Lenovo levert laptop met slechte capaciteit batterij.

Pagina: 1
Acties:

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:32
Ok ik weet niet goed in welke sub ik dit moet plaatsen. Mocht dit onderwerp verkeerd geplaatst zijn... mijn excusses.

ik zit met een probleem.
Mijn zoon had precies een jaar geleden had deze laptop aangeschaft.
Helaas was vanaf dag 1 al te merken dat de batterijduur maar 3 a 4 uur was.
En dat was een enorme teleurstelling gezien lenovo beweerd dat de batterije 15.5 uur zou zijn.
Hier de link van *knip* Naam webwinkel waarin staat vermeld dat een volle accuduur 15.5 uur zou zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Deze lange batterij duur is ook de reden mijn zoon de laptop hebt aangeschaft.
Anders had hij wel een goedkopere laptop kunnen kopen.

Helaas kon mijn zoon de laptop niet laten repareren gezien mijn zoon deze laptop dagelijks voor werk en studie/school nodig had.
Hij heeft zich behoorlijk veel aan gefrustreerd aan de korte batterijduur van deze laptop terwijl hij als student flink voor betaald had.
Dit school vakantie had hij de laptop niet nodig.
Gezien hij nog batterij garantie had heeft hij daarom de laptop bij lenovo aangemeld voor reparatie.

De laptop is nu weer terug gekomen van reparatie en de lenovo laptop heeft een nieuwe batterij gekregen.

Maar toen de laptop voor het eerst weer 100% werd opgeladen, word er op het scherm vermeld dat de batterijduur maar 9 uur was.
Dat is wel iets langer dan de 3 uur dat eerst was maar nog steeds enorm teleurstellend gezien lenovo beweerde dat de batterijduur van een volle accu 15,5 uur zou zijn.

De prijs die mijn zoon ervoor betaald had is het volgens heb nog steeds niet waard. Hij voelt zich bedrogen.
Mijn zoon heeft nogmaals met Lenovo contact opgenomen en hun hebben het gereageerd met het volgende verhaal:
Na grondig onderzoek van het rapport dat u mij heeft gestuurd, kan ik bevestigen dat de batterij werkt volgens de technische specificaties en dat er geen probleem is met de oplaadcapaciteit of de snelheid waarmee de batterij leegloopt. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat de aankondiging van de batterijcapaciteit wordt gedaan terwijl de batterij wordt getest in een optimale omgeving, wanneer het apparaat inactief is en de helderheid is verlaagd en elke activiteit tot een minimum wordt beperkt.

Ik begrijp dat u teleurgesteld bent over de batterijduur van uw apparaat en ik wil graag benadrukken dat we ons inzetten om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden.

Als laatst willen wij u wat tips over het gebruik van de batterij geven. Hieronder vindt u een lijst met tips:
Het meest energie-intensieve onderdeel van een computer is de processor zelf. En hoe meer processen er draaien, hoe meer energie de CPU nodig heeft. Het uitschakelen van opstarttoepassingen en het sluiten van andere onnodige activiteiten die op de achtergrond draaien, zal de batterijduur aanzienlijk verlengen.

1. Het activeren van de batterijbesparing die in Windows is ingebouwd, zal ook het gebruik van de CPU beperken en andere functies van de computer optimaliseren om meer batterijduur te bieden. Deze optie zal automatisch de helderheid van het scherm verlagen, die door de gebruiker opnieuw kan worden aangepast.

2. Schakel de achtergrondverlichting van het toetsenbord uit, als de laptop deze functie heeft.
3. Het verlagen van de helderheid van het scherm zal de batterijduur aanzienlijk verlengen, maar het verlagen ervan met meer dan 50% kan het te oncomfortabel maken voor de gebruiker zonder een groot verschil te bieden in de tijd die we zullen besparen.

4. Randapparatuur die op de computer is aangesloten, kan ook veel stroom verbruiken. Het loskoppelen van een externe muis, toetsenbord, tablets/telefoons of andere USB-aangesloten randapparatuur zal het batterijgebruik verder verlagen.
5. Het verlagen van het volume van de luidsprekers kan ook het energieverbruik van de computer verlagen. Als de gebruiker luide audio nodig heeft, kan het aansluiten van een hoofdtelefoon minder energie verbruiken.

6. Tijdens het bekijken van streaming video's kan de kwaliteit van de video ook belangrijk zijn. Het verlagen van de kwaliteit zal wat meer toevoegen aan de batterijgebruikstijd.

7. Het verlagen van de tijd die de computer nodig heeft om in de slaapstand te gaan via de Windows-instellingen kan helpen als het apparaat niet continu wordt gebruikt.

8. Tot slot, als het apparaat is verbonden met een draadloos netwerk, heeft de wifi-adapter minder energie nodig om een ​​sterker signaal te behouden naarmate we dichter bij de wifi-bron zijn. Dit kan ook bijdragen aan de totale batterijduur.

