Effect van opwarming water in buffervat op vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bterhal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-09-2024
Wij hebben nieuwe vloerverwarming met een verdeler zonder thermostaat verbonden met een Nefit 9000i ketel waarvan we de temperatuur voor levering water aan vloerverwarming op 30 graden hebben gesteld. Thermostaat staat uit en dit najaar gaat vloerverwarming voor het eerst aan.

De CV ketel verwarmt ook ons buffervat voor warm tapwater (dat staat op target van 50 graden), en ongeveer 1x per dag doet ie dat om temperatuur op peil te houden. Op dat moment worden de buizen naar het buffervat gloeiheet (natuurlijk) en we zien dat de CV ketel dan een aantal keren achter mekaar aan en uitslaat (dwz temperatuur die op ketel is aangegeven gaat naar 60-85 graden in een periode van 5-10 min). De 3-weg-klep (dwz het apparaatje "Honeywell VC4013-47 valve actuator" dat bij de splitsing van de buizen zit) lijkt te werken (dat wil zeggen als deze verwarmingscycle begint, wordt de buis naar het buffervat heet, maar niet de buis naar de vloerverwarming). Echter aan het einde van de verwarmingscyclus zijn toch de buizen naar de vloerverwarming ook behoorlijk heet (te warm om prettig vast te houden), waarschijnlijk doordat er toch wat heet water zich verspreidt naar die buizen. Omdat de afstand naar de verdeler kort is (CV-ketel naar verdeler is 1 meter) maken we ons zorgen dat deze dagelijkse tijdelijke pulses van erg warm water niet goed is voor onze vloerverwarming. Is dit normaal voor de CV ketel of functioneert de klep wel goed? (ik denk niet dat het buffervat met lagere temperatuurwater kunnen verwarmen, gegeven onze CV ketel). Heeft iemand hiermee ervaring/problemen?

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een buffervat doet geen warmwater, ik neem aan dat je het over een boilervat hebt aangezien je die gebruikt voor warm water.

Kun je ook de temperatuur meten/zien die nu bij de verdeler uitkomt?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

• bterhal
Bedankt voor de reactie. Idd, we hebben een Buderus boilervat. Temperatuur neemt af hoe dichter je bij verdeler komt, maar ik weet niet hoe ik temperatuur kan opmeten? (zit geen thermostaat of temperatuur meter op, verdeler ziet er zo uit: https://www.vloerverwarmi...S5W1Yq82JPdO6Mh19k7zU8mLp

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:28
Je hebt natuurlijk altijd thermische overdracht; neemt de temperatuur achter de 3-weg klep ook geleidelijk af? (meten is weten) richting de verdeler?
Als de klep dicht is kan (zou moeten) er geen water richting je verdeler gaan. theoretisch zou hij kunnen lekken (wel wat water richting je verdeler) maar het warme water richting je boilervat warmt de leidingen op, daarmee ook de klep en die zal uiteindelijk ook de leidingen (met stilstaand water) naar de verdeler opwarmen.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• bterhal
Hoi, ja, de temperatuur neemt geleidelijk af, maar het is beste idd de temperatuur op te meten bij verdeler (het verbaast mij dat gelijk na de opwarmingscyclus van het boilervat de buis naar verdeler en de buis naar het boilervat even warm zijn, beiden op gelijke afstand, zeg 20 cm, van CV ketel, en temperatuur is dan dus wel meer dan lichaamstemperatuur zeker, en neemt na opwarmingscyclus weer snel af).

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:28
Of het kwaad kan vraag je; de leidingen en de verdeler zullen een warme temperatuur (het zal daar dan geen 85 graden worden ivm warmteafgifte ook aan ruimte etc. (zie Wikipedia: Warmteoverdracht )
Dan zal de verdeler warm worden omdat die in contact staat met de leiding, maar als er geen water loopt gaat dit langzaam. Vanaf daar gaat het de leidingen in de vloer in.

