TV op 10KM afstand bedienen voor dementerende moeder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-06 18:40
Mijn vraag
...Goedenmiddag, mijn moeder is dementerend en kan de tv niet bedienen. Eerder deed mijn vader dat maar hij is helaas recent overleden.

Ik zoek nu naar mogelijkheden om de TV voor haar op afstand te bedienen. Zelf zei ze al dat ze het prima vindt als de TV iedere avond om 20:00 aan gaat om het journaal te tonen. Maar helaas is het natuurlijk niet zo simpel als een gloeilamp; spanning aan, geen spanning uit. Er zijn meerdere handelingen nodig om de TV na inschakelen op het journaal te krijgen.

Bovendien wordt je van het journaal ook niet bepaald vrolijk, een amusement programma kan zeker geen kwaad. Flexibiliteit vind ik dus wel een must.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Mijn moeder maakt gebruik van Sony TV welke signaal krijgt via HDMI
Ziggo Next Mini (aangesloten op internetkabel) levert het signaal op zijn beurt aan de HDMI van de TV

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al even geëxperimenteerd met spraakbesturing welke op de AB van de Ziggo Next zit. Werkt perfect als je "het concept snapt" en de commando's kent maar niet voor mijn moeder.

Verder heb ik nog niets geprobeerd, ik zit nog in de verkenningsfase. TV's interesseren mij helemaal niets dus ik kan nu best wat hulp gebruiken ;-)
Natuurlijk heb ik wel wat gedachtespinsels;

- vroeger waren er videorecorders welke je kon programmeren via een streepjescode in de TV gids. Zoiets zou natuurlijk perfect zijn voor mijn moeder. Iedere avond is een van ons bij haar om samen avondeten te bereiden en dan zou het natuurlijk perfect zijn samen even het avondprogramma te kiezen. Alleen een videorecorder neemt op en ik heb natuurlijk iets nodig dat afspeelt.

- signaal van de AB uitlezen en via bijvoorbeeld Arduino op de door ons gekozen tijden programma's oproepen. Gaat veel tijd in zitten en ik voorzie wel wat "mogelijkheden" om de zaak te laten vastlopen. Een kleine menuwijziging in de Ziggo software en de TV doet gelijk niet meer wat je verwacht.

- actief bedienen via internet-camera welke mee kijkt met de TV en ons op afstand in staat stelt de TV te bedienen. Enige wat dan nog nodig is ; " AB repeater" iets waarmee ik vanuit huis de Ziggo Next kan besturen.

Ik weet eigenlijk nog niet welk protocol de AB van Ziggo heeft en ook de wijze van signaaloverdracht heb ik nog niet bekeken, infrarood is het volgens mij niet, de AB en kastje hoeven elkaar niet te "zien".

Voordat ik nu een tunnelvisie ga ontwikkelen wil ik jullie graag ook om ideeën vragen. Hoeven geen uitgewerkte ideeën te zijn, brainstormen is leuk!
Ik sta ook open voor het aanschaffen van de TV welke zodanig geavanceerd is dat het meer mogelijkheden geeft.
Tenslotte wil ik nog meegeven dat een oplossing het liefst zodanig is dat mijn moeder er helemaal niets aan hoeft te doen; dementie is progressief, wat maandag nog lukt kan de week er na al weer problemen geven bij wijze van spreken.

Ik zie uit naar jullie suggesties, al vast bedankt!

-

...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je vader.

Thuis heb ik de TV aangesloten op de coax kabel, want we hebben verder geen extra abo's en je hebt maar één afstandsbediening rondslingeren.
Ligt er een coax aansluiting in de buurt van de TV én zit hier signaal op? Misschien een idee. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je in de Ziggo Go app inlogt met het Ziggo account van de huisaansluiting kun je overal ter wereld de Ziggo Next Mini bedienen (hetzij beperkt). Je selecteert een zender en drukt op het knopje "naar mediabox versturen". Het betreffende kanaal wordt dan op de Next Mini opgezet. Dat is in ieder geval al iets

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat voor budget denk je aan?