Hierbij informeren wij u dat uw service aanvraag werd geannuleerd.

Wij begrijpen dat dit wellicht niet het gewenste resultaat is en wij bieden onze oprechte excuses aan voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en van dienst te zijn geweest.

We zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur via het telefoonnummer (+31) 20 499 01 53, vanuit Nederland en (+32) 27 00 64 34, vanuit België.

Wij wensen u een fijne dag en danken u voor uw vertrouwen in Lenovo.

Met vriendelijke groeten,

Stacey
Lenovo Technical Support
Dus met andere woorden:
Lenovo gooit een laptop op de markt waarin word beloofd dat de accu 15.5 uur kan draaien op volle accu.
Na veel gedoe zitten we nu met een laptop dat maar 9 uur kan draaien op volle batterij.
Dit is voor ons gevoel de hoge prijs niet waard dat ervoor betaald is.
We hebben het gevoel dat het Lenovo niet veel kan schelen en eronderuit probeert te komen met het geven van een paar tips.
Ik vraag mij af of dit gevoel van ons terecht of onterecht is.
Mocht het gevoel terecht zijn, wat kunnen we nog doen?

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 12-09-2024 13:31 . Reden: Naam winkel uit post verwijderd en link naar specs in mo-tags geplaatst ]

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
En als je zoon al die tips toepast zoals de schermhelderheid zo laag mogelijk zetten? 9 uur is toch een prima tijdsduur?

Wil die alleen maar kunnen typen voor school dan moet hij een chromebook nemen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Al sinds ik laptops koop is het verbruik altijd iets wat je met een korrel zout moet nemen. Net als bij elektrische auto’s (max aantal kilometers heb ik nooit gehaald) of het aantal pannenkoeken uit een pak mix ;-)

Wat betreft de accuduur: 9 uur in de praktijk versus 15 uur in de advertentie klinkt mij niet heel vreemd in de oren. Misschien kun je er wel 10-11 uur van maken als je het scherm laag zeg en alle wifi, Bluetooth en alles uit. Maar goed, dat is ongeveer net zo praktisch haalbaar als met je auto altijd 70 in een windtunnel met afgeplakte spiegels rijden.

Deze specificatie is dus vooral nuttig om laptops onderling te vergelijken, niet om daadwerkelijk te verwachten dat je 15 uur kunt youtuben op je vlucht naar Sydney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-05 20:59
Kurkentrekker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:54:
Al sinds ik laptops koop is het verbruik altijd iets wat je met een korrel zout moet nemen. Net als bij elektrische auto’s (max aantal kilometers heb ik nooit gehaald) of het aantal pannenkoeken uit een pak mix ;-)

Wat betreft de accuduur: 9 uur in de praktijk versus 15 uur in de advertentie klinkt mij niet heel vreemd in de oren. Misschien kun je er wel 10-11 uur van maken als je het scherm laag zeg en alle wifi, Bluetooth en alles uit. Maar goed, dat is ongeveer net zo praktisch haalbaar als met je auto altijd 70 in een windtunnel met afgeplakte spiegels rijden.

Deze specificatie is dus vooral nuttig om laptops onderling te vergelijken, niet om daadwerkelijk temperaturen dat je 15 uur kunt youtuben op je vlucht naar Sydney.
Dit zegt eigenlijk precies wat ik ook wilde zeggen ja. 15,5 uur zal in theorie haalbaar zijn, maar als je wat extra dingen gebruikt gaat de accuduur naar beneden. Precies hetzelfde als dat de fabrikant van mijn auto zegt dat 1:18 haalbaar is op de snelweg, maar dat het in de praktijk 1:16 is omdat ik de airco gebruik, mijn snelheid niet constant is door drukte, lichten aan heb, radio aan heb, zware bagage bij me heb etc en het 1:8 wordt als ik 200 km/h ga rijden op de Autobahn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-05 20:15
https://psref.lenovo.com/...ad_Slim_5_16ABR8_Spec.pdf

Daar staat inderdaad 15 uur. (Zelfs 19,5 uur video). Maar ook het volgende:
All battery life claims are approximate maximum and based on results using the MobileMark® 2014, MobileMark® 2018,
MobileMark® 25, JEITA 2.0, JEITA 3.0, continuous 1080p video playback (with 150nits brightness and default volume level)
or Google Power Load Test (PLT) battery-life benchmark tests. Actual battery life will vary depending on many factors
such as product configuration and usage, software use, wireless functionality, power management settings, and screen
brightness. The maximum capacity of the battery will decrease with time and use.
De test wordt dan afgewerkt met 200 nits en alles wat ook maar iets stroom gebruikt wordt uitgeschakeld. Het systeem mag zelfs tijdelijk met een zwart scherm draaien.

