Deco m4 is trager na werkzaamheden Ziggo / Liander

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Depok
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-12-2024
Hey mede tweakers,

Ik heb een tijdje terug het volgende aangelegd (Ziggo plus switch icm Deco M4 units)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8iRC6xs379QInKRWfsyn82YdvM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KcFJxCpIyWWaEB1mkcyVd0Ts.png?f=user_large

Werkte als een zonnetje. De beloofde bekabelde Ziggo snelheid werd ook Wireless gehaald via de bekabelde Deco m4 units.

En nu komt die: Ziggo / Liander hebben gisteren werkzaamheden in de buurt uitgevoerd en hebben ook het stroom ervan afgehaald voor een paar uur. Nu is mijn (wireless) snelheid via de bekabelde Deco units gehalveerd. Ik heb de snelheid via kabel gecheckt en die is goed dus het probleem ligt bij mij en niet bij Ziggo.

Uiteraard heb ik de hele boel al een paar keer herstart etc. maar ik krijg het niet voor elkaar. Wireless snelheid blijft gehalveerd.

Hebben jullie wellicht een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Depok op 12-09-2024 11:13 ]

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Depok stroom eraf = andere kanalen in gebruik genomen bij zowel jij als de buren? Hoe heb je de kanaal instellingen staan?

En over wat voor snelheden hebben we het hier?

En zou het kunnen dat (een van je deco's) nu draadloos verbonden is met een andere Deco, in plaats van via een kabel?

• Depok
rens-br schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:18:
@Depok stroom eraf = andere kanalen in gebruik genomen bij zowel jij als de buren? Hoe heb je de kanaal instellingen staan?

En over wat voor snelheden hebben we het hier?

En zou het kunnen dat (een van je deco's) nu draadloos verbonden is met een andere Deco, in plaats van via een kabel?
Hey dank voor je reactie. @rens-br

Kanalen had ik ook aan gedacht maar ik kan dat zo 123 niet vinden in de deco app.

Ziggo abonnement snelheid was afgerond 500 en dat haalde ik dus ook draadloos (via de bekabelde Deco units). Snelheid is na werkzaamheden nu zelfs 800 bekabeld

Nee dat heb ik ook gechekt in de Deco app maar ze zijn nog allemaal via de kabel verbonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Depok op 12-09-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:28
Volgens mij kun je de kanalen ook niet aanpassen op zo'n deco.

Ik zou doen:
Hoofd-deco herstarten dan een minuut of 10 wachten.
Dan de tweede en weer een minuut of 10 wachten.
Dan de derde.

Voor de zekerheid, WIFI op de Ziggo-box staat wel uit toch?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Depok schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:22:
Ziggo abonnement snelheid was afgerond 500 en dat haalde ik dus ook draadloos (via de bekabelde Deco units). Snelheid is na werkzaamheden nu zelfs 800 bekabeld
En wat haal je nu dan draadloos?

• Depok
Ora et Labora schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:25:
Volgens mij kun je de kanalen ook niet aanpassen op zo'n deco.

Ik zou doen:
Hoofd-deco herstarten dan een minuut of 10 wachten.
Dan de tweede en weer een minuut of 10 wachten.
Dan de derde.

Voor de zekerheid, WIFI op de Ziggo-box staat wel uit toch?
Thanks voor de tip zal ik gaan proberen.@Ora et Labora

Ja Ziggo modem staat op bridge mode.

• Depok
rens-br schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:27:
[...]

En wat haal je nu dan draadloos?
250 ongeveer @rens-br

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou paar zaken controleren:
- Wat geeft de Deco app als signaalbron voor de nodes? Is dat overal ethernet?
- Wat geeft windows aan als linkrate en signalasterkte met het accesspoint? Op te zoeken via cmd>netsh wlan show interfaces

CISSP! Drop your encryption keys!

• Depok
laurens0619 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:40:
Ik zou paar zaken controleren:
- Wat geeft de Deco app als signaalbron voor de nodes? Is dat overal ethernet?
- Wat geeft windows aan als linkrate en signalasterkte met het accesspoint? Op te zoeken via cmd>netsh wlan show interfaces
Dank voor je hulp. @laurens0619

ja is overal ethernet.