Is Kodi een optie? via Retrospect kun je o.a. NPO live zien en terugkijken
ADHV @PD2JK : vroeger deed mijn broer wel eens een tv tuner in een PC om dan TV te kijken, die dingen zijn er vast nog.
Dan kun je de computer aansluiten op de TV en van afstand bedienen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 14:17
Ik zou even zoeken op een home automatisering integratie. Bijv deze youtube met Home Assistant: https://www.youtube.com/watch?v=ROah3STVoLM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-06 20:11
TVs, die een app hebben, kun je ook nog wel eens via dat protocol besturen. Bij mijn Samsung is een Wake-On-Lan package + besturing met een python scriptje best leuk.

Op github staan er voor Sony ook dergelijke oplossingen zoals deze.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:00

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Koop een ontvanger op basis van Enigma (zoals bijvoorbeeld een Zgemma H7). Via de webinterface kun je de televisie bedienen. Dat ziet er bij mij bijvoorbeeld als volgt uit (op een Vu+ Ultimo 4K):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsXV75vSA0L43lrEseyAe9KgtYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oF7iE7OgEvEPn2W3AGPWj61o.png?f=fotoalbum_large

Je kunt bijvoorbeeld zappen, opnames toevoegen, een schermfoto van de TV maken, op de knoppen van de afstandsbediening drukken.

Als je zorgt dat je er via een VPN-verbinding bij kunt, of het apparaat een IPv6-adres geeft en enkel voor je eigen IP-adressen een gaatje in de firewall maakt, kun je zo bereiken wat je beschrijft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Logitech Harmony Hub? Heb ik laatst nog via V&A voor 20 euro op de kop getikt, daarmee kun je via een app de TV besturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:36
Ubuntu schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:34:
[...]
Er zijn meerdere handelingen nodig om de TV na inschakelen op het journaal te krijgen.
[...]
Wat voor handelingen hebben we het dan over? Wellicht kun je de TV in 'hotel mode' zetten om bijv. alle ingangen behalve HDMI1 ofzo uit te zetten. Dat hij bij stroom krijgen in standby gaat i.p.v. aan is vermoedelijk ook iets wat je wel via hotel mode o.i.d. kan regelen.

En wellicht de Mediabox skippen en ingebouwde DVB-C tuner gebruiken om e.e.a. te versimpelen? Volgens mij zijn de zenders ook onversleuteld te kijken zolang er maar prik op de coax staat.

De afstandsbediening kun je evt. nog vervangen door een senioren afstandsbediening met minder knoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2024 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:24
Ik had ook een moeder met alzheimer, ze kunnen echt niks nieuws leren. En onthouden niets meer. Verander aan haar kant dus niets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-06 15:57
https://nl.aliexpress.com/item/1005006837465793.html

Deze "IR Blaster" in de woning aansluiten? Kan je klikken voor haar. Gebruik het voor mijn "domme" airco maar kan er alles wat ir is mee bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 09:21
Ik heb deze eens geprobeerd voor de airco die ook via IR werkt. Je hebt een lijst met vooraf ingesteld of je kunt hem zelf inleren. Helaas is het wel 1 richtingsverkeer.
https://nl.aliexpress.com/item/4001041155021.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ubuntu
Hartelijk dank voor jullie gewaardeerde antwoorden!
Ik ga het allemaal eens rustig op mij in laten werken, het is nogal uiteenlopend maar dat vind ik juist zo leuk aan een forum.
Een inhoudelijke reactie van mijn kant kan dus even duren.

Wat budget betreft mag het best wat kosten hoor, 1000,- euro (om maar wat te noemen) is geen punt. De lange donkere avonden staan weer voor de deur en wat is dan geld als je je moeder er wat mee op kunt beuren. ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een zo dom mogelijke TV aansluiten met coax op de tv kabel. TV na aanzetten alleen tv-signaal laten zien, verder geen smart functies. De belangrijkste kanalen komen gewoon zo door, in HD.

