• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 14:33

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Vanmorgen maakte ik mijn melk warm in de magnetron en toen die er (warm) weer uit kwam, keek ik er toch raar tegen aan:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zgpVxRB.png

Mijn eerste indruk was: die is zuur / verrot / kapot / dood. Weggooien, nieuw pak uit de kast en herkansen.
Maar: zelfde verhaal. Ook gek. De eerste melk had ik al weggegooid, maar bij het nieuwe pak nam ik de moeite om het even te proeven en wat schetst mijn verbazing: het smaakt gewoon goed (al zou het kunnen - maar kan ook verbeelding zijn - dat het iets zoeter smaakt). Als de melk koud is, is er niks bijzonders aan te zien, maar als het warm gemaakt is, ziet het er wat 'geschift' uit. Als ik het vervolgens doorroer, is er ook niks bijzonders meer te zien. Het is houdbare melk van de Aldi, houdbaarheidsdatum ergens januari 2025

Enig idee wat dit kan zijn?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53
Dan is de melk toch niet meer goed denk ik. Toch iets van een yoghurtbacterie (melk hoeft dan niet perse zuur te worden). Ik zou het niet meer drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:09
Is het wel "echte" melk. Foto van het pak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
Probeer eens wat trager te verwarmen?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ben nu op het werk, maar het is gewone normale recht-toe, recht-aan houdbare halfvolle koeienmelk, van deze:

Afbeeldingslocatie: https://img.offers-cdn.net/assets/uploads/offers/nl/25160509/milbonay-houdbare-halfvolle-weidemelk-1l-large.jpeg

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Is de magnetron wel redelijk schoon? Niet dat de melk reageert op iets wat nog in de magnetron zit..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Van wat ik kan vinden 'schiften melk bij verwarmen' dan is een te snelle opwarming, als mede een lager vet% <2% grotere kans op schifting.

Dus, probeer volle melk? en langzamer opwarmen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ha! Dat bracht me op het idee om Perplexity te vragen en die kwam met het antwoord. Het codewoord is "denaturatie":
Het lijkt erop dat u een normaal verschijnsel heeft waargenomen bij het opwarmen van melk in de magnetron. Dit fenomeen staat bekend als "denaturatie" van eiwitten in de melk en is niet schadelijk of een teken van bederf. Hier is wat er waarschijnlijk aan de hand is:

Eiwitdenaturatie in melk
Wanneer melk snel wordt opgewarmd in een magnetron, kunnen de eiwitten in de melk denatureren. Dit betekent dat de eiwitstructuren veranderen, wat kan leiden tot:
  • Vorming van een dun laagje op het oppervlak
  • Kleine klontjes in de melk
  • Een licht waterige textuur
Dit effect is vooral zichtbaar bij houdbare melk, omdat deze een hoger eiwitgehalte heeft dan verse melk.

Oorzaken en oplossingen
Ongelijkmatige verhitting
Magnetrons verwarmen niet altijd gelijkmatig, waardoor sommige delen van de melk heter worden dan andere. Dit kan leiden tot lokale denaturatie van eiwitten.
Oplossing: Verwarm de melk in korte intervallen en roer tussendoor om de warmte gelijkmatig te verdelen.

Te hoge temperatuur
Snelle verhitting tot hoge temperaturen kan de eiwitstructuur verstoren.
Oplossing: Gebruik een lagere vermogensstand op uw magnetron en verwarm de melk langzamer.

Veiligheid en smaak
Het goede nieuws is dat deze veranderingen in de melk puur cosmetisch zijn:
  • De melk is nog steeds veilig om te consumeren
  • De voedingswaarde blijft behouden
  • De smaak wordt niet significant beïnvloed
Het feit dat de melk goed smaakt en de veranderingen verdwijnen na het roeren, bevestigt dat er niets mis is met uw melk.
Ik ga dus morgen even proberen met iets minder vermogen of tussendoor roeren. Wel gek dat ik dat met eerdere pakken niet had, maar soit

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 12-09-2024 09:27 ]

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
Mss net licht andere pH waarde bij dat lot, waardoor de melk sneller schift bij snelle opwarming.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Zou kunnen; ik kwam ook al filmpjes tegen waarbij je hetzelfde effect krijgt als je citroensap bij de melk doet. Als de pH op een gegeven moment maar laag genoeg is, treedt hetzelfde effect op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Koop de volgende keer gewoon lekkere verse melk, niet de houdbare meuk.
Oh en ook de magnetron is meuk op de manier hoe eten "verwarmt" wordt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:02:
Denk dat Ts zelf wel een reden heeft waarom hij houdbare melk boven normale melk verkiest.

