Aansluitschema telefoonlijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:24
Mijn vraag:
Omdat ik overstap naar DSL heb ik de telefoonlijn weer nodig. Echter is deze 15 jaar geleden afgeknipt en dien ik nu een nieuwe aansluiting te monteren. Echter kom ik even niet uit waar welke kleur op gemonteerd moet worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op internet staan wel wat zaakjes echter kom ik mijn kleurencombinatie niet tegen. En ook niet waar ik deze moet aansluiten.

Mijn kabel heeft een oranje, rode, blauwe, witte en een koperen draadje. De aansluiting heeft zwart, geel, rood en groen. Zie foto’s.

Iemand enig idee waar ik het aansluitschema kan vinden? Of weet welke draad waar komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVH9GmMvaSfS2AD5bul7322fbu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlhgYfmp1uEbBzXwKdjMXOHU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1Lx20nJx0zxUiptYzFa2hAIanU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzNivZlW8MWFg21b5N8EGtFy.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Incognitum op 13-09-2024 14:09)

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
@Incognitum De kabel is eigendom van KPN. Daar mag jij officeel niet aanzitten. Je moet bij de provider een IS/RA herstel aanvragen.
In de praktijk moet je er wel uit kunnen komen.
Rood-Blauw (paar1) en Wit-Oranje (paar 2) zijn de paren. Rood en wit moeten rechts.
Drardollan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:20:
[...]

Klopt.
In 2001 dan wel, maar dat mag de pret niet drukken toch?

Ik ben maar wat blij met mijn 1000/1000 glas. Toegegeven, de helft was ook voldoende. Maar met 2 thuiswerkers en wat kinderen draait de boel hier overuren.
Waar gebruik jij je verbinding in hemelsnaam voor. MS teams gebruikt max 5Mbps.
Netflix in Full HD doet zijn maximaal 15Mbps. Nu ken ik je gezin samenstelling niet. doe jij 200 team gesprekken te gelijk. 66 Full HD streams?
Denk dat in een gemiddeld gezin 6 streams of 20 teams/Zoom gesprekken wel genoeg is.
Daar heb je maar 100Mbit (10%) van je verbinding voor nodig.

Alleen als je grote bestanden download (games, films) heb je er misschien wat aan. Als je van de andere kant van de verbinding je ook een volle 1Gbit wil geven...

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPwo7Z21j3_Q9R6_9rLZC-qSZoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/79iYwUaevIlmls9NJvC3zk5k.png?f=user_large

Telefoonkabel wiki

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis-L op 12-09-2024 12:11 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je kunt eventueel ook direct op RJ11 afmonteren (of zélfs op RJ45 als je zonder koppelstukjes een AVM Fritz! Box aan gaat sluiten).

https://support.watel.nl/watel_schema_telecom_data.pdf

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:14
Overstapt naar dsl anno 2024

Die mag in de wereld draait door hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:46
Je kan ook gewoon bellen en vragen naar een monteur, die zet er gratis een ISRA op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 11:59
boyette schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:29:

Hoezo? Als de lokale kabel/glasvezelboer niet meer bevalt wegens teduur/technischprobleem/sponsoringvoetbalploeg/watdanook en @Incognitum kan een goede deal krijgen dat aan zijn/haar wensen voldoet is daar toch niets mis mee? Niet iedereen heeft gbit nodig, sommige mensen kunnen prima uit de voeten met 50-80Mbit/s en zijn er tevreden mee, waarom meer betalen dan nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:30
boyette schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:29:

Gelukkig bestaat de-wereld-draait-door anno 2024 niet meer ;)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Andros schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:51:
[...]