Ik heb helaas geen Windows maar een Mac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Mac is nog simpeler :)
Dan hou je je option key in en druk je op het wifi icoontje en kijk je naar de waardes. Vooral RSSI en Transmit rate zijn interessant om hier te posten

Afbeeldingslocatie: https://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2011/06/extended-wifi-data.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 12-09-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Depok
@laurens0619 dit is de situatie

[ Voor 80% gewijzigd door Depok op 12-09-2024 14:36 ]

• Depok
laurens0619 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:48:
Mac is nog simpeler :)
Dan hou je je option key in en druk je op het wifi icoontje en kijk je naar de waardes. Vooral RSSI en Transmit rate zijn interessant om hier te posten

[Afbeelding]
@laurens0619

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yX2w-XpzBHHs5TkLXc6berREm3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I9e1UOvmG2j2vlYMprhvl5PH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
He jammer dat Macos alleen de Tx rate laat zien (dat is hoe snel je upload kan zijn) en niet de Rx rate (download)
Ik lees dat de Rx rate in macos te vinden is als Link speed via de network utlity
Afbeeldingslocatie: https://www.tweaking4all.com/wp-content/uploads/2015/01/macosx-via-network-utility.jpg

Je rssi van -46 is een hele goede waarde, daar zou je wel een link speed van 866 verwachten (uit mijn hoofd de max van een deco m4) . -93dBm is ook zo goed als geen noise wat ook een goede waarde is

Afbeeldingslocatie: https://eyenetworks.no/wp-content/uploads/what-is-a-good-wifi-signal.png

edit: je MSC index uit je eerste alt option screenshot is ook nog een interessante

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 12-09-2024 12:13 ]

• Depok
Depok schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:27:
[...]

Thanks voor de tip zal ik gaan proberen.@Ora et Labora

Ja Ziggo modem staat op bridge mode.
@Ora et Labora heb alles gereset en dat werkt helaas ook niet 😣

• laurens0619
  • Nu online
Je linkrate tussen je client en het deco accesspoint is laag dus daar gaat iets mis.
Heb je op al je apparaten deze lage linkrate? En welke wifi kaart zit erin?

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-05 19:24
Op jouw plaatje plaatsen ze deco's allemaal op de switch in ap mode. Kan rare problemen geven. Je moet hetvolgende aanhouden.

Modem/ router ziggo > 1e deco > switch > overige deco's.

Zet ze in ap mode en eventueel als functie aanstaat smart dhcp uit. Niet alle m4 hebben die lijkt erop per serie wel of niet. Staan ze in router mode dan ziggo modem bridge

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NmEiBHCYU2gSm-9K89YQrTt8l0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OlWO4vFUFFG1kWHMJZSLpaCB.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door dewiss1993 op 12-09-2024 19:37 ]

• Depok
laurens0619 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:33:
Je linkrate tussen je client en het deco accesspoint is laag dus daar gaat iets mis.
Heb je op al je apparaten deze lage linkrate? En welke wifi kaart zit erin?
@laurens0619 Dat is die TX rate toch? Zo ja die is bij een andere Deco unit vergelijkbaar

Wifi kaart van de de laptop die ik gebruikte?

• Depok
dewiss1993 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:36:
Op jouw plaatje plaatsen ze deco's allemaal op de switch in ap mode. Kan rare problemen geven. Je moet hetvolgende aanhouden.

Modem/ router ziggo > 1e deco > switch > overige deco's.

Zet ze in ap mode en eventueel als functie aanstaat smart dhcp uit. Niet alle m4 hebben die lijkt erop per serie wel of niet. Staan ze in router mode dan ziggo modem bridge

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

[Afbeelding]
@dewiss1993 hey dank voor de input! Ik ga mij hier even in verdiepen.

Wel vreemd want het werkte daarvoor perfect.

• Depok
@dewiss1993 lees net jouw link en wel apart want ik zou zweren dat ze eerst dit plaatje hanteerden maar ik ga het "star network" eens proberen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYfAvJ-k1Z5QrGTp1e0wT7Vv33w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOo5tooxVJrPddSI1uvxWrv1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Depok op 12-09-2024 19:54 ]

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Probeer eens in de app onder ‘Meer’ de netwerkoptimalisatie te draaien. Dan kijkt ie welke kanalen het rustigst zijn en past ie op basis daarvan de kanalen aan

• Depok
Eupeodes schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:53:
Probeer eens in de app onder ‘Meer’ de netwerkoptimalisatie te draaien. Dan kijkt ie welke kanalen het rustigst zijn en past ie op basis daarvan de kanalen aan
@Eupeodes dank voor je hulp, had ik al een paar keer geprobeerd maar was helaas niet de oplossing :-(

• laurens0619
  • Nu online
Depok schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:48:
[...]

@laurens0619 Dat is die TX rate toch? Zo ja die is bij een andere Deco unit vergelijkbaar

Wifi kaart van de de laptop die ik gebruikte?
Tx rate (alhoewel de link rate opzoeken via network utility ook handig is)

- Ja wat is de wifi kaart in je laptop
- welke linkrate haalmje vanaf andere laptops op dezelfde deco

Wat hierboven wordt gezegd mbt netwerk topology klopt maar ik denk niet dat dat hier aan de orde is. Je link rate is laag en dag is iets tussen je laptop en de deco node. Alles wat daarachter zit, switches, internet you name it is daar niet relevant bij.