Afhankelijk van welk type / materiaal je verdeler is kan het geen kwaad zou ik verwachten (metaal / RVS kan het prima aan, kunstof heeft wel een probleem bij hoge temperatuur, maar dit zal in de documentatie van de verdeler staan).
De leidingen die je vloer ingaan idem, maar het grootste probleem bij hoge temperatuur is de vloer zelf (dus waar de leidingen doorheen lopen). Bij > 40/45 graden is er een risico dat tegels, lijm of beton uitzet en dus kapot kan gaan. Tenzij je klep lekt zou ik niet verwachten dat (mits goed aangelegd) dit een risico is.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
normaalgesproken heeft de verdeler van de vloerverwarming naast een mengventiel ook een maximaalventiel dat voorkomt dat er te heet water naar de vloer gaat. pas als dat ventiel er niet zit, zou ik me zorgen maken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
Coolmint schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:07:
normaalgesproken heeft de verdeler van de vloerverwarming naast een mengventiel ook een maximaalventiel dat voorkomt dat er te heet water naar de vloer gaat. pas als dat ventiel er niet zit, zou ik me zorgen maken. :)
ondanks dat ik vele verdelers heb gezien heb ik geen maximaal ventiel gezien. mogenlijk doel je op een elektrische maximaal thermostaat wat voor @bterhal zeker een optie is om ertussen te zetten als extra veiligheid. Secondaire vraag is heeft @bterhal een verdeler met pomp(mengverdeler) of zonder pomp heeft maakt nogal een verschil in of ie of gewoon rustig kan slapen. of wakker moet liggen van de problemen. :+

edit in het topic staat dat hij een pomploze verdeler heeft en dan kan een elektrische veiligheid oftewel
pomp snoer toevoegen zeker geen kwaad. https://www.warmteservice...ouwOT_Ia7PkhoCaBAQAvD_BwE en die zet je dan voor je cv ketel :+
verdere opmerking: warm tapwater moet op 60/65 graden staan ivm legionella.

[ Voor 28% gewijzigd door miciel op 14-09-2024 11:38 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom heb je een boilervat icm CV-ketel? Die kan SWW toch gewoon “live “ maken..?

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-09-2024 12:56 ]

• bterhal
Ok, we hebben de temperatuur opgenomen. Aan het eind van een warme douche, als de ketel het vat heeft opgewarmd en de klep omswitcht, loopt de temperatuur in de leiding naar de vloerverwarming op tot 53 graden voor 1 minuut (dit is 53 graden gemeten op 50 cm afstand van de verdeler waarvan koppelkraan op het moment nog dicht zit). De verdeler zit gelijk onder de vloer, dus ik denk wel dat dit tijdelijk voor een pulse van ongeveer 50 graden water kan zorgen in vloer (er zit geen ventiel ofzo op verdeler, zie link naar type verdeler in eerdere post). Het probleem is dat als ketel stopt met stoken, dan eerst de klep omgaat en dat druk in leiding naar vat hoog is (2 bar) terwijl druk in leidingen naar radiator/vloerverwarming iets van 1.8 bar is, dus heet water komt met het switchen 'met volle vaart' die vloerwerwarming/radiator leiding in. Ik ga eens navragen bij de installateur. Bedankt voor alle input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Al zou er een klein beetje heet water je vloer in stromen, dit kan echt geen kwaad hoor.. het word pas een probleem als er een tijd heet water door je vloer stroomt en je vloer daadwerkelijk zo warm word. Van een paar liter heet water stijgt je vloer echt geen graad in warmte.. daar zit zoveel massa in. Zou me er niet druk om maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bterhal
@Makrolon goed punt idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:03
Hier bij mijn warmtepomp gebeurt hetzelfde. Als je net een sterilisatie run heb gedaan, dan klapt er 65C water de vloer in, maar warmte capaciteit van de vloer is dusdanig dat het eigenlijk niet uitmaakt. Je kan het ook niet voorkomen eigenlijk.
Pagina: 1