_M schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:01:
Als je een ladder op afstand van een goot wil houden dan heb je daar ook gewoon hulpmiddelen voor:

Anders lees je de OP even.

Ik denk dat je met een normale schuifladder een heel eind komt. Als je de ladder redelijk rechtop zet komt er weinig druk op de bakgoot

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 12-09-2024 22:07 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sethro schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:05:
[...]

Anders lees je de OP even.

Ik denk dat je met een normale schuifladder een heel eind komt. Als je de ladder redelijk rechtop zet komt er weinig druk op de bakgoot
Jij moet niet denken.,.... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:34
Zo'n bakgoot kan je rustig een ladder tegenaan zetten. Daar is echt wel rekening mee gehouden.
Zelfs een simpele PVC goot kan je een ladder tegenaan zetten.
De lengte van de ladder speelt geen rol. De helling van een goed opgestelde ladder is ongeveer 5:1. Stel dat een persoon + ladder 100 kg weegt, dan komt er tegen de goot 20 kg te leunen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Knikarm hoogwerker als aanhanger huren, is best duur maar wel gemakkelijk.

Steiger huren en zelf bouwen, is ook prijzig maar wel veilig.

Layher steiger laten bouwen door lokaal podiumverhuur bedrijf in de rustige periode (lees winter), dan hebben die minder te doen en willen ze dit soort klusjes wel eens erbij doen (uit ervaring).

Als ik de Google maps die je stuurde moet geloven kun je ook gewoon een ladder onder tegen de dorpel zetten en dan kom je er toch best prima bij? Het zijn immers maar kleine ramen.

En verder begrijp ik dat het 'regelmatig' onderhoud nodig heeft, maar je kunt vaak voor een euro of 50 wel je goten laten reinigen. doe dat 1x per jaar en je bent er vanaf.
Dit onderhoud nu is om ervoor te zorgen dat de lekkage verholpen is en je er weer even tegenaan kunt.
Als je dan de bak ook weer stevig maakt heb je direct een goed platform om een lange normale ladder tegenaan te plaatsen.

[ Voor 48% gewijzigd door BlueKeenan op 13-09-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-07 13:07

Freakie1NL

Grote Baas

Hier kan je gewoon een lader tegen aan zetten en iets als Bison vloeibaar rubber gebruiken of frencken gietgoot. Makkelijk zelf te doen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
Will_M schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:01:

Ik herken het probleem van TS en heb die Altrex afstandhouder zelf geprobeerd. Bij mijn huis/goot kom je met die afstandhouder niet voldoende ver van de muur af en leunt de trap nog steeds tegen de goot aan. Dus: deze afstandhouder werkt voor mij niet.
Sethro schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:05:
Mja, een ladder redelijk rechtop zetten is misschien veiliger voor de goot maar minder veilig voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:41
vanaalten schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:27:
[...]
Mja, een ladder redelijk rechtop zetten is misschien veiliger voor de goot maar minder veilig voor jezelf.
Iets schuiner zetten en een sterk iemand onderin die kan zorgen dat de ladder niet over kantelpunt gaat. Veilig? Nee, maar dat ga je zonder lift of fatsoenlijk opgebouwde steiger toch niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyB83
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-09-2024
Vaak bij zo'n uitbouw kun je de platen die als dak fungeren eruit schuiven als je de rubberen strip ertussen uit haalt.

Wat ook een optie is, een lange stok met daaraan een hoge druk spuit en dan de dakgoot schoon spuiten. Zal wel wat rotzooi geven.

• Pinas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-07 21:36
Misschien een keer aan je buren vragen hoe zij dat doen...? Zij wonen er immers al jaren.

Verder gebruik ik op mijn platte dak een laddermat voor de stevigheid.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Pinas schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:43:
Misschien een keer aan je buren vragen hoe zij dat doen...? Zij wonen er immers al jaren.
Dit, hier ook gedaan, en konden de perfecte ladder lenen van enkele deuren verderop.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vanaalten schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:27:
[...]

Ik herken het probleem van TS en heb die Altrex afstandhouder zelf geprobeerd. Bij mijn huis/goot kom je met die afstandhouder niet voldoende ver van de muur af en leunt de trap nog steeds tegen de goot aan. Dus: deze afstandhouder werkt voor mij niet.

[...]

Met een 'bak-goot' is zo'n ding inderdaad vaak nét te kort om de ladder er mee vóór de goot te kunnen houden maar da's ook niet echt nodig. Je kunt de ladder ook nét ónder de bak uit laten komen waarbij je je 'eigen lengte' vervolgens nog over hebt om ruim bóven de bak / goot uit te kunnen komen vanop een veel lager gelegen 'sport' 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-07 17:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb mijn zinken goten vervangen (soldeerwerk) met een ladder.

Dat was echt helemaal ruk.

Als de ladder er onder stond (dat kon bij mij wel) kon ik er boven niet goed bij. Als ie er tegen stond kon ik er boven wel bij maar kon ik geen delen wisselen.

lang verhaal kort: fix een steiger.
Pagina: 1