Itunes Backup locatie wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• albertie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-04 13:13
Laatste tijd merk ik dat er met mijn Windwos pc van alles niet meer mogelijk is. Nu is het zelfs zo ver dat ik na het opstarten als dezelfde melding krijg. Namelijk; Er is onvoldoende schijfruimte op C. Dit terwijl er een SSD C-schijf met een grootte van ongeveer 115 GB aanwezig is en een tweede HDD, de D schijf met een grootte van 2 TB.
Ik heb eens rondgekeken wat hier de oorzaak van kan zijn.
Vervolgens heb ik via de verkenner de C-schijf doorlopen en gekeken wat er zoal allemaal zoveel ruimte inneemt.
Dit alles leerde mij eens te kijken naar de de hoeveelheid opslagruimte die Itunes op de C-schijf inneemt voor de Backups van onze Iphone's en dergelijke. Tot mijn schrik zag ik dat dit bijna een kwart van de C-schijf was.
En dan te bedenken dat ik op mijn D-schijf bijna niets van ruimte inneem omdat ik alles op externe schijven opsla.
Ik had dan ook het plan om de locatie waar Itunes zijn backup bestanden opslaat te wijzigen. Als je eens rondkijkt is dat nog niet zo invoudig. Maar ik had via CT Magazine het volgende advies gevonden:
===========
iTunes slaat de back-ups van mobiele apparaten altijd op in %AppData%\ Apple Computer\MobileSync, en dat kun je inderdaad niet wijzigen bij de instellingen van iTunes. Je kunt dat oplossen door allereerst de nieuwste aangemaakte map in %AppData%\Apple Computer\MobileSync\Backup handmatig te verwijderen, bijvoorbeeld met Windows’ Verkenner. De mapnaam kun je invoeren zoals die hier staat: Windows lost %AppData% op naar de echte mapnaam – dat zal meestal C:\Users\gebruikersnaam\ AppData\Roaming zijn. Als er nog meer back-ups van andere apparaten aanwezig zijn, moet je de map ‘back-up’ aansluitend een andere naam geven. Heb je echter geen andere apparaten, dan kun je de map gewoon verwijderen.
Vervolgens maak je op de gewenste doelschijf een map aan waar de back-ups terecht moeten komen, bijvoorbeeld E:\ iTunes\MobileSync\Backup. Open dan een Opdrachtprompt die je als administrator uitvoert en voer het volgende commando uit:

mklink /J “%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup” “E:\iTunes\MobileSync\Backup”

Daarmee maak je een symbolische link aan vanuit de oorspronkelijke back-upmap naar drive E:, die iTunes klakkeloos accepteert. De apparaatback-ups belanden vervolgens van nu af aan op een andere, hopelijk grotere, opslagruimte.
====================
Toen heb ik zoals omschreven op de C schijf (losse SSD HDD) alle oude backup locaties gevonden en verwijderd.
Vervolgens op mijn 2e HDD, met de letter D, de submap Backup aangemaakt onder de map MobileSync. En deze map MobileSync is dan weer een submap van de map Itunes. En de map Itunes staat op D.
Hierna heb ik cmd getypt en bij de promp uitgekomen waar ik mklink /J “%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup” “D:\iTunes\MobileSync\Backup” in gekopieërd heb.
Ik krijg echter steeds het volgende bericht, namelijk

[b]
Ik kan geen bestand maken dat al bestaat[
/b]

Wat doe ik verkeerd?
Is het de bedoeling dat ik in plaats van de procent (%) tekens iets anders invul? Of doe ik iets anders verkeerd. Graag jullie advies. Alvast bedankt voor de reactie.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit is een softwarevraag. Schopje naar CSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt "D:\iTunes\MobileSync\Backup" al gemaakt. Verwijder de map 'Backup' uit 'D:\iTunes\MobileSync\' en voer het commando opnieuw uit. Dat is een foutje in het stappenplan van C't Magazine.

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 13-09-2024 01:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Hallo,
bedankt voor jullie reactie. Blij dat ik misschien verder kom.
Ik heb nu op de D schijf de map Itunes aangemaakt: Onder deze map heb ik de map MobileSync aangemaakt. En het daar verder bij gelaten. De map Backup heb ik dus op de D schijf weggelaten.
Vervolgens heb ik de hieronder afgedrukte commando's in een Dos prompt gegeven met de daarbij weergegeven resultaten. Maar ik doe blijkbaar nog steeds iets verkeerd. Ik moet toegeven dat het me wel iets zegt maar echt niet voldoende. Zo heb ik gedacht dat J misschien de Drive letter is. Maar waarschijnlijk klopt dit niet. Ook heb ik geprobeerd een keer de map Backup uit de opdrachtregel weg te laten.