Hoezo? Als de lokale kabel/glasvezelboer niet meer bevalt wegens teduur/technischprobleem/sponsoringvoetbalploeg/watdanook en @Incognitum kan een goede deal krijgen dat aan zijn/haar wensen voldoet is daar toch niets mis mee? Niet iedereen heeft gbit nodig, sommige mensen kunnen prima uit de voeten met 50-80Mbit/s en zijn er tevreden mee, waarom meer betalen dan nodig?
En gezien het feit dat er twee aderparen bij de TS binnen komen (Rood-Blauw / Oranje-Wit) kan 'ie eventueel middels Pairbonding op VDSL2 ook aan een 200/60 Mbps verbinding komen _/-\o_

In veel wat oudere 'nieuwbouw' wijken komt er maar één aderpaar de woning binnen :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:39

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Eens. Heb zelf twee jaar op DSL gedraaid (100/30, in praktijk was dat 110/33) en dat beviel uitstekend en was een veel betere aanbieding dan die graaiers van Ziggo. 100Mbit is feitelijk voor iedereen genoeg, alleen is men te verwend tegenwoordig :+

I reject your reality and substitute my own

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nelizmastr schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:47:
[...]

Eens. Heb zelf twee jaar op DSL gedraaid (100/30, in praktijk was dat 110/33) en dat beviel uitstekend en was een veel betere aanbieding dan die graaiers van Ziggo. 100Mbit is feitelijk voor iedereen genoeg, alleen is men te verwend tegenwoordig :+
De énige keren dat ik de VDSL2 100/30 verbinding hier bij me thuis ooit vervloek is als ik weer eens een nieuw spel voor m'n Xbox Series-X gekocht heb en het spel na het plaatsen van de fysieke disk in de console alsnog eens 100GB aan data / content over de lijn wil gaan trekken voordat 't start.

Je dacht even snel te kunnen gaan spelen hé ...., ja-ja .... Je wacht nog maar even een dagje éxtra :*) 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Will_M schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:53:
[...]

De énige keren dat ik m'n VDSL2 100/30 verbinding hier bij me thuis ooit vervloek is als ik weer eens een nieuw spel voor m'n Xbox Series-X gekocht heb en het spel na het plaatsen van de disk in de console alsnog eens 100GB aan data / content over de lijn wil gaan trekken voordat 't start.

Je dacht even snel gaan spelen hé ...., ja-ja .... Je wacht maar een dagje éxtra :*) 8)
Goed voor je, beetje geduld kweken :9

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andros
Will_M schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:53:
[...]

De énige keren dat ik de VDSL2 100/30 verbinding hier bij me thuis ooit vervloek is als ik weer eens een nieuw spel voor m'n Xbox Series-X gekocht heb en het spel na het plaatsen van de disk in de console alsnog eens 100GB aan data / content over de lijn wil gaan trekken voordat 't start.

Je dacht even snel gaan spelen hé ...., ja-ja .... Je wacht maar een dagje éxtra :*) 8)
Maak het rekensommetje maar eens. Je kunt een 100Mbit/s verbinding krijgen voor €25/35 per maand, beetje afhankelijk van dsl/glas/regio etc. Sommigen branden DSL direct af omdat, geen idee.., en velen denken dat je tegenwoordig gbit MOET hebben voor youtube/feesboek/kattenfilmpjes, anders is de wifi niet goed, of zo... Maar dan betaal je al snel €45/50 per maand voor diezelfde internetverbinding, maar dan met een hogere snelheid die je een paar keer per jaar echt gebruikt. Voor die paar keer ben je gewoon €15x12=€180 MEER kwijt voor iets dat je weinig nodig hebt. Voor dat geld wacht ik die paar keer inderdaad, dat zijn toch veel biertjes voor bij het gamen toch :) ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00
[...]
100Mbit is feitelijk voor iedereen genoeg, alleen is men te verwend tegenwoordig :+
Feitelijk zelfs, toe maar weer.

• boyette
[...]

Zijn toch wel meer providers .. gaat toch niet naar een infrastructuur van 30 jaar geleden die bovendien uitgefaseerd gaat worden binnen afzienbare tijd..