Vervang de standaard afstandsbediening voor een simpel exemplaar:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/YopqQ46Jg80/538x840.jpg

Technische oplossingen klinken leuk maar falen altijd op het verkeerde moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:00

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zo'n ultrasimpele afstandsbediening met in combinatie met een Enigma-ontvanger lijkt me een prima combinatie: De senior heeft de doodeenvoudige knoppen, en voor alles wat ingewikkelder is kun je via de webinterface de boel op afstand bedienen.

Apps op de televisie zou ik afraden, hoe gebruiksvriendelijk ook: Senioren zijn niet gewend op die manier een televisie te bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:19
@Ubuntu Bijna alle Sony TV's ondersteunen IP Control. Sommigen enkel de simpele versie.

In combinatie met coax kan je dat robuust automatiseren dan wel een interface voor schrijven.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 13:54
Ik dacht even dat de TV op 10KM afstand een overdreven beschrijving van een grote woonkamer was, maar het zit toch iets anders in elkaar. Ik weet dat TV's binnen HomeKit vaak te besturen zijn, maar verder dan wisselen tussen input sources kom je niet.

Ik zie dat Home Assistant met WebOS (LG TV's) wel iets meer kan. (Misschien heeft Sony iets vergelijkbaars, of zou een LG TV een optie zijn.)

https://www.home-assistant.io/integrations/webostv/

Ik zie dat je zelfs knoppen van de afstandsbediening kan versturen. Aangezien je een Ziggo box probeert aan te sturen, zou het kunnen zijn dat je deze ook kan bedienen met het HMDI-CEC protocol, oftewel, afstandbediening van de TV werkt ook voor het op HDMI aangesloten kastje.

Misschien kan je hier iets mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Ubuntu Gecondoleerd met je verlies.

Hopelijk zit er bij de suggesties iets waar je wat aan hebt. Op Reddit las ik onder andere over Roku, SmartThings, Broadlink en spraakassistenten. Veel mensen kennen wel een vader, moeder, opa, oma of buren die dat beetje hulp heel goed kunnen gebruiken. We horen dan ook graag hoe dit voor jou en je moeder uitpakt als je een oplossing gaat proberen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ubuntu
Dag Jorgen, ik zal zeker de oplossing die gekozen wordt delen, samen met de ervaringen die we er mee opgedaan hebben.
Voor muziek heb ik een mooie oplossing; OER radio, een MP3 speler in stijl van oude radio. klepje open = muziek, klepje dicht muziek uit. Volume pas je aan aan onderzijde met balpen in gaatje. Enige dat je verder nog kunt doen is nummer overslaan. Ideaal ding.
De prijs is ferm maar acceptabel, ik zou hem zelf kunnen knutselen maar heb wel iets anders aan mijn hoofd.

Vooralsnog heb ik de Ziggo Go app (dankjewel DexterDee) op mijn telefoon gezet en gekoppeld aan account van mijn moeder.
En ja hoor, ik kon zo verder kijken waar we dinsdag in de testfase gebleven waren.

Lijkt er dus op dat ik alleen de TV nog op afstand moet in-uitschakelen.

We gaan er voor kiezen hem gewoon plompverloren in te schakelen, anders vergeet ze straks nog dat ze de mogelijkheid heeft televisie te kijken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-06 22:51
Ubuntu schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:06:

We gaan er voor kiezen hem gewoon plompverloren in te schakelen, anders vergeet ze straks nog dat ze de mogelijkheid heeft televisie te kijken.
Ik zou dat eerst testen. Sommige mensen worden juist onrustig of achterdochtig als ze ineens geluid of stemmen horen. Ik zou eerst testen als je er zelf bij bent en later nog eens als je in de buurt bent, maar niet in dezelfde kamer en later nog eens als je buiten staat maar niet in huis bent en dan met een camera haar reactie in de gaten houden. Onrust is natuurlijk het laatste wat je wilt creëren dus het zou zuur zijn als het averechts werkt. Mocht ze er onrustig van worden kan je overwegen om op het tijdstip te bellen zodat ze aan de telefoon met je is terwijl hij aangaat. Dan kan je zelfs er gewoon over praten als ze het echt doorheeft dat hij aan ging (“ja ma, ik zet even de tv voor je aan hoor” oid) (y) houd er ook rekening mee dat het nu misschien geen onrust oplevert maar over een half jaar mogelijk wel. Dus ik zou het blijven evalueren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ubuntu
Heel waardevolle aanvulling, technische mensen zijn vaak van "o daar verzinnen we wel wat op" en dreigen dan zomaar de "zachte kant" uit vizier te verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:31
DexterDee schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:44:
Als je in de Ziggo Go app inlogt met het Ziggo account van de huisaansluiting kun je overal ter wereld de Ziggo Next Mini bedienen (hetzij beperkt). Je selecteert een zender en drukt op het knopje "naar mediabox versturen". Het betreffende kanaal wordt dan op de Next Mini opgezet. Dat is in ieder geval al iets
Dit werkt hier prima om een program bij mijn schoonvader op te zetten :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
harmony hub icm app doet een hoop :) alleen controleren of die het goed gedaan heeft is dan wel een issue.. al is dat met een ipcam oid wel op te lossen..