C:\Users\User>mklink /J "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup""D:\iTunes\MobileSync\Backup"
The syntax of the command is incorrect.
Creates a symbolic link.

MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Link Target

/D Creates a directory symbolic link. Default is a file
symbolic link.
/H Creates a hard link instead of a symbolic link.
/J Creates a Directory Junction.
Link Specifies the new symbolic link name.
Target Specifies the path (relative or absolute) that the new link
refers to.

C:\Users\User>mklink /J "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup""D:\iTunes\MobileSync\Backup"
Creates a symbolic link.

symbolic link.
refers to.

C:\Users\User>mklink /D "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup""D:\iTunes\MobileSync\Backup"
Creates a symbolic link.

symbolic link.
refers to.

C:\Users\User>mklink /J "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup""D:\iTunes\MobileSync\"
Creates a symbolic link.

symbolic link.
refers to.

Zoals je ziet doe ik nog steeds iets niet goed. Misschien dat je nog een aanvullend advies hebt. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Spaties tussen de parameters! :P
mklink /J "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup""D:\iTunes\MobileSync\Backup"
                                                     ^^

Moet dus zijn:
mklink /J "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup" "D:\iTunes\MobileSync\Backup"
                                                     ^^^

Zet de command-gerelateerde zaken even tussen [cmd]-tags. Dit is niet te lezen zo.

Creates a symbolic link.

symbolic link.
refers to.

Creates a symbolic link.

symbolic link.
refers to.

C:\Users\User>mklink /D "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup""D:\iTunes\MobileSync\Backup"
Creates a symbolic link.

symbolic link.
refers to.

C:\Users\User>mklink /J "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup""D:\iTunes\MobileSync\"
Creates a symbolic link.

symbolic link.
refers to.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 13-09-2024 23:12 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertie
Hallo,
allereerst sorry voor de late reactie.
ten tweede zul je wel gemerkt hebben dat deze zaken niet mijn sterkste kant zijn.

Ik heb uit je eerste opmerking (spaties tussen de parameters) de opdrachtregel gekopieëerd waar (3) ^^^ in plaats van (2) ^^ hoedjes staan. Deze regel heb in het cmd scherm geplakt en een enter gegeven. Vervolgens geeft het cmd scherm het volgende bericht:

=======

Misschien ten overvloede, ik had dus voor ik jouw commando regel invoerde de map Itunes enz die ik op de D schijf gemaakt had, geheel verwijderd.
C:\Users\User>mklink /J "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup" "D:\iTunes\MobileSync\Backup"
Kan geen bestand maken dat al bestaat.

C:\Users\User>

========

ik doe blijkbaar nog steeds iets niet goed.
Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijder de map/bestand D:\iTunes\MobileSync\Backup en probeer opnieuw.
Kan geen bestand maken dat al bestaat.
Die foutmelding is toch niet heel onduidelijk? :?

Je wilt een link maken van "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup" naar "D:\iTunes\MobileSync\Backup". Maar mklink moet daarvoor een nieuw bestand kunnen schrijven in "D:\iTunes\MobileSync\Backup". Als dat al bestaat, kan mklink niet verder dus geeft ie een foutmelding.

[ Voor 100% gewijzigd door Room42 op 17-09-2024 13:10 ]

• albertie
Allereerst heb ik via de verkenner rechtsboven via zoeken op de D schijf gezocht naar de naam Backup. Ik had op 2 plaatsen iets staan van backup.
Een verwijzing naar een artikel dat ik ooit opgeslagen had over een backup maken naar Itunes en een verwijzing naar backup's van een Iphone. Deze twee heb ik beiden verwijderd.
Nu was er via de zoekopdracht op de D schijf niets meer te herkennen van enige backup.Ik heb je er een afbeelding van bijgevoegd.
Nadat ik de opdracht
mklink /J "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup" "D:\iTunes\MobileSync\Backup"
in het cmd scherm had gekopieërd en een enter gegeven had, kreeg ik weer de melding over een al bestand bestand. Ook daar heb ik je een afbeelding van bijgevoegd.
Hopelijk heb je nog een verdere tip voor me. Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXBYjOxiOW24zymIBStr7Hcmr0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0QMaCNVrW68RSs2rrUpckTIo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ufu9AnpcaXPuDE1wp0i7CrL18Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDLUJ3qrwWk49LwiUo7WmjBt.jpg?f=fotoalbum_large

• Room42
  • Niet online
Owww... RTFM: https://learn.microsoft.c...n/windows-commands/mklink en https://commandmasters.com/commands/mklink-windows/

Blijkbaar moeten de link en target omgekeerd worden. :o 8)7
Dus in jouw geval:
mklink /J "D:\iTunes\MobileSync\Backup" "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup"