Acties:
  • +130 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Twee mannen komen elkaar tegen in de supermarkt bij het melkschap, zegt de ene: als ik jou was, zou ik lekkere verse melk kopen in plaats van die houdbare meuk.
Andere: ik doe net als mijn opa en die is in goede gezondheid 98 geworden
- dronk die dan ook van die houdbare meuk?
- Nee, die bemoeide zich niet met de gewoontes van anderen

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

heb jij wel eens melk in een pannetje opgewarmd? hele nare smaak geeft dat. verschil tussen magnetron en pannetje is its wat ik duidelijk proef.

ora et labora

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

P_Tingen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:54:
Zou kunnen; ik kwam ook al filmpjes tegen waarbij je hetzelfde effect krijgt als je citroensap bij de melk doet.
Beetje zout erbij en je hebt zelf ricotta gemaakt!

Zo simpel is het nou. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Niet geheel ontopic, maar hoe bedoel je deze opmerking? Wat is er exact meuk aan?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Bob Popcorn

Plop!

Martinez- schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:22:
[...]

Niet geheel ontopic, maar hoe bedoel je deze opmerking? Wat is er exact meuk aan?
De deeltjes moeten versneld worden middels een ongecontroleerde gasvlam, ipv met 2,4Ghz. Denk ik. :+

Kan niet stoppen met ontploffen!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:01
Ik ga dus morgen even proberen met iets minder vermogen of tussendoor roeren. Wel gek dat ik dat met eerdere pakken niet had, maar soit
Het kan zijn dat de eerdere pakken melk minder lang hebben stil gestaan en dat daardoor die melk nog niet was gaan schiften. Schudden voor gebruik helpt misschien.

Team anti-scalp - wauw..

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Martinez- schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:22:
[...]
Bij mijn zoektocht kwam ik ook een yt filmpje tegen waarin iemand pleitte voor het niet meer gebruiken van de magnetron voor eten. Hij liet daarbij zien hoe plantjes het doen op water dat verwarmd is in de magnetron versus kraanwater. Realiteitsgehalte weet ik niet omdat ik snel door het filmpje heen ben gescrolled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

https://www.voedingscentr...agnetron-schadelijk-.aspx Volgens mij gaan er altijd eiwitten stuk met verhitten, hoe je dat ook doet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:34
Had je een metalen lepeltje in de melk gedaan? In vloeistof zou goed een metalen lepe kunnen en dat helpt met gelijkmatig verwarmen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
P_Tingen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:48:
[...]

Bij mijn zoektocht kwam ik ook een yt filmpje tegen waarin iemand pleitte voor het niet meer gebruiken van de magnetron voor eten. Hij liet daarbij zien hoe plantjes het doen op water dat verwarmd is in de magnetron versus kraanwater. Realiteitsgehalte weet ik niet omdat ik snel door het filmpje heen ben gescrolled

[YouTube: STOP Using the Microwave | What Cooking in the Microwave Does to Food]
https://www.snopes.com/fact-check/microwave-water-plants/

en Mythbusters heeft het ook debunked.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Het leek mij ook al een strakke claim, vandaar mijn voorbehoud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Over melk verwarmen, op het moment dat melk warmer wordt gemaakt dan rond de 68 graden Celsius veranderen de proteïnen die er in zitten permanent (vergelijk het met een ei dat je bakt) en dat heeft een grote invloed op de smaak van de melk (ten minste dat vinden veel mensen).

YouTube: Everything You Need To Know To Steam Great Milk (om de koffie guru aan te halen)
Wat wetenschappelijke literatuur : https://www.sciencedirect...cle/pii/S2772753X22000296
Nog meer info: https://www.milkgenomics....es-milk-protein-digestion

Gepasteuriseerd LTLT = low temperatures for long periods of time (heated for 30 min at 62.8°C until being cooled to 40°C)
Gepasteuriseerd HTST = high temperatures for short periods (75° C, 15 seconds)
UHT = ultra-high temperature processing (preheated 95° C, 90 seconds, processed 140° C, 4 seconds)

Verwarmen met een magnetron is onregelmatig, en je creëert op punten juist enorme hitte vanwege de golflengte die gebruikt wordt. Doe maar eens twee druiven naast elkaar in de magnetron en kijk wat er gebeurt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53
Qwerty-273 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:03:
Over melk verwarmen, op het moment dat melk warmer wordt gemaakt dan rond de 68 graden Celsius veranderen de proteïnen die er in zitten permanent (vergelijk het met een ei dat je bakt) en dat heeft een grote invloed op de smaak van de melk (ten minste dat vinden veel mensen).