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ubuntu schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:34:
Mijn vraag
...
- vroeger waren er videorecorders welke je kon programmeren via een streepjescode in de TV gids. Zoiets zou natuurlijk perfect zijn voor mijn moeder. Iedere avond is een van ons bij haar om samen avondeten te bereiden en dan zou het natuurlijk perfect zijn samen even het avondprogramma te kiezen. Alleen een videorecorder neemt op en ik heb natuurlijk iets nodig dat afspeelt.
[...]

-

...
Op mijn LG tv (en de vorige) kan ik programma's in de tv-gids programmeren wanneer het via coax en CI+ module gaat. Je krijg dan een 'waarschuwing' 1 minuut voor het geprogrammeerde item begint, waarna de tv zelf overschakelt naar de betreffende zender. Ik verwacht dat de tv-gids van de Next Mini ook wel zo'n functie heeft. Zou een stuk schelen ivm allerlei Tweaker-waardig complexe oplossingen, waar ik er al een aantal van voorbij zag komen :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:08
Je kan ook via aliexpress een 'tuya it remote control wifi' apparaat kopen. Daarmee kan je via de tuya app de tv op vaste tijdstippen bedienen dmv regels. Met een camera erbij en je kan direct kijken of alles goed gaat. Kost ongeveer 10 euro.

Misschien dat de tuya apparaat ook de ir van het ziggo kastje kan leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 00:16
Je zou ook kunnen kijken naar teamviewer. De tv van ma aansluiten op een simpele barebone. Met teamviewer ben je 24/7 verbonden. Je kan ook eventueel praten door teamviewer zonder dat ma iets hoeft doen. Op een desktop kan je haar dan natuurlijk alles laten zien wat ze wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 13:36
Geen idee of dit gaat werken maar je zou denk ik een toestel kunnen gebruiken die Android TV als OS gebruikt in combinatie met Scalefusion Android MDM (beheerd door jou, thuis achter je PC) daarmee als het ware de TV in 'Kiosk' mode zetten. Om bijv Plex te forceren en Plex kan weer overweg met Ziggo TV en NLZiet.

Ik denk dat dit vrij goed zou kunnen werken, maar ik heb jouw situatie nog nooit in de praktijk uitgetest met Scalafusion MDM + Plex + Ziggo TV / NLZiet.

Ik zou denk ik een goedkope android TV op de kop tikken 2de hands bijv, en de boel eerst thuis uitvoerig gaan testen.

[ Voor 13% gewijzigd door osmosis op 15-09-2024 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-06 12:19
Haal in ieder geval de standaard afstandsbediening weg. Ik heb al een paar keer het genoegen gehad om even heen te rijden (30 km enkele reis) om het HDMI knopje even in te drukken omdat ze die per ongeluk had ingedrukt.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:57
Heeft de tv geen timer?
Of desnoods een stopcontact met zon tijdschakelaar?

Veel tvs starten op de zender waarop je de tv uit had gezet, of stroom was onderbroken.
Natuurlijk niet het allerbeste voor de tv, maar het werkt altijd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hierop aanhakend; sorteer ook vast voor op een plaats in een verzorgingstehuis. Op een gegeven moment krijg je de gaten niet meer dichtgelopen en thuiszorg werkt bij dementie niet zo goed.

