Vraag

• marcovo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 13:02
Ik zoek een?
Een Android smartphone waarmee ik een (gratis) app kant testen die ik aan het ontwikkelen ben. Minimumeisen zijn: een backside-camera en een GPS chip (vermoedelijk triviale eisen ;) ). De processor moet krachtig genoeg zijn om een flutter app te draaien waarbinnen met een (topografische) kaart geinteracteerd kan worden.

Wat is je budget?
Ik wil liefst een telefoon die ik zo lang mogelijk kan gebruiken voor ontwikkeling, maar ook niet te duur is. Ik denk dat een goede eerste doel is om te kijken naar de laagste kosten per jaar, waarbij de totale aanschafkosten worden gedeeld door het aantal jaren ondersteuning van het Android OS + geleverde updates.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zie eerste kopje. In het bijzonder wil ik deze telefoon niet gaan gebruiken als hoofdtelefoon voor mezelf.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb geen merkvoorkeur. Ik heb al de Samsung Galaxy A15, Redmi 13c en Redmi note 13 gezien waarbij coolblue een laatste verwachte beveiligingsupdate aangeeft van begin 2028 - de kosten van deze telefoons zijn dus respectievelijk ongeveer 55, 40 en 55 euro p/j. Ik twijfel een beetje hoe ik deze 'begin 2028' moet rijmen met de gerapporteerde 'Verwachte aantal resterende Android updates' van respectievelijk 4, 2 en 2.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben niet heel bekend in smartphone-land, dus mogelijk dat er andere inzichten zijn die goed zijn om mee te nemen om zo lang mogelijk met de telefoon te kunnen doen (t.o.v. uitgaven). Ik ben in het bijzonder benieuwd naar nog betere alternatieven, die per jaar goedkoper zijn dan wat ik hier heb gevonden. Of misschien nog andere suggesties/oplossingsrichtingen die nuttig kunnen zijn?

Voorbeeld: De Fairphone is met 5 jaar updates ook interessant, maar met een prijs van 450 euro lijkt deze veel minder kostenefficiënt (90 euro p/j).

Alle reacties

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

SeatRider

Hips don't lie

Waarom voldoet de emulator niet?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovo
De app omvat een multiplayer spel dat buiten gespeeld kan worden. Ik moet de interactie en werking dus kunnen testen 'in het veld'.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:48
Het is ook een beetje afhankelijk van je wensen om de telefoon voor langere tijd te houden, of is wisselen ook prima.

Een Samsung S24 is vaak voor 600-650 in de aanbieding te krijgen (en dan krijg je er bij aanbiedingen ook regelmatig nog een A9 Tab bij) waardoor je met 7 jaar updates op zo'n 100euro per jaar komt.

Koop je echter een goedkope Motorola voor +-100 euro heb je nog 2 jaar updates en heb je 50 euro per jaar. Maarja, dan moet je wel over 2 jaar weer kijken.

Voordeel van optie 2 is dat je steeds een telefoon met garantie hebt, maar of je daar gebruik van wilt maken als je moet testen? Je bent de telefoon makkelijk een paar weken kwijt, dus dat is al problematisch vermoed ik.

[ Voor 18% gewijzigd door XelaRetak op 12-09-2024 10:02 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:36
Ik weet dat de a15 tot begin 2029 updates krijgt, dat levert ook redelijk bedrag op denk ik? (Je zegt 55 per jaar, maar moet 130/4 = 35 per jaar zijn).

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 12-09-2024 10:03 ]

• marcovo
Bij gelijke kosten (zeg, 50 euro p/j) heb ik denk ik wel een voorkeur voor de duurdere variant die dan langer mee gaat, puur in verband met verantwoord omgaan met materiaal (niet nodeloos verbruiken+weggooien).

Een smartphone van 100 euro per jaar is dan weer vrij hoog, in vergelijking met andere alternatieven van 50.

[ Voor 3% gewijzigd door marcovo op 12-09-2024 10:04 ]

• marcovo
99ruud99 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:02:
Ik weet dat de a15 tot begin 2029 updates krijgt, dat levert ook redelijk bedrag op denk ik? (Je zegt 55 per jaar, maar moet 130/4 = 35 per jaar zijn).
Coolblue zegt dat de 'Verwachte datum laatste beveiligingsupdate' januari 2028 is - is dit mogelijk incorrect?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-10 12:17
Heb je niet nog in een lade je oude mobiele telefoon liggen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• marcovo
@XelaRetak Wat betreft Garantie, dat maakt me niet heel veel uit - ik verwacht niet dat ik de telefoon continu nodig heb. In het begin is het fijn om te testen, en zodra ik een keer een update moet doen ook. Maar ik zal de telefoon zelfs niet elke maand nodig hebben verwacht ik.

@GarBaGe Ik heb 1 telefoon liggen, mijn vorige (eerste) smartphone, de Motorola Moto G4 uit 2016. Ik heb de lichte aanname dat ik hier niet heel veel meer mee kan. Verder hebben we alleen iphones in huis - maar ik wil eerst richten op de Android variant.
Pagina: 1