YouTube: Everything You Need To Know To Steam Great Milk (om de koffie guru aan te halen)
Wat wetenschappelijke literatuur : https://www.sciencedirect...cle/pii/S2772753X22000296

Gepasteuriseerd LTLT = low temperatures for long periods of time (heated for 30 min at 62.8°C until being cooled to 40°C)
UHT = ultra-high temperature processing (preheated 95° C, 90 seconds, processed 140° C, 4 seconds)

Verwarmen met een magnetron is onregelmatig, en je creëert op punten juist enorme hitte vanwege de golflengte die gebruikt wordt. Doe maar eens twee druiven naast elkaar in de magnetron en kijk wat er gebeurt.
Goed, maar houdbare (gesteriliseerde) melk is al tot hoge temperatuur verhit (en smaakt daarom ook anders) dus dat zou in dit geval minder verschil moeten maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Bob Popcorn

Plop!

P_Tingen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:48:
[...]

[YouTube: STOP Using the Microwave | What Cooking in the Microwave Does to Food]
Zodra ik dat "radioactief" logo zie icm een magnetron schiet ik altijd al in een stuip. :+

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2024 14:47 ]

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@Verwijderd klopt, maar een pan (met voldoende dikte) verwarmt veel gelijkmatiger (ook doordat je te maken krijgt met convectie in een vloeistof, en de koude vloeistof naar beneden stroomt en de warme naar boven) dan microgolven in een magnetron. Om XKCD met hun What if? editie er bij te halen:
Afbeeldingslocatie: https://what-if.xkcd.com/imgs/a/131/standing.png
The reason microwaves don't cook evenly comes straight from physics. When you continuously feed waves into a space—which is what microwaves do—you'll often have some "dead" spots. In two dimensions, you get a similar but more complicated pattern.

These dead spots are the reason microwaves are designed with rotating platters—the idea is that each part of the food will pass through at least one hot spot. Microwave designers use a lot of tricks to try to vary the pattern to minimize dead spots, but no one does it perfectly; all microwaves will heat at least a little bit unevenly.

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-09-2024 14:01 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:51
P_Tingen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:54:
Zou kunnen; ik kwam ook al filmpjes tegen waarbij je hetzelfde effect krijgt als je citroensap bij de melk doet. Als de pH op een gegeven moment maar laag genoeg is, treedt hetzelfde effect op
Dan is het waarschijnlijk denaturatie inderdaad.

Klein beetje context:

Eiwitten zijn lange ketens van aminozuren. Deze zijn op een bepaalde manier gevouwen. Deze vouwing geeft een eiwit zijn functie. Denaturatie betekent eigenlijk dat het eiwit de gevouwen structuur verliest.
Een plaatje zegt meer dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Process_of_Denaturation.svg
Bron: https://commons.wikimedia...ocess_of_Denaturation.svg

Denaturatie kan optreden door verhitting, extremen in pH en niet-fysiologische concentraties van zout en andere chemicaliën. Vervolgens kunnen verschillende dingen met de eiwitten gebeuren, bijvoorbeeld structuurverandering, verlies van oplosbaarheid (daarom wordt eiwit bijvoorbeeld ondoorzichtig) en aggregatie (dan gaan de aminozuurketens aan elkaar plakken).

Een paar veelvoorkomende voorbeelden zijn hier te vinden: Wikipedia: Denaturation (biochemistry)

En nog een stukje over het verwarmen in de magnetron, uit de geweldige paper "Chemical changes during microwave treatment of milk":

Het was lastig om het effect van de magnetron op melk te reproduceren. Vergeleken met conventioneel verwarmen was er een veel hogere variatiecoëfficiënt. Voor de vorming van lactulose was deze 8,7 voor conventioneel verwarmen tegonover 22,3 voor de magnetron. Dit zou kunnen verklaren waarom het bij jou niet elke keer optreedt.