#ervaringsdeskundige...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:14
Ik had een eufy cam 360 naast een google hub gezet, bij mijn oma binnen gezet en google home aan alles gekoppeld, dus ik kon via spraak via de cam: ook google turn on all the lights, turn on Sony tv, turn on AC etc doen.

Als ze iets vergeten was deed ik het gewoon aan of uit zetten, zelfde met de rolluiken af en op doen.

Ook via hue sensors als ze opstond in de nacht dat bepaalde lampen aangingen.

Maar zoals hierboven vermeld, wint deze vervelende ziekte en is er geen andere oplossing als een goed verzorgingshuis, ik ben een paar maanden bij mijn oma gaan wonen, het heeft mij mentaal gesloopt en veel verdriet gekost.

Optijd hulp zoeken is de beste oplossing hoe goed je bedoelingen ook zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Cyclonic op 15-09-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

teacher schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:23:
Hierop aanhakend; sorteer ook vast voor op een plaats in een verzorgingstehuis. Op een gegeven moment krijg je de gaten niet meer dichtgelopen en thuiszorg werkt bij dementie niet zo goed.

#ervaringsdeskundige...
Dat idd. Dit gaat om een TV, maar er is ongetwijfeld ook een kookplaat in huis en andere zaken die behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn als je (helaas) niet meer weet wat je doet.

Puur voor TV zou ik denk ik voor een monitor met die Ziggo next oplossing gaan zoals beschreven, en dan met een master/slave stekkerdoos zodat de monitor aan gaat als het Ziggo doosje aan gaat.

Maar heel eerlijk: je moeder heeft zorg nodig die je eigenlijk onsite moet geven. Dan kun je de controle uitoefenen die nodig is, en is die tv geen issue meer. Die last komt nu op jouw schouders terecht. Ik snap dat je dat remote zou willen doen voor iets simpels, maar daar ben je er niet mee. Want dit is slechts een van de vele handelingrn in een dagelijks huishouden.
Eigenlijk ben je nu een soort mantelzorger. Dat kan echt niet op afstand.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
Wat een mooie reacties weer.
Zowel technisch als ook prsktisch met dementie, ik voel mij zeer gesteund door al jullie reacties!!

Vandaag ben ik bij mijn moeder en nu is ze lekker aan het rusten.

Geeft mij mooi de tijd om eens met de bestaande spullen te spelen. Het werkt niet met tandwielen, hydrauliek of frequentieregelaars dus bepaald niet mijn vak/interessegebied.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBK_3YkHG_5TbghDRkSuNqGCfFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0yd9Cl38c4KGwyWpoTPHvMd.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande is de TV, maar dat hadden jullie natuurlijk al lang gezien 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CG7BgMBDps9L3lkapFaEHz8STUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bG10K4KUCPyIcCklqKgHlqa5.jpg?f=fotoalbum_large

Dan open ik de Ziggo Go app en kan ik kiezen voor het symbooltje afstandbediening.
Als reactie krijg je dan volgende melding;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M7aMrK3oTsxMQ7Xt8-tYjnFfKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faIVo2fjfIgdLzLhK0adq6Rt.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kies ik voor verbinden en dat doet het apparaat dan ook nog!

Vervolgens kom ik in volgende scherm;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5L6sOHdEAudHL6Mfsu2Vu7MQkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjFm0aQPUegnxMD8YpwJxL47.jpg?f=fotoalbum_large

En schakel ik de Ziggo Next in.

Heel leuk maar de TV blijft natuurlijk uit.......

Mmmmm, gelijk schiet mij de term te binnen " wake up on LAN" , zou dat ook bij TV kunnen, zoiets als " wake up on HDMI", ja lachen jullie maar, jullie kennen waarschijnlijk het antwoord wel maar ik val zowat van mijn stoel als ik ,met al jullie hulp, het hele spul binnen een half uurtje compleet werkend heb!!!