Ik denk dat 9 uur helemaal prima is om eerlijk te zijn.

Ik zie wel dat er verschillende versies zijn. Je zou even de volgende command kunnen uitvoeren:

code:
1
powercfg /batteryreport

Dan krijg je het typenummer van de batterij.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt geluk, 2,5 maanden geleden heeft Hoge Raad een arrest gewezen over de actieradius van elektrische auto's. In de brochure stond "EV-actieradius: tot 480 km" met een voetnoot "Waarden voor EV-actieradius zijn gemeten met een productiemodel over een standaard route. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van auto- en accuconditie, actuele route, omgeving en rijstijl". De auto haalde in de winter maar 300 km. Hof Den Haag oordeelde dat de auto niet conform was omdat de koper redelijkerwijs mocht verwachten dat de auto onder gebruikelijke omstandigheden een significant hogere actieradius had dan circa 300 kilometer. De Hoge Raad heeft die uitspraak bevestigd.

In jouw geval staat er op de website "Batterijduur 15.5 u" zonder voetnoten. Je mag daarom redelijkerwijs verwachten dat je laptop significant langer meegaat dan 9 uur. De verkoper (niet de fabrikant) is verplicht om een laptop te leveren die de beloofde eigenschappen bevat. Dat lijkt in dit geval niet te kunnen. Je hoeft de verkoper daarom niet in de gelegenheid te stellen de laptop te repareren of te vervangen, maar kunt direct de overeenkomst ontbinden en het aankoopbedrag terugvorderen.

Members only:

Beschermheer van het consumentenrecht

• mtsberk
President schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:54:
En als je zoon al die tips toepast zoals de schermhelderheid zo laag mogelijk zetten? 9 uur is toch een prima tijdsduur?

Wil die alleen maar kunnen typen voor school dan moet hij een chromebook nemen
Daar gaat het niet om.
Een batterij met bijvoorbeeld 24 uur capaciteit kost goedkoper dan een batterij met 72 uur capaciteit.
Mijn zoon heeft betaald voor 15+ uur en krijgt maar 9.
Kurkentrekker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:54:

Deze specificatie is dus vooral nuttig om laptops onderling te vergelijken, niet om daadwerkelijk temperaturen dat je 15 uur kunt youtuben op je vlucht naar Sydney.
Dus als jij een auto koopt en die verteld in de brochure dat het bijvoorbeeld 300km kan rijden op volle accu.
Je neemt hem mee naar huis... je laad hem 100% op en de display verteld dat je maar 200km kan rijden.
Dan neem jij daar genoegen mee??? :? :?

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

• mtsberk
fopjurist schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:44:
Je hebt geluk, 2,5 maanden geleden heeft Hoge Raad een arrest gewezen over de actieradius van elektrische auto's. In de brochure stond "EV-actieradius: tot 480 km" met een voetnoot "Waarden voor EV-actieradius zijn gemeten met een productiemodel over een standaard route. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van auto- en accuconditie, actuele route, omgeving en rijstijl". De auto haalde in de winter maar 300 km. Hof Den Haag oordeelde dat de auto niet conform was omdat de koper redelijkerwijs mocht verwachten dat de auto onder gebruikelijke omstandigheden een significant hogere actieradius had dan circa 300 kilometer. De Hoge Raad heeft die uitspraak bevestigd.

In jouw geval staat er op de website "Batterijduur 15.5 u" zonder voetnoten. Je mag daarom redelijkerwijs verwachten dat je laptop significant langer meegaat dan 9 uur. De verkoper (niet de fabrikant) is verplicht om een laptop te leveren die de beloofde eigenschappen bevat. Dat lijkt in dit geval niet te kunnen. Je hoeft de verkoper daarom niet in de gelegenheid te stellen de laptop te repareren of te vervangen, maar kunt direct de overeenkomst ontbinden en het aankoopbedrag terugvorderen.

***members only***
ik snap de "je hebt geluk" niet helemaal.
De laptop is nu een jaar oud.
Ja de accu net nieuw maar ik denk niet dat de winkel zegt, "ja we gaan je geld terug geven want je nieuwe accu haalt de 15 uur niet dat be beloofd hebben"

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

mtsberk schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:55:
[...]

Je hebt geluk in de zin dat de situatie juridisch duidelijk is en in je voordeel spreekt.
Ja de accu net nieuw maar ik denk niet dat de winkel zegt, "ja we gaan je geld terug geven want je nieuwe accu haalt de 15 uur niet dat be beloofd hebben"
De verkoper zal dat wel moeten als ze de wet naleven.
Members only:

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar hij gaf aan aan het begin dat het 9 uur was. En toen hij langer werd gebruikt op een normale manier? Want los van kleine lettertjes, je kan niet verwachten dat een laptop onder zware load de geadverteerde batterijduur haalt.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met als bij electrische autos, wordt de accuduur van laptops op basis van een norm bepaald.