(Mijn excuus is dat ik al 5 jaar alleen maar Linux draai O-))

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 18-09-2024 13:28 ]

• albertie
Ik heb het zojuist weer geprobeerd. Maar ............. ik krijg deze melding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7MNPKtSonEFOrdHQrVxRPAFRzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zmuMFSfaHXlOCqp0TLg9oKc.jpg?f=fotoalbum_large

• Room42
  • Niet online
albertie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:31:
Ik heb het zojuist weer geprobeerd. Maar ............. ik krijg deze melding

[Afbeelding]
Ok, en wat zou je nu zelf kunnen proberen om deze foutmelding te analyseren?

• albertie
Ik heb geen idee. Ik ben niet zo'n wiskid. Ik dacht een eenvouding artikel opgedoken te hebben. Toen deed zich meteen een probleem voor. En vervolgens heb ik via tweakers om hulp gevraagd 🙈.. Dus ik ben blij met je adviezen, maar ik zou het echt niet weten. Als jij het ook niet meer weet, wil ik je bedanken voor je hulp en hoop ik dat iemand anders misschien een idee heeft.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ietwat hard gezegd: Je wilt geen niet-standaard wijzigingen uitvoeren zonder niet-standaard kennis :) Eerst snappen wat en waarom, dan pas doen. Tot die tijd de standaard volgen - en in de vrije tijd en met niet-productiedata spelen om meer te leren en vragen stellen. Maar iets als een backup doe je op de standaard manier. Daar wil je nooit mee spelen. Geen vragen over stellen.

Simpeler: ruimte maken (delete) of ruimte kopen (schijf vervangen)

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 19-09-2024 23:11 . Reden: Ietwat hard gezegd: ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
albertie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:22:
Ik heb geen idee. Ik ben niet zo'n wiskid. Ik dacht een eenvouding artikel opgedoken te hebben. Toen deed zich meteen een probleem voor. En vervolgens heb ik via tweakers om hulp gevraagd 🙈.. Dus ik ben blij met je adviezen, maar ik zou het echt niet weten. Als jij het ook niet meer weet, wil ik je bedanken voor je hulp en hoop ik dat iemand anders misschien een idee heeft.
Het probleem is niet dat ik het niet weet, het probleem is dat ik van jou niet genoeg terugkrijg om je te helpen. Ook dat het steeds een dag duurt voordat je reageert is niet praktisch. Het maakt het gewoon een beetje stroperig en langdradig. Maar vooral dat je zelf niet weet wat je doet is inderdaad niet handig bij dit soort zaken. Ga de documentatie lezen en probeer te begrijpen wat er gebeurd. Kijk dan naar de foutmelding en ga kijken of je kunt vaststellen dat deze inderdaad gelijk heeft.

Wij beheren jouw PC niet, dat moet je echt zelf doen. Dus jij moet begrijpen wat je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albertie
Oeps. Room42 helemaal duidelijk. Mijn excuses. Ik hoop dat het onvoldoende terug krijgen aan mijn onkunde ligt. Ik had gewoon niet gedacht dat een artikel uit het Ct Magazine niet zou kloppen en dus zoveel extra's zou vragen. Het niet direct terugkoppelen kan ik oplossen. Geef maar aan op welk deel van de dag je het liefst heb dat ik on-line ga, dan zorg ik dat ik ook on-line blijf. Als je dat tenminste nog wil.
En wat begrijpen betreft, kan ik het volgende melden wat ik ervan weet/begrijp:
1: Mijn pc bijna niet meer vooruit wilde en ik steeds meldingen kreeg dat mijn C-schijf vol staat.
2: Ik gezocht heb op de C-schijf waar er dan zoveel ruimte aan verspild wordt.
3: Ik via Ct Magazine er achter kwam dat de Backup van bv je Iphone via iTunes op je C schijf opgeslagen wordt.
4: Nadat ik uiteindelijk de plek gevonden had waar de backup's van onze Iphones opgeslagen waren en ik deze allemaal verwijderd had, ik plotseling meer dan genoeg ruimte had op de C-schijf.
5: Dat mijn pc toen weer helemaal normaal deed en ik ook geen meldingen meer kreeg over te weinig opslagruimte.op de C-schijf.
6: Ik de opslaglocatie van de backup's via iTunes wil wijzigen van de C-schijf naar mijn D-schijf waar ik plaats genoeg heb.
7: De backup locatie die iTunes gebruikt niet kan aanpassen via iTunes zelf, bv via instellingen.
8: Dat Ct Magazine hier een oplossing voor had en daar een opdrachtregel voor had samengesteld.
9: Deze opdrachtregel moet ik bij een opdrachtprompt invullen.
10 Hiertoe type ik links onder in het windows venster in het zoekscherm de letters CMD
11: Ik dan een klein zwart scherm krijg in de vorm van het oude DOS.
12: Ik daar de opdrachtregel van Ct Magazine in moet plakken.
13: Zoals je gezien hebt, blijft in dit DOS scherm Users\User> staan. Ik kan niet geheel tot bij alleen C:/ komen want met backspace krijg ik Users\User> niet weg. En ik weet niet of het hier al fout gaat (dat Users\User blijft staan als ik de opdrachtregel geplakt heb en op enter druk)
14: Ik nu wel of niet van te voren op de D schijf al de betreffende doelmap moet aanmaken. Als ik het goed begrijp moet dat dus NIET.
15: In de in Ct Magazine gepubliceerde opdrachtregel een fout zal.
16: Als het goed is zou de navolgende opdrachtregel wel het gewenste resultaat moeten brengen:
mklink /J "D:\iTunes\MobileSync\Backup" "%appdata%\Apple Computer\MobileSync\Backup"
17: Waar hierbij tussen Backup" "%appdata% een extra moest staan ten opzichte van de originele opdrachtregel uit Ct Magazine.
18: Ik nog steeds geen resultaat heb van iets dat heel simpel leek en waarschijnlijk in jouw ogen ook is. Zoals gezegd, ik ben geen echte techneut maar wel bereid ervan te leren.