Als het vdsl is ok.. maar dan zou je nog eerder voor Starlink of 5g kunnen kiezen denk ik

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:05
Incognitum schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:55:
Mijn vraag:
Omdat ik overstap naar DSL heb ik de telefoonlijn weer nodig. Echter is deze 15 jaar geleden afgeknipt en dien ik nu een nieuwe aansluiting te monteren. Echter kom ik even niet uit waar welke kleur op gemonteerd moet worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op internet staan wel wat zaakjes echter kom ik mijn kleurencombinatie niet tegen. En ook niet waar ik deze moet aansluiten.

Mijn kabel heeft een oranje, rode, blauwe, witte en een koperen draadje. De aansluiting heeft zwart, geel, rood en groen. Zie foto’s.

Iemand enig idee waar ik het aansluitschema kan vinden? Of weet welke draad waar komt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een schema heb ik niet. Maar sluit rood aan op rood. En blauw op groen. Oranje en wit kan je los laten hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
boyette schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:23:
[...]

Zijn toch wel meer providers .. gaat toch niet naar een infrastructuur van 30 jaar geleden die bovendien uitgefaseerd gaat worden binnen afzienbare tijd..

Als het vdsl is ok.. maar dan zou je nog eerder voor Starlink of 5g kunnen kiezen denk ik
Dat hangt doorgaans nogal van locatie af. Wat maakt het uit of de infrastructuur nieuw of oud is? Als een provider voor een goede prijs een stabiele verbinding kan leveren met de snelheid die je nodig hebt is het toch goed? Die contracten lopen doorgaans één of twee jaar, tegen die tijd kan de situatie weer anders zijn, dan kijken we wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Ik heb zelf de overstap van Ziggo naar adsl ook gemaakt een jaar geleden. Scheelt me ruim 14 euro per maand en ik heb nu 30GB per maand data op mijn telefoon voor 11 euro. Ik zie Ziggo/Vodafone niet snel met zo'n deal komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Incognitum
Bedankt allemaal voor de tips en tricks. Kom ik wel mee verder.

Betreft de overstap. Het gaat niet om het geld of slechte service. Heb eigenlijk nooit problemen met Ziggo gehad. Meer om principe en hun arrogante houding naar bestaande klanten. Vandaar de overstap. Ik kijk verder geen lineaire tv meer dus heb alleen internet nodig.

Hier zijn ze bezig met glasvezel (schiet niet echt op, maar ooit zal het er wel van komen) dus over een jaar zie ik wel weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 10:45
boyette schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:23:
[...]

Dan kun je die antieke coax van de jaren 80 dan ook gelijk afschrijven toch.

Is hier heel simpele keuze geweest. Aanbieding voor 15,75 de 1e 9 maanden voor 100Mb/30Mb internet. En met VDSL heb je een lagere latency dan Ziggo, starlink of 5G, en fors voordeliger.

Als ik moest kiezen voor DSL of Ziggo is die keuze snel gemaakt, dan wordt het gewoon DSL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
Incognitum schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:55:
Mijn vraag:
Omdat ik overstap naar DSL heb ik de telefoonlijn weer nodig. Echter is deze 15 jaar geleden afgeknipt en dien ik nu een nieuwe aansluiting te monteren.
Wat je op de foto hebt staan is een ISRA en die is van KPN.
Kan je door KPN laten fixen. Hoef je alleen kopje koffie te zetten voor de monteur, een stuk eenvoudiger dan zelf gaan prutsen ;)

Dan zetten ze er ook gelijk een ISRA op met 2xRJ11 die geschikt is voor VDSL-bonding. Iets wat je hard nodig hebt om de hoogst mogelijke snelheid te halen.

Spel en typfouten voorbehouden

• SMSfreakie
  • Niet online
enige wat mij bij (v)DSL weghoud is de beperking in upload..

KPN verwacht 200/61mbit... die 200 kan ik prima mee leven... alleen die 61 is net een tikkeltje te traag

nou verplicht dus 1000/100 af moeten nemen bij de kabelboer... al had ik net zo lief een 150/150 lijntje

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
krakendmodem schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:45:
[...]

Dan kun je die antieke coax van de jaren 80 dan ook gelijk afschrijven toch.