De Sony kent die mogelijkheid dus "gewoon".
Vanaf mijn mobiel zet ik alles aan, kies ik haar programma's en zet ik het complete spul uit rond bedtijd. Hahaha, en nu keren de rollen om; " nee ma, het is 22:00 we gaan nu stoppen)".
Geintje natuurlijk.

Vooralsnog lijk ik (en ons mam) er dus super door geholpen te zijn. Morgenavond zal ik het voor het eerst testen vanuit Hoevelaken naar Hoogland. Ik houdt jullie op de hoogte, nogmaals dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:57
Ja het kan, ik heb dat met mijn chromecast. Ik gebruik nooit de afstandsbediening meer.

Maareh ... Dan blijft ze afhankelijk van jou dat jij ALTIJD de tv aan zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 12:03
*eerst alles lezen voordat ik reageer, je was er al achter dat wake on hdmi erop zit*

Ik weet dat bij onze Sony ergens in de instellingen staat dat de tv uit moet schakelen na een x periode van geen input van de afstandbediening.. Misschien iets dat het automatisch uitschakelen oplost voor je

[ Voor 74% gewijzigd door Colini op 15-09-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:19
@Ubuntu Bekijk de manual even, specifiek pagina 19 voor de functie Bravia Sync (hdmi-cec)

Edit: het is mij niet geheel duidelijk of je dat nu wel of niet voor elkaar hebt. :p

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 15-09-2024 14:33 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:25

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In elk geval ook veel sterkte voor wie in dezelfde situatie zit of zat.

Een tip die mij erg waardevol leek is haar in elk geval even te bellen voordat de tv aangaat, zodat ze niet schrikt, wanneer ze vergeten is dat de tv automatisch voor haar aangezet wordt. Mijn opa (tia's) ging altijd zelf zijn telefoon 'repareren' als het hem niet lukte om te bellen. Alleen deed hij dat met een vork en haalde hij alle toetsen eruit. Hoe eenvoudiger de afstandsbediening is en hoe minder apparatuur er in het zicht staat, hoe beter het is, lijkt me daarom.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 14:12
Even inhakend op de cec functie van het hdmi protocol die al eerder genoemd werd, je kunt ook een Raspberry aansluiten en mbv vpn via hdmi en met cec-client de tv bijvoorbeeld aan/uitzetten: https://pimylifeup.com/raspberrypi-hdmi-cec/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
misschien is het zelfs mogelijk om de TV na X aantal uur automatisch uit te zetten?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:51
Next Mini kan via cec de tv aan- en uitzetten, dit werkt prima bij de oude Samsung van een vriend. Staat in de HDMI-instellingen de opties voor "Controle voor HDMI" ingeschakeld? (Van wat ik kan vinden in een online handleiding.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasc66
  • Laatst online: 21-06 02:47
Freubel schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:55:
Haal in ieder geval de standaard afstandsbediening weg. Ik heb al een paar keer het genoegen gehad om even heen te rijden (30 km enkele reis) om het HDMI knopje even in te drukken omdat ze die per ongeluk had ingedrukt.
Ik ken het probleem - beetje vergelijkbare situatie maar dan is het voor mij 400km enkele reis…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasc66
  • Laatst online: 21-06 02:47
njitter schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:07:
Persoonlijk zou ik een zo dom mogelijke TV aansluiten met coax op de tv kabel. TV na aanzetten alleen tv-signaal laten zien, verder geen smart functies. De belangrijkste kanalen komen gewoon zo door, in HD.

[Afbeelding]

Bij mijn moeder is er sat tv (canal digitaal) en na een uitgebreid vergelijk tussen oplossingen (geavanceerde sat decoder, smart card in de tv, nlziet via internet) ben ik uitgekomen op a) sat kastje van canal digitaal + programmeerbare senioren afstandsbediening (via amazon). Ze hoeft maar 5 knoppen te bedienen en alles lijkt vooralsnog goed te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:36
njitter schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:07:

[Afbeelding]

Ik zou zelf ook echt voor deze oplossing gaan. Leuk dat het technisch werkt met de ZiggoGo app etc, maar dan ben je er zelf dus altijd bij betrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:37:
misschien is het zelfs mogelijk om de TV na X aantal uur automatisch uit te zetten?
Dat kan bij bijna elke TV via het menu. Standby na x aantal uur.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ubuntu
Daar ben ik weer 😉
Het werkt op zich prima. (Voelen jullie de MAAR al aankomen?)