Hopelijk hoor ik nog iets. Laat vooral weten welke dag en/of welk tijdstip voor jou het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
13: De tekst in de command line (C:\Users\User>) is de 'prompt'. Dat betekent dat je op de C:-schijf in de directory \Users\User zit. Op de prompt kun je commando's geven, zoals mklink. Je kunt met cd door directories bladeren. Dit is echt de absolute basis van de command line (a.k.a. 'cmd', a.k.a. 'dos-prompt') dus misschien goed om deze pagina's eens te bekijken:
- https://www.dell.com/supp...o-use-it-on-a-dell-system
- https://www.angelfire.com/pe/Knip/dosnl.html
- YouTube: DOS Commands You Should Know

14: Klopt, de doelmap moet nog niet bestaan.

16: Klopt! Met dus als opmerking dat het doelbestand nog niet mag bestaan. Deze kun je natuurlijk ook gewoon in de verkenner opzoeken.

18: Het is helemaal niet erg om iets nog niet te kennen. Wat ik echter miste was iets waaruit bleek dat je ook zelf even naar de foutmelding keek om te zien wat je daar zelf uit op kunt maken en hoe je dat zou kunnen oplossen. Al vroeg je hier maar alleen al of je interpretatie klopt. Je bent nooit dom als je vragen stelt, hoe simpel ze ook lijken. Het helpt juist om jouw denkwijze te leren begrijpen en je in de juiste richting te helpen. Zo ook deze 18 punten van je. Dank!

Ik zie overigens ook dat er op Youtube veel video's zijn die hetzelfde proberen uit te leggen, wellicht heb je daar ook wat aan! :*) https://www.youtube.com/r...+itunes+backup+windows+10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albertie
Nou, dankjewel. Volgens mij ben jij er dag en nacht mee bezig 👍🤣. Ik ga nu in ieder geval 💤💤💤💤. Maar morgenavond zal ik er zeker weer mee aan de slag gaan. Dank voor je adviezen. Ik meld me weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albertie
Hallo Room42. Ik heb de link over de uitleg van de dos commando's wer heel verfrissend gevonden. Te bedeneken dat ik er vroeger ooit dagelijks mee gewerkt heb. Hoe snel je toch iets vergeet.
Na de overige tips bekeken te hebben, vind de beste tip tot nu toe de Youtube optie. Daar is een heel duidelijke video aanwezig. Deze ga ik morgen zeker proberen. Ik laat van me horen.
YouTube: How to Change iTunes Backup Location in Windows PC 10 [2024]

• albertie
Hallo Room 42. Het heeft even geduurd, maar je YouTube tip was een super idee. Het werkt prima. een leek als ik moet er een paar goed naar luisteren en kijken, maar het resultaat ........ Super. Bedankt allemaal.
Dus voor iedereen die met dit probleem te maken heeft, hier vind je de oplossing:

YouTube: How to Change iTunes Backup Location in Windows PC 10 [2024]

Suc6.

• albertie
Er wordt gevraagd om het beste antwoord te markeren. Weet iemand hoe ik dit moet doen? Of kunnen de moderators dat misschien regelen? Ik kan namelijk niet vinden hoe het moet. Maar het antwoord van Room42 is super. Alvast bedankt.
Pagina: 1