Dakraam plaatsen door wie: veilig qua constructie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stef3
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-01 18:32
Mijn net gekochte huis is uit 1956. In een slaapkamer zou ik graag enkele dakramen laten plaatsen.
Ik lees dat plaatsing soms niet goed gaat qua constructie van dak (doorzakken e.d.), bijv. door een Velux-installateur of aannemer.
Ik zou graag een advies willen van een onafhankelijk deskundige wat wel en niet verstandig is op mijn dak.
Tot wie zou ik me moeten wenden, wat is aan te bevelen, wie heeft ervaring met zoiets?
Momenteel heb ik geen problemen op mijn dak, maar wil dat graag zou houden.
(Of zie ik toch teveel beren op de weg?)
Alle tips welkom (zelf geen bouwervaring, geen klusser in die zin) !

In een later stadium overweeg ik ook beneden een schuifpui ofwel grotere ramen achter, ook daar zou ik dan een onafhankelijk advies wensen wat wel en niet kan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je onafhankelijk advies zou willen kun je terecht bij een constructeur. Maar daar ga je wel extra voor betalen.

Je kunt een constructeur een berekening laten doen over het bestaande dak en wat de impact zou zijn bij een dakraam van x formaat. En de constructeur kan dan ook advies geven over de plaatsing.

Meestal hoeft dat niet als je gewoon een goede aannemer hebt. Als je een dakraam kunt plaatsen zonder een gording (die lange horizontale balken) of spant (die lange verticale balken) te onderbreken is er sowieso niets aan de hand. Dus mogelijk is het sowieso prima te doen in deze situatie.

Een tekening of foto delen kan helpen.

Voor de schuifpui is ook een constructeur vaak wel nodig omdat je ook een stuk draagmuur wilt weghalen. Dus die moet je dan sowieso hebben. Ook voor de vergunning is dit vaak benodigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
BlueKeenan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:54:
[...]
Als je een dakraam kunt plaatsen zonder een gording (die lange horizontale balken) of spant (die lange verticale balken) te onderbreken is er sowieso niets aan de hand.
[...]
Dit idd. En het raam zo plannen dat het dus zo uitkomt zou dan ook mijn voorkeur hebben.

Btw, je dakbeschot is hopelijk geen asbest? Daarin gaan zagen is namelijk ook niet zo'n goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:02

MLLL

Palm Treo 650

Beetje timmerman past de constructie zo aan dat er een Velux geplaatst kan worden.
Je moet natuurlijk geen spanten gaan doorzagen maar een gording is geen probleem die vang je zo weer op met slapers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:34
MLLL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:24:
Beetje timmerman past de constructie zo aan dat er een Velux geplaatst kan worden.
Je moet natuurlijk geen spanten gaan doorzagen maar een gording is geen probleem die vang je zo weer op met slapers.
In veel gevallen zijn enkel slapers aanbrengen niet voldoende. De andere gordingen worden dan dus zwaarder belast. Dat dient ook berekend en evt. verstevigd te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:13
@Stef3
Als het een huis uit 1956 is, dan zou ik starten bij de basis.
Wat is de staat van het dak, is het goed geisoleerd, etc.
Wellicht is het verstandig om dat allemaal direct goed aan te pakken, dan is een dakraam toevoegen een kleine moeite.
Pagina: 1