Hoewel ik het zelf niet bezwaarlijk vindt merk ik dat mijn moeder toch iets een drempel heeft om te bellen dat tv aan of uit mag.

Het is voor mij ook proberen wat het fijnste is dus komt er dan toch weer dd behoefte aan stukje autonomie, een simpele afstandsbediening.

En ja, er is door jullie ook van alles geopperd in die richting dus mede daardoor is mijn "gereedschapkist" goed gevuld met toffe ideeën.

Plaatjes bij praatje helpt altijd wel dus die ga ik er even bij zettenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWQAz6kkIq8rVyJoraoV7tFpbHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nPUBWXPmTaoitL5zdl0i6pu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vFQ61uBq4Y8MyFaesiEo_jPSs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwXyp5JchfZSDbQiZdgPybDc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-6DZ2qhAyJGMoLDpkBeKk4-b_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaIYeSWZYzvoI8ZiXO6EQX1f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1YTVfblOj-g2m70qK7RBp2lcG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPIt0w6Icri9nYh2ltGsaiGl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AWJRymlQh1WTNgCoijm5SNA2BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVSAgQMgeNeQuZq48Mf6AYjD.jpg?f=fotoalbum_large

Onafhankelijk van de AB kan ik zelf nog steeds alles bedienen dus bij black-out kan ze mij bellen en lossen we het samen op.

Ik ga morgen weer met haar koken en houdt jullie op de hoogte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
Wel creatief maar hoe is haar motoriek? Kan me voorstellen dat het indrukken van die diepe knoppen ook weer problemen oplevert. Zou persoonlijk dan eerder zo'n universele ouderen afstandsbediening zoals van @njitter of zoiets als hier staat: https://www.winkelmetzorg...ouderen-en-slechtzienden/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 02:51
Nielson schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:48:
Wel creatief maar hoe is haar motoriek? Kan me voorstellen dat het indrukken van die diepe knoppen ook weer problemen oplevert. Zou persoonlijk dan eerder zo'n universele ouderen afstandsbediening zoals van @njitter of zoiets als hier staat: https://www.winkelmetzorg...ouderen-en-slechtzienden/
Ondersteunen die ook bluetooth? De Next Mini heeft geen IR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
hcQd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:26:
[...]
Ondersteunen die ook bluetooth? De Next Mini heeft geen IR.
Ah, dat had ik even gemist. Dan is bovenstaande wel mooi bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ubuntu schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:45:
Daar ben ik weer 😉
Het werkt op zich prima. (Voelen jullie de MAAR al aankomen?)

Hoewel ik het zelf niet bezwaarlijk vindt merk ik dat mijn moeder toch iets een drempel heeft om te bellen dat tv aan of uit mag.

Het is voor mij ook proberen wat het fijnste is dus komt er dan toch weer dd behoefte aan stukje autonomie, een simpele afstandsbediening.

En ja, er is door jullie ook van alles geopperd in die richting dus mede daardoor is mijn "gereedschapkist" goed gevuld met toffe ideeën.

Plaatjes bij praatje helpt altijd wel dus die ga ik er even bij zetten[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onafhankelijk van de AB kan ik zelf nog steeds alles bedienen dus bij black-out kan ze mij bellen en lossen we het samen op.

Ik ga morgen weer met haar koken en houdt jullie op de hoogte.
Prachtige oplossing! Wij plakten knoppen af, maar dan kreeg ze het toch weer voor elkaar om een onmogelijke knoppencombinatie in te drukken. En voor ons was het 5 kwartier enkele reis...

Wellicht kan je de volume/zender knopjes nog ovaal vijlen; ook wat makkelijker indrukken. En zet er "tv" op, want ze herkent de ab nu niet meer.