Is hier heel simpele keuze geweest. Aanbieding voor 15,75 de 1e 9 maanden voor 100Mb/30Mb internet. En met VDSL heb je een lagere latency dan Ziggo, starlink of 5G, en fors voordeliger.

Als ik moest kiezen voor DSL of Ziggo is die keuze snel gemaakt, dan wordt het gewoon DSL.
lagere latency dan starlink?

heb je die latency wel eens gezien?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:25
[...]

100Mbit is feitelijk voor iedereen genoeg, alleen is men te verwend tegenwoordig :+
Klopt.

Ik ben maar wat blij met mijn 1000/1000 glas. Toegegeven, de helft was ook voldoende. Maar met 2 thuiswerkers en wat kinderen draait de boel hier overuren.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
@Incognitum De kabel is eigendom van KPN. Daar mag jij officeel niet aanzitten. Je moet bij de provider een IS/RA herstel aanvragen.
Rood-Blauw (paar1) en Wit-Oranje (paar 2) zijn de paren. Rood en wit moeten rechts.
Drardollan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:20:
[...]

Klopt.

Waar gebruik jij je verbinding in hemelsnaam voor. MS teams gebruikt max 5Mbps.
Netflix in Full HD doet zijn maximaal 15Mbps. Nu ken ik je gezin samenstelling niet. doe jij 200 team gesprekken te gelijk. 66 Full HD streams?
Denk dat in een gemiddeld gezin 6 streams of 20 teams/Zoom gesprekken wel genoeg is.
Daar heb je maar 100Mbit (10%) van je verbinding voor nodig.

Alleen als je grote bestanden download (games, films) heb je er misschien wat aan. Als je van de andere kant van de verbinding je ook een volle 1Gbit wil geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De discussie over de snelheid is hier een beetje offtopic, zullen we de TS nu weer proberen verder te helpen met zijn probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 10:45
boyette schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:17:
[...]

lagere latency dan starlink?

heb je die latency wel eens gezien?
Toevallig wel, ik ken het product van Starlink

Dat schommelt hier bij starlink tussen de 30 en 40ms. DSL zit hier rond de 10ms. Ook niet gek, aangezien je na enkele tientallen meters al op glas verder gaat.

Maar we gaan inderdaad teveel off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
ewoutw schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 02:08:
De kabel is eigendom van KPN. Daar mag jij officeel niet aanzitten. Je moet bij de provider een IS/RA herstel aanvragen.
Ben op de hoogte dat ik er officieel niet aan mag, maar dat was bij Ziggo ook toentertijd. Ook zelf omgelegd die kabel.

Heb het nu zo aangesloten dus wachten even het pakket af of alles online komt. En anders knijpen we een rj11 stekkertje. Goede tip idd nog.

Bedankt allemaal voor de info, gaat goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
Voor de geïnteresseerden:

Er staat geen signaal op de telefoonlijn. Dus 8/10 komt een monteur van Guidion langs om alles na te kijken.

Wist niet dat ze dit signaal uit kunnen zetten, maar goed, neem aan dat dat zo opgelost zal zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 22:53

Wildfire

Joy to the world!

@Incognitum

Jouw foto laat zogeheten binnengeleiding zien, dit is zeer waarschijnlijk niet je hoofdaansluiting en zit die dus ergens anders. Wat je op jouw foto ziet is dan waarschijnlijk wel doorverbonden naar je daadwerkelijke hoofdaansluiting (vaak de meterkast maar in sommige oudere woningen wil het ook weleens ergens in de woonkamer of kelder zitten).

Heb je ergens anders in huis één van onderstaande aansluitpunten?

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/6881a76a-9a43-4422-b05b-208d94c9e83c.png

Ik ben zelf KPN monteur dus ik weet wel het één en ander. :P

Mocht je willen, kun je je postcode/huisnummer even via een DM naar me sturen, ik kan dan even een lijnmeting doen en kijken wat daar uit komt.

Will_M schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:46:
[...]