Die linkrate /1.75 is ongeveer je snelheid die je haalt. Wil je weer 400-500 halen dan moet daar 866 komen te staan. Met de 325 van nu is 175max haalbare. De 250 die je noemt kan eigenlijk niet met deze linkrate

Die 325 is gek en mijn vermoeden is een loggeschoten antenna oid op je laptop maar daarvoor zou je het dus even vanaf ander laptop
Moeten testen.

Tenzij er in je laptops langzame wifi kaarten zitten, dan is de lage linkrate verklaarbaar

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 12-09-2024 20:06 ]

• Depok
laurens0619 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:03:
[...]

Tx rate (alhoewel de link rate opzoeken via network utility ook handig is)

- Ja wat is de wifi kaart in je laptop
- welke linkrate haalmje vanaf andere laptops op dezelfde deco

Wat hierboven wordt gezegd mbt netwerk topology klopt maar ik denk niet dat dat hier aan de orde is. Je link rate is laag en dag is iets tussen je laptop en de deco node. Alles wat daarachter zit, switches, internet you name it is daar niet relevant bij.

Die linkrate /1.75 is ongeveer je snelheid die je haalt. Wil je weer 400-500 halen dan moet daar 866 komen te staan. Met de 325 van nu is 175max haalbare. De 250 die je noemt kan eigenlijk niet met deze linkrate

Die 325 is gek en mijn vermoeden is een loggeschoten antenna oid op je laptop maar daarvoor zou je het dus even vanaf ander laptop
Moeten testen.

Tenzij er in je laptops langzame wifi kaarten zitten, dan is de lage linkrate verklaarbaar
toon volledige bericht
Hey @laurens0619 te gek dat je zo meedenkt, stel ik erg op prijs. Ik heb de wireless snelheden op 5 verschillende apparaten getest en de uitkomsten zijn allemaal hetzelfde rond de 250 -275 dus ik denk niet dat het een wifikaart probleem is.

Toch net nogmaals dezelfde laptop geprobeerd van de TX rate van eerder en die gaf nu wel 866 aan en de speedtest gaf nu ook 450 Mbps. Direct ook op de iPhone geprobeerd en die gaf de vertrouwde 250 weer aan ( gaf voorheen ook altijd 500 Mbps aan) :?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:05
Wat ook nog kan is dat je voor het onderhoud van Ziggo een (onbedoelde) te hoge snelheid had ten opzichte van je abbo.
Het lijkt mij ook sterk dat je wireless dezelfde snelheid haalde als bekabeld.
Kan dus heel goed dat je in snelheid (terecht) bent teruggezet, maar dat je dat nu pas opvalt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• laurens0619
  • Nu online
Je hebt niets van power saving modr aangezet in de deco?

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/3578/

• Depok
Yaksa schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:22:
Wat ook nog kan is dat je voor het onderhoud van Ziggo een (onbedoelde) te hoge snelheid had ten opzichte van je abbo.
Het lijkt mij ook sterk dat je wireless dezelfde snelheid haalde als bekabeld.
Kan dus heel goed dat je in snelheid (terecht) bent teruggezet, maar dat je dat nu pas opvalt.
Dank voor je bericht. @Yaksa

[ Voor 12% gewijzigd door Depok op 12-09-2024 20:30 ]

• Depok
Bekabeld is zelfs nu tegen de 800 (ipv de 500) toen ik het vanmorgen had gemeten.

En draadloos was bijna net zo snel als bekabeld. Let wel ik heb in iedere kamer een bekabelde Deco staan en het snelheidsverlies was niet groot.

[ Voor 50% gewijzigd door Depok op 12-09-2024 20:30 ]

• Depok
@laurens0619
Nee was dat het maar :)

Nou ik ga me morgen hier nog maar eens op stuk bijten. Dank allen voor het meedenken!!! _/-\o_

Geweldig forum is dit toch !

• Depok
Nog een laatste update

nu doet die het opeens weer goed 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Vn8QapFaZAbs7LAGXPFOIRu6cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGz0condoeEP6BKvtqIxKMRO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Depok op 12-09-2024 20:48 ]

• laurens0619
  • Nu online
misschien dat je dit probleem altijd al hebt gehad maar t nu pas opvalt en vaker meet.

Ik zou iig niet technisch kunnen verklaren wat dit met werkzaamheden heeft te maken.

Met “regulierl internetten merk je het verschil sowieso niet tussen 200 en 400. Sterker het verschil tussen 50 en 200 merk je bij regulier ook niet. Pas als je grote dingen gaat uploaden/downlaoden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:10
Als ziggo onderhoud geeft gehad dan kan je altijd de ziggo modem van de stroom afhalen en dan een 30 s a een minuut weer aanzetten. Dit geven ze zelf ook als oplossing als de snelheid te laag is of problemen ervaart.

[ Voor 4% gewijzigd door lamers1 op 07-10-2024 09:29 ]

Pagina: 1