Daarnaast treden de veranderingen in de magnetron sneller op dan bij conventioneel verwarmen bij dezelfde temperatuur.

Verder concluderen ze dat de chemische modificaties van de melkeiwitten die plaatsvinden in de magnetron hetzelfde zijn als bij conventioneel verwarmen.

Bron:
Villamiel, M., Corzo, N., Martínez-Castro, I., & Olano, A. (1996). Chemical changes during microwave treatment of milk. Food Chemistry, 56(4), 385-388. DOI: 10.1016/0308-8146(95)00196-4

Ik had niet verwacht ooit een paper op te zoeken over de chemie van melk in de magnetron :*)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEBR2ygNmGwhmGZtb7SuaDIsA5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4kLim5FYak2f7oa7IrA9yVS.png?f=fotoalbum_large

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Qwerty-273 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:57:
@Verwijderd klopt, maar een pan (met voldoende dikte) verwarmt veel gelijkmatiger (ook doordat je te maken krijgt met convectie in een vloeistof, en de koude vloeistof naar beneden stroomt en de warme naar boven) dan microgolven in een magnetron. Om XKCD met hun What if? editie er bij te halen:
[Afbeelding]

[...]
Dit, samen met de penetratie diepte (huehue) van de microgolven zorgt het ervoor dat het eten niet gelijkmatig verwarmd, waardoor je eten droog/vebrand raakt op 1 punt en koud blijft op de ander.

Als je gewoon op een lager wattage verhit en regelmatig roert is het effect tussen een pan en de magnetron hetzelfde.
Sommige mensen houden juist van het 'unieke' effect van de magnetron. En daar kun je je niet echt mee bemoeien :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 12-09-2024 16:53 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:03:

De werking van een magnetron is mij bekend, ik dacht echter dat we hier al heel snel een alternatieve kant op zouden gaan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45

mr.paaJ

generatie cmd+z

artjan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:50:
Had je een metalen lepeltje in de melk gedaan? In vloeistof zou goed een metalen lepe kunnen en dat helpt met gelijkmatig verwarmen.
Niet echt een handige suggestie icm de magnetron ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe lang zat die in de magnetron? Als je melk verhit moet je blijven roeren (en dat is lastig in de magnetron) anders komen er vellen op.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:38
mr.paaJ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:28:
[...]

Niet echt een handige suggestie icm de magnetron ;)
1 Kleine lepel in een vloeistof kan/mag gewoon. Een vork niet, meerdere metalen objecten ook niet. Alleen een lepel ook niet. Zolang er niets kan vonken, er geen plasma gemaakt wordt en de energie dat je metaal reflecteert opgenomen kan worden is het niet zo spannend.
Geen uitleklepel, het lepeltje met ornament van oma of andere creatieve vormen erin mikken uiteraard.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:36

SomerenV

It's something!

P_Tingen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:59:
[...]

Het leek mij ook al een strakke claim, vandaar mijn voorbehoud
Tegenwoordig heb je allerlei idioten die opeens overal tegenaan gaan lopen schoppen. Allerlei zaken die we al weet ik 't hoelang gebruiken zouden opeens hartstikke ongezond zijn, ook al kunnen ze nooit met fatsoenlijk bewijs komen. We gebruiken de magnetron al sinds de jaren 50/60 en er wordt weet ik niet hoeveel eten met magnetrons opgewarmd iedere dag, zonder gekke neveneffecten.

Grote kans dat als je gaat zoeken je ook wel mensen tegenkomt die van mening zijn dat de waterkoker absoluut onveilig is :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Vanmorgen met 600W vermogen opgewarmd en tussendoor een keer geroerd, resultaat: 100 punten

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/hLfssI3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:12:
[...]

1 Kleine lepel in een vloeistof kan/mag gewoon. Een vork niet, meerdere metalen objecten ook niet. Alleen een lepel ook niet. Zolang er niets kan vonken, er geen plasma gemaakt wordt en de energie dat je metaal reflecteert opgenomen kan worden is het niet zo spannend.
Geen uitleklepel, het lepeltje met ornament van oma of andere creatieve vormen erin mikken uiteraard.
Hangt van je magnetron af. Die van m'n ouders ging kapot toen ik een keer een lepeltje in m'n chocomel had laten zitten. Condensator naar z'n grootje. :+

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1