Vraag

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:57
Ik kwam er deze week achter dat mijn slimme meter van het merk ZIV niks meet op fase 3. Zowel geen verbruik als levering. Op fase 1 en 2 werkt de meter wel.

Als ik kijk hoeveel de meter teruglevert (actueel verbruik) zie ik dat ik grofweg 1/3 van wat mijn 3-fase zonnepaneel omvormer oplevert kwijt raak.

Als ik naar de grafiek in Domoticz kijk lijkt het er op dat de meter maandelijks een aantal dagen achter elkaar niks meet op fase 3. Het herstelt zich dus wel na een aantal dagen.

Hoewel het natuurlijk verleidelijk is om op deze fase een warmtepomp te installeren heb ik het toch maar gemeld bij Enexis. Ze komen de meter volgende week vervangen.

Zijn er hier meer mensen met soortgelijke issues? Of is dit gewoon domme pech met mijn meter?

Beste antwoord (via rens-br op 11-10-2024 10:27)

• bitjeverkeerd
Mijn meter is inmiddels vervangen. De monteur gaf aan dit nog niet eerder meegemaakt te hebben. Maar slechts een klein deel van de slimme meter eigenaren leest natuurlijk de meter uit via de P1 en op het display zie je het niet. Dus wellicht komt het best vaker voor dat een slimme meter niet (altijd) meet op alle 3 de fases.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:27
Ik heb een soortgelijk probleem hier.
Het huis heeft een 3x25A aansluiting, de Landys Gyr E350 meter geeft L1, L2 en L3 aan maar het p1 telegram geeft alleen op fase 2 verbruik en stroom aan.
Fase 1 en 3 verbruik en stroom zijn altijd leeg, bv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1-0:32.7.0(237.0*V)
1-0:52.7.0(236.0*V)
1-0:72.7.0(236.0*V)
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(012*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(02.730*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)

De inductiekookplaat zit op 2 fasen en mijn zonnepanelen ook.
Bovenstaande telegram is gemaakt toen de inductieplaat op vol vermogen stond.

Ik ga toch maar eens contact met Liander zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door etmmvdp op 10-10-2024 13:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
Mijn meter is inmiddels vervangen. De monteur gaf aan dit nog niet eerder meegemaakt te hebben. Maar slechts een klein deel van de slimme meter eigenaren leest natuurlijk de meter uit via de P1 en op het display zie je het niet. Dus wellicht komt het best vaker voor dat een slimme meter niet (altijd) meet op alle 3 de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
Even een update op mijn situatie.
Volgens Liander heb ik geen 3x25A maar een 1xXA, waarbij ze me niet kunnen vertellen wat X is want het staat niet goed in de administratie. Hoe die 3x25A er in gekomen is wist men ook niet te vertellen. Het maakt in netwerkkosten niet uit.

Ik kan een verzwaring aanvragen naar 3x25A maar daar ga ik nog even over nadenken. Het zou voor EV laden wel handig zijn, al kan ik nu prima uit de voeten met de oma lader. Een voordeel van laden met lage capaciteit is dat alle zonnestroom de auto in gaat ipv dat er een groot deel toch van het net komt. Het laden duurt dan alleen wat langer. EV laden met 11kWh zou met minstens €1k voor de installatie kosten en voor dat geld kan ik best wel een paar keer op straat laden. Dat heb ik in de laatste 6 maanden pas 2 keer gedaan en verwacht dat dat niet vaker gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@etmmvdp Zeker voor huizen van voor +-2000 is de boekhouding vaak gewoon slecht. Omdat het dus qua netwerkkosten niet uitmaakt hebben netbeheerders ook niet echt druk om er zeker van te zijn. En schijnbaar is er om wat voor reden dan ook ooit een 3-fase meter geplaatst, waarschijnlijk door een tekort. Want dat werkt verder prima.

Wel mag ik dan hopen dat het een 1x35A (want geen automaat) betreft en niet 1x25A. Dat zat er hier nog namelijk.

En overgaan op 3-fase en een 11kW lader betekend niet dat je niet nog traag kunt laden natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmmvdp
Nog ff een update op mijn bericht:
Ik heb er een elektriciën met zegelrecht bijgehaald, die heeft even goed moeten kijken wat er aan de hand was.

Uiteindelijk bleek dat de hoofdzekeringen van fase 1 en 3 doorgebrand waren. Volgens de elektriciën moet het een harde klap gegeven hebben. Dit is wss bij de renovatie van de keuken gebeurd, 14 jaar geleden. De toenmalige elektriciën had zo te zien geen zin om Liander te bellen en heeft toen aan de consumentenkant van de groepenkast fase 1 en 3 aan de nog werkende fase 2 gekoppeld en vervolgens vergeten mij op de hoogte te brengen van zijn geknutsel. 8)7
Pagina: 1