En gezien het feit dat er twee aderparen bij de TS binnen komen (Rood-Blauw / Oranje-Wit) kan 'ie eventueel middels Pairbonding op VDSL2 ook aan een 200/60 Mbps verbinding komen _/-\o_

In veel wat oudere 'nieuwbouw' wijken komt er maar één aderpaar de woning binnen :'(
Daar moet ik je even corrigeren. Ten eerste is de kabel op de foto niet het daadwerkelijke ISRA, dit betreft binnengeleiding welke dan ergens op het daadwerkelijke ISRA zit aangesloten. Ten tweede, de aanwezigheid van meerdere aderparen zegt niets over het wel of niet beschikbaar zijn van pairbonding. Het komt vaak voor dat niet alle aderparen zijn ingelast en aldus ook niet bruikbaar zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Wildfire op 27-09-2024 23:15 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Incognitum
Wildfire schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:09:
@Incognitum

Jouw foto laat zogeheten binnengeleiding zien, dit is zeer waarschijnlijk niet je hoofdaansluiting en zit die dus ergens anders. Wat je op jouw foto ziet is dan waarschijnlijk wel doorverbonden naar je daadwerkelijke hoofdaansluiting (vaak de meterkast maar in sommige oudere woningen wil het ook weleens ergens in de woonkamer of kelder zitten).

Heb je ergens anders in huis één van onderstaande aansluitpunten?

[Afbeelding]

Mocht je willen, kun je je postcode/huisnummer even via een DM naar me sturen, ik kan dan even een lijnmeting doen en kijken wat daar uit komt.

[...]

Daar moet ik je even corrigeren. Ten eerste is de kabel op de foto niet het daadwerkelijke ISRA, dit betreft binnengeleiding welke dan ergens op het daadwerkelijke ISRA zit aangesloten. Ten tweede, de aanwezigheid van meerdere aderparen zegt niets over het wel of niet beschikbaar zijn van pairbonding. Het komt vaak voor dat niet alle aderparen zijn ingelast en aldus ook niet bruikbaar zijn.
Bedankt voor je bericht en aanvulling.

De kabel die je op de foto ziet, was verbonden aan een dikke, harde, blauwe kabel. Deze is (door de vorige bewoner cq originele aansluitende) verbonden aan elkaar in de kruipruimte. In de kruipruimte zat wel nog een eeuwenoud, rond doosje tussen deze blauwe kabel en de kabel op de foto. Zie foto hier beneden.

Ik weet dat het officieel niet mag, maar er is nu een nieuwe kabel vanaf de blauwe kabel gelegd naar de meterkast en aangesloten op het geleverde aansluitpunt van Odido (einddoos? , zie foto beneden).

Echter mat de elektricien geen signaal of stroom op welke draad dan ook van deze blauwe kabel. Ik zal je een PM sturen, wellicht je kun je inderdaad iets uitlezen. Bedankt daarvoor alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T0dd3kYH1eX9KgdGS49GyKgGrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjdUDFVjjkYGozALUcYZzY8D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzHatRStJTCA6EMEWhd9LcGEBXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m69yB0a4WWTRCBjDdwHMbce6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Sommige? Ik zou daar de meesten van willen maken.

Een Netflix stream doet wat? 15mbit? Max? Zet er 4 aan en je hebt nog over voor wat Wordfeud….

Starlink als optie aandragen als er een vaste verbinding (DSL/coax/glas) in de meterkast ligt is hilarisch.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 28-09-2024 00:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Incognitum schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:06:
[...]

Bedankt voor je bericht en aanvulling.

De kabel die je op de foto ziet, was verbonden aan een dikke, harde, blauwe kabel. Deze is (door de vorige bewoner cq originele aansluitende) verbonden aan elkaar in de kruipruimte. In de kruipruimte zat wel nog een eeuwenoud, rond doosje tussen deze blauwe kabel en de kabel op de foto. Zie foto hier beneden.

Ik weet dat het officieel niet mag, maar er is nu een nieuwe kabel vanaf de blauwe kabel gelegd naar de meterkast en aangesloten op het geleverde aansluitpunt van Odido (einddoos? , zie foto beneden).

