Geplande werken aan elektriciteitsnet, wat met omvormer?

Pagina: 1
Acties:

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
Ik heb een PV installatie met een omvormer van het type "Mastervolt XS6500".

We kregen in de straat allemaal een waarschuwing dat we ongeveer 7,5 uren zonder stroom zullen zitten op maandag 23/09. Hierop stond dat je best de omvormer uitschakelt.
De installatie is conform, dus schakelt zichzelf uit bij stroomuitval, dus versta de aanbeveling niet zo goed.

Ik lees her en der verschillende zaken. Onder andere dat manueel uitschakelen niet zo goed is.

Iemand met meer expertise over hoe hier best mee om te gaan?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:53
Als je omvormer geen sinus krijgt, kan die ook geen AC maken en zal dus afschakelen. Misschien is het een extra veiligheidsmaatregel dat je zelf de omvormer eenmalig sochtends uitzet en deze niet nog weer kan opstarten als er over de dag geen even kort spanning is als ze iets testen. Dat voorkomt meerdere keren afschakelen van je omvormer.

Meer kan ik niet bedenken. :D

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:18
Het zal gewoon goed gaan als de installatie conform de norm is aangelegd. Als je niet wil dat de boel een onbedoelde optater krijgt om welke reden dan ook kun je de omvormer zelf uitzetten, of de werkschakelaar, en ook de groep in de groepenkast.

Moet je wel thuis zijn om dat te doen.

En misschien doen ze het wel voor zichzelf, als er een handige harry is geweest die zijn omvormer toch op het net heeft hangen als een bodgy off-grid systeem dat zichzelf niet uitschakelt bij stroomuitval, wie zal het zeggen.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

Het kan zijn (en dat heb ik al eens gehoord van een monteur) dat sommige omvormers blijven proberen stroom te leveren ondanks dat er geen sinus is. De omvormer zorgt namelijk voor de synchronisatie van de sinus van het net en de sinus van de omvormer. Die wordt namelijk door de omvormer ook gegenereerd en gesynchroniseerd met de sinus van het net. Omdat de omvormer blijft leveren maar niet kan syncen, blijft er dus spanning op de lijn staan door jou omvormer.

Beste gewoon netjes advies opvolgen tbv de veiligheid van de monteur die aan het net werkt en is inderdaad ook beter voor jou apparatuur vanwege eventuele optaters die je apparatuur te verduren kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Ik zal 's ochtends maximaal zekeringen uitschakelen en de omvormer ook.
Bedankt voor jullie idee.

• Gramser
cadsite schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:50:
Ik zal 's ochtends maximaal zekeringen uitschakelen en de omvormer ook.
Bedankt voor jullie idee.
Nog beter: avond ervoor als het donker wordt/is, en de omvormer sowieso weinig tot niks doet.

• cadsite
Gramser schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:54:
[...]

Nog beter: avond ervoor als het donker wordt/is, en de omvormer sowieso weinig tot niks doet.
Dat was inderdaad het plan, uitzetten wanneer ik ga slapen, dan staat ie toch al in slaapstand.
Is aanzetten ook beter in een donker moment of maakt dat niets uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
Misschien komt de netspanning een paar keer kort terug voordat de hele klus klaar is.
Dan is het beter voor je omvormer (en andere apparaten) om je omvormer en hoofdschakelaar uit te zetten, todat het hele verhaal klaar en weer online is. Anders wordt het straks aan-uit-aan-uit.

PVO

• Gramser
cadsite schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:36:
[...]

Dat was inderdaad het plan, uitzetten wanneer ik ga slapen, dan staat ie toch al in slaapstand.
Is aanzetten ook beter in een donker moment of maakt dat niets uit?
Ja, donker moment ook beter.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:20
Gramser schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:35:
[...]

Ja, donker moment ook beter.
Waarom? Bij inschakelen functioneert het systeem nog niet en levert dus ook niets, kan dan toch zonder risico?

• Gramser
Wat je wil - het zou gevoelsmatig mijn voorkeur hebben om hem weer in te schakelen als niet de hele buurt dat al deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
Het komt niet op die paar kWh, dus ik ga gewoon voor de veiligste optie gaan en pas opzetten wanneer ik ga slapen.
Zo ben ik zeker dat er nergens piekstromen gaan zijn.
Bedankt voor de meningen!
Pagina: 1