Bij elektrische autos is dat WLTP en je praktijk verbruik zal nooit hetzelfde zijn.

Ook voor jouw Lenovo laptop is de capaciteit volgens een bepaalde norm gemeten (staat ook ergens in de reacties hierboven).

Alleen wanneer jij precies volgens de instellingen van de norm jouw laptop gebruikt zal je de maximale accuduur halen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

mtsberk schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:55:
[...]

Wat verwacht je dan eigenlijk? Het is duidelijk dat de beloofde accuduur niet wordt gehaald, maar waarom heb je hier dan een jaar meegewacht? En dan ook nog toen die max 4uur deed op 1 lading

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:58
Diederik schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:37:
Met als bij electrische autos, wordt de accuduur van laptops op basis van een norm bepaald.
Volgens mij is er juist geen norm en kan iedere fabrikant zelf zijn test bedenken.

Apple bijvoorbeeld gebruikt de laptop wel zo als bedoeld maar ik weet nog bij de introductie van de Macbook Air die 9 uur accu tijd had, dat als je Chrome gebruikt het nog maar 6 uur was. Wat een gezeik was dat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
mtsberk schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:52:

[...]

Dus als jij een auto koopt en die verteld in de brochure dat het bijvoorbeeld 300km kan rijden op volle accu.
Je neemt hem mee naar huis... je laad hem 100% op en de display verteld dat je maar 200km kan rijden.
Dan neem jij daar genoegen mee??? :? :?
Dat zeg ik niet. Maar ik zeg wel dat je het allemaal als reclame moet zien. Niet dat ik dat terecht vind, maar je weet gewoon: als je een auto ziet met 400 km range, dan zal dat in de praktijk ergens tussen de 250-300 liggen. Lampje met 100.000 branduren? Zullen er dus wel 75.000 zijn. Zo werkt reclame. Helaas.

En fopjurist heeft gewoon gelijk, je kunt waarschijnlijk de koop vernietigen of ontbinden als ze dit hebben beloofd zonder voorbehoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
Ik post deze info hier regelmatig, Tweakers mag er wel een een topic aan besteden.

Pas je Turbo Boost instellingen aan naar minder agressief of schakel deze helemaal uit tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden.

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua1MrdXKlqCP6PS34aB-VbvWv70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eB5HRGOw8CPvTTibQ6sXZawX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13
Hoe kan het dat de laptop waar je naar linkt pas sinds 6 januari in de Pricewatch staat als deze al een jaar geleden is aangeschaft? Weet je zeker dat dit exact de uitvoering is van de laptop is die je zoon heeft?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29

Yucon

*broem*

Wanneer is hij teruggekomen? Die 9 uur is ook maar een schatting en dat moet zichzelf nog instellen. De laptop maakt die schatting op basis van het voltage van de batterij maar gaat die schatting vervolgens bijstellen aan de hand van het werkelijke verbruik.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zelden dat een accu de geadverteerde waarde kan halen.... al lukt me dat op een tablet en telefoon ook niet, komt soms wel redelijk in de buurt maar dan houd het ook wel op eigenlijk

nu moet ik wel zeggen dat met "lightweight" taken mijn XPS het ook nog een 5u vol weet te houden.. (standaard batterij besparing aan en LCD brightness op z'n laagste.. en 30% wear op de batterij)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Real op 12-09-2024 22:22 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is toch geen Lenovo probleem? Dat moet de TS maar met de MediaMarkt uitvechten, die plaatsen de reclame zonder de disclaimer. Uberhaupt dient alles eerst via de winkelier te gaan.

Dit even los van de onrealistische verwachtingen van de TS.

Het excuus dat de zoon de laptop nodig had voor de studie is verder gewoon slecht. Wat als de laptop kapot was gegaan?

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 12-09-2024 23:03 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pendora schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:48:
[...]

Volgens mij is er juist geen norm en kan iedere fabrikant zelf zijn test bedenken.

Apple bijvoorbeeld gebruikt de laptop wel zo als bedoeld maar ik weet nog bij de introductie van de Macbook Air die 9 uur accu tijd had, dat als je Chrome gebruikt het nog maar 6 uur was. Wat een gezeik was dat...
Er lijkt inderdaad voor laptops nog geen universele norm te zijn die wereldwijd gehanteerd wordt.

Maar elke fabrikant gebruikt wel een eigen norm om de accuduur te bepalen. En dat is wat ik schrijf, als jij jouw apparatuur precies zo instelt, dan haal je ook de opgegeven accuduur. Elke andere instelling zal een andere accuduur tot gevolg hebben

Invoegen doe je zo!

Pagina: 1