Echter mat de elektricien geen signaal of stroom op welke draad dan ook van deze blauwe kabel. Ik zal je een PM sturen, wellicht je kun je inderdaad iets uitlezen. Bedankt daarvoor alvast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb je al een DM gestuurd. Ik meet een open lijn op 463 meter en ik vermoed dat het probleem dus simpelweg intern ligt. Gebaseerd op ervaringen uit het verleden, redelijke kans dat de Guidion monteur al snel zal aangeven dat herstel aan KPN is en dat vervolgens KPN dus wordt aangestuurd voor herstel van je hoofdaansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:26
Wildfire schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:09:
@Incognitum

Ik vind dit dus top-Tweakers-niveau _/-\o_ elkaar hulp aanbieden omdat je er kennis van hebt, en nog leuker is dat TS er ook gebruik van maakt. In de meeste gevallen worden dergelijke aanbiedingen door een TS genegeerd en blijven we speculeren of je bijvoorbeeld een verrote cv-leiding moet gaan lassen met de steel van een verfkwast ;) .

Hulde voor @Wildfire

[ Voor 1% gewijzigd door Erwin op 28-09-2024 18:32 . Reden: erkeerde getagged :X . ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb even met @Incognitum wat dingen kunnen testen. Er staat op geen van beide aderparen een signaal, dus wat hij ook probeert het zal nooit gaan werken. Ook een zogeheten kruising hebben we kunnen uitsluiten.

Zijn verbinding komt vanuit een buitenring kabelverdeler via een andere kabelverder naar @Incognitum toe, grootste kans is dat er in de infra in één (of beide) van de kabelverdelers iets mis is -- kruisdraden niet correct getrokken of misschien helemaal niet getrokken.

De Guidion monteur die zou komen zal zeer waarschijnlijk geen toegang tot kabelverdelers hebben dus die zal dan KPN moeten gaan aansturen voor herstel.

Met een beetje geluk gaat het enkel om niet of niet correct uitgevoerde infra en dan kan de KPN monteur dit kosteloos herstellen. Worst case is kabelschade maar uit de praktijk weet ik dat de kans op foutief uitgevoerde infra het grootst is, dat kom ik simpelweg het meest tegen.

TL;DR -- het probleem zit buitenshuis en Guidion monteur zal KPN monteur moeten inschakelen om dat op te lossen.

En dat was weer genoeg gewerkt op deze vrije zaterdag :+

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 28-09-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
Yes. Als eerste @Wildfire nogmaals bedankt voor de moeite en tijd.

Inderdaad de aderparen op meerdere manieren verbonden en doorgemeten met als conclusie dat er geen verbinding is. Ik kan de Guidion stap dus overslaan en meteen naar KPN. Maar dit zal wel via via moeten.

In ieder geval nu veel tijd en frustratie bespaard. Ik zal toekomstige updates nog posten hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Incognitum schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:29:
Yes. Als eerste @Wildfire nogmaals bedankt voor de moeite en tijd.
Graag gedaan hoor d:)b
Ik kan de Guidion stap dus overslaan en meteen naar KPN. Maar dit zal wel via via moeten.
Alleen KPN klanten kunnen direct bij KPN terecht. In jouw geval zal Odido KPN moeten aansturen, jij als Odido klant kunt dat zelf niet helaas.
In ieder geval nu veel tijd en frustratie bespaard. Ik zal toekomstige updates nog posten hier.
Succes! Zodra er een KPN monteur ter plekke is zal het waarschijnlijk snel opgelost zijn. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Incognitum
Een laatste update:

Vandaag is de KPN monteur geweest die zowel in de straatkast als hier thuis alles heeft aangesloten zoals het hoort.

In de straatkast was mijn adres niet goed aangesloten. Dit is verholpen. Tevens heeft de monteur een nieuw eindpunt gemonteerd en de kabel in kruipruimte netjes verlengd richting meterkast.

Alles werkt nu naar behoren en kan ik een jaartje op DSL proberen.
Pagina: 1