• Ubuntu
dubbel gepost, sorry

[ Voor 92% gewijzigd door Ubuntu op 18-09-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
Dankjewel, dat ovaal vijlen was dd bedoeling aanvankelijk ook.
Maar omdat ik vaak tijdens het prutsen al wat probeer viel het mij op dat je door de twee gaten gedwongen wordt te kiezen welke zijde van de knop je kiest. Bij een ovaal gat kan je immers ook prima in het midden tussen hard en zacht drukken....... 😉

TV er op zetten is slim, doe ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0miiJMXiloH2HiCerhRLfhbG1ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xNLYhZ6SU95pXffjuaoksSv.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag opgetogen naar mijn moeder toe om de AB in gebruik te nemen.
TV gaat aan, de Ziggo Next blijft uit.
Zenders wisselen, geluid reageert niet op de knoppen.

Gelukkig ligt er nog een stanleymes in de schuur dus frontje van het bakje afgesneden.

Nu werkt de AB in elk geval zoals het bedoeld was.

Gek, ik zou denken Bluetooth is Bluetooth, als het voor de zenders werkt waarom dan niet voor volume?

Maakt verder voor nu niet uit, eerst paar dagen op deze manier ervaring opdoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:08
Zo'n ir blaster van tuya gekocht bij aliexpress voor 6 euro. En daarmee kom je best ver. Zeker als je een camera erbij hangt gericht op de tv. Je kan gewoon regels instellen dat die op gezette tijden de knopjes drukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0srZkJu2vCqA6jMpeEd3EZnvTqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VYqqTgJRDu7XX1n5WCLXT3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pgNrXQya9SIiFbBkOJYWqZML44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3cDInyPnoBye10RwNXkyeJD.jpg?f=fotoalbum_large

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-06 11:29
TV aan home assistent hangen, en home assistent naar je telefoon zetten. Automatisering er overheen dat de TV vanzelf aan en uit gaat. klaar!
Mocht er wat fout gaan kan je via HA meekijken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ubuntu
Dankjulliewel voor alle bijdragen. Inmiddels zijn we op een punt dat ik bijna 24/7 in huis ben door verslechtering van mijn moeder. Meer controle ga je niet krijgen over de TV ;-)

De oplossing met de AB in bakje (waar je vroeger je afneembare radiofrontje in kon bewaren) heeft nog het langste stand gehouden waarbij ik op laatst zelfs enkel nog de aan uit knop bedienbaar had gelaten.

TV ging dan aan op Nederland 1, volume ingesteld op haar gehoor en verder klaar.

Voor de toekomst zal er wereldwijd steeds meer behoefte komen aan automatisering welke aansluit op verminderde verstandelijk vermogen van gebruiker. Dementie van je ouder overvalt je toch min of meer en ik heb nu allerhande functies los gekocht; wandklok met grote letters, sprekende klok, gefriemel met TV zoals in dit topic. Oer-radio (MP3 speler voor ouderen) , extra huisbel etc. etc.

Allemaal zaken die gemakkelijk te integreren zijn in één systeem maar daar moet je dan wel "even" in duiken.

Techniek is heel leuk maar nu ik hier 24/7 in huis ben schrik je ook van de tekortkomingen van techniek; de verwardheid ga je niet oplossen met het automatisch aan doen van een lampje bij het bed. Het vallen in de douche ga je ook niet voorkomen, hooguit opvangen met airbag die je rond je heupen draagt.

Techniek is fantastisch mooi en helpt een heel eind maar de dalende grafiek die dementie met zich meebrengt voert je naar het punt waarop ik nu ben aangekomen. De menselijke maat neemt het over van de handigheidjes.

Ik rond nu dit topic voor mijzelf af en zal door drukte waarschijnlijk voorlopig niet meer langskomen in dit topic.

Bedankt en tot ziens. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:49
Dank voor de terugkoppeling en sterkte met alle zaken!

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ubuntu schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:08:Dementie van je ouder overvalt je toch min of meer

Bedankt en tot ziens. :-)
Als het echt op begint te vallen dan lukte het verbloemen niet meer; dat proces was al veel eerder aan de gang.

Succes en ik hoop dat je een goede plek voor je moeder kan vinden.

